39 912 läst · 702 svar
40k läst
702 svar
Elbilar explosion risk
Skillnaden är att när en elbil brinner produceras en rad giftiga gaser som flourväte och vätecyanider jämfört med när en exempelvis en disel bil brinner.K Krille4 skrev:Det innebär att jag litar mer på experter än anonyma medlemmar på forum. Branden började 5 och det hade slutat brinna 6.40. Jag åkte själva förbi 7.40 och då var hela insatsen klar inklusive sandning sanering och ingen personal var längre på plats. Om inte branden riskerar att sprida sig är väl det bästa att låta branden dö ut på egen hand istället för att riskera personal?
Precis som i min länk så verkar de som är experter på området inte se några större problem baserat på tidigare bränder med både bensin/dieselbilar och elbilar:
– Det skilde sig inte så mycket förutom att de bilarna brann lite längre än konventionella bilar och de hade ett senare brandförlopp, säger Jörgen Forslund, brandinspektör i Umeå.
/Krille
http://ri.diva-portal.org/smash/get/diva2:1522149/FULLTEXT01.pdf
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 091 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 091 inlägg
När dieseln i en bil brinner är det väl som vilken villaoljepanna som helst, och dom ämnena har vi väl hittills inte behövt bry oss om särskilt?Fairlane skrev:
Nu är ju diesel Miljöklass 1 helt utan polyaromatiska kolväten och i princip inget svavel så visst måste det vara skillnad.
Att släcka en brand i diesel är enkelt jämfört med litium jon batteri.
Stockholms brandförsvar:
För att kunna släcka en brand i ett batteri av den här typen krävs att man kyler batteriet så att den termiska rusningen avstannar.
När branden är släckt så fortsätter ofta värmeutvecklingen under lång tid eftersom den kemiska reaktionen i batteriet fortfarande pågår. Det betyder att ett brinnande batteri av denna typ kräver långvarig kylning med stora mängder vatten. Om kylningen upphör för tidigt så kan alltså batteriet återantändas, antingen i själva batteriet eller i närliggande brännbart material.
En effektiv hantering av bränder i litiumjonbatterier kräver alltså både släckning av synlig brand och kontinuerlig kylning av det upphettade batteriet.
https://www.storstockholm.brand.se/kunskapsartiklar/risker-med-litiumjonbatterier/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 091 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 091 inlägg
Ah, du tänker att det bara är dieseln som brinner i dieselbilen?D Dilato skrev:När dieseln i en bil brinner är det väl som vilken villaoljepanna som helst, och dom ämnena har vi väl hittills inte behövt bry oss om särskilt?
Nu är ju diesel Miljöklass 1 helt utan polyaromatiska kolväten och i princip inget svavel så visst måste det vara skillnad.
Att släcka en brand i diesel är enkelt jämfört med litium jon batteri.
Stockholms brandförsvar:
För att kunna släcka en brand i ett batteri av den här typen krävs att man kyler batteriet så att den termiska rusningen avstannar.
När branden är släckt så fortsätter ofta värmeutvecklingen under lång tid eftersom den kemiska reaktionen i batteriet fortfarande pågår. Det betyder att ett brinnande batteri av denna typ kräver långvarig kylning med stora mängder vatten. Om kylningen upphör för tidigt så kan alltså batteriet återantändas, antingen i själva batteriet eller i närliggande brännbart material.
En effektiv hantering av bränder i litiumjonbatterier kräver alltså både släckning av synlig brand och kontinuerlig kylning av det upphettade batteriet.
[länk]
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 091 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 091 inlägg
Läs gärna inlägg 254 som jag la in.T TommyC skrev:"Vi ser inte att det är någon väldigt större risk, säger Jörgen Forslund, brandinspektör i Umeå."
Vad betyder det? Står man så till att vätefluorid i någon större mängd hamnar på kläderna och därmed på kroppen så kommer man att få ett annat resultat. Vätefluorid går igenom de flesta kläder samt igenom hud och bryter ner skelettet. Jag undrar om alla berörda är fullt medvetna om riskerna.
"Den rök som blir från en elbilsbrand innehåller vätefluorider. Det är ett farligt ämne i sig men de koncentrationer som mätts upp som personal och kläder blir kontaminerade av är inte de höga nivåer som man tidigare trott."
Det går inte att släcka en brand i Li-Ionbatterier. Det vanliga är att dom kyler ner omgivningen med massor av vatten för att förhindra brandspridning om den risken finns.
Vid branden i Teslan i Umeå ville räddningstjänsten inte spola ner gifter från branden i älven. Branden slocknar av sig självt när det inte finns något mer som kan brinna. Detta brukar ta 4-5 timmar för en "vanlig" batteribil.
När Teslas långtradare brann i norra Kalifornien var motorvägen I-80 avstängd i 16 timmar inklusive tiden för städning när det hade brunnit klart.
När en långtradare lastad med ett batterilager (som vägde 27 ton) välte i hamnen i Los Angeles var delar av hamnen och flera stora vägar avstängda i 2 dygn. Det kommer att bli intressant när den orimligt stora advokatkåren i USA får för sig att tjäna pengar på batteribränderna. Det kommer inte att vara positivt för den redan fallande försäljningen av batteribilar. Vi får hoppas att utvecklingen av solid-statebatterier snart ger resultat.
Edit: jag är såklart fullt medveten om att all brandrök är skadlig att andas in. Vätefluorid utvecklas även i mindre mängd när en del material som används i bränslebilar brinner, t ex vissa gummilister.
Ska man tänka så får man nog tänka vad dieseln släpper ut fram tills den började brinna.D Dilato skrev:
"Avgaser från dieselmotorer är en komplex blandning av både gasformiga och partikelbaserade komponenter som innehåller cancerframkallande ämnen, däribland polycykliska aromatiska kolväten, bensen, 1,3-butadien, formaldehyd, etylenoxid och metaller.
"
Elbilen släpper inte ut något alls.
Elbilen är inte tänkt att börja brinna heller.
Medans bränslet diesel måste brinna.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 339 inlägg
Detta skriver MSB om brandgaserna från elbilen:
Som jag har förstått det så är brinnande plastinredning samt köldmedie inte speciellt hälsosamt det heller.Mycket fokus har riktats mot de giftiga gaser som bildas vid termisk rusning i litiumjonbatterier, särskilt vätefluorid. Men nya undersökningar ger en mer nyanserad bild. Har du larmställ och andningsapparat på är gasen jämförbar med vanlig brandrök, alltså mindre farlig att utsättas för än man tidigare trott. Nyare undersökningar visar:
Larmstället är så tätt att det inte släpper igenom särskilt mycket av gasen.
Vi tar inte upp så mycket vätefluorid genom huden och andningsvägarna som man tidigare trott.
De giftiga gaser som bildas vid batteribränder är inte en risk ur arbetsmiljöperspektiv om man arbetar enligt modellen ”Friska brandmän”.
Ja, men det är ju under förutsättning att man har larmställ och andningsapparat.
Det där resonemanget handlar ju bara om räddningstjänstens personal, inte allmänheten.
Vad gäller för åskådare som står 50 m bort bakom avspärrningen och filmar med mobilen?
Det där resonemanget handlar ju bara om räddningstjänstens personal, inte allmänheten.
Vad gäller för åskådare som står 50 m bort bakom avspärrningen och filmar med mobilen?
Folk som står nära och filmar och gottar sig åt andras olycka samtidigt som de är i vägen för räddningstjänsten är ett verkligt problem. Det blir varken bättre eller sämre av att bilen är elektrisk.N Nerre skrev: