A Avemo skrev:
Det var ingenting som jag hittade. Jag upptäckte bara en inställning som påverkade motorbromsningen. D eller B. Och jag gillade verkligen inte D-läget.

Är det en Ford du har?
Ok, de flesta elbilar brukar ha åtminstone 3 olika körlägen, typ ”ekonomi”, ”standard” och ”sport”. ”Whisper” på bilden motsvarar alltså ekonomiläget.

Jäpp. En Mach-E. Förut en bakhjulsdriven, nu en fyrhjulsdriven.

A Avemo skrev:
One pedal drive finns inte på VW. Det finns bara hård eller autojusterande motorbroms. Och även om man bromsar med bromspedalen så börjar den med att generatorbromsa tills det släpper om det är halt. Jag kom inte på något sätt att stänga av det.
Det är ju värdelöst. En motorbroms ungefär som en bensinbils utan omotiverad nedväxling är ju det man vill ha. Tom Fiat har fattat det och man kan välja hur mkt motorbroms man vill ha. Både jag o frugan väljer bort den radiobilsliknamde one-pedal drive...

Ska f lö bli intressant att se om fyrhjulsdriften gör skillnad i vinter när det kommer 4 dm snö och plogbilen dröjer några dagar.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det är ju värdelöst. En motorbroms ungefär som en bensinbils utan omotiverad nedväxling är ju det man vill ha. Tom Fiat har fattat det och man kan välja hur mkt motorbroms man vill ha. Både jag o frugan väljer bort den radiobilsliknamde one-pedal drive...
Fast jag hävdar att det är en vanesak. Hatade OnePedal drive de första veckorna, men vande mig snabbt vid det och skulle aldrig skaffa en bil som saknar funktionen.
Bara en sån sak att bilen står helt stilla när man släpper gaspedalen.
Har iofs kört bilar med rätt värdelös OnePedal också. Men i min bil fungerar det utmärkt.
Är ju samma sak med t ex filhållningsassistent och adaptiv farthållare. Funkar bra i vissa bilar, men är tämligen värdelöst i andra.

J jocke31 skrev:
Fast jag hävdar att det är en vanesak. Hatade OnePedal drive de första veckorna, men vande mig snabbt vid det och skulle aldrig skaffa en bil som saknar funktionen.
Bara en sån sak att bilen står helt stilla när man släpper gaspedalen.
Har iofs kört bilar med rätt värdelös OnePedal också. Men i min bil fungerar det utmärkt.
Är ju samma sak med t ex filhållningsassistent och adaptiv farthållare. Funkar bra i vissa bilar, men är tämligen värdelöst i andra.
Stop hold är ju nåt annat. Mkt bra.
Hur kan man gillar att tvingas hålla högerfoten över en pedal hela tiden?

K karlmb skrev:
Det behöver man ju inte när man kör med adaptiv farthållare.

Storsockret
K karlmb skrev:
Hur menar du? Använder du inte gaspedalen? 🤔

Tycker det är kanon, nackdelen är att bromsen aldrig används så skivorna rostar väl ihop.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:

Tycker det är kanon, nackdelen är att bromsen aldrig används så skivorna rostar väl ihop.
Det är egentligen den enda gången jag använder bromspedalen - för att motionera bromsskivorna då och då.

Storsockret
J jocke31 skrev:
Det är egentligen den enda gången jag använder bromspedalen - för att motionera bromsskivorna då och då.
Jag gör det alldeles för sällan. Har kört teslas brake burnishing via servicemenyn nån gång men utöver det har det varit dåligt 😳

Trodde jag skulle vilja stänga av opd på vintern, eller åtminstone sänka nivån på regen, så har en knapp för det men jag har haft den kvar på högsta konstant.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Det behöver man ju inte när man kör med adaptiv farthållare.
Jo. Kanske inte på en del bilar. Men min saknar radar så har inte adaptiv fh.

...du har inte åkt med mig...
Men att tvingas hålla foten på den med visst tryck hela tiden utom när man vill ha max motorbroms betyder i praktiken att gaspedalen tvingas in i ett sk dödmansgrepp. En del får tom med kramp av sånt.

J jocke31 skrev:
Men normal motorbroms kommer det naturligt att riktiga bromsarna används då och då. Men om man har lärt sig att anpassa sin körning blir det så sällan att väldigt lite missas att regenereras.

• Gilla
Nolltolv
  • Laddar…
Storsockret
K karlmb skrev:
...du har inte åkt med mig...
Men att tvingas hålla foten på den med visst tryck hela tiden utom när man vill ha max motorbroms betyder i praktiken att gaspedalen tvingas in i ett sk dödmansgrepp. En del får tom med kramp av sånt.
Nej men jag försöker förstå vad du menar att skillnaden är, för du måste ju ha foten på gasen i vilken bil som helst. Eller menar du att tex kan släppa gaspedalen för att vila foten lite utan att den bromsar? För ja, det är det jag uppskattar minst med opd, absolut, men jag använder å andra sidan farthållaren typ hela tiden. Men det har jag alltid gjort oavsett bil.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
Nej men jag försöker förstå vad du menar att skillnaden är, för du måste ju ha foten på gasen i vilken bil som helst. Eller menar du att tex kan släppa gaspedalen för att vila foten lite utan att den bromsar? För ja, det är det jag uppskattar minst med opd, absolut, men jag använder å andra sidan farthållaren typ hela tiden. Men det har jag alltid gjort oavsett bil.
Ja. Vila foten, ändra ställning på hela benet kanske o hur man sitter.
Kör också mkt cruise control men på de vägar vi har här omkring så blir det nog inte mer än 50% iaf.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ja. Vila foten, ändra ställning på hela benet kanske o hur man sitter.
Kör också mkt cruise control men på de vägar vi har här omkring så blir det nog inte mer än 50% iaf.
Själv kör jag nog 95% med farthållaren och alltid med OPD utom när det som allra halast alltså.
Så jag vilar fötterna hela dagarna.
Det är i princip bara när jag ska parkera eller på gatan utanför vårt hus som jag inte kör med farthållare. Och när jag kör genom en rondell.
Bilköer är ju helt hopplösa utan farthållare och OPD.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.