Elbilen räddar folk när den innesluter terrorbomben.
 
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Elbilen räddar folk när den innesluter terrorbomben. [media]
Kanske ska låsa in Trump och Elon i en cybertruck för att rädda världen från den kombinerade explosionen😉
 
  • Haha
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nu kan vi stänga den här tråden.
Koreansk elbilsbatteriram med flammskyddad batteriteknik som bibehåller 87% kapacitet efter 1000 cykler, på en modern utställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Problemet är inte löst bara för att forskare påstår att dom har hittat en möjlig lösning (This innovation could ....). Det ska produktifieras och verifieras att det hela fungerar i stor skala innan det är en fungerande lösning. Sen ska produktionen rampas upp och nya bilar konstrueras. Sånt tar tid. Det är först när vi har facit som vi kan betrakta problemet som löst. Det kommer att både brinna och explodera många bilar innan vi är där.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Problemet är inte löst bara för att forskare påstår att dom har hittat en möjlig lösning (This innovation could ....). Det ska produktifieras och verifieras att det hela fungerar i stor skala innan det är en fungerande lösning. Sen ska produktionen rampas upp och nya bilar konstrueras. Sånt tar tid. Det är först när vi har facit som vi kan betrakta problemet som löst. Det kommer att både brinna och explodera många bilar innan vi är där.
Hur ser du på problemet med brinnande bensin/dieselbilar som är mycket mer omfattande?

/Krille
 
  • Haha
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hur ser du på problemet med brinnande bensin/dieselbilar som är mycket mer omfattande?

/Krille
Jag tänker att det är svårt att se med foliehatten över ögonen..
 
  • Gilla
  • Haha
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
Kan vi inte sluta bemöta dessa låtsasargument från anti-elbilister? Helt plötsligt har vi debattörer som Rolf, Johnny och Peter som aldrig i hela sitt liv rört ett finger för miljö, tredje världen eller tyckt att bränder i största allmänhet skulle vara ett problem. Men plötsligt blir samtliga stora förkämpar för utsatta fabriks- och gruvarbetare i tredje världen, plötsligt räknar de in i minsta detalj över co2 utsläpp under olika produktionsförhållanden av bilar, plötsligt är deras största intresse att förebygga bränder på gator och torg.
Kan vi inte alla snälla sluta spela med i detta kejsarens-nya-kläder-drama och låtsasdiskussioner
 
  • Gilla
gaidin och 6 till
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Kan vi inte sluta bemöta dessa låtsasargument från anti-elbilister? Helt plötsligt har vi debattörer som Rolf, Johnny och Peter som aldrig i hela sitt liv rört ett finger för miljö, tredje världen eller tyckt att bränder i största allmänhet skulle vara ett problem. Men plötsligt blir samtliga stora förkämpar för utsatta fabriks- och gruvarbetare i tredje världen, plötsligt räknar de in i minsta detalj över co2 utsläpp under olika produktionsförhållanden av bilar, plötsligt är deras största intresse att förebygga bränder på gator och torg.
Kan vi inte alla snälla sluta spela med i detta kejsarens-nya-kläder-drama och låtsasdiskussioner
Jag tror att det så enkelt som att man är rädd för det man inte förstår...
Jag är åxå bilentuiast.. men skulle utan tvekan ha en eldriven bruksbil.. om behovet och ekonomin kunde mötas..
 
  • Gilla
Klacken och 3 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Problemet är inte löst bara för att forskare påstår att dom har hittat en möjlig lösning (This innovation could ....). Det ska produktifieras och verifieras att det hela fungerar i stor skala innan det är en fungerande lösning. Sen ska produktionen rampas upp och nya bilar konstrueras. Sånt tar tid. Det är först när vi har facit som vi kan betrakta problemet som löst. Det kommer att både brinna och explodera många bilar innan vi är där.
Samtidigt är ju nyheten ett bevis för att dessa bränder uppenbarligen är ett problem som anses behöva lösas.Är det ett så litet problem som en del i denna tråd verkar tycka så är det ju frågan om produkten ens blir kommersiellt gångbar om den samtidigt blir dyrare p.g.a. just brandskyddet. Vem vill betala en massa mer pengar för att eliminera en risk som är extremt låg. Så lite motsägelsefullt blir det ju.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Samtidigt är ju nyheten ett bevis för att dessa bränder uppenbarligen är ett problem som anses behöva lösas.Är det ett så litet problem som en del i denna tråd verkar tycka så är det ju frågan om produkten ens blir kommersiellt gångbar om den samtidigt blir dyrare p.g.a. just brandskyddet. Vem vill betala en massa mer pengar för att eliminera en risk som är extremt låg. Så lite motsägelsefullt blir det ju.
Nä - om man tror att en "nyheter" på internet om en produkt bevisar att den löser ett problem kommer man att bli lurad många gånger i livet 🙂

/Krille
 
T TommyC skrev:
Problemet är inte löst bara för att forskare påstår att dom har hittat en möjlig lösning (This innovation could ....). Det ska produktifieras och verifieras att det hela fungerar i stor skala innan det är en fungerande lösning. Sen ska produktionen rampas upp och nya bilar konstrueras. Sånt tar tid.
Dessutom sägs inget om priset. Om dessa batterier kostar det dubbla att tillverka så är det ju tveksamt hur stor spridning de kommer att få.
 
