43 251 läst · 751 svar
43k läst
751 svar
Elbilar explosion risk
Problemet är inte löst bara för att forskare påstår att dom har hittat en möjlig lösning (This innovation could ....). Det ska produktifieras och verifieras att det hela fungerar i stor skala innan det är en fungerande lösning. Sen ska produktionen rampas upp och nya bilar konstrueras. Sånt tar tid. Det är först när vi har facit som vi kan betrakta problemet som löst. Det kommer att både brinna och explodera många bilar innan vi är där.
Hur ser du på problemet med brinnande bensin/dieselbilar som är mycket mer omfattande?T TommyC skrev:Problemet är inte löst bara för att forskare påstår att dom har hittat en möjlig lösning (This innovation could ....). Det ska produktifieras och verifieras att det hela fungerar i stor skala innan det är en fungerande lösning. Sen ska produktionen rampas upp och nya bilar konstrueras. Sånt tar tid. Det är först när vi har facit som vi kan betrakta problemet som löst. Det kommer att både brinna och explodera många bilar innan vi är där.
/Krille
Besserwisser
· östergötland
· 2 177 inlägg
Kan vi inte sluta bemöta dessa låtsasargument från anti-elbilister? Helt plötsligt har vi debattörer som Rolf, Johnny och Peter som aldrig i hela sitt liv rört ett finger för miljö, tredje världen eller tyckt att bränder i största allmänhet skulle vara ett problem. Men plötsligt blir samtliga stora förkämpar för utsatta fabriks- och gruvarbetare i tredje världen, plötsligt räknar de in i minsta detalj över co2 utsläpp under olika produktionsförhållanden av bilar, plötsligt är deras största intresse att förebygga bränder på gator och torg.
Kan vi inte alla snälla sluta spela med i detta kejsarens-nya-kläder-drama och låtsasdiskussioner
Kan vi inte alla snälla sluta spela med i detta kejsarens-nya-kläder-drama och låtsasdiskussioner
Besserwisser
· östergötland
· 2 177 inlägg
Jag tror att det så enkelt som att man är rädd för det man inte förstår...V varpan1 skrev:Kan vi inte sluta bemöta dessa låtsasargument från anti-elbilister? Helt plötsligt har vi debattörer som Rolf, Johnny och Peter som aldrig i hela sitt liv rört ett finger för miljö, tredje världen eller tyckt att bränder i största allmänhet skulle vara ett problem. Men plötsligt blir samtliga stora förkämpar för utsatta fabriks- och gruvarbetare i tredje världen, plötsligt räknar de in i minsta detalj över co2 utsläpp under olika produktionsförhållanden av bilar, plötsligt är deras största intresse att förebygga bränder på gator och torg.
Kan vi inte alla snälla sluta spela med i detta kejsarens-nya-kläder-drama och låtsasdiskussioner
Jag är åxå bilentuiast.. men skulle utan tvekan ha en eldriven bruksbil.. om behovet och ekonomin kunde mötas..
Samtidigt är ju nyheten ett bevis för att dessa bränder uppenbarligen är ett problem som anses behöva lösas.Är det ett så litet problem som en del i denna tråd verkar tycka så är det ju frågan om produkten ens blir kommersiellt gångbar om den samtidigt blir dyrare p.g.a. just brandskyddet. Vem vill betala en massa mer pengar för att eliminera en risk som är extremt låg. Så lite motsägelsefullt blir det ju.T TommyC skrev:Problemet är inte löst bara för att forskare påstår att dom har hittat en möjlig lösning (This innovation could ....). Det ska produktifieras och verifieras att det hela fungerar i stor skala innan det är en fungerande lösning. Sen ska produktionen rampas upp och nya bilar konstrueras. Sånt tar tid. Det är först när vi har facit som vi kan betrakta problemet som löst. Det kommer att både brinna och explodera många bilar innan vi är där.
