K
T TommyC skrev:
Visa gärna det negativa i mitt inlägg om LGs nya förbättring!

Jag hittar ingen vederhäftig statistik över bilbränder överhuvudtaget. Det finns spridda rapporter från olika länder som de jag länkade tidigare från Danmark och Sverige. Den Norska rapporten går fortfarande inte att ladda ner.

Jag är uppriktigt intresserad av att ta del av statistiken som visar att bensin och dieselbilar brinner spontant och i högre utsträckning. Jag har aldrig stött på något sådant exempel men jag erkänner att jag inte heller har sökt efter sådana. Jag tvivlar inte på att det kan hända och förmodligen händer om man varken sköter rekommenderad service eller besiktigar bilar som vi gör i Sverige och många andra länder.

Det som är väl känt är att vissa dieselbilar brinner orsakat av en misslyckad konstruktion av EGR-ventil och/eller EGR-kylare. BMW tycks vara extra illa drabbade enligt information på detta och andra forum. De bränder jag har läst om med denna orsak har inträffat under färd. Bilarna är återkallade men hur det går med åtgärderna finns det ingen information om.

Har du någon information om att bensin eller dieselbilar har börjat brinna spontant (d v s utan att någon ligist har hjälpt till) när de har varit parkerade lång tid?

Bensin och diesel har egenskapen att det luktar kraftigt även vid en liten läcka så det är ganska stor sannolikhet att man blir varnad i god tid vid en läcka. Vid termisk rusning i ett Li-Ion batteri går det ofta väldigt snabbt från den första indikationen till fullt utvecklad brand eller mindre ofta (<10% av fallen) explosion. Detta beteende skiljer sig kraftigt mot vad som är känt om bensin och dieselbilar.
Så spontana bränder under färd förekommer hos diesel/bensinbilar men räknas inte? Beror det på att risken är mindre när det sitter människor i bilen än om en tom bil börjar brinna på en parkering?

Att du aldrig hört talas om någon bil som brunnit p g a elfel, motor-/kupévärmare eller diesel-/bensinvärmare känns faktiskt rätt orimligt. Ändå finns det inget som hindrar att använda dessa värmare i garage - här har vi en risk du borde fokusera på om du är intresserad av bilbränder.

Jag tror faktiskt att du inte ser skogen för alla träden i din iver att hitta fel och risker med elbilar 🙂

/Krille
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag saknar fortfarande länkar till statistiken som du återkommande hänvisar till!

Spontana bränder i dieselbilar under färd skulle jag inte kalla det när det handlar om förväntade bränder p g a urusla konstruktioner och avsaknad av de åtgärder som återkallelser kräver. Tycker du att det ska kallas spontana bränder?

Spontana bränder i bensinbilar under färd eller parkerade i garage håller jag för extremt ovanliga om bilarna har servats enligt respektive serviceprogram och besiktigats som sker i Sverige och många andra länder. Länka gärna till trovärdig information som visar att jag har fel!

Att det har brunnit i bilar med felaktigt installerade värmare eller värmare som är felaktiga har inget att göra med frågan om batteribränder kontra bensin/dieselbränder. Du försöker flytta fokus från det vi diskuterar! Ett vanligt knep när argumenten tryter.
 
Redigerat:
K
T TommyC skrev:
Jag saknar fortfarande länkar till statistiken som du återkommande hänvisar till!

Spontana bränder i dieselbilar under färd skulle jag inte kalla det när det handlar om förväntade bränder p g a urusla konstruktioner och avsaknad av de åtgärder som återkallelser kräver. Tycker du att det ska kallas spontana bränder?

Spontana bränder i bensinbilar under färd eller parkerade i garage håller jag för extremt ovanliga om bilarna har servats enligt respektive serviceprogram och besiktigats som sker i Sverige och många andra länder. Länka gärna till trovärdig information som visar att jag har fel!

Att det har brunnit i bilar med felaktigt installerade värmare eller värmare som är felaktiga har inget att göra med frågan om batteribränder kontra bensin/dieselbränder. Du försöker flytta fokus från det vi diskuterar! Ett vanligt knep när argumenten tryter.
Samma statistik som du hänvisar till.

Känner du inte själv hur lustig din argumentation blir då du nu tycker att bilbränder p g a usla konstruktioner, fel, värmare, utebliven service eller besiktning inte ska räknas hos bensin/dieselbilar.

Men om vi gör som du och räknar bort alla orsakerna till bränder i bensin/dieselbilar och sen räknar med alla bränder i elbilar oavsett orsak, då framstår elbilar som rätt farliga. 😉

/Krille
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Du tillskriver mig återkommande åsikter som jag inte har, det är tyvärr vanligt bland de som inte är intresserade av fakta. Självklart ska man räkna alla bränder. Att som MSB plocka bort ett ej angivet antal bränder i en grupp av bilar är ganska långt ifrån seriös statistik.

