13th Marine 13th Marine skrev:
Varför skulle det behövas nödstopp?
Du har en maskin (T3RWD) med en motor som kan trycka ut 239 kW och 450 Nm som styrs av ett antal datorer med nätverkskoppling vars mjukvara och koppling ingen utomstående har granskat. Och detta skall inte vara utrustat med ett nödstop?
Ta en kik på fallet med Michael Hastings som det skrivits en del om. Eller bilen i Kina som fick fnatt genom att oavbrutet accelerera.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Du har en maskin (T3RWD) med en motor som kan trycka ut 239 kW och 450 Nm som styrs av ett antal datorer med nätverkskoppling vars mjukvara och koppling ingen utomstående har granskat. Och detta skall inte vara utrustat med ett nödstop?
Ta en kik på fallet med Michael Hastings som det skrivits en del om. Eller bilen i Kina som fick fnatt genom att oavbrutet accelerera.
Och på vilket sätt skiljer detta sig från en modern förbränningsbil?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Du har en maskin (T3RWD) med en motor som kan trycka ut 239 kW och 450 Nm som styrs av ett antal datorer med nätverkskoppling vars mjukvara och koppling ingen utomstående har granskat. Och detta skall inte vara utrustat med ett nödstop?
Ta en kik på fallet med Michael Hastings som det skrivits en del om. Eller bilen i Kina som fick fnatt genom att oavbrutet accelerera.
Dessutom så är fallet du talar om en kille som hade både THC och Amfetamin i blodet, samt körde en förbränningsbil.

Förstår inte riktigt hur du drar slutsatsen efter detta att elbilar borde ha ett nödstopp 🙄
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Förstår inte riktigt hur du drar slutsatsen efter detta att elbilar borde ha ett nödstopp 🙄
Elbilar bygger nästan uteslutande på drive-by-wire såvitt jag vet. Mao man har egentligen ingen absolut kontroll. Förbränningsmotor brukar gå att få stopp på genom att mixtra med bränsle och lufttillförsel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som också styrs elektroniskt i dag. Så det är ingen skillnad.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Elbilar bygger nästan uteslutande på drive-by-wire såvitt jag vet. Mao man har egentligen ingen absolut kontroll. Förbränningsmotor brukar gå att få stopp på genom att mixtra med bränsle och lufttillförsel.
Och du tror inte att en modern förbränningsbil fungerar likadant?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Och du tror inte att en modern förbränningsbil fungerar likadant?
Således lika illa.
 
En bränslebils energireserv ( bränsletank) spontanantänder inte när bilen står parkerad men det kan tydligen hända på en elbil.

General Motors (GM) har gått ut med en ny rekommendation till ägarna av elbilen Chevrolet Bolt. De ombeds att inte parkera närmare andra fordon är 50 fot vilket motsvarar drygt 15 meter på denna sida Atlanten. Anledningen är att bilarnas batterier kan spontanantända, och GM vill inte att eventuella bränder ska sprida sig till andra fordon..
https://teknikensvarld.expressen.se...andra-bilar/?didomiConfig.notice.enable=false
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det där lär fungera dåligt i städer där utrymmet inte finns..
Blir väl till att det byggs betongväggar mellan parkeringsplatserna. Invecklingen går fjammåt ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Med 15 meter till närmsta bil blir det inga osköna dörruppslag i alla fall. 🥳
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Har du en dödsuntergangsförbränningsbil? tycker du det är trångt? skaffa då vår nya skylt:
"Varning Elbil!, lite instabil just nu"
..och få en massa fri yta för dig och dina parkeringsvänner :p

PS, kommer med monteringsbart draperi för att dölja avgasröret.
 
  • Haha
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag är nog en sv dem som anses ha tonat ner risken. Jag har dock ingen elbil. Faktum är att de inte brinner oftare eller värre. Däremot brinner oftare när de är parkerade, medan förbränningsbilar nästan enbart tar eld underfärd.
Jag är tämligen säker på att elbilar kommer att klara sig bättre när grillsäsongen börjar i hoodsen.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag är tämligen säker på att elbilar kommer att klara sig bättre när grillsäsongen börjar i hoodsen.
Varför då? Inredningen lär brinna fint med en molotovcocktail..
 
spikplanka spikplanka skrev:
Således lika illa.
Således inte ett elbilsproblem utan ett modern-bilproblem.
Om det ens är ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.