B
ullberg ullberg skrev:
Jag har under mina ca 15k mil i elbil varav 11+k mil med riktig OPD och resten med en bil som bara motorbromsar ordentligt (totalt 3 olika bilar) landat i följande:

  • För mig är OPD bara uppsida, behöver nog ett par 10k mil till för att hitta någon nedsida ;)
  • Jag tycker det är väldigt intuitivt med OPD, att tro man ”behöver/måste” moderera med broms är imho bara ett förlegat tankesätt - det tog mig ett tag att förstå att det var samma positiva känsla jag upplevt, men inte förstått, när jag kör min hjullastare med hydrostat. Jag tror jag förstod likheten först när hjullastarens bromsar fick kraftigt försämrad funktion och jag insåg att jag inte saknade dem
  • OPD har aldrig försatt mig i en farlig situation vid halka* (vilket mina fördomar fick mig att tro var en invändning innan jag testat) - om det är smart elektronik eller enbart fördomar låter jag vara osagt men har iaf inte märkt om eletronik gått in
  • Jag inser väldigt snabbt hur mycket jag uppskattar OPD varje gång jag sätter mig i en bil utan OPD (typ en hybrid el fossilbil), ett extra moment att byta till broms som faktiskt inte behövs…
*sidonot om halka: enda problemet vid halka och elbil jag upplevt är det absurda momentet som skapat spännande situationer på den bakhjulsdrivna bil jag hade tidigare: I en relativt brant (inte galet brant dock) uppförsbacke jag har på vägen till jobbet där det är 90km/h hände det (när tempen kröp ner till enstaka plus och jag fortfarande hade sommardäck) att bakänden drog ut våldsamt, mer än esp kunde parera. Insåg efter ett par övningar som nästan krävde byte av underkläder att det kom av att jag hade konstant gas, vilket i normala fall bara betydde konstant fart pga tillgänglig kraft (när jag kör en fossilbil i denna backe behöver jag gasa extra för att hålla farten) men den kraften översteg greppet mot underlaget & bilens egenvikt när det närmade sig frysgrader… när man väl förstått det var det lätt att hantera men lite oväntat innan jag förstod…

/U
OPD ger dock något högre energiförluster jämfört bromsåtervinning via bromspedal. Detta då det för majoriteten av förare är mycket enklare att coasta/rulla utan OPD vilket ger mindre energiförluster jämfört om man råkar släppa upp foten något med OPD och rörelseenergi ska omvandlas tillbaka till kemisk energi.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
De har ganska hyfsad mat, såvitt jag minns.
Alfredo Alfredo skrev:
Har du kollat Hotell Höga Kusten. Borde vara nästan precis halvvägs. Ligger vackert men nattlivet i trakten är nog typ noll. 😀
Tack!

Nattliv spelar inte så stor roll. Tyvärr har jag dock hunnit boka hotell i Örnsköldsvik. Finns många laddare men ockerpriser.

En operatör som heter MER säger sig ha ca 3kr 22-07.
Men när jag kollar i appen blir det ändå över 4kr. Har registrerat mig. Dropin får betala 5kr oavsett tid.

Konstigt när man skriver ett pris men ändå tar annat. Eller blir det rätt pris när man har satt in kortuppgifter och börjat ladda?

Skärmbild av app som visar laddstation vid Scandic Hotel Örnsköldsvik med 22 kW, Typ 2, tidbaserat pris 4,25 SEK/kWh kl 22:00-06:59.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översikt över elpris för laddning med olika taxa: Flexibel 4.25 SEK/kWh och Drop-in 5.00 SEK/kWh mellan olika tidsintervall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jodå jag har kollat lite med incharge också. Det konstiga är att där har 11kw laddare pris på över 4kr. Sedan jittade jag en snabbladdare som man samtidigt får ett pris på ca 2.80kr kwh mellan 00-06.

Men Ö-vik kanske är en bil hatar stad. Har nåt svagt minne att parkering kostade precis överallt, om det är det dom tar vinst med?

Luleå kostar också men där finns bla ett parkeringsgarage som erbjuder maxtaxa 40kr dygn. Laddare, motorvärmare ingår i priset.
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Jag lånar tråden litegrann.

Vet någon här vettiga stationer att ladda på mellan Luleå -> Stockholm.

Vettiga menar jag som fungerar någorlunda minst 11kw och som har en vettig prissättning!
Har du tänkt stanna och destinationsladda med 11kW på en långresa?
 
kisumisu
P para skrev:
Har du tänkt stanna och destinationsladda med 11kW på en långresa?
Ja om man t ex övernattar, äter på vägen (kan man toppa upp bilen lite).

Sen är det inte hela vägen jag tänkt göra så. Finns som sagt många Okq8 och Cirkle K som erbjuder laddning till någorlunda vettiga priser ändå.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Ionity är 3,5:-/kWh om man har stora abonnemanget. Men abonnemang är ju lite hatobjekt.

Samma med Mer där du bokade hotellet utanför stan finns det ju inte så många alternativ. Så rimligen 5:-/kWh drop in pris på hotellet eller snabbladdare
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Luleå kostar också men där finns bla ett parkeringsgarage som erbjuder maxtaxa 40kr dygn. Laddare, motorvärmare ingår i priset.
Det måste vara en förlustaffär eller för att locka dit kunder. Bara elskatten kostar ju upp mot det beloppet...

Sedan är frågan hur många som laddar långsamt för 5 kr/kWh. Kanske är boende i närheten som inte har alternativ och bolaget satt upp dyra platser för att tjäna en hacka?
Men om det kostar så mycket och få laddar så kostar väl effektavgiften mer än man får in per månad också. Måste vara svårt att vara säker på att gå med vinst.
 