Nu finns det ingen statistik över bilbränder och kommer troligen aldrig att göras någon då det tar tid och därmed kostar pengar. Biltillverkarna är naturligtvis ointresserade av att redovisa sina problem. Gjordes det en seriös statistik så skulle man redovisa så mycket bakgrunsinformation som möjligt som t ex om fordonet var godkänt vid besiktning utan anmärkningar eller inte. Finns det återkallelser av orsaker som påverkar brandrisk så ska det naturligtvis noteras som i exemplen med BMWs dieselbilar av många modeller och av batteribilar från BMW, Porsche, Mercedes, Jeep m fl.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det negativa är att du hela tiden kraftigt överdriver problemen i inlägg efter inlägg trots att all statistik du hänvisar till visar motsatsen.
Det enda statistiken potentiellt visar är att moderna elbilar brinner mer sällan än gamla bränslebilar.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Känner du inte själv hur lustig din argumentation blir då du nu tycker att bilbränder p g a usla konstruktioner, fel, värmare, utebliven service eller besiktning inte ska räknas hos bensin/dieselbilar.
Känner du inte själv hur lustig din argumentation blir då du menar att bilens bränsle påverkar hur ofta elsystemet brinner?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
En elbuss började brinna under färd på Hälsö. Efter en kraftig brandutveckling spred sig rök över ön.
– Det är absolut ingen hälsosam rök, säger Joakim Hallin, larm- och ledningsoperatör på räddningstjänsten.

Bussen brann först med öppna lågor, sedan rök det kraftigt från fordonet efter att räddningstjänsten var på plats.
Bussen var i trafik när den fattade eld och passagerare fick utrymma.
Strax innan klockan 17 tog branden i bussen fart igen.

– Det blossade upp igen, men eftersom det är ett batteri inblandat så kommer vi att låta bussen brinna ut, säger Joakim Hallin på räddningstjänsten.

– Det här batteriet får fortsätta brinna, man kan inte påverka det så mycket, antingen får vi dränka det i vatten eller så får vi låta det brinna ut.

– Det har uppstått termisk rusning vilket gör det svårsläckt.
https://www.gp.se/nyheter/goteborg/...pa-halso.e9d65300-c7fb-465c-a15a-09afdb2b3b4a
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
Du tillskriver mig återkommande åsikter som jag inte har, det är tyvärr vanligt bland de som inte är intresserade av fakta. Självklart ska man räkna alla bränder. Att som MSB plocka bort ett ej angivet antal bränder i en grupp av bilar är ganska långt ifrån seriös statistik.

Nu finns det ingen statistik över bilbränder och kommer troligen aldrig att göras någon då det tar tid och därmed kostar pengar. Biltillverkarna är naturligtvis ointresserade av att redovisa sina problem. Gjordes det en seriös statistik så skulle man redovisa så mycket bakgrunsinformation som möjligt som t ex om fordonet var godkänt vid besiktning utan anmärkningar eller inte. Finns det återkallelser av orsaker som påverkar brandrisk så ska det naturligtvis noteras som i exemplen med BMWs dieselbilar av många modeller och av batteribilar från BMW, Porsche, Mercedes, Jeep m fl.
Du tillskriver återkommande elbilar problem och risker som inte finns och du inte har några fakta som grund för. Oavsett fakta är jag helt övertygad om du du inte kommer att ändra dig.

/Krille
 
K
N Nerre skrev:
Det enda statistiken potentiellt visar är att moderna elbilar brinner mer sällan än gamla bränslebilar.
Då antar jag att både du och TommyC genast köper en modern elbil istället för era gamla bränslebilar - om ni faktiskt bryr er om att brandrisken 😉

/Krille
 
K
N Nerre skrev:
Känner du inte själv hur lustig din argumentation blir då du menar att bilens bränsle påverkar hur ofta elsystemet brinner?
Det som är lustigt är att du in din iver att kritisera elbilar bara kommer fram till elbilar är livsfarliga eftersom elbilsbatterier minsann aldrig brinner i bensin/dieselbilar.

/Krille
 
Vet inte varför diskussionen är så polariserad?
Kanske för att rubriken på tråden är fel?

Har någon elbil exploderat?
De kan ibland, ganska sällan, dock brinna väldigt fort…


Minns ni när Sony och Nokias litiumjonbatterier började brinna på flygplan?
De problemen gick att lösa. Jag har iaf inte hör talas om fler flygplansbränder.


Rädsla är en naturlig del av och viktig egenskap hos människan.
Rent av en överlevnadsinstinkt.

Läste om en familj med flera bilar, varav två elbilar.
Teslan luktade bränt vid tillfälle och lämnades in på teslaverkstad. De hittade inget fel.

