R
A Argastesnickaren skrev:
Vi har fått lite lugnande besked gällande giltigheten, vanliga bilar som brinner är inte direkt hälsosamma dom heller.
Detta mail har gått ut i vår räddningstjänst.[bild]
Nu pratar du om gaserna och hur hälsovådliga dessa är eller inte är, jag pratade om intensiteten och att det krävs mer att släcka en elbilsbrand än en konventionell bil..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ditt exempel är knappast ett exempel som stöder din tes. Rise har gjort försök där de inte konstaterade en med intensiv brand. Även konventionella fordon som brinner brukar brinna rätt intensivt.
Men du kan ju inte använda seriösa Rise när man kan använda ett tjurigt norskt rederi som källa istället (undrar om det är samma som i trådstarten för övrigt.)
 
R Rejäl skrev:
Nu pratar du om gaserna och hur hälsovådliga dessa är eller inte är, jag pratade om intensiteten och att det krävs mer att släcka en elbilsbrand än en konventionell bil..
Och sen pratar vissa om att amputera kroppsdelar som kommer i kontakt med gasen.
Att den inte är hälsosam är vi helt överens om.
Jag ville bara balansera med ett inlägg att vi inom räddningstjänsten är lite lugnare gällande farligheten och även då angående möjligheten att släcka en elbil som defintivt är sällsynt att den brinner.
 
  • Gilla
Lars48 och 2 till
  • Laddar…
R
A Argastesnickaren skrev:
Och sen pratar vissa om att amputera kroppsdelar som kommer i kontakt med gasen.
Att den inte är hälsosam är vi helt överens om.
Jag ville bara balansera med ett inlägg att vi inom räddningstjänsten är lite lugnare gällande farligheten och även då angående möjligheten att släcka en elbil som defintivt är sällsynt att den brinner.
Ja att dom inte brinner så ofta är ju bra, men när dom väl brinner så är dom inte roliga att handskas med..
Givetvis så lär sig brandmännen olika tekniker mm. Men faktum är att det krävs en större insats och mer släckmedel som oftast är vatten som jag har förstått det..
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Gör det? Vad baserar du det på?
Ofta är det svårt att komma åt batteriet, så om det brinner handlar et mer om att hindra brandspridning. Men att det skulle kräva enorma resurser vet jag inte var du fått informationen ifrån.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Gör det? Vad baserar du det på?
Ofta är det svårt att komma åt batteriet, så om det brinner handlar et mer om att hindra brandspridning. Men att det skulle kräva enorma resurser vet jag inte var du fått informationen ifrån.
Enorma är dina egna ord🤔😉
 
Elbilar tycks nästan vara religion för vissa ägare av dem eftersom man försöker tona ner riskerna med dem.
Alla typer av bilar brinner, och jag tror inte att elbilar procentuellt sett brinner oftare än konventionella dito, men följderna blir så mycket större och värre.
Som elbilsägare är det väl bara att acceptera att riskerna vid en batteribrand är så mycket värre istället för att bara förneka och leta "bevis" för att de är lika farliga/ofarliga som konventionella fordon.

Men så fort det går religion i något så försvinner förnuftet och tesen ska bevisas in absurdum.
Miljö- och klimattalibanerna visar vägen.

Och vi har också en elbil men jag är medveten och accepterar risken att den kan spontanantända och bränna ner hela skiten.
Dock är ju risken väldigt liten, lika liten (hoppas jag) som med mina konventionella bilar men i motsats till de religiösa så tar jag till mig det och hoppas att det inte händer.

Dock tror jag att ju äldre elbilsparken blir desto fler kommer dessa bränder att bli, betydligt fler än när gamla konventionella fordon åldras.
 
  • Gilla
Robert-san01 och 3 till
  • Laddar…
En annan aspekt är att en konventionell bil som inte ska användas på ett tag plockar man av minuspolen och fordonet är bombsäkert, hur gör man på en elbil?
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Själv kan jag tycka elbilshatet verkar vara en religion... 🙄
 
  • Gilla
jannebmw och 5 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Elbilar tycks nästan vara religion för vissa ägare av dem eftersom man försöker tona ner riskerna med dem.
Alla typer av bilar brinner, och jag tror inte att elbilar procentuellt sett brinner oftare än konventionella dito, men följderna blir så mycket större och värre.
Som elbilsägare är det väl bara att acceptera att riskerna vid en batteribrand är så mycket värre istället för att bara förneka och leta "bevis" för att de är lika farliga/ofarliga som konventionella fordon.

Men så fort det går religion i något så försvinner förnuftet och tesen ska bevisas in absurdum.
Miljö- och klimattalibanerna visar vägen.

Och vi har också en elbil men jag är medveten och accepterar risken att den kan spontanantända och bränna ner hela skiten.
Dock är ju risken väldigt liten, lika liten (hoppas jag) som med mina konventionella bilar men i motsats till de religiösa så tar jag till mig det och hoppas att det inte händer.

Dock tror jag att ju äldre elbilsparken blir desto fler kommer dessa bränder att bli, betydligt fler än när gamla konventionella fordon åldras.
Jag är nog en sv dem som anses ha tonat ner risken. Jag har dock ingen elbil. Faktum är att de inte brinner oftare eller värre. Däremot brinner oftare när de är parkerade, medan förbränningsbilar nästan enbart tar eld underfärd.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
En annan aspekt är att en konventionell bil som inte ska användas på ett tag plockar man av minuspolen och fordonet är bombsäkert, hur gör man på en elbil?
Det funkar lika bra på en elbil.
Kanske att man behöver stödladda stora batteriet emellanåt, lär på sin höjd vara någon gång om året.
 
D Dilato skrev:
The run extremely hot...
It melted the roadway beneth it
Vart intressanta videoinslag. Här är de som länkar med titel mm:

YT: Westcoastchills: Electric car explodes while charging (2023-03-31)

YT: Korea Now: Mercedes EV parked for 59 hours suddenly explodes (2024-08-06)

YT: Mguy Australia: This is why EV battery fires are so dangerous | Mguy Australia (2024-06-10)

YT: CNBC: Why Tesla, GM and other EV companies have a fire problem (2022-01-25)

td;lr Verkar vara att bränder händer sällan 1/10 000 enligt CNBC? men när det väl gör det, blir det giftigt med en ~2000 ⁰C blåslampa som tänder eld på det mesta.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Som elbilsägare är det väl bara att acceptera att riskerna vid en batteribrand är så mycket värre istället för att bara förneka och leta "bevis" för att de är lika farliga/ofarliga som konventionella fordon.
Naturligtvis är det bra om det letas bevis för hur det faktiskt är. Oavsett vad det svaret visar sig vara är det sedan rimligt att lita på det.

Gör man inte det, utan faller tillbaka på vad man tror – ja, då har man ett religiöst förhållningssätt till frågan vare sig man är för eller emot något.
 
  • Gilla
Andreas_jti och 4 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
En annan aspekt är att en konventionell bil som inte ska användas på ett tag plockar man av minuspolen och fordonet är bombsäkert, hur gör man på en elbil?
Ett idiotsäkert trick är att gå ner på knä och be en bön (sponsrat av fd Svenska kyrkan). ;)

Annars får man väl ta fram en sticksåg för metall och gå loss..

Någon som tänkt på att det egentligen inte finns något nödstop på en maskin som en elbil i praktiken är?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Varför skulle det behövas nödstopp?
På vilket sätt skiljer sig elbilen från förbränningsbilen?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.