1 523 975 läst · 24 843 svar
1524k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Har ni koll på vad helförsäkringen kostar när vagnskadegarantin går ut?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 425 inlägg
Räcker det inte med att diskutera det här?
https://www.byggahus.se/forum/threa...-elbil-naer-vagnskadegarantin-upphoer.533623/
https://www.byggahus.se/forum/threa...-elbil-naer-vagnskadegarantin-upphoer.533623/
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 425 inlägg
Kan vi hålla brinnande elbilar i brinnande-elbilar-tråden? Tack
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 947 inlägg
Kina tillverkat säger ingenting om kvalitet. Det är den individuella fabriken som avgör.L lbgu skrev:
Det är ju tämligen känt all Teslas fabrik i Shanghai höll betydligt bättre nivå än den i Freemont, iallafall runt 2019 när det pratades om passform etc. Idag verkar det mesta vara fixat.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 307 inlägg
Fast anledningen till att batterier spontanbrinner ibland är kanske att kvaliteten är undermålig. Att resten av världen är ännu sämre på att tillverka batterier innebär ju inte att deras kvalitet är bra.Dan_Johansson skrev:
Oavsett är problemet att Kina välförtjänt skaffat sig ett rykte där kinatillverkat = skräp är en sanning för många. Eller menar du att Jula är fullt med kvalitetsprodukter?
]
På nätet kan du köpa batterier med prestanda som är fysiskt omöjliga att producera.
Köper man en elbil av känt (europeiskt) märke tror jag att jag får batterier som är väl kvalitetskontrollerade.
En kinesisk elbil vet jag inte riktigt om jag kan lita på. Hur är kvaliten?
Men så är jag lite ”bränd” på kinesiska litiumbatterier efter att ha lagat några batteripack för några årsedan.
Fast det beror väl lite på.Dan_Johansson skrev:
På nätet kan du köpa batterier med prestanda som är fysiskt omöjliga att producera.
Köper man en elbil av känt (europeiskt) märke tror jag att jag får batterier som är väl kvalitetskontrollerade.
En kinesisk elbil vet jag inte riktigt om jag kan lita på. Hur är kvaliten?
Men så är jag lite ”bränd” på kinesiska litiumbatterier efter att ha lagat några batteripack för några årsedan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 947 inlägg
Och då är den inte ens 3 år gammal, finns inga 2021 IV80X till salu på blocket, bara 2022r@ @ndreas skrev:
Snabbkoll:
IV80 2021: 1000-1500mil Trygg Hansa Hel: 8600:-/år
IV80X 2022: 1000-1500mil Trygg Hansa Halv: 5220:-/år
IV80X 2022: 1000-1500mil Trygg Hansa Hel: 8580:-/år
MY SR RWD 2023: 1000-1500mil LF Halv: 5676:-/år
MY SR AWD 2023: 1000-1500mil LF Hel: 11460:-/år
MY LR AWD 2022: 1000-1500mil LF Halv: 5796:-/år
MY LR AWD 2022: 1000-1500mil LF Hel: 11436:-/år
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 947 inlägg
Ja, många inbillar sig att det är en rimlig koppling. Saken är den att variabeln Kina är tämligen irrelevant. Det finns bra och skräpiga fabriker överallt.L lbgu skrev:
Det finns bra tillverkade celler och en del mindre bra. Har du t.ex. celler från Keeppower, BYD, CATL, LG, Panasonic, Samsung, Sony etc. av de stora är kvaliteten jämn och bra. Sen finns det massa mindre aktörer som köper in dessa celler och kopplar på en undermålig BMS eller i en okontrollerad miljö så dom havererar.
Många Truckar t.ex. fungerar på detta vis där det är en mindre svensk leverantör som köper in celler från lite varierande källor och trycker in i sina pack med en köpt slumpmässig BMS eller något egenutvecklat. Är felet på de Kinatillverkade cellerna eller den Svenska montören som är full på passet? Det vet vi inte utan bara genom att gå på en slutprodukt som har god kvalitetskontroll
I Norge va 94% av bilförsäljningen elbilar i Oktober.
Totalt ble det registrert 11 552 personbiler i oktober, hvorav 10 862 av dem var elbiler. Det gir en elbilandel på rett over 94 prosent.
Tesla kom först på tredje plats.
Totalt ble det registrert 11 552 personbiler i oktober, hvorav 10 862 av dem var elbiler. Det gir en elbilandel på rett over 94 prosent.
Tesla kom först på tredje plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 425 inlägg
Så snart kommer hela Norge explodera? 🤔😉
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 425 inlägg
Men jag är förvånad över att Toyotan ligger i topp, var inte det en riktigt usel bil? 🤔