39 908 läst · 702 svar
40k läst
702 svar
Elbilar explosion risk
Tester har visat att det inte är någon signifikant skillnad på farligheten i rökgaserna om en bränslebil eller elbil brinner.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 090 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 090 inlägg
På tal om att hindra räddningstjänsten.Fairlane skrev:
Vid olyckor där vi behöver komma fram så är svenskarna fruktansvärt dåliga på hur dom ska uppföra sig jämfört med till exempel tyskarna (kolla gärna youtube klipp)
Istället för att skapa en korridor så ska svenskarna gärna korka igen filerna så att ingen kommer fram.
Skulle någon köra åt sidan så kommer nästa och ska fram till varje pris.
Gärna då också gå fram och fråga hur lång tid det tar.
Att vi sen kanske väntar på bärgare, polis osv som inte kommer fram i kön på grund av deras beteende har dom ingen förståelse för.
Men nu är det ju så att brandröken inte försvinner på nåt magiskt sätt, de ämnen som finns i brandröken sprider sig långt även om koncentrationen tunnas ut.
Som sagt var, det MSB skriver ser vad jag kan se ut att enbart handlar om riskerna för räddningstjänsten. Finns det nån undersökning som inte handlar specifikt om räddningstjänstens personal?
Som sagt var, det MSB skriver ser vad jag kan se ut att enbart handlar om riskerna för räddningstjänsten. Finns det nån undersökning som inte handlar specifikt om räddningstjänstens personal?
I den frågan kommer man ganska långt med vanligt folkvett. Bränder är farliga. All brandrök innehåller giftiga gaser. Ser man en brand och inte har förutsättningar att släcka den så håller man sig långt ifrån. Både för att inte andas in de farliga gaserna och för att inte vara i vägen för de som kan göra något åt branden. MSB kommer aldrig att presentera en skala där risken med bilbränder graderas efter vad för bil det är. Om det inte räcker för dig är det fritt fram att undersöka saken närmare och presentera resultatet. Ingen annan kommer att göra det åt dig.N Nerre skrev:
Det är alltid bra att länka till källan för det man citerar! Sökfunktionen på MSBs hemsida fungerar inte speciellt bra så jag hittar inte källan till de formuleringar som du har hittat.13th Marine skrev:
Däremot hittar jag rapporterna:
https://www.msb.se/sv/publikationer/vagledning---raddningsinsats-dar-litiumjonbatterier-forekommer/
https://www.msb.se/sv/publikationer...a-utrymmen-risker-for-hudupptag-vid-insatser/
Det är den senare som handlar om testet av vätefluorid som utfördes åt MSB av Totalförsvarets forskningsinstitut tillsammans med Umeå brandförsvar av rökdykare i full skyddsmundering inklusive kemdräkt närmast kroppen. Även hudpenetration av vätefluorid testades på människohud.
Sammanfattning/Abstract
Vid bränder och termisk rusning av batterier baserade på Li-jon teknik kan
ämnet vätefluorid bildas. På grund av ämnets hudskadande och systemtoxiska
egenskaper har en studie på uppdrag av MSB genomförts för att undersöka
risker för ett potentiellt hudupptag hos räddningstjänstpersonal med externt
luftpaket. I en kontrollerad rökdykningsövning utförd i en container generera-
des luftkoncentrationer av vätefluorid. Realistiska skyddsfaktorer för larmställ/
underställ undersöktes genom att bestämma koncentrationen av vätefluorid på
ut- och insida av barriären när rörelsemoment genomfördes. Potentialen för ett
hudupptag undersöktes genom att exponera human hud för gasformig väteflu-
orid. En genomsnittlig skyddsfaktor för skyddskläder bestämdes till 120. Små
men detekterbara mängder av vätefluorid penetrerade hud i koncentrationsom-
rådet 10–1000 ppm. En svettig hud var mer benägen att ta upp vätefluorid än
en torr. De penetrerade mängderna var mycket låga i jämförelse med studier
där exponering för vätskeformig vätefluorid studerats. Sammantaget visar resul-
taten på att risken för ett potentiellt hudupptag av vätefluorid är lågt och att det
är osannolikt att allvarliga konsekvenser kan uppstå. Det går däremot inte att
utesluta att viss smärta eller hudrodnad kan uppkomma.
Det är vanskligt att dra långtgående slutsatser av en så begränsad undersökning. Läser man bara sammanfattningen så kanske det ser hyfsat bra ut men där ser man bara att den genomsnittliga skyddsfaktorn bestämdes till 120. Läser man rapporten så ser man att skyddsfaktorn varierade från 9,3 till 260 när två rökdykare genomförde specificerade rörelsemönster. Läs gärna rapporten, den är bara på 17 sidor. Den första rapporten är på 70 sidor, den har jag inte tuggat i mig ännu.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 338 inlägg
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/...-och-olyckor/elfordon-och-litiumjonbatterier/
Under frågor och svar.
Under frågor och svar.
Ok, man måste expandera många rubriker för att hitta den texten, Mozilla Firefox som jag kör nu hittar inte den dolda texten.
Jag har problem med såna här formuleringar:
Vad man tidigare har trott har inget att göra med testresultatet. Det var bättre än vad någon trodde, oj vad bra.
Jag har problem med såna här formuleringar:
- Larmstället är så tätt att det inte släpper igenom särskilt mycket av gasen.
- Vi tar inte upp så mycket vätefluorid genom huden och andningsvägarna som man tidigare trott.
Vad man tidigare har trott har inget att göra med testresultatet. Det var bättre än vad någon trodde, oj vad bra.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 338 inlägg
Det är ganska logiskt att titta under "hur giftiga är gaserna" när vi diskuterar brandgaser 🤔
Har MSB dragit fel slutsatser tycker jag du ska kontakta dem, är ju oansvarigt av dem att publicera det om det är fel.
Har MSB dragit fel slutsatser tycker jag du ska kontakta dem, är ju oansvarigt av dem att publicera det om det är fel.
Du kan ju inte hänvisa till räddningstjänsten! De som har bäst kunskap om elbilsbränder är lastbils chaufförer som har studerat vid livets hårda skola.K Krille4 skrev:
Även snickare verkar ha släckning av elbilsbränder på skolschemat.
Jag är säker på att MSB har hög kompetens inom de områden som vi diskuterar och att de inte baserar sina åtgärder på vad deras kommunikatörer publicerar på myndighetens websida. Tror du annorlunda så kan du ju kontakta MSB. Att kommunikatörerna följer det gröna narrativet och förminskar dess problem och risker är bara förväntat.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 338 inlägg
Det var vad jag hittade.N Nerre skrev:
Hittade denna med:
https://biofuelregion.se/wp-content/uploads/2019/08/SiSL-BRAND.pdf
De gaser som bildas vid brand i ett batteri är framför
allt kolmonoxid och koldioxid, alltså samma typer av
gaser som förekommer i avgaser från konventionella
bilar. Utöver detta bildas också vätefluorid, men på en
begränsad nivå. För privatpersoner har detta margi-
nell betydelse, men för blåljuspersonal, och då främst
brandmän, är detta en arbetsmiljöfråga.
Jag föreslår att du söker efter bakomliggande fakta som finns i testrapporter liknande de som MSB och andra tar fram istället för att läsa populistiska förenklade sammanfattningar som den du hittade senast.