blackarrow blackarrow skrev:
Vet inte varför diskussionen är så polariserad?
Kanske för att rubriken på tråden är fel?

Har någon elbil exploderat?
De kan ibland, ganska sällan, dock brinna väldigt fort…


Minns ni när Sony och Nokias litiumjonbatterier började brinna på flygplan?
De problemen gick att lösa. Jag har iaf inte hör talas om fler flygplansbränder.


Rädsla är en naturlig del av och viktig egenskap hos människan.
Rent av en överlevnadsinstinkt.

Läste om en familj med flera bilar, varav två elbilar.
Teslan luktade bränt vid tillfälle och lämnades in på teslaverkstad. De hittade inget fel.

Två veckor senare luktade det igen och bilen började snabbt brinna.
Hon skrev på sociala medier att hon var glad att hon och barnen hade vägrat använda bilen.

Är det någon som vet om de elektriska dörrhandtagen fungerar vid en elbrand i en Tesla?

Det är alltså bakdörrarna som manövreras helt elektrisk Tesla (model 3 om jag minns rätt).
Det finns förstås en mekanisk reservöppningsfunktion, men den är dold.
Kan man räka med att barn hittar och förstår hur den dolda öppningsfuktionen fungerar i en paniksituation?

Varför ska den här mamman drabbas av näthat för att hennes Tesla började brinna under färd?
Var det inte bra att hennes rädsla gjorde att hon lät mannen köra bilen ensam isf hon och barnen använde den?
De mekaniska nöd-dörröppnarna är dolda på Tesla så har man inte lärt hela familjen hur man ska göra i en nödsituation så är det tyvärr risk att det går riktigt illa. Det är väldigt tråkigt att det ska behövas en massa regleringar av allt möjligt som borde vara självklart och som alla tillverkare frivilligt borde lösa på ett för användaren lättförståeligt vis. Nödöppnarna ska vara synliga och tydligt markerade så att de kan användas av alla utan att ha läst instruktionsboken. Tyvärr fungerar det ofta inte utan tuffa regler och kontroller av efterlevnaden. Detta leder till en ofta tung, långsam och dyrbar byråkrati som kunderna såklart får betala för.

Rubriken på tråden har ingen betydelse. Det handlar om psykologi att många har ett stort behov av att försvara sina val. Många har väl suttit i fikarummet på jobbet och hört historierna från folk som har köpt ny bil och att just den är den bästa bilen på marknaden givet de egna preferenserna.

Jag har en kompis som alltid har misskött sina bilar och sliter ner dom ganska snabbt. När han vill byta bil kommer det en massa lustiga motiveringar varför det är mycket bättre ekonomi att sälja den 5-10 år gamla skrothögen och köpa en ny bil istället för att reparera felen på den gamla bilen. Hans fru har gett upp och suckar bara, det hela är ganska underhållande.
 
N Nerre skrev:
Du har inte funderat på om det kanske beror på att det är stora restriktioner när det gäller litiumbatterier på flygplan?
Jag anser tvärtemot att restriktionerna inte är speciellt stora. I princip alla typer av batterier som en "normal" resenär kan tänkas vilja medföra ombord är tillåtna. Undantaget är väl i princip bara stora powerbanks.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
Du läser hela tiden väldigt selektivt. Jag förnekar inte att bränslebilar brinner men genom att serva enligt serviceprogrammet och vara uppmärksam så minimerar man risken. Den största risken som jag ser för brand i en bensinbil är att en bränsleslang brister nära den varma motorn eller avgassystemet. Sånt lär hända men då har de troligen inte skött bilen enligt serviceprogrammet.

Alla risker går naturligvis inte att helt eliminera men de kan hållas på en låg nivå. Jag har lättare att acceptera en liten risk för brand när jag är ute och kör än en brand som kan uppstå spontant när bilen har varit parkerad många timmar i garaget eller nära byggnader och växtlighet och inte ens laddas. En bensinbrand är relativt lätt att släcka på ganska kort tid. En brand i Li-Ion batteri går oftast inte att släcka utan man låter det brinna klart vilket tar 4-5 timmar för en elbil.

Li-Ion batterier har felmoden termisk rusning som gör att de gasar och därefter avgör koncentrationerna av gaserna om eventuell antändning leder till brand eller explosion. Låg sannolikhet men ofta mycket stora konsekvenser. Jag förstår att du känner dig provocerad av att jag och andra upplyser om sådana tråkiga egenskaper men du kan ju sluta läsa. Oavsett vilket så ändrar inte verkligheten på sig beroende på vad vi skriver och drar för slutsatser av sånt vi kan observera.

Youtube-kanalen i länken nedan drivs av en brandman som även arbetar med utbildning av brandmän. Han är ingenjör och har bl a arbetat som konstruktör av bilar inklusive delar av den Jeep som exploderar i filmen.

Den Jeep som exploderar och Renault Zoe har enligt filmen ett konstruktionsfel som medför att röken från ett gasande batteri hamnar inne i bilen. Detta gör att koncentrationen blir så hög att det blir en kraftig explosion när gasen antänds. [media]Varning för en väldigt negativ film så titta inte om du vill fortsätta att leva i förnekelse.
Jag blir inte provocerad utan road över alla försök att hitta på argument mot elbilar. Det är ingen som ifrågasätter att elbilar också brinner - men du överdriver kraftigt riskerna och jag förstår inte varför. Det behövs som sagt var inte - du behöver inte köpa en elbil om du inte vill 🙂

/Krille
 
Nej, jag överdriver inte riskerna. Det är konsekvenserna när branden som nästan aldrig inträffar ändå inträffar som jag starkt ogillar. Varför är det så svårt att förstå?