Det är vanskligt att jämföra bränder i batteri, hybrid och bränslebilar då det saknas tillförlitlig statistik över dessa bränder.

Så här skriver MSB i sin rapport ”Sammanställning av bränder i elfordon och
eltransportmedel år 2018–2023”:


På grund av begränsningar i kvalitet och omfattning av data samt på det sätt som urvalet har gjorts och analyserats utgör resultatet inte statistik i den meningen att det är systematiskt insamlad data om samtliga bränder som inträffat under perioden med el eller el-/hybridfordon och eltransportmedel.

Det är troligen inte möjligt att föra tillförlitlig statistik då det ofta är omöjligt att fastställa hur och var en brand har startat.

Jag tycker att det är märkligt att MSB i sin sammanställning har exkluderat anlagda bränder i el och hybridfordon. Jag har inte hittat någon förklaring till varför eller hur många bränder som är exkluderade. Däremot är anlagda bränder i bilar totalt inkluderade när de jämför.

I Danmark brinner det nästan 3 gånger fler el- och hybridbilar per 10000 bilar jämfört med Sverige (1,1 vs 0,4) medan det i Sverige brinner ca dubbelt så många övriga bilar (ej batteribilar) per 10000 bilar jämfört med i Danmark (7,5 vs 3,8). Inte jämförbara siffror men ändå märkliga.

Stapeldiagram som jämför bränder i el- och hybridbilar samt övriga bilar i Danmark, Sverige och Norge per 10.000 bilar, 2022.


https://www.brs.dk/globalassets/brs---beredskabsstyrelsen/dokumenter/forskning-statistik-og-analyse/2023/-brande-i-el-og-hybridbiler-.pdf

https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf

Motsvarande Norska rapport går inte att ladda ner just nu.
 
T TommyC skrev:
Det är vanskligt att jämföra bränder i batteri, hybrid och bränslebilar då det saknas tillförlitlig statistik över dessa bränder.

Så här skriver MSB i sin rapport ”Sammanställning av bränder i elfordon och
eltransportmedel år 2018–2023”:


På grund av begränsningar i kvalitet och omfattning av data samt på det sätt som urvalet har gjorts och analyserats utgör resultatet inte statistik i den meningen att det är systematiskt insamlad data om samtliga bränder som inträffat under perioden med el eller el-/hybridfordon och eltransportmedel.

Det är troligen inte möjligt att föra tillförlitlig statistik då det ofta är omöjligt att fastställa hur och var en brand har startat.

Jag tycker att det är märkligt att MSB i sin sammanställning har exkluderat anlagda bränder i el och hybridfordon. Jag har inte hittat någon förklaring till varför eller hur många bränder som är exkluderade. Däremot är anlagda bränder i bilar totalt inkluderade när de jämför.

I Danmark brinner det nästan 3 gånger fler el- och hybridbilar per 10000 bilar jämfört med Sverige (1,1 vs 0,4) medan det i Sverige brinner ca dubbelt så många övriga bilar (ej batteribilar) per 10000 bilar jämfört med i Danmark (7,5 vs 3,8). Inte jämförbara siffror men ändå märkliga.

[bild]


https://www.brs.dk/globalassets/brs---beredskabsstyrelsen/dokumenter/forskning-statistik-og-analyse/2023/-brande-i-el-og-hybridbiler-.pdf

[länk]

Motsvarande Norska rapport går inte att ladda ner just nu.
När statistiken inte stämmer med vad du hoppas/tror är den alltså "märklig". All statistik visar tydligt att el- och hybridbilar brinner mycket mer sällan än bensin/dieselbilar.

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
Pezzen och 3 till
  • Laddar…
Jag uppfattar batteriegenskaperna vid brand eller krock som ett tekniskt problem.

Lite som att plast kan brinna, men i elapparater och elinstallationsmateriel har man flamskyddsmedel.
Man vill minska konsekvenserna. Man vill inte att plasten ska börja brinna vid kraftig varmgång.

Man skulle helst vilja att litiumjonbatterierna inte alls hade egenskapen började brinna med hög temperatur och gasutveckling även om det inte händer ofta att de brinner.


Men kritiken mot elbilar handlar väl om rädsla och medialt fokus i första hand.

Om räddningstjänsten inte vågar sig fram till en krockad bil och därmed inte klipper loss nån som skulle kunnat räddats är det illa, liksom om räddningspersonal skadas.

Riktlinjerna till räddningstjänst har väl ändrats under de åren vi haft elbilar.
Tex vågar man använda vatten trots den höga spänningen i elbilsbatteriet, men det går åt mycket mer vatten än till en bränslebil. Ca 5-10'000 liter mer vatten för att kyla ner batteriet...och lite längre tid.
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
När statistiken inte stämmer med vad du hoppas/tror är den alltså "märklig". All statistik visar tydligt att el- och hybridbilar brinner mycket mer sällan än bensin/dieselbilar.

/Krille
Varför tror du att du vet vad jag "hoppas/tror" eller tycker?

Har du läst och förstått rapporterna och har du i så fall några kommentarer på deras innehåll?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.