S
kisumisu kisumisu skrev:
Tack!

Nattliv spelar inte så stor roll. Tyvärr har jag dock hunnit boka hotell i Örnsköldsvik. Finns många laddare men ockerpriser.

En operatör som heter MER säger sig ha ca 3kr 22-07.
Men när jag kollar i appen blir det ändå över 4kr. Har registrerat mig. Dropin får betala 5kr oavsett tid.

Konstigt när man skriver ett pris men ändå tar annat. Eller blir det rätt pris när man har satt in kortuppgifter och börjat ladda?

[bild][bild]

Jodå jag har kollat lite med incharge också. Det konstiga är att där har 11kw laddare pris på över 4kr. Sedan jittade jag en snabbladdare som man samtidigt får ett pris på ca 2.80kr kwh mellan 00-06.

Men Ö-vik kanske är en bil hatar stad. Har nåt svagt minne att parkering kostade precis överallt, om det är det dom tar vinst med?

Luleå kostar också men där finns bla ett parkeringsgarage som erbjuder maxtaxa 40kr dygn. Laddare, motorvärmare ingår i priset.
Här är billigare laddare i Övik:
Laddat där när jag varit på besök i Ö-vik.
Karta över billiga laddplatser i Örnsköldsvik med markör för Lindholms Bil AC på Sjögatan 1N, visar 22 kW Type 2 laddare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag brukar använda Eviny vid långkörning. 4,99kr utan abonnemang. Finns många på din tänkta väg.
 
Redigerat:
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Tack!

Nattliv spelar inte så stor roll. Tyvärr har jag dock hunnit boka hotell i Örnsköldsvik. Finns många laddare men ockerpriser.

En operatör som heter MER säger sig ha ca 3kr 22-07.
Men när jag kollar i appen blir det ändå över 4kr. Har registrerat mig. Dropin får betala 5kr oavsett tid.

Konstigt när man skriver ett pris men ändå tar annat. Eller blir det rätt pris när man har satt in kortuppgifter och börjat ladda?

[bild][bild]

Jodå jag har kollat lite med incharge också. Det konstiga är att där har 11kw laddare pris på över 4kr. Sedan jittade jag en snabbladdare som man samtidigt får ett pris på ca 2.80kr kwh mellan 00-06.

Men Ö-vik kanske är en bil hatar stad. Har nåt svagt minne att parkering kostade precis överallt, om det är det dom tar vinst med?

Luleå kostar också men där finns bla ett parkeringsgarage som erbjuder maxtaxa 40kr dygn. Laddare, motorvärmare ingår i priset.
Scandic har bra mat o frukost. Men ölen är bäst på Bishop Arms.
 
B bygges skrev:
Du ska absolut inte undvika uppdateringar till telefonen då det kommer månadsvisa/kvartalsvisa säkerhetsuppdateringar till flertalet telefoner. Även appar som uppdateras innehåller säkerhetskorrigeringar. Du har mer eller mindre hela ditt liv i telefonen inkl bankappar och annat.
Som jag skrivit förut, säkerhetsuppdateringar är en sak. Men jag är sällan intresserad av massa nya funktioner och nya "fräna" utseendeförändringar. Dessa "förändringar" kommer undvikas i det längsta.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men Ö-vik kanske är en bil hatar stad. Har nåt svagt minne att parkering kostade precis överallt, om det är det dom tar vinst med?
Jag har noll koll på laddpriser men parkering är väl inte speciellt dyrt. Hamnplan 6 kr/h max 30 kr/dygn är väl överkomligt. Även gatuparkering mitt i stan brukar vara acceptabla priser. Och att parkering kostar överallt centralt i städer är väl rätt normalt?
 
S Styrman_jansson skrev:
säkerhetsuppdateringar är en sak. Men jag är sällan intresserad av massa nya funktioner och nya "fräna" utseendeförändringar.
Hu gör du rent praktiskt för att välja det du önskar?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Hu gör du rent praktiskt för att välja det du önskar?
Det står ju vad uppdateringarna avser. Men visst ibland kan man ju inte välja.
 
S Styrman_jansson skrev:
Det står ju vad uppdateringarna avser. Men visst ibland kan man ju inte välja.
Pratar vi Android/iOS? Jag tycker det mest är svepande beskrivningar som säkerhetsfixar, diverse buggfixar och prestandaförbättringar, som levereras som en stor klump där de är "take it or leave it" som gäller. Har nog aldrig varit med om att man kan "cherry-picka" de delar man önskar men jag kanske missar något.

Hur som helst kanske lite OT här?
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
En operatör som heter MER säger sig ha ca 3kr 22-07.
Men när jag kollar i appen blir det ändå över 4kr.
Jag vet inte hur de räknat, men 3:40 exkl. moms blir 4:25 inkl. moms. Så det kan felaktigt vara angivet ett pris exkl. moms i förstaläget. Det är förmodligen otillåtet att annonsera så, så man kan säkert få rätt om man bråkar (och det här är orsaken), men vem orkar göra det.

Dåligt av MER oavsett skäl.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ionity är 3,5:-/kWh om man har stora abonnemanget. Men abonnemang är ju lite hatobjekt.

Samma med Mer där du bokade hotellet utanför stan finns det ju inte så många alternativ. Så rimligen 5:-/kWh drop in pris på hotellet eller snabbladdare
Nej vill inte ha några abbonemang!
Dels för att jag laddar 99% hemma eller på gratisladdare. Dels att jag vill kunna välja lite och betala det bort på en gång med kort!

Man verkar få i alla fall det där 4kr när man registrerat sig på appen. Har inte satt mitt bankkort dit ännu men skall dras från bankkort. Så få se om de blir rätt priser sen efter 22.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.