Man besöker väl bara köpcentrum under pistolhot, om ens då...
 
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det står iofs i artikeln att "batterierna är svårsläckta och det är därför det tar tid" men det gick förhoppningsvis bra ändå.
De kan till och med vara omöjliga att släcka beroende på hur batterierna antänds och vad man har för släckmedel. Litiumbatterier kan själva producera syre till branden, så de kan inte alltid kvävas med vatten eller skum som AFFF. Jag har det att vissa löser det genom att helt enkelt skicka in bilen i en container med vattensläckning och låter den brinna ut där. Det bildas ju dessutom farliga gaser av branden, som tex vätecyanid.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
ingenmansland ingenmansland skrev:
De kan till och med vara omöjliga att släcka beroende på hur batterierna antänds och vad man har för släckmedel. Litiumbatterier kan själva producera syre till branden, så de kan inte alltid kvävas med vatten eller skum som AFFF. Jag har det att vissa löser det genom att helt enkelt skicka in bilen i en container med vattensläckning och låter den brinna ut där. Det bildas ju dessutom farliga gaser av branden, som tex vätecyanid.
En annan synnerligen potent produkt av litiumjon-batteribrand är fluorvätesyra. Synnerligen skadligt att inandas, och skulle man få det på huden kan det vara aktuellt att amputera angripna delar av kroppen pga de systemiska effekterna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Värre än bilbränder är ju dessa batterier till sparkcyklar mm som laddas hemma.
Senast var det 8 skadade när ett brann i en lägenhet.
Batterier och laddare köps billigt direkt från Kina, ibland inte helt opimala prylar.
Man får inte ha en dunk bensin i en lägenhet, men ladda batterier går bra.
 
  • Gilla
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Batterier och laddare köps billigt direkt från Kina, ibland inte helt opimala prylar.
Ännu en anledning att boende i flerfamiljshus är så ute på sedan 2000-talet. Grannar kan köpt in litiumbatterier med fräsig laddare eller så förvarar de några kilogram sprängdeg under sängen..

Missa inte detta:
"En sakkunnig inom räddningstjänsten uppger i anmälan att det är ”väldigt farligt” att gå in utan heltäckande skyddskläder där det brunnit litiumbatterier då de utger ett ämne som tränger sig in via huden."
 
Redigerat:
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En annan synnerligen potent produkt av litiumjon-batteribrand är fluorvätesyra. Synnerligen skadligt att inandas, och skulle man få det på huden kan det vara aktuellt att amputera angripna delar av kroppen pga de systemiska effekterna.
Koncentration gränsen för HF syra är bara 30 ppm i luften. Högre koncentration orsakar brännskador i luftvägarna, ögonen och kan skada hjärta, lever och njurar.
Källa: arbetsmiljöverket.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nej nej, det är fullkomligt livsfarligt med elbilar! Det är därför att ett litet norskt rederi förbjudit elbilar ombord, att de flesta inte förbjudit det är inte så viktigt, eller att större rederier till och med har laddare ombord måste vara fake news.

[bild]
Jag citerar ett inlägg från förra gången Lars kastade litium i elden.

EDIT: Saxar in bilden för att livet blir enklare så:
701565-f862eca9ae75c94e454033d238491fce.jpg
 
  • Gilla
Achren57 och 4 till
  • Laddar…
Det sista svaret är ju dock fel. Överladdning kan absolut orsaka brand. Att överladdning inte ska vara möjligt är något annat.
 
  • Gilla
Lars48 och 5 till
  • Laddar…
3. I dagsläget finns ingen forskning i ämnet.

Behövs nog ingen forskning, räcker med att titta på ett brinnande batteri.
Finns en film på nätet där en Dacia Spring brinner, den är 3 minuter lång.
I början ryker det bara om bilen, efter 3 minuter brinner fasaden på huset där den är parkerad framför. Det är som en svetslåga framåt under bilen som tänder fasaden.
 
  • Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
R
Att Elbilar brinner mer intensivt behöver man inte forska i alla batteribränder är farligare och brinner mer intensivt än konventionella förbränningsfordon..
Titta bara på dessa sparkcyklar med elbatterier som startat bränder..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Att Elbilar brinner mer intensivt behöver man inte forska i alla batteribränder är farligare och brinner mer intensivt än konventionella förbränningsfordon..
Titta bara på dessa sparkcyklar med elbatterier som startat bränder..
Ditt exempel är knappast ett exempel som stöder din tes. Rise har gjort försök där de inte konstaterade en med intensiv brand. Även konventionella fordon som brinner brukar brinna rätt intensivt.
 

The run extremely hot...
It melted the roadway beneth it
 
  • Gilla
Lars48 och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Prata med brandmännen som släcker bilarna eller bostäder där det finns liknande batterier inuti..

[länk]

[länk]
Vi har fått lite lugnande besked gällande giltigheten, vanliga bilar som brinner är inte direkt hälsosamma dom heller.
Detta mail har gått ut i vår räddningstjänst. En skärmdump av ett e-postmeddelande om nya rutiner för hantering av fordonsbränder och skydd mot vätefluorid i brandgaser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
R
A Argastesnickaren skrev:
Vi har fått lite lugnande besked gällande giltigheten, vanliga bilar som brinner är inte direkt hälsosamma dom heller.
Detta mail har gått ut i vår räddningstjänst.[bild]
Nu pratar du om gaserna och hur hälsovådliga dessa är eller inte är, jag pratade om intensiteten och att det krävs mer att släcka en elbilsbrand än en konventionell bil..
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.