1 558 735 läst · 24 941 svar
1559k läst
24,9k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ok, de flesta elbilar brukar ha åtminstone 3 olika körlägen, typ ”ekonomi”, ”standard” och ”sport”. ”Whisper” på bilden motsvarar alltså ekonomiläget.A Avemo skrev:
Jäpp. En Mach-E. Förut en bakhjulsdriven, nu en fyrhjulsdriven.
Det är ju värdelöst. En motorbroms ungefär som en bensinbils utan omotiverad nedväxling är ju det man vill ha. Tom Fiat har fattat det och man kan välja hur mkt motorbroms man vill ha. Både jag o frugan väljer bort den radiobilsliknamde one-pedal drive...A Avemo skrev:
Fast jag hävdar att det är en vanesak. Hatade OnePedal drive de första veckorna, men vande mig snabbt vid det och skulle aldrig skaffa en bil som saknar funktionen.K karlmb skrev:
Bara en sån sak att bilen står helt stilla när man släpper gaspedalen.
Har iofs kört bilar med rätt värdelös OnePedal också. Men i min bil fungerar det utmärkt.
Är ju samma sak med t ex filhållningsassistent och adaptiv farthållare. Funkar bra i vissa bilar, men är tämligen värdelöst i andra.
Stop hold är ju nåt annat. Mkt bra.J jocke31 skrev:Fast jag hävdar att det är en vanesak. Hatade OnePedal drive de första veckorna, men vande mig snabbt vid det och skulle aldrig skaffa en bil som saknar funktionen.
Bara en sån sak att bilen står helt stilla när man släpper gaspedalen.
Har iofs kört bilar med rätt värdelös OnePedal också. Men i min bil fungerar det utmärkt.
Är ju samma sak med t ex filhållningsassistent och adaptiv farthållare. Funkar bra i vissa bilar, men är tämligen värdelöst i andra.
Hur kan man gillar att tvingas hålla högerfoten över en pedal hela tiden?
Jag gör det alldeles för sällan. Har kört teslas brake burnishing via servicemenyn nån gång men utöver det har det varit dåligt 😳J jocke31 skrev:
Trodde jag skulle vilja stänga av opd på vintern, eller åtminstone sänka nivån på regen, så har en knapp för det men jag har haft den kvar på högsta konstant.
...du har inte åkt med mig...Storsockret skrev:
Men att tvingas hålla foten på den med visst tryck hela tiden utom när man vill ha max motorbroms betyder i praktiken att gaspedalen tvingas in i ett sk dödmansgrepp. En del får tom med kramp av sånt.
Men normal motorbroms kommer det naturligt att riktiga bromsarna används då och då. Men om man har lärt sig att anpassa sin körning blir det så sällan att väldigt lite missas att regenereras.J jocke31 skrev:
Nej men jag försöker förstå vad du menar att skillnaden är, för du måste ju ha foten på gasen i vilken bil som helst. Eller menar du att tex kan släppa gaspedalen för att vila foten lite utan att den bromsar? För ja, det är det jag uppskattar minst med opd, absolut, men jag använder å andra sidan farthållaren typ hela tiden. Men det har jag alltid gjort oavsett bil.K karlmb skrev:
Ja. Vila foten, ändra ställning på hela benet kanske o hur man sitter.Storsockret skrev:
Nej men jag försöker förstå vad du menar att skillnaden är, för du måste ju ha foten på gasen i vilken bil som helst. Eller menar du att tex kan släppa gaspedalen för att vila foten lite utan att den bromsar? För ja, det är det jag uppskattar minst med opd, absolut, men jag använder å andra sidan farthållaren typ hela tiden. Men det har jag alltid gjort oavsett bil.
Kör också mkt cruise control men på de vägar vi har här omkring så blir det nog inte mer än 50% iaf.
Själv kör jag nog 95% med farthållaren och alltid med OPD utom när det som allra halast alltså.K karlmb skrev:
Så jag vilar fötterna hela dagarna.
Det är i princip bara när jag ska parkera eller på gatan utanför vårt hus som jag inte kör med farthållare. Och när jag kör genom en rondell.
Bilköer är ju helt hopplösa utan farthållare och OPD.