Nä - om man tror att en "nyheter" på internet om en produkt bevisar att den löser ett problem kommer man att bli lurad många gånger i livet 🙂L lbgu skrev:Samtidigt är ju nyheten ett bevis för att dessa bränder uppenbarligen är ett problem som anses behöva lösas.Är det ett så litet problem som en del i denna tråd verkar tycka så är det ju frågan om produkten ens blir kommersiellt gångbar om den samtidigt blir dyrare p.g.a. just brandskyddet. Vem vill betala en massa mer pengar för att eliminera en risk som är extremt låg. Så lite motsägelsefullt blir det ju.
/Krille
Dessutom sägs inget om priset. Om dessa batterier kostar det dubbla att tillverka så är det ju tveksamt hur stor spridning de kommer att få.T TommyC skrev:Problemet är inte löst bara för att forskare påstår att dom har hittat en möjlig lösning (This innovation could ....). Det ska produktifieras och verifieras att det hela fungerar i stor skala innan det är en fungerande lösning. Sen ska produktionen rampas upp och nya bilar konstrueras. Sånt tar tid.
Det är vanskligt att jämföra bränder i batteri, hybrid och bränslebilar då det saknas tillförlitlig statistik över dessa bränder.
Så här skriver MSB i sin rapport ”Sammanställning av bränder i elfordon och
eltransportmedel år 2018–2023”:
”
På grund av begränsningar i kvalitet och omfattning av data samt på det sätt som urvalet har gjorts och analyserats utgör resultatet inte statistik i den meningen att det är systematiskt insamlad data om samtliga bränder som inträffat under perioden med el eller el-/hybridfordon och eltransportmedel.
”
Det är troligen inte möjligt att föra tillförlitlig statistik då det ofta är omöjligt att fastställa hur och var en brand har startat.
Jag tycker att det är märkligt att MSB i sin sammanställning har exkluderat anlagda bränder i el och hybridfordon. Jag har inte hittat någon förklaring till varför eller hur många bränder som är exkluderade. Däremot är anlagda bränder i bilar totalt inkluderade när de jämför.
I Danmark brinner det nästan 3 gånger fler el- och hybridbilar per 10000 bilar jämfört med Sverige (1,1 vs 0,4) medan det i Sverige brinner ca dubbelt så många övriga bilar (ej batteribilar) per 10000 bilar jämfört med i Danmark (7,5 vs 3,8). Inte jämförbara siffror men ändå märkliga.
https://www.brs.dk/globalassets/brs---beredskabsstyrelsen/dokumenter/forskning-statistik-og-analyse/2023/-brande-i-el-og-hybridbiler-.pdf
https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf
Motsvarande Norska rapport går inte att ladda ner just nu.
Så här skriver MSB i sin rapport ”Sammanställning av bränder i elfordon och
eltransportmedel år 2018–2023”:
”
På grund av begränsningar i kvalitet och omfattning av data samt på det sätt som urvalet har gjorts och analyserats utgör resultatet inte statistik i den meningen att det är systematiskt insamlad data om samtliga bränder som inträffat under perioden med el eller el-/hybridfordon och eltransportmedel.
”
Det är troligen inte möjligt att föra tillförlitlig statistik då det ofta är omöjligt att fastställa hur och var en brand har startat.
Jag tycker att det är märkligt att MSB i sin sammanställning har exkluderat anlagda bränder i el och hybridfordon. Jag har inte hittat någon förklaring till varför eller hur många bränder som är exkluderade. Däremot är anlagda bränder i bilar totalt inkluderade när de jämför.
I Danmark brinner det nästan 3 gånger fler el- och hybridbilar per 10000 bilar jämfört med Sverige (1,1 vs 0,4) medan det i Sverige brinner ca dubbelt så många övriga bilar (ej batteribilar) per 10000 bilar jämfört med i Danmark (7,5 vs 3,8). Inte jämförbara siffror men ändå märkliga.
https://www.brs.dk/globalassets/brs---beredskabsstyrelsen/dokumenter/forskning-statistik-og-analyse/2023/-brande-i-el-og-hybridbiler-.pdf
https://rib.msb.se/filer/pdf/29438.pdf
Motsvarande Norska rapport går inte att ladda ner just nu.
