41 203 läst · 718 svar
41k läst
718 svar
Elbilar explosion risk
Elbil börjar brinna av sig själv under färd vid simhallen i Linköping, en Audi, etron.
https://www.corren.se/nyheter/linko...ntrala-linkoping-stark-rokutveckling/rx46z5kl
”Vi kommer att låta bilen brinna, då det är en elbil och svår att släcka", skriver räddningstjänsten på sin hemsida.”
https://www.corren.se/nyheter/linko...ntrala-linkoping-stark-rokutveckling/rx46z5kl
”Vi kommer att låta bilen brinna, då det är en elbil och svår att släcka", skriver räddningstjänsten på sin hemsida.”
HF går knappast att jämföra med saltsyra. En droppe HF räcker gott och väl att ta död på en människa. I gas form koncentrerar över 50 ppm är livsfarligt. Så ör det inte med saltsyran13th Marine skrev:Intressant, klassifikationen är ju praktisk.
Vi skulle kunna jämföra avgivna mängder mot en annan brandgas, HCl, som även finns i förbränningsbilen.
För HCl hittade jag denna:
[bild]
[länk] (Under fysdata).
Allvarliga effekter verkar vara vid snarlika nivåer som för HF, men HF kräver lägre koncentration för att vara dödlig.
Lite uppmätta siffror på innehåll i brandrök:
[länk]
[bild]
(Notera att de inte kan förklara varför HF för förbränningsbilen blev så låg, som jag förstår det borde de sett en topp när köldmediet släpps ut vilket de inte gjorde på förbränningsbilen, jag vill minnas att man kan räkna med att en elbil släpper ut ca 5ggr så mycket HF).
Spontant tycker jag det är bäst att jämföra ICEV A med BEV A då det är samma modell men olika drivlinor.
Elbilsbranden har en lägre halt av HF än HCl, men jämfört med förbränningsbilen ett större utsläpp av främst HF men även ett ~50% större utsläpp av HCl.
Så en elbilsbrand har giftigare rök, men det är vi nog överrens om.
Angående koncentrationen i röken, och nu tar jag mig ut på tunn is här, se det mer som en punkt för diskussion då jag inte är osäker på exakt hur mätningen går till, hur mycket andra gaser som inte samlats in i mätningen osv, dvs många osäkerhetsfaktorer.
Men om man tar andelen HCl och HF av de uppmätta gaserna så ligger de grovt räknat för BEV A på 460ppm (HCl) och 160ppm (HF), samt 320ppm HCl för ICEV A.
Man skulle också kunna argumentera för att på nära håll är HF farligare på grund av den har högre dödlighet vid höga koncentrationer. På avstånd så är utspädningen större och HCl och HF snarlik i "giftighet", och då det är ett större innehåll av HCl så är det den dominerande faran i gasen, och den finns det mycket av i båda typer av bil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 393 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 393 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 393 inlägg
Det är ganska tyst överhuvudtaget om bränder. Det brukar skrivas när det brinner i radhuslängor eller deras garagelängor och när det är någon större brand i flerbostadshus eller industrier. Många bränder är anlagda. Tyvärr är bränder ofta svårutredda då bevisen har utraderats genom branden.
Vet inte om jag redan berättat detta, men iaf.
Vid ett tunnelbygge brann en elektrisk golfbil, utanför på parkeringen.
Efter den branden får de inte använda elbilar i tunneln under byggtiden.
Citerar han som berättade det, en som jobbat i tunnlar hela livet.
"Jag har sett flera bränder av fordon i tunnlar, men detta var det värsta jag sett när det snabb utveckling av brand, vi beslutade därför att förbjuda elektriska fordon under byggtiden"
Vid ett tunnelbygge brann en elektrisk golfbil, utanför på parkeringen.
Efter den branden får de inte använda elbilar i tunneln under byggtiden.
Citerar han som berättade det, en som jobbat i tunnlar hela livet.
"Jag har sett flera bränder av fordon i tunnlar, men detta var det värsta jag sett när det snabb utveckling av brand, vi beslutade därför att förbjuda elektriska fordon under byggtiden"
Fast samtidigt satsar gruvindustrin stort på eldrivna fordon i gruvor. Så man kanske inte kan dra så stora slutsatser av att en elektrisk golfbil brunnit.Isakare skrev:Vet inte om jag redan berättat detta, men iaf.
Vid ett tunnelbygge brann en elektrisk golfbil, utanför på parkeringen.
Efter den branden får de inte använda elbilar i tunneln under byggtiden.
Citerar han som berättade det, en som jobbat i tunnlar hela livet.
"Jag har sett flera bränder av fordon i tunnlar, men detta var det värsta jag sett när det snabb utveckling av brand, vi beslutade därför att förbjuda elektriska fordon under byggtiden"
/Krille
Tråkigt att bilen brann sen inte få ersättning då det är så vanligt att just den modellen brinner.
https://www.aftonbladet.se/sportbla...ngsbolaget?utm_source=iosapp&utm_medium=share
https://www.aftonbladet.se/sportbla...ngsbolaget?utm_source=iosapp&utm_medium=share
Produkter som diskuteras i tråden