13th Marine 13th Marine skrev:
Källa på det?
Källan är med i inlägget
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant, klassifikationen är ju praktisk.
Vi skulle kunna jämföra avgivna mängder mot en annan brandgas, HCl, som även finns i förbränningsbilen.

För HCl hittade jag denna:
[bild]
[länk] (Under fysdata).
Allvarliga effekter verkar vara vid snarlika nivåer som för HF, men HF kräver lägre koncentration för att vara dödlig.

Lite uppmätta siffror på innehåll i brandrök:
[länk]
[bild]
(Notera att de inte kan förklara varför HF för förbränningsbilen blev så låg, som jag förstår det borde de sett en topp när köldmediet släpps ut vilket de inte gjorde på förbränningsbilen, jag vill minnas att man kan räkna med att en elbil släpper ut ca 5ggr så mycket HF).

Spontant tycker jag det är bäst att jämföra ICEV A med BEV A då det är samma modell men olika drivlinor.

Elbilsbranden har en lägre halt av HF än HCl, men jämfört med förbränningsbilen ett större utsläpp av främst HF men även ett ~50% större utsläpp av HCl.
Så en elbilsbrand har giftigare rök, men det är vi nog överrens om.

Angående koncentrationen i röken, och nu tar jag mig ut på tunn is här, se det mer som en punkt för diskussion då jag inte är osäker på exakt hur mätningen går till, hur mycket andra gaser som inte samlats in i mätningen osv, dvs många osäkerhetsfaktorer.

Men om man tar andelen HCl och HF av de uppmätta gaserna så ligger de grovt räknat för BEV A på 460ppm (HCl) och 160ppm (HF), samt 320ppm HCl för ICEV A.

Man skulle också kunna argumentera för att på nära håll är HF farligare på grund av den har högre dödlighet vid höga koncentrationer. På avstånd så är utspädningen större och HCl och HF snarlik i "giftighet", och då det är ett större innehåll av HCl så är det den dominerande faran i gasen, och den finns det mycket av i båda typer av bil.
HF går knappast att jämföra med saltsyra. En droppe HF räcker gott och väl att ta död på en människa. I gas form koncentrerar över 50 ppm är livsfarligt. Så ör det inte med saltsyran
 
L Lars48 skrev:
HF går knappast att jämföra med saltsyra. En droppe HF räcker gott och väl att ta död på en människa. I gas form koncentrerar över 50 ppm är livsfarligt. Så ör det inte med saltsyran
Tittar du ens på vad du citerar?

Eller menar du att klassifikationerna i det du citerar är fel?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Källan är med i inlägget
Bra källa!

Tabell över gasutsläpp från fordon vid brandtester, visar mängder av CO2, NO, HF, HCl och HCN för ICEV- och BEV-modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser ut som att de producerar både HF och Vätecyanid...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Lars, om du även länkar till fossil bilar som brinner så du kan föra statisk vore ju bra.

Eftersom flera trovärdiga källor påstår att er är vanligare med fossil bilbränder är elbilsbränder.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Inga nyheter skrivs on fossilbilar som brinner
 
A ajn82 skrev:
Inga nyheter skrivs on fossilbilar som brinner
Det ger inga klick 😉
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det är ganska tyst överhuvudtaget om bränder. Det brukar skrivas när det brinner i radhuslängor eller deras garagelängor och när det är någon större brand i flerbostadshus eller industrier. Många bränder är anlagda. Tyvärr är bränder ofta svårutredda då bevisen har utraderats genom branden.
 
Vet inte om jag redan berättat detta, men iaf.
Vid ett tunnelbygge brann en elektrisk golfbil, utanför på parkeringen.
Efter den branden får de inte använda elbilar i tunneln under byggtiden.
Citerar han som berättade det, en som jobbat i tunnlar hela livet.
"Jag har sett flera bränder av fordon i tunnlar, men detta var det värsta jag sett när det snabb utveckling av brand, vi beslutade därför att förbjuda elektriska fordon under byggtiden"
 
Isakare Isakare skrev:
Vet inte om jag redan berättat detta, men iaf.
Vid ett tunnelbygge brann en elektrisk golfbil, utanför på parkeringen.
Efter den branden får de inte använda elbilar i tunneln under byggtiden.
Citerar han som berättade det, en som jobbat i tunnlar hela livet.
"Jag har sett flera bränder av fordon i tunnlar, men detta var det värsta jag sett när det snabb utveckling av brand, vi beslutade därför att förbjuda elektriska fordon under byggtiden"
Fast samtidigt satsar gruvindustrin stort på eldrivna fordon i gruvor. Så man kanske inte kan dra så stora slutsatser av att en elektrisk golfbil brunnit.

/Krille
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Tråkigt att bilen brann sen inte få ersättning då det är så vanligt att just den modellen brinner.
[länk]
Lite klent att det räcker med att hänvisa till att brev skickats. Finns ju ingen som helst spårbarhet om mottagaren erhållit det.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R
Det bör prövas rättsligt tror inte att det håller att bara hänvisa ifrån försäkringsbolagets sida..
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.