Har ni koll på vad helförsäkringen kostar när vagnskadegarantin går ut?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Som sagt "skräpprodukter" har lite sämre ordning på batterierna och högre brandrisk. Gäller allt
Problemet med elbilar är väl att det ofta är så att batterierna är kinatillverkade. Så det är kanske oftast inte toppkvalitet på grejerna.
 
Kan vi hålla brinnande elbilar i brinnande-elbilar-tråden? Tack
 
  • Gilla
deetee och 7 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Problemet med elbilar är väl att det ofta är så att batterierna är kinatillverkade. Så det är kanske oftast inte toppkvalitet på grejerna.
Kina tillverkat säger ingenting om kvalitet. Det är den individuella fabriken som avgör.

Det är ju tämligen känt all Teslas fabrik i Shanghai höll betydligt bättre nivå än den i Freemont, iallafall runt 2019 när det pratades om passform etc. Idag verkar det mesta vara fixat.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
@
blackarrow blackarrow skrev:
Har ni koll på vad helförsäkringen kostar när vagnskadegarantin går ut?
Enyaq 80X och 1500 mil kostar 4700 kr per år för bilen som är tre år gammal. Kostar väl som motsvarande fosilbil...
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Kina tillverkat säger ingenting om kvalitet. Det är den individuella fabriken som avgör.
För mig är i alla fall "Made in China" ett varningstecken. Tror jag delar den uppfattningen med rätt många.
 
L lbgu skrev:
För mig är i alla fall "Made in China" ett varningstecken. Tror jag delar den uppfattningen med rätt många.
Inte när det gäller batteriteknik, de är hästlängder före resten av världen...
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte när det gäller batteriteknik, de är hästlängder före resten av världen...
Fast anledningen till att batterier spontanbrinner ibland är kanske att kvaliteten är undermålig. Att resten av världen är ännu sämre på att tillverka batterier innebär ju inte att deras kvalitet är bra.
Oavsett är problemet att Kina välförtjänt skaffat sig ett rykte där kinatillverkat = skräp är en sanning för många. Eller menar du att Jula är fullt med kvalitetsprodukter?
 
]
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Inte när det gäller batteriteknik, de är hästlängder före resten av världen...
Fast det beror väl lite på.
På nätet kan du köpa batterier med prestanda som är fysiskt omöjliga att producera.
Köper man en elbil av känt (europeiskt) märke tror jag att jag får batterier som är väl kvalitetskontrollerade.
En kinesisk elbil vet jag inte riktigt om jag kan lita på. Hur är kvaliten?

Men så är jag lite ”bränd” på kinesiska litiumbatterier efter att ha lagat några batteripack för några årsedan.
 
@ @ndreas skrev:
Enyaq 80X och 1500 mil kostar 4700 kr per år för bilen som är tre år gammal. Kostar väl som motsvarande fosilbil...
Och då är den inte ens 3 år gammal, finns inga 2021 IV80X till salu på blocket, bara 2022:surprised:r

Snabbkoll:

IV80 2021: 1000-1500mil Trygg Hansa Hel: 8600:-/år
IV80X 2022: 1000-1500mil Trygg Hansa Halv: 5220:-/år
IV80X 2022: 1000-1500mil Trygg Hansa Hel: 8580:-/år

MY SR RWD 2023: 1000-1500mil LF Halv: 5676:-/år
MY SR AWD 2023: 1000-1500mil LF Hel: 11460:-/år
MY LR AWD 2022: 1000-1500mil LF Halv: 5796:-/år
MY LR AWD 2022: 1000-1500mil LF Hel: 11436:-/år
 
L lbgu skrev:
För mig är i alla fall "Made in China" ett varningstecken. Tror jag delar den uppfattningen med rätt många.
Ja, många inbillar sig att det är en rimlig koppling. Saken är den att variabeln Kina är tämligen irrelevant. Det finns bra och skräpiga fabriker överallt.

Det finns bra tillverkade celler och en del mindre bra. Har du t.ex. celler från Keeppower, BYD, CATL, LG, Panasonic, Samsung, Sony etc. av de stora är kvaliteten jämn och bra. Sen finns det massa mindre aktörer som köper in dessa celler och kopplar på en undermålig BMS eller i en okontrollerad miljö så dom havererar.
Många Truckar t.ex. fungerar på detta vis där det är en mindre svensk leverantör som köper in celler från lite varierande källor och trycker in i sina pack med en köpt slumpmässig BMS eller något egenutvecklat. Är felet på de Kinatillverkade cellerna eller den Svenska montören som är full på passet? Det vet vi inte utan bara genom att gå på en slutprodukt som har god kvalitetskontroll
 
  • Gilla
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
I Norge va 94% av bilförsäljningen elbilar i Oktober.
Totalt ble det registrert 11 552 personbiler i oktober, hvorav 10 862 av dem var elbiler. Det gir en elbilandel på rett over 94 prosent.

Tesla kom först på tredje plats.
Tabell som visar antal och andel sålda elbilar i Norge oktober 2023, med Toyota bZ4X och Skoda Enyaq i topp på 6,6% samt Tesla Model 3 på 6,0%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Så snart kommer hela Norge explodera? 🤔😉
 
  • Gilla
  • Haha
hyggabus och 5 till
  • Laddar…
Men jag är förvånad över att Toyotan ligger i topp, var inte det en riktigt usel bil? 🤔
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.