• Gilla
returen
  • Laddar…
Tur att man ser att det står Carup i länktexten så man slipper klicka
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 10 till
  • Laddar…
Nyheten om den brinnande Teslan i Umeå finns även på SVT, det hjälper inte att blunda för verkligheten eller att bojkotta de som rapporterar om verkligheten. Att ett Li-Ion batteri brinner när det utsätts för kraftigt våld är förväntat, i ca 10% av fallen exploderar batteriet kort efter att skadan skedde. Men det händer ju så sällan att många blundar för problemet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...rkbron-i-umea-raddningstjansten-kan-ej-slacka
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Ock skillnaden mot en bränsledriven bil? De blir ofta fullständigt utbrända de med.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Är det bara jag som förväntar mig något lite mer effektfullt när man säger att något exploderar? 🤔
 
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Nyheten om den brinnande Teslan i Umeå finns även på SVT, det hjälper inte att blunda för verkligheten eller att bojkotta de som rapporterar om verkligheten. Att ett Li-Ion batteri brinner när det utsätts för kraftigt våld är förväntat, i ca 10% av fallen exploderar batteriet kort efter att skadan skedde. Men det händer ju så sällan att många blundar för problemet.

[länk]
Bra sagt
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det bara jag som förväntar mig något lite mer effektfullt när man säger att något exploderar? 🤔
Typ som bilar brukar göra i actionfilmer?
 
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Typ som bilar brukar göra i actionfilmer?
Inte actionfilmer, men det "fjutt" som visas i klippet hos SVT förknippar inte jag med explosioner.
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Nej, det var "bara" en brand i det fallet, explosioner sker mer sällan än bränder, "bara" i runt 10% av fallen av fallen med termisk rusning.
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ock skillnaden mot en bränsledriven bil? De blir ofta fullständigt utbrända de med.
En bränsledriven bil går att släcka, ett elbilsbatteri kan man som bäst kyla tills det brunnit klart.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
"Man vet inte varför bilen voltade av vägen, men vid olyckstillfället rådde blixthalka och det låg ett tunt lager is på vägbanan."

Det skulle vara intressant att veta vilken typ av däck bilen var utrustad med samt i vilket skick dom var.

När ett Li-Ion-batteri utsätts för kraftigt våld så är risken för brand med eller utan explosion stor. Bilen på filmen ser inte ut att ha varit utsatt för en omfattande brand så troligen drevs den med bensin eller diesel.
 
K
T TommyC skrev:
Nyheten om den brinnande Teslan i Umeå finns även på SVT, det hjälper inte att blunda för verkligheten eller att bojkotta de som rapporterar om verkligheten. Att ett Li-Ion batteri brinner när det utsätts för kraftigt våld är förväntat, i ca 10% av fallen exploderar batteriet kort efter att skadan skedde. Men det händer ju så sällan att många blundar för problemet.

[länk]
Du råkade missa att länka till inslaget just under om räddningstjänstens uppfattning och erfarenhet från tidigare elbilsbränder:

"Elbilsbränder inte så farliga som man trott – räddningstjänsten i Umeå: ”Inte någon väldigt större risk”"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...sbrander-behandlar-det-som-vanliga-bilbrander

/Krille
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
"Vi ser inte att det är någon väldigt större risk, säger Jörgen Forslund, brandinspektör i Umeå."

Vad betyder det? Står man så till att vätefluorid i någon större mängd hamnar på kläderna och därmed på kroppen så kommer man att få ett annat resultat. Vätefluorid går igenom de flesta kläder samt igenom hud och bryter ner skelettet. Jag undrar om alla berörda är fullt medvetna om riskerna.

"Den rök som blir från en elbilsbrand innehåller vätefluorider. Det är ett farligt ämne i sig men de koncentrationer som mätts upp som personal och kläder blir kontaminerade av är inte de höga nivåer som man tidigare trott."

