J Jensa86 skrev:
Det är ingen ram runt rutan så den måste ner en liten bit för att dörren ska öppnas utan att den kan skadas. Därav är det bara en knapp för det. Så det är ju i princip bara en modegrej, kanske sparar någon krona också men det är nog tvektsamt.
Om det finns både ett mekaniskt och ett elektriskt reglage för att öppna dörren så blir det rimligen dyrare än om det bara finns ett mekaniskt. Och om det saknas ramar så måste ju fönstret ner en bit även om man drar i det mekaniska reglaget.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
W witten skrev:
Mina nödöppnare i Teslan sitter så tillgängligt på dörren att passagerare 9 gånger av 10 använder det handtaget istället för knappen. Men det låter ju inte lika farligt att skriva så.
Jag tog den första som jag råkade hitta, minns inte vilken modell det var men inget var synligt eller uppenbart på den modellen.
 
A Avemo skrev:
Om det finns både ett mekaniskt och ett elektriskt reglage för att öppna dörren så blir det rimligen dyrare än om det bara finns ett mekaniskt. Och om det saknas ramar så måste ju fönstret ner en bit även om man drar i det mekaniska reglaget.
Som jag fattade det så tål ramen inte att använda det vid kontinuerligt bruk, utan slits i så fall ut i förtid.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Som jag fattade det så tål ramen inte att använda det vid kontinuerligt bruk, utan slits i så fall ut i förtid.
En medioker lösning på ett helt och hållet skapat problem alltså. Det är i och för sig vare sig första eller sista gången.
 
T TommyC skrev:
Jag tog den första som jag råkade hitta, minns inte vilken modell det var men inget var synligt eller uppenbart på den modellen.
Det är Tesla model Y som jag hade råkat titta på. Knappt halvvägs ner på sidan:
https://medium.com/@davidsehyeonbae...d-why-victims-struggle-to-escape-8ec89e59760c Där finns mycket annat beskrivet om batteribränder och flera otäcka bilder från bränder.

Information om nödöppningen hos Tesla här: https://service.tesla.com/docs/Mode...UID-64796E6B-139E-41D5-B019-79A28D205E68.html
Det måste ha varit bråttom att släppa produkten när ingen reagerar ens över att rekommendera att använda verktyg för att nödöppna dörren. "Use your fingernail or a small flat-bladed tool to open the plastic flap."
Det finns folk som har problem med rörlighet och styrka i fingrar och händer så lösningen är riktigt dålig.

Berörda bilar borde återkallas och byggas om så att det säkert går att ta sig ut vid behov när elsystemet är utslaget.
 
T
Finns en grupptalan mot Audi i USA just kring detta.
https://carup.se/agare-stammer-audi-elbilen-tickande-bomb/

Precis vad VW behöver nu.
Dom är väl snart i rekonstruktion.

Det som är mest skrämmande är att ändå risken för batteribrand är så stor vid olycka.
Just vetskapen att om jag krockar eller kör på något så kan bilen bli ett eld inferno på 30 sek.
Knappt man vågar ha bältet på sig så man kommer ut snabbt.
 
T TH885 skrev:
Finns en grupptalan mot Audi i USA just kring detta.
[länk]

Precis vad VW behöver nu.
Dom är väl snart i rekonstruktion.

Det som är mest skrämmande är att ändå risken för batteribrand är så stor vid olycka.
Just vetskapen att om jag krockar eller kör på något så kan bilen bli ett eld inferno på 30 sek.
Knappt man vågar ha bältet på sig så man kommer ut snabbt.
Bättre du har bältet på så att du kan komma ur den krockade bilen istället för att eventuellt vara skadad och inte komma ut...
Är ju faktiskt bättre att bilfan brinner efter en händelse än att den brinner okontrollerat i ett garage eller ännu värre en färja.
 
T TH885 skrev:
Finns en grupptalan mot Audi i USA just kring detta.
[länk]

Precis vad VW behöver nu.
Dom är väl snart i rekonstruktion.

Det som är mest skrämmande är att ändå risken för batteribrand är så stor vid olycka.
Just vetskapen att om jag krockar eller kör på något så kan bilen bli ett eld inferno på 30 sek.
Knappt man vågar ha bältet på sig så man kommer ut snabbt.
Intressant, tack för länken! På det här forumet är det få som är mottagliga för information om bränder i batteribilar. Det vanliga bemötandet är att det händer så extremt sällan så man behöver (underförstått) inte bry sig. Att konsekvenserna ofta blir mycket stora när det som nästan aldrig händer ändå händer vill många inte höra talas om trots massor av otäcka exempel från många länder.

Titta gärna på filmerna tidigare i den här tråden och förundras över att prototyperna får säljas och att det finns köpare. Nu har dock batteribilsbubblan fått pyspunka och alla gamla biltillverkare har stora ekonomiska problem. EU ser ut att låta statssubventionerade Kinesiska batteribilar slå ut hela bilindustrin i väst. Ingen tillnyktring syns ännu där. Tullar är sällan bra men ibland kanske de behövs.
 
Det är snarare bränslebilar som riskerar att övertändas på någon enstaka sekund om tanken punkteras vid en kollision. Det är inte särskilt vanligt längre. Men att batteribilar skulle övertändas snabbare stämmer inte.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Det finns otaliga exempel på kollisioner där batteribilar har övertänts eller mindre vanligt exploderat några sekunder efter kollisionen men det vill du inte veta.
 
Kan du nämna några?
 
Det finns ganska många länkar tidigare i den här tråden med sån information.
 
Det är dock mycket vanligare att batteriscootrar brinner än batteribilar av flera olika skäl.

Ganska ofta orsakar dessa bränder tyvärr dödsfall.

Som t ex i en reparationsverkstad i New York City nyligen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.