1 508 546 läst · 24 707 svar
1509k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Enpedalskörning är en av de sakerna jag saknar på Berlingon. Hyfsad kraftig "motorbroms" i B-läget men driver sedan alltid lite framåt om man inte har foten på bromspedalen.
Men jag kan också förstå varför man valt att göra så då bilen beter sig precis som om man skulle köra med en konventionell automatlåda. Så för de flest blir ju då övergången till el väldigt intuitiv.
Men jag kan också förstå varför man valt att göra så då bilen beter sig precis som om man skulle köra med en konventionell automatlåda. Så för de flest blir ju då övergången till el väldigt intuitiv.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 719 inlägg
Själv förstår jag tvärtom inte varför man kopierar ett oönskat beteende. Att bilen inte slutar rulla vid noll gas kan väl inte ses som en fördel av någon även om det är bekant från andra fordon.
Det har väl bara att göra med att det är bekvämt vid krypkörning att endast använda bromspedalen? Blir färre olyckor om man inte trycker i gasen vid panik...Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men med OPD och farthållare så behöver man ju varken gasa eller bromsa. Bilen kör helt själv utan några fötter på pedalerna. Håller avståndet till bilen framför, stannar och startar vid behov. Kombinerat med filhållningsasistent är detta överlägset, då behöver man inte styra heller.S sjoelund skrev:
Tänker mer på vid parkeringsplatsen. När man kommit ut håller jag med om att farthållaren räckerJ jocke31 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 719 inlägg
Kör verkligen någon 3 km/h med flit? Gissar att de flesta ändå har foten på gasen när de ska framåt.S sjoelund skrev:
Tveksamt skäl. Dels tror jag sådana olyckor är mycket ovanliga, dels torde det vara nästan bara plåtskador som effekt. Det finns rimligen viktigare trafiksäkerhetsfrågor – och det är ju inte förbjudet med bilar som stannar vid noll gas. Tesla funkar så, och säkerligen en hel del manuellt växlade avgasbilar som självdör.S sjoelund skrev:
Med 50% menar jag tiden, inte km. Det går ju sakta när man inte kör på cruise.J jocke31 skrev:Själv kör jag nog 95% med farthållaren och alltid med OPD utom när det som allra halast alltså.
Så jag vilar fötterna hela dagarna.
Det är i princip bara när jag ska parkera eller på gatan utanför vårt hus som jag inte kör med farthållare. Och när jag kör genom en rondell.
Bilköer är ju helt hopplösa utan farthållare och OPD.
Nu har ju inte alla bilar radar, utan bara cruise.J jocke31 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 842 inlägg
Berlingo/Kangoo. Men den har ju litet batteriS sjoelund skrev:
Model Y bagagesäten är väl ändå inte på riktigt bra lixom. EQB är 7 sitsig
Ja det är ingen budgetbil. Men nollränteebjudandet nu tror jag kan ändra ekvationen för vissa.S sjoelund skrev:
Annars får man nog vänta in begagnat.
Hur märkligt jag än tycker att det är så finns det folk som eftersträvar att bilen skall uppföra sig som en gammaldags automat. Själv har jag undrat redan med DSG-lådorna varför man skall kopiera de gamla automaterna. Ännu mer undrade jag det i Golf GTE. Sedan körde jag en Tesla som saktade in till noll vid pedalsläpp. Det var ett omedelbart gillande och jag undrade varför inte alla bilar gjorde så. Nu är jag inne på andra elbilen som skall låtsas vara en gammaldags automat. Lite störande är det allt. Det skulle gå att ha det valbart. Då kunde ju alla bli nöjda.Nötegårdsgubben skrev: