44 360 läst · 783 svar
44k läst
783 svar
Elbilar explosion risk
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Fast plat är det mer eller mindre krav med flamskyddsmedel i elektronik. Jättebra i återvinning...blackarrow skrev:Jag uppfattar batteriegenskaperna vid brand eller krock som ett tekniskt problem.
Lite som att plast kan brinna, men i elapparater och elinstallationsmateriel har man flamskyddsmedel.
Man vill minska konsekvenserna. Man vill inte att plasten ska börja brinna vid kraftig varmgång.
Man skulle helst vilja att litiumjonbatterierna inte alls hade egenskapen började brinna med hög temperatur och gasutveckling även om det inte händer ofta att de brinner.
Men kritiken mot elbilar handlar väl om rädsla och medialt fokus i första hand.
Om räddningstjänsten inte vågar sig fram till en krockad bil och därmed inte klipper loss nån som skulle kunnat räddats är det illa, liksom om räddningspersonal skadas.
Riktlinjerna till räddningstjänst har väl ändrats under de åren vi haft elbilar.
Tex vågar man använda vatten trots den höga spänningen i elbilsbatteriet, men det går åt mycket mer vatten än till en bränslebil. Ca 5-10'000 liter mer vatten för att kyla ner batteriet...och lite längre tid.
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 629 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 629 inlägg
Höhö!
Människan kör runt med explosivt bränsle i tanken i 100år och sedan när elbilar kommer och så börjar begåvningsreserven bli rädd för att de ska explodera.
Fantastiskt spännande och rationellt.
Människan kör runt med explosivt bränsle i tanken i 100år och sedan när elbilar kommer och så börjar begåvningsreserven bli rädd för att de ska explodera.
Fantastiskt spännande och rationellt.
Väldigt rationellt att vara orolig för ny teknik under snabb förändring även om man inte oroas av 100-årig beprövad och i princip oföränderlig teknik. Hur kan du tycka det är märkligt?Grannens Häck skrev:
För att alla dina inlägg om elbilar som jag läst handlar om att hitta något negativt.T TommyC skrev:
Jag har läst och förstått rapporterna och min kommentar är precis den jag skrev i mitt inlägg "All statistik visar tydligt att el- och hybridbilar brinner mycket mer sällan än bensin/dieselbilar."
Vi pratar inte om några procents skillnad utan att diesel/bensinbilar brinner 7-9 gånger oftare än el och hybridbilar. Det tycker jag är glasklar statistik medan du istället tycker att statistiken är "märklig".
/Krille
Och åter igen, hur ofta de brinner är inte det enda man behöver ta hänsyn till när det gäller risk.
Är det samma risk att gå balansgång 30 cm över marken som att gå balansgång 30 m över marken? Sannolikheten att man ramlar är exakt den samma.
Man behöver alltså titta både på sannolikhet och konsekvens. Och konsekvensen kan till stor del påverkas av när och var bilen brinner, men konsekvensen påverkas inte alls av hur ofta.
Som MSB säger är också underlaget för elbilar väldigt litet, så det är svårt att dra några slutsatser. Tittar man på andra länder så är skillnaderna i frekvens inte lika stora. Det har väl tidigare postats statistik från t.ex. Sydkorea?
När elbilar blir vanligare, och de dessutom börjar bli gamla, så kan frekvensen av bränder påverkas markant.
Jag säger inte att det behöver betyda att elbilsbränder är en större risk än bränslebilsbränder, men det finns för lite underlag för att säga det motsatta.
Är det samma risk att gå balansgång 30 cm över marken som att gå balansgång 30 m över marken? Sannolikheten att man ramlar är exakt den samma.
Man behöver alltså titta både på sannolikhet och konsekvens. Och konsekvensen kan till stor del påverkas av när och var bilen brinner, men konsekvensen påverkas inte alls av hur ofta.
Som MSB säger är också underlaget för elbilar väldigt litet, så det är svårt att dra några slutsatser. Tittar man på andra länder så är skillnaderna i frekvens inte lika stora. Det har väl tidigare postats statistik från t.ex. Sydkorea?
När elbilar blir vanligare, och de dessutom börjar bli gamla, så kan frekvensen av bränder påverkas markant.
Jag säger inte att det behöver betyda att elbilsbränder är en större risk än bränslebilsbränder, men det finns för lite underlag för att säga det motsatta.
Tuffa grabbar fimpade i bensintanken på sin Puch/Zundapp...Grannens Häck skrev:
På film exploderar bilar, fast då går det åt nån kubikmeter dieselolja...
Ok, jag förstår, du läser selektivt och bara de inlägg som innehåller det du tror på. Inte ovanligt att göra så. Det är förmodligen en mänsklig egenskap som man får kämpa för att inte falla in i.K Krille4 skrev:
I Danmark var förhållandet 3,5 gånger färre bränder i el/hybridbilar under år 2022 jämfört med övriga bilar. År 2019 var förhållandet bara 1,3. Trenden är att skillnaden har ökat i Danmark de senaste åren.K Krille4 skrev:
I MSBs rapport över 5 år var förhållandet drygt 16 men då hade man räknat bort de anlagda bränderna i batteribilar vars antal är okänt så den siffran är ointressant.
Jag har inte läst någon riktig statistik över bilbränder men jag brukar läsa de rapporter jag hittar och titta på diverse mer eller mindre seriösa filmer. De flesta menar nog att det är mindre vanligt att batteribilar brinner men skillnaden varierar stort och mörkertalet är förmodligen också stort liksom osäkerheten i de antagna orsakerna. Sedan tror jag också som nämns ovan att det är troligt att fler batteribilar kommer att brinna när dom åldras.
Det finns stora svårigheter med att göra statistik över bilbränder. Troligen är det orsaken till att det inte (vad jag hittat) tycks finnas någon riktig statistik. Försäkringsbolagen borde ha åtminstone en hel del data över skadehändelser. Kan vara värt att leta efter.
Exempel på svårigheter att göra statistik är branden i garaget under bostadskomplexet i Sydkorea som har varit uppe här tidigare. Den branden startade i en Mercedes EQE som inte var under laddning. Totalt skadades eller totalförstördes 140 bilar. Hur ska dessa sorteras in i en eventuell statistik?
Branden som sänkte Felicity Ace påstås (okänt bevisläge) ha startat i en Porsche Taycan. Totalt förstördes 3965 bilar varav okänt antal var batteribilar. De flesta bilarna kom från VW-gruppen, de flesta var nya men några äldre rariteter fanns också där. Vilken statistik hamnar dessa i och hur sorteras de in?
Min gissning är att ingen av dessa hamnar i någon statistik utan att de bara ingår i VW-gruppens bokslut dolt i deras gigantiska underskott.
Mycket gissningar och antaganden. Statistiken visar så stora skillnader att den borde vara glasklar för alla. Krävs ingen selektiv läsning för att för att inse att dina inlägg om elbilar handlar om att hitta problem och risker.T TommyC skrev:Ok, jag förstår, du läser selektivt och bara de inlägg som innehåller det du tror på. Inte ovanligt att göra så. Det är förmodligen en mänsklig egenskap som man får kämpa för att inte falla in i.
I Danmark var förhållandet 3,5 gånger färre bränder i el/hybridbilar under år 2022 jämfört med övriga bilar. År 2019 var förhållandet bara 1,3. Trenden är att skillnaden har ökat i Danmark de senaste åren.
I MSBs rapport över 5 år var förhållandet drygt 16 men då hade man räknat bort de anlagda bränderna i batteribilar vars antal är okänt så den siffran är ointressant.
Jag har inte läst någon riktig statistik över bilbränder men jag brukar läsa de rapporter jag hittar och titta på diverse mer eller mindre seriösa filmer. De flesta menar nog att det är mindre vanligt att batteribilar brinner men skillnaden varierar stort och mörkertalet är förmodligen också stort liksom osäkerheten i de antagna orsakerna. Sedan tror jag också som nämns ovan att det är troligt att fler batteribilar kommer att brinna när dom åldras.
Det finns stora svårigheter med att göra statistik över bilbränder. Troligen är det orsaken till att det inte (vad jag hittat) tycks finnas någon riktig statistik. Försäkringsbolagen borde ha åtminstone en hel del data över skadehändelser. Kan vara värt att leta efter.
Exempel på svårigheter att göra statistik är branden i garaget under bostadskomplexet i Sydkorea som har varit uppe här tidigare. Den branden startade i en Mercedes EQE som inte var under laddning. Totalt skadades eller totalförstördes 140 bilar. Hur ska dessa sorteras in i en eventuell statistik?
Branden som sänkte Felicity Ace påstås (okänt bevisläge) ha startat i en Porsche Taycan. Totalt förstördes 3965 bilar varav okänt antal var batteribilar. De flesta bilarna kom från VW-gruppen, de flesta var nya men några äldre rariteter fanns också där. Vilken statistik hamnar dessa i och hur sorteras de in?
Min gissning är att ingen av dessa hamnar i någon statistik utan att de bara ingår i VW-gruppens bokslut dolt i deras gigantiska underskott.
Finns definitivt fördelar och nackdelar med alla typer av drivmedel. En lite mer nyanserad diskussion skulle vara mycket mer intressant.
/Krille
När man tittar på statistik behöver man känna till skillnaden mellan korrelation och kausalitet.
Man kan inte bara ta fram en korrelation och dra slutsatser från den, man måste försöka analysera varför korrelationen finns (d.v.s. vad är det som gör att skillnaden finns).
Tittar man till exempel på bränder i bränslebilar så ser det vad jag kan se ut som att det väldigt sällan är bränslet som börjar brinna, det är elsystemet. Vilket i alla fall för mig indikerar att det inte är bränslet som gör att statistiken ser ut som den gör.
Exakt vad det är som gör skillnaden vet jag inte, eftersom för såna slutsatser behöver man mer underlag. Man kan t.ex. titta på ålder på bilarna, hur de har servats, om de utsatts för yttre påverkan etc.
Utan att ta hänsyn till kausalitet kan man dra många felaktiga slutsatser:
https://tylervigen.com/spurious-correlations
Man kan inte bara ta fram en korrelation och dra slutsatser från den, man måste försöka analysera varför korrelationen finns (d.v.s. vad är det som gör att skillnaden finns).
Tittar man till exempel på bränder i bränslebilar så ser det vad jag kan se ut som att det väldigt sällan är bränslet som börjar brinna, det är elsystemet. Vilket i alla fall för mig indikerar att det inte är bränslet som gör att statistiken ser ut som den gör.
Exakt vad det är som gör skillnaden vet jag inte, eftersom för såna slutsatser behöver man mer underlag. Man kan t.ex. titta på ålder på bilarna, hur de har servats, om de utsatts för yttre påverkan etc.
Utan att ta hänsyn till kausalitet kan man dra många felaktiga slutsatser:
https://tylervigen.com/spurious-correlations
Vad var det som var negativt här då?
https://www.byggahus.se/forum/threads/elbilar-explosion-risk.480738/post-6048865
Gissa och ansätta saker kommer av brist på fakta, inget konstigt eller fel med det om man är ärligt med det.
Jag kommer troligen att köpa en batteribil någon gång i framtiden men först när det finns batterilösningar som inte brinner spontant. Toyota har ju i många år jobbat med "solid state" batterier som inte ska ha felmoden brand. Tyvärr så brukar produkterna alltid ligga några år fram i tiden men någon gång ska de nog komma. Kanske är LGs lösning tillräckligt bra, det kanske vi vet inom ett år om allt går bra för dom (min gissning).
Som andra redan har påpekat flera gånger så räcker det inte med att en brand har extremt låg sannolikhet att inträffa. Vid riskanalys inom vitt skilda områden så multiplicerar man varje risks sannolikhet med förväntade konsekvenser (ofta bedömt i det bästa fallet, det troligaste och det sämsta) när risken eventuellt faller ut. Konsekvenserna av vissa bränder är helt bedrövliga och inget som jag kan utsätta mig själv, familj, grannar eller byggnader för.
Har du duckat för informationen om branden i Sydkorea? Där blev ett helt bostadskomplex drabbat med 23 personer till sjukhus och infrastrukturen för el och vatten utslagen upp till en vecka för 1600 hushåll.
Att skillnader i uppgifterna om bilbränder i olika länder varierar så mycket som rapporterna visar har jag inte sett något försök till förklaring av utöver att MSB plockade bort de anlagda bränderna i batteribilar i sin rapport. Att antalet anlagda bränder varierar mycket kanske är en delförklaring (det skullle kanske kunna vara så mellan Danmark och Sverige) men det borde finnas fler faktorer, jag har ingen aning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elbilar-explosion-risk.480738/post-6048865
Gissa och ansätta saker kommer av brist på fakta, inget konstigt eller fel med det om man är ärligt med det.