Visa det du påstår!
 
N Nerre skrev:
Du har inte funderat på om det kanske beror på att det är stora restriktioner när det gäller litiumbatterier på flygplan?

[länk]
Nej, men jag tror hade stor betydelse att tillverkaren analyserade problemen och hittade konstruktionsfelen. Dåligt isolationsavstånd så det kunde bli kortslutning inne i batteriet var orsaken till de tidiga litiumjonbatterierna fattade eld på flygplan. Isolationsavstånd (konstruktionsfel), produktionsvariationer (kvalité) och tryckvariationer i flygplan var en ogynnsam kombination.

Jag har aldrig upplevt något problem med telefon eller storlek på powerbank när jag flugit och jag har varit ovetande om begränsningar i wattimmar och antal gram litium i batterier.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
K
T TommyC skrev:
Nej, jag överdriver inte riskerna. Det är konsekvenserna när branden som nästan aldrig inträffar ändå inträffar som jag starkt ogillar. Varför är det så svårt att förstå?

Visa det du påstår!
T ex att du hellre accepterar risken för en bilbrand i en diesel/bensinbil du faktiskt kör än risken att en tom elbil brinner känns väl som bästa exemplet på att överdriva en risk.

Att du sen hänvisar till branden på Felicity Ace trots att ingen vet om branden startades av en elbil är också ett sätt att hitta på och överdriva en risk.

Visst brann en elbil i Sydkorea för några år sedan med stora konsekvenser - men vi vet inget om orsakerna och heller inget om brandsäkerheten i garaget och vad som hänt om en bensinbil börjat brinna. Ändå använder du den som argument för hur farliga elbilar är.

/Krille
 
T TommyC skrev:
De mekaniska nöd-dörröppnarna är dolda på Tesla så har man inte lärt hela familjen hur man ska göra i en nödsituation så är det tyvärr risk att det går riktigt illa.
Mina nödöppnare i Teslan sitter så tillgängligt på dörren att passagerare 9 gånger av 10 använder det handtaget istället för knappen. Men det låter ju inte lika farligt att skriva så.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
W witten skrev:
Mina nödöppnare i Teslan sitter så tillgängligt på dörren att passagerare 9 gånger av 10 använder det handtaget istället för knappen. Men det låter ju inte lika farligt att skriva så.
Fram eller bak? Nu ska man väl inte dra alla över en kam.
Alla Teslor har väl inte samma design, saknar blinkers spak etc, men mycket och slimmad design har de väl.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Fram eller bak? Nu ska man väl inte dra alla över en kam.
Alla Teslor har väl inte samma design, saknar blinkers spak etc, men mycket och slimmad design har de väl.
Jo de är inte många fysiska knappar på Model 3 och Y. S och X är väl kuriosa i dag och nästan inga som köper, de har ju mer traditionell design med många år på nacken.

Nödöppnarna sitter längst upp på handtaget på alla 4 dörrar.
 
W witten skrev:
Jo de är inte många fysiska knappar på Model 3 och Y. S och X är väl kuriosa i dag och nästan inga som köper, de har ju mer traditionell design med många år på nacken.

Nödöppnarna sitter längst upp på handtaget på alla 4 dörrar.
Läste att det var något bilmärke som integrerat nödöppnaren i samma handtag som den elektriska öppningen.
Man drog bara lite längre...

Bilbranchen är en märklig branch.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Läste att det var något bilmärke som integrerat nödöppnaren i samma handtag som den elektriska öppningen.
Man drog bara lite längre...

Bilbranchen är en märklig branch.
Har för mig att ID4an funkar så.
Låter spontant ganska logiskt, vad är din instinkt om dörren inte öppnas när du drar? Jag skulle säga att du drar hårdare.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Har för mig att ID4an funkar så.
Låter spontant ganska logiskt, vad är din instinkt om dörren inte öppnas när du drar? Jag skulle säga att du drar hårdare.
Vad är då poängen med den elektriska öppningen? Inte för att jag alls förstår varför dörrhandtaget skall vara elektriskt. Men ännu mindre om det bara dubblerar den mekaniska funktionen.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Vad är då poängen med den elektriska öppningen? Inte för att jag alls förstår varför dörrhandtaget skall vara elektriskt. Men ännu mindre om det bara dubblerar den mekaniska funktionen.
Det har jag ingen aning om.
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
Det är ingen ram runt rutan så den måste ner en liten bit för att dörren ska öppnas utan att den kan skadas. Därav är det bara en knapp för det. Så det är ju i princip bara en modegrej, kanske sparar någon krona också men det är nog tvektsamt.
 
J Jensa86 skrev:
Det är ingen ram runt rutan så den måste ner en liten bit för att dörren ska öppnas utan att den kan skadas. Därav är det bara en knapp för det. Så det är ju i princip bara en modegrej, kanske sparar någon krona också men det är nog tvektsamt.
Nu pratar du Tesla?
ID4an har ram runt.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.