39 936 läst · 702 svar
40k läst
702 svar
Elbilar explosion risk
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 342 inlägg
Men det är inte jag som dragit slutsatsen, det är MSB 🤔
Jag vet. Det är lite märkligt att en del formuleringar har passerat utan åtgärd. Det tyder på bristfällig granskning, oförstående chef, dålig ordning, illa fungerande organisation eller kanske ekonomiska problem. Jag har egentligen ingen aning, bara spekulerar vilt.13th Marine skrev:
Jag är ingen kemist men jämför jag med mitt område så hade det inte gått att skriva något motsvarande som "Vi har ingen förklaring till att skyddsfaktorn var sämre när halten var lägre." utan att föreslå ytterligare undersökning.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 342 inlägg
Så har MSB dragit en felaktig slutsats eller inte?
MSB har dragit en slutsats om farligheten för räddningstjänstens personal, som bär larmställ och andningsapparat. Jag kan inte se att de dragit några andra slutsatser.
Det jag citerade och källan till det finns tidigare i tråden, man ska väl inte behöva upprepa allting bara för att folk inte orkar följa tråden ordentligt?
Det jag citerade och källan till det finns tidigare i tråden, man ska väl inte behöva upprepa allting bara för att folk inte orkar följa tråden ordentligt?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 342 inlägg
Och det är den slutsatsen vi diskuterar.
Vad du menar med andra stycket förstår jag inte.
Vad du menar med andra stycket förstår jag inte.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 342 inlägg
Men för att ta sig tillbaka till "urspringsfrågan":
Så som jag uppfattar det är det vi vet att en elbil ger i från sig mer av vissa sorters brandgas än en förbränningsbil. (Även förbränningsbilar avger väteflourid (köldmediet) och jag tror det var vätecyanid (polyuretan i inredning).
Hur mycket farligare blir själva brandgasen av det?
Och hur ändras nivån för när exponeringen blir farlig?
Hur många fler skulle exponeras på grund av denna ändrade nivå?
Så som jag uppfattar det är det vi vet att en elbil ger i från sig mer av vissa sorters brandgas än en förbränningsbil. (Även förbränningsbilar avger väteflourid (köldmediet) och jag tror det var vätecyanid (polyuretan i inredning).
Hur mycket farligare blir själva brandgasen av det?
Och hur ändras nivån för när exponeringen blir farlig?
Hur många fler skulle exponeras på grund av denna ändrade nivå?
Det tål kanske att påpeka att du i inlägg #684 specifikt frågade mig om jag menade att ett citat var felaktigt. Detta utan att länka till citatet. Jag har aldrig sagt emot det citatet. Och jag har aldrig ifrågasatt var du fått det ifrån. För du har fortfarande inte länkat till citatet som du frågade om jag menade var felaktigt. Du bara skrev en lösryckt mening. Jag följer inte tråden ordentligt. Och jag kommer inte att leta tillbaka bland 700 inlägg för att hitta källan till ditt citat.N Nerre skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 342 inlägg
Det är inte alltid det enklaste att följa en tråd när det kan dröja dagar mellan inlägg som hoppar kors och tvärs i diskussionen.N Nerre skrev:
Du gör det inte enklare genom att inte hänvisa ordentligt.
Jag förstår som sagt inte vad den delen av ditt inlägg har att göra med min och TommyCs diskussion om MSB rapport.
Jag passade på att skriva om två saker i samma inlägg. Det här är att diskussionsforum, för diskussioner mellan två personer så är nog PM betydligt vettigare.13th Marine skrev:
Och jag inga som helst problem att förstå att det TommyC menar är att folk i tråden drar fel slutsatser från den slutsats MSB skrivit.
Det är just det, MSB har dragit en slutsats om vad som gäller för räddningstjänstens personal, ingenting annat. Det innebär inte att brandröken från elbilar är ofarligare i allmänhet, bara att räddningstjänstens skyddsutrustning klarar av den.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 342 inlägg
Det är väl där förvirringen ligger, eftersom du började svara mig så är det inte alldeles uppenbart att andra halvan inte handlade om det jag skrev.N Nerre skrev:Jag passade på att skriva om två saker i samma inlägg. Det här är att diskussionsforum, för diskussioner mellan två personer så är nog PM betydligt vettigare.
Och jag inga som helst problem att förstå att det TommyC menar är att folk i tråden drar fel slutsatser från den slutsats MSB skrivit.
Det är just det, MSB har dragit en slutsats om vad som gäller för räddningstjänstens personal, ingenting annat. Det innebär inte att brandröken från elbilar är ofarligare i allmänhet, bara att räddningstjänstens skyddsutrustning klarar av den.
Jag citerade MSBs egna sammanfattning.
Har jag skrivit nått om att den gäller för brandrök i allmänhet?
Att redigera sitt inlägg med två textstycken till gör inte heller diskussionen enklare...
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 342 inlägg
Men men, jag tror vi har mer givande diskussioner om vi istället kan fokusera på frågorna i slutet på det citerade inlägget!
13th Marine skrev:Men för att ta sig tillbaka till "urspringsfrågan":
Så som jag uppfattar det är det vi vet att en elbil ger i från sig mer av vissa sorters brandgas än en förbränningsbil. (Även förbränningsbilar avger väteflourid (köldmediet) och jag tror det var vätecyanid (polyuretan i inredning).
Hur mycket farligare blir själva brandgasen av det?
Och hur ändras nivån för när exponeringen blir farlig?
Hur många fler skulle exponeras på grund av denna ändrade nivå?
Produkter som diskuteras i tråden