Jag kommer troligen att köpa en batteribil någon gång i framtiden men först när det finns batterilösningar som inte brinner spontant. Toyota har ju i många år jobbat med "solid state" batterier som inte ska ha felmoden brand. Tyvärr så brukar produkterna alltid ligga några år fram i tiden men någon gång ska de nog komma. Kanske är LGs lösning tillräckligt bra, det kanske vi vet inom ett år om allt går bra för dom (min gissning).
Som andra redan har påpekat flera gånger så räcker det inte med att en brand har extremt låg sannolikhet att inträffa. Vid riskanalys inom vitt skilda områden så multiplicerar man varje risks sannolikhet med förväntade konsekvenser (ofta bedömt i det bästa fallet, det troligaste och det sämsta) när risken eventuellt faller ut. Konsekvenserna av vissa bränder är helt bedrövliga och inget som jag kan utsätta mig själv, familj, grannar eller byggnader för.
Har du duckat för informationen om branden i Sydkorea? Där blev ett helt bostadskomplex drabbat med 23 personer till sjukhus och infrastrukturen för el och vatten utslagen upp till en vecka för 1600 hushåll.
Att skillnader i uppgifterna om bilbränder i olika länder varierar så mycket som rapporterna visar har jag inte sett något försök till förklaring av utöver att MSB plockade bort de anlagda bränderna i batteribilar i sin rapport. Att antalet anlagda bränder varierar mycket kanske är en delförklaring (det skullle kanske kunna vara så mellan Danmark och Sverige) men det borde finnas fler faktorer, jag har ingen aning.
Det negativa är att du hela tiden kraftigt överdriver problemen i inlägg efter inlägg trots att all statistik du hänvisar till visar motsatsen. Samma sak gäller när du hävdar elbilar(batterier) brinner spontant - all statistik visar att bensin/dieselbilar som brinner spontant i mycket högre utsträckning.T TommyC skrev:Vad var det som var negativt här då?
[länk]
Gissa och ansätta saker kommer av brist på fakta, inget konstigt eller fel med det om man är ärligt med det.
Jag kommer troligen att köpa en batteribil någon gång i framtiden men först när det finns batterilösningar som inte brinner spontant. Toyota har ju i många år jobbat med "solid state" batterier som inte ska ha felmoden brand. Tyvärr så brukar produkterna alltid ligga några år fram i tiden men någon gång ska de nog komma. Kanske är LGs lösning tillräckligt bra, det kanske vi vet inom ett år om allt går bra för dom (min gissning).
Som andra redan har påpekat flera gånger så räcker det inte med att en brand har extremt låg sannolikhet att inträffa. Vid riskanalys inom vitt skilda områden så multiplicerar man varje risks sannolikhet med förväntade konsekvenser (ofta bedömt i det bästa fallet, det troligaste och det sämsta) när risken eventuellt faller ut. Konsekvenserna av vissa bränder är helt bedrövliga och inget som jag kan utsätta mig själv, familj, grannar eller byggnader för.
Har du duckat för informationen om branden i Sydkorea? Där blev ett helt bostadskomplex drabbat med 23 personer till sjukhus och infrastrukturen för el och vatten utslagen upp till en vecka för 1600 hushåll.
Att skillnader i uppgifterna om bilbränder i olika länder varierar så mycket som rapporterna visar har jag inte sett något försök till förklaring av utöver att MSB plockade bort de anlagda bränderna i batteribilar i sin rapport. Att antalet anlagda bränder varierar mycket kanske är en delförklaring (det skullle kanske kunna vara så mellan Danmark och Sverige) men det borde finnas fler faktorer, jag har ingen aning.
Känns också minst sagt motsägelsefullt när du ifrågasätter all statistik baserat på tusentals bilbränder och sen för du fram en enskild brand i Sydkorea av tusentals(?) bränder som bevis för att konsekvenserna är högre vid brand i elbilar.
Du behöver inte gissa och måla upp skräckscenarion om "elbilskatastrofer" för att "slippa" köpa elbil. Trots att all statistik motbevisar dig är du helt fri att köpa bilar som brinner mycket oftare än elbilar🙂
/Krille
Visa gärna det negativa i mitt inlägg om LGs nya förbättring!
Jag hittar ingen vederhäftig statistik över bilbränder överhuvudtaget. Det finns spridda rapporter från olika länder som de jag länkade tidigare från Danmark och Sverige. Den Norska rapporten går fortfarande inte att ladda ner.
Jag är uppriktigt intresserad av att ta del av statistiken som visar att bensin och dieselbilar brinner spontant och i högre utsträckning. Jag har aldrig stött på något sådant exempel men jag erkänner att jag inte heller har sökt efter sådana. Jag tvivlar inte på att det kan hända och förmodligen händer om man varken sköter rekommenderad service eller besiktigar bilar som vi gör i Sverige och många andra länder.
Det som är väl känt är att vissa dieselbilar brinner orsakat av en misslyckad konstruktion av EGR-ventil och/eller EGR-kylare. BMW tycks vara extra illa drabbade enligt information på detta och andra forum. De bränder jag har läst om med denna orsak har inträffat under färd. Bilarna är återkallade men hur det går med åtgärderna finns det ingen information om.
Har du någon information om att bensin eller dieselbilar har börjat brinna spontant (d v s utan att någon ligist har hjälpt till) när de har varit parkerade lång tid?
Bensin och diesel har egenskapen att det luktar kraftigt även vid en liten läcka så det är ganska stor sannolikhet att man blir varnad i god tid vid en läcka. Vid termisk rusning i ett Li-Ion batteri går det ofta väldigt snabbt från den första indikationen till fullt utvecklad brand eller mindre ofta (<10% av fallen) explosion. Detta beteende skiljer sig kraftigt mot vad som är känt om bensin och dieselbilar.
Jag hittar ingen vederhäftig statistik över bilbränder överhuvudtaget. Det finns spridda rapporter från olika länder som de jag länkade tidigare från Danmark och Sverige. Den Norska rapporten går fortfarande inte att ladda ner.
Jag är uppriktigt intresserad av att ta del av statistiken som visar att bensin och dieselbilar brinner spontant och i högre utsträckning. Jag har aldrig stött på något sådant exempel men jag erkänner att jag inte heller har sökt efter sådana. Jag tvivlar inte på att det kan hända och förmodligen händer om man varken sköter rekommenderad service eller besiktigar bilar som vi gör i Sverige och många andra länder.
Det som är väl känt är att vissa dieselbilar brinner orsakat av en misslyckad konstruktion av EGR-ventil och/eller EGR-kylare. BMW tycks vara extra illa drabbade enligt information på detta och andra forum. De bränder jag har läst om med denna orsak har inträffat under färd. Bilarna är återkallade men hur det går med åtgärderna finns det ingen information om.
Har du någon information om att bensin eller dieselbilar har börjat brinna spontant (d v s utan att någon ligist har hjälpt till) när de har varit parkerade lång tid?
Bensin och diesel har egenskapen att det luktar kraftigt även vid en liten läcka så det är ganska stor sannolikhet att man blir varnad i god tid vid en läcka. Vid termisk rusning i ett Li-Ion batteri går det ofta väldigt snabbt från den första indikationen till fullt utvecklad brand eller mindre ofta (<10% av fallen) explosion. Detta beteende skiljer sig kraftigt mot vad som är känt om bensin och dieselbilar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 990 inlägg
Jag tycker statistiken och tekniken är ganska tydlig.
Elbilar brinner mer sällan, men batteribrand är allvarligt.
Förbränningsbilar är svårare att dkydda då dom är komplexa och har mycket högre temperaturer att hantera.
Hur många av bränderna är orsakade av dåliga laddare? Typ schuko?
Går det att mitigera risker -> färre incidenter?
Sen finns det säkrare batteritekniker så det blir bättre med tiden
Elbilar brinner mer sällan, men batteribrand är allvarligt.
Förbränningsbilar är svårare att dkydda då dom är komplexa och har mycket högre temperaturer att hantera.
Hur många av bränderna är orsakade av dåliga laddare? Typ schuko?
Går det att mitigera risker -> färre incidenter?
Sen finns det säkrare batteritekniker så det blir bättre med tiden