När statistiken inte stämmer med vad du hoppas/tror är den alltså "märklig". All statistik visar tydligt att el- och hybridbilar brinner mycket mer sällan än bensin/dieselbilar.T TommyC skrev:Det är vanskligt att jämföra bränder i batteri, hybrid och bränslebilar då det saknas tillförlitlig statistik över dessa bränder.
Så här skriver MSB i sin rapport ”Sammanställning av bränder i elfordon och
eltransportmedel år 2018–2023”:
”
På grund av begränsningar i kvalitet och omfattning av data samt på det sätt som urvalet har gjorts och analyserats utgör resultatet inte statistik i den meningen att det är systematiskt insamlad data om samtliga bränder som inträffat under perioden med el eller el-/hybridfordon och eltransportmedel.
”
Det är troligen inte möjligt att föra tillförlitlig statistik då det ofta är omöjligt att fastställa hur och var en brand har startat.
Jag tycker att det är märkligt att MSB i sin sammanställning har exkluderat anlagda bränder i el och hybridfordon. Jag har inte hittat någon förklaring till varför eller hur många bränder som är exkluderade. Däremot är anlagda bränder i bilar totalt inkluderade när de jämför.
I Danmark brinner det nästan 3 gånger fler el- och hybridbilar per 10000 bilar jämfört med Sverige (1,1 vs 0,4) medan det i Sverige brinner ca dubbelt så många övriga bilar (ej batteribilar) per 10000 bilar jämfört med i Danmark (7,5 vs 3,8). Inte jämförbara siffror men ändå märkliga.
[bild]
https://www.brs.dk/globalassets/brs---beredskabsstyrelsen/dokumenter/forskning-statistik-og-analyse/2023/-brande-i-el-og-hybridbiler-.pdf
[länk]
Motsvarande Norska rapport går inte att ladda ner just nu.
/Krille
Jag uppfattar batteriegenskaperna vid brand eller krock som ett tekniskt problem.
Lite som att plast kan brinna, men i elapparater och elinstallationsmateriel har man flamskyddsmedel.
Man vill minska konsekvenserna. Man vill inte att plasten ska börja brinna vid kraftig varmgång.
Man skulle helst vilja att litiumjonbatterierna inte alls hade egenskapen började brinna med hög temperatur och gasutveckling även om det inte händer ofta att de brinner.
Men kritiken mot elbilar handlar väl om rädsla och medialt fokus i första hand.
Om räddningstjänsten inte vågar sig fram till en krockad bil och därmed inte klipper loss nån som skulle kunnat räddats är det illa, liksom om räddningspersonal skadas.
Riktlinjerna till räddningstjänst har väl ändrats under de åren vi haft elbilar.
Tex vågar man använda vatten trots den höga spänningen i elbilsbatteriet, men det går åt mycket mer vatten än till en bränslebil. Ca 5-10'000 liter mer vatten för att kyla ner batteriet...och lite längre tid.
Lite som att plast kan brinna, men i elapparater och elinstallationsmateriel har man flamskyddsmedel.
Man vill minska konsekvenserna. Man vill inte att plasten ska börja brinna vid kraftig varmgång.
Man skulle helst vilja att litiumjonbatterierna inte alls hade egenskapen började brinna med hög temperatur och gasutveckling även om det inte händer ofta att de brinner.
Men kritiken mot elbilar handlar väl om rädsla och medialt fokus i första hand.
Om räddningstjänsten inte vågar sig fram till en krockad bil och därmed inte klipper loss nån som skulle kunnat räddats är det illa, liksom om räddningspersonal skadas.
Riktlinjerna till räddningstjänst har väl ändrats under de åren vi haft elbilar.
Tex vågar man använda vatten trots den höga spänningen i elbilsbatteriet, men det går åt mycket mer vatten än till en bränslebil. Ca 5-10'000 liter mer vatten för att kyla ner batteriet...och lite längre tid.
Varför tror du att du vet vad jag "hoppas/tror" eller tycker?K Krille4 skrev:
Har du läst och förstått rapporterna och har du i så fall några kommentarer på deras innehåll?