Två veckor senare luktade det igen och bilen började snabbt brinna.
Hon skrev på sociala medier att hon var glad att hon och barnen hade vägrat använda bilen.

Är det någon som vet om de elektriska dörrhandtagen fungerar vid en elbrand i en Tesla?

Det är alltså bakdörrarna som manövreras helt elektrisk Tesla (model 3 om jag minns rätt).
Det finns förstås en mekanisk reservöppningsfunktion, men den är dold.
Kan man räka med att barn hittar och förstår hur den dolda öppningsfuktionen fungerar i en paniksituation?

Varför ska den här mamman drabbas av näthat för att hennes Tesla började brinna under färd?
Var det inte bra att hennes rädsla gjorde att hon lät mannen köra bilen ensam isf hon och barnen använde den?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det som är lustigt är att du in din iver att kritisera elbilar bara kommer fram till elbilar är livsfarliga eftersom elbilsbatterier minsann aldrig brinner i bensin/dieselbilar.

/Krille
Du läser hela tiden väldigt selektivt. Jag förnekar inte att bränslebilar brinner men genom att serva enligt serviceprogrammet och vara uppmärksam så minimerar man risken. Den största risken som jag ser för brand i en bensinbil är att en bränsleslang brister nära den varma motorn eller avgassystemet. Sånt lär hända men då har de troligen inte skött bilen enligt serviceprogrammet.

Alla risker går naturligvis inte att helt eliminera men de kan hållas på en låg nivå. Jag har lättare att acceptera en liten risk för brand när jag är ute och kör än en brand som kan uppstå spontant när bilen har varit parkerad många timmar i garaget eller nära byggnader och växtlighet och inte ens laddas. En bensinbrand är relativt lätt att släcka på ganska kort tid. En brand i Li-Ion batteri går oftast inte att släcka utan man låter det brinna klart vilket tar 4-5 timmar för en elbil.

Li-Ion batterier har felmoden termisk rusning som gör att de gasar och därefter avgör koncentrationerna av gaserna om eventuell antändning leder till brand eller explosion. Låg sannolikhet men ofta mycket stora konsekvenser. Jag förstår att du känner dig provocerad av att jag och andra upplyser om sådana tråkiga egenskaper men du kan ju sluta läsa. Oavsett vilket så ändrar inte verkligheten på sig beroende på vad vi skriver och drar för slutsatser av sånt vi kan observera.

Youtube-kanalen i länken nedan drivs av en brandman som även arbetar med utbildning av brandmän. Han är ingenjör och har bl a arbetat som konstruktör av bilar inklusive delar av den Jeep som exploderar i filmen.

Den Jeep som exploderar och Renault Zoe har enligt filmen ett konstruktionsfel som medför att röken från ett gasande batteri hamnar inne i bilen. Detta gör att koncentrationen blir så hög att det blir en kraftig explosion när gasen antänds.
Varning för en väldigt negativ film så titta inte om du vill fortsätta att leva i förnekelse.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Då antar jag att både du och TommyC genast köper en modern elbil istället för era gamla bränslebilar - om ni faktiskt bryr er om att brandrisken 😉
Om ändå brandrisken var den enda faktorn, men det finns även nåt som kallas pengar.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det som är lustigt är att du in din iver att kritisera elbilar bara kommer fram till elbilar är livsfarliga eftersom elbilsbatterier minsann aldrig brinner i bensin/dieselbilar.
Då har du läst mina inlägg konstigt.

Det jag säger är att bränder i elbilsbatterier är farligare än bränder i bränslebilar, dels eftersom de ger ifrån sig stora mängder giftig rök, men också för att de inte går att släcka. Även om en bränslebil kanske ger ifrån sig nästintill lika mycket giftig rök medans den brinner så går den oftare att släcka, så den totala mängden giftig rök blir mindre än från elbilsbatteriet som måste brinna ut.

Sen finns det för lite statistik idag för att man ska kunna säga hur oftare bränslebilar brinner än elbilar. Som jag nämnt tidigare så visar statistik från Sydkorea (som har mycket mer elbilar än de nordiska länderna) att skillnaderna inte är så stora som här. Visst, det finns fortfarande skillnader, men statistiken tar inte hänsyn till t.ex. bilarnas ålder.

Nåt annat som det finns dåligt med information om är var bilarna brinner, om det är på vägen eller i garage, eller var branden startar.

Det finns helt enkelt inte tillräckligt med underlag för att säga varken bu eller bä. Och det är det vi är flera som försöker få fram här, medans "elbilsmaffian" drar höga växlar på påståendet att elbilar brinner mer sällan än bränslebilar. Det gör de kanske, men frågan är om det beror på bränslet eller om det beror på andra orsaker,
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.