Det går inte att släcka en brand i Li-Ionbatterier. Det vanliga är att dom kyler ner omgivningen med massor av vatten för att förhindra brandspridning om den risken finns.

Vid branden i Teslan i Umeå ville räddningstjänsten inte spola ner gifter från branden i älven. Branden slocknar av sig självt när det inte finns något mer som kan brinna. Detta brukar ta 4-5 timmar för en "vanlig" batteribil.

När Teslas långtradare brann i norra Kalifornien var motorvägen I-80 avstängd i 16 timmar inklusive tiden för städning när det hade brunnit klart.

När en långtradare lastad med ett batterilager (som vägde 27 ton) välte i hamnen i Los Angeles var delar av hamnen och flera stora vägar avstängda i 2 dygn. Det kommer att bli intressant när den orimligt stora advokatkåren i USA får för sig att tjäna pengar på batteribränderna. Det kommer inte att vara positivt för den redan fallande försäljningen av batteribilar. Vi får hoppas att utvecklingen av solid-statebatterier snart ger resultat.

Edit: jag är såklart fullt medveten om att all brandrök är skadlig att andas in. Vätefluorid utvecklas även i mindre mängd när en del material som används i bränslebilar brinner, t ex vissa gummilister.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
"Vi ser inte att det är någon väldigt större risk, säger Jörgen Forslund, brandinspektör i Umeå."

Vad betyder det? Står man så till att vätefluorid i någon större mängd hamnar på kläderna och därmed på kroppen så kommer man att få ett annat resultat. Vätefluorid går igenom de flesta kläder samt igenom hud och bryter ner skelettet. Jag undrar om alla berörda är fullt medvetna om riskerna.

"Den rök som blir från en elbilsbrand innehåller vätefluorider. Det är ett farligt ämne i sig men de koncentrationer som mätts upp som personal och kläder blir kontaminerade av är inte de höga nivåer som man tidigare trott."

Det går inte att släcka en brand i Li-Ionbatterier. Det vanliga är att dom kyler ner omgivningen med massor av vatten för att förhindra brandspridning om den risken finns.

Vid branden i Teslan i Umeå ville räddningstjänsten inte spola ner gifter från branden i älven. Branden slocknar av sig självt när det inte finns något mer som kan brinna. Detta brukar ta 4-5 timmar för en "vanlig" batteribil.

När Teslas långtradare brann i norra Kalifornien var motorvägen I-80 avstängd i 16 timmar inklusive tiden för städning när det hade brunnit klart.

När en långtradare lastad med ett batterilager (som vägde 27 ton) välte i hamnen i Los Angeles var delar av hamnen och flera stora vägar avstängda i 2 dygn. Det kommer att bli intressant när den orimligt stora advokatkåren i USA får för sig att tjäna pengar på batteribränderna. Det kommer inte att vara positivt för den redan fallande försäljningen av batteribilar. Vi får hoppas att utvecklingen av solid-statebatterier snart ger resultat.

Edit: jag är såklart fullt medveten om att all brandrök är skadlig att andas in. Vätefluorid utvecklas även i mindre mängd när en del material som används i bränslebilar brinner, t ex vissa gummilister.
Det innebär att jag litar mer på experter än anonyma medlemmar på forum. Branden började 5 och det hade slutat brinna 6.40. Jag åkte själva förbi 7.40 och då var hela insatsen klar inklusive sandning sanering och ingen personal var längre på plats. Om inte branden riskerar att sprida sig är väl det bästa att låta branden dö ut på egen hand istället för att riskera personal?

Precis som i min länk så verkar de som är experter på området inte se några större problem baserat på tidigare bränder med både bensin/dieselbilar och elbilar:

– Det skilde sig inte så mycket förutom att de bilarna brann lite längre än konventionella bilar och de hade ett senare brandförlopp, säger Jörgen Forslund, brandinspektör i Umeå.

/Krille
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.