D Daniel 109 skrev:
Det sista svaret är ju dock fel. Överladdning kan absolut orsaka brand. Att överladdning inte ska vara möjligt är något annat.
De flesta svaren är dock fel!
 
L Lars48 skrev:
De flesta svaren är dock fel!
Källor på det?
 
Jag tar och länkar in en artikel från Rise sålänge:
https://www.ri.se/sv/nyheter/elbilar-okar-inte-risken-for-brand-ombord-pa-fartyg

Elbilar ombord på fartyg har ofta diskuterats som en ökad risk och flera operatörer har valt att inte frakta elbilar på sina fartyg. Det RISE-drivna projektet LASH FIRE presenterar i sin slutrapport att elbilar inte innebär en högre risk för brand ombord än traditionella bilar
En stor andel av de bränder som startar på fartyg har elektriskt ursprung. Framför allt har det varit kylda lastbilsenheter som har orsakat bränder,
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tar och länkar in en artikel från Rise sålänge:
[länk]
Är inte problematiken mer att Om en elbils batteri tar eld så är det så mycket svårare att släcka?

I princip så går det inte att vädra eller lösa upp energin som finns lagrad i ett batteri utan den måste brännas bort på något sätt. Med ett flytande bränsle så går det att späda ut bränslet till den grad att den inte är brännbar längre. Det kan du i princip inte göra med ett LiOn batteri annat än om du kan öppna upp det och separera katod och anod fysiskt.

Det finns "säkra" batterier för bilar. Ex LiPo/LFP har inte alls samma egenskaper som ett LiOn/NMC och är inte benäget att självantända. Dock är det mycket svårt för räddningstjänst eller bärgare att veta vilken teknik resp bil har då det kan skilja mellan olika versioner av samma modell.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Är inte problematiken mer att Om en elbils batteri tar eld så är det så mycket svårare att släcka?

I princip så går det inte att vädra eller lösa upp energin som finns lagrad i ett batteri utan den måste brännas bort på något sätt. Med ett flytande bränsle så går det att späda ut bränslet till den grad att den inte är brännbar längre. Det kan du i princip inte göra med ett LiOn batteri annat än om du kan öppna upp det och separera katod och anod fysiskt.

Det finns "säkra" batterier för bilar. Ex LiPo/LFP har inte alls samma egenskaper som ett LiOn/NMC och är inte benäget att självantända. Dock är det mycket svårt för räddningstjänst eller bärgare att veta vilken teknik resp bil har då det kan skilja mellan olika versioner av samma modell.
Citerar från länken:
- LASH FIRE:s forskning visar att elbilar brinner mer sällan än konventionella fordon och att fartygens sprinklersystem klarar att kontrollera brand i en elbil lika effektivt, säger Magnus Arvidson, forskare på RISE.
Men ja, det stämmer väl att en elbil tar längre tid att släcka, men är det ett problem i sig?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Men ja, det stämmer väl att en elbil tar längre tid att släcka, men är det ett problem i sig?
Ju längre det brinner och svårare att släcka är självklart ett problem, alldeles speciellt på en färja.
Det är den risken jag ser som störst, en elbil som fattar eld på ett packat bildäck med ett batteripack som ska brinna ut och inte går att släcka,
Undrar om automatsläckningsutrustningen på en färja klarar det, tveksamt.
Illa nog om vilken bil som helst börjar brinna på en färja men en eld som underhåller sig själv och "ska brinna ut", då har vi en katastrof som kan bli en ny Estonia.

Biltransportbåtarna som brunnit är en varningsklocka som borde beaktas.
Nuvarande batteritekniker behöver definitivt ersättas med något bättre och ofarligare, intill dess får vi hoppas att det inte händer något sådant på en fullpackad bilfärja.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det är den risken jag ser som störst, en elbil som fattar eld på ett packat bildäck med ett batteripack som ska brinna ut och inte går att släcka,
Undrar om automatsläckningsutrustningen på en färja klarar det, tveksamt.
Illa nog om vilken bil som helst börjar brinna på en färja men en eld som underhåller sig själv och "ska brinna ut", då har vi en katastrof som kan bli en ny Estonia.

Biltransportbåtarna som brunnit är en varningsklocka som borde beaktas.
Nuvarande batteritekniker behöver definitivt ersättas med något bättre och ofarligare, intill dess får vi hoppas att det inte händer något sådant på en fullpackad bilfärja.
Det bästa för transporter av nya bilar vore att de skeppades med ett litet batteri och att de fick sitt "riktiga" när de görs leveransservice av bilen. Lite som att bensin och diesel ska inte ha mer än 5l när de står i hall.

Någon som vet om elbilar har någon max SoC för förvaring i ex bilhallar? Det borde vara avsevärt mycket värre att hantera en bil med brinnande batteri och laddat till 100 kWh än med 10 kWh i packet.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Ju längre det brinner och svårare att släcka är självklart ett problem, alldeles speciellt på en färja.
Det är den risken jag ser som störst, en elbil som fattar eld på ett packat bildäck med ett batteripack som ska brinna ut och inte går att släcka,
Undrar om automatsläckningsutrustningen på en färja klarar det, tveksamt.
Illa nog om vilken bil som helst börjar brinna på en färja men en eld som underhåller sig själv och "ska brinna ut", då har vi en katastrof som kan bli en ny Estonia.

Biltransportbåtarna som brunnit är en varningsklocka som borde beaktas.
Nuvarande batteritekniker behöver definitivt ersättas med något bättre och ofarligare, intill dess får vi hoppas att det inte händer något sådant på en fullpackad bilfärja.
https://www.google.se/amp/s/www.fre...aze-in-new-jersey-port-will-burn-for-days/amp

Färja lastad med 1200 bilar (inga elbilar) brann i fem dagar och två brandmän omkom
 
R Robert-san01 skrev:
Det bästa för transporter av nya bilar vore att de skeppades med ett litet batteri och att de fick sitt "riktiga" när de görs leveransservice av bilen. Lite som att bensin och diesel ska inte ha mer än 5l när de står i hall.

Någon som vet om elbilar har någon max SoC för förvaring i ex bilhallar? Det borde vara avsevärt mycket värre att hantera en bil med brinnande batteri och laddat till 100 kWh än med 10 kWh i packet.
Aldrig hört att att man inte ska ha mer än 5 liter bensin eller diesel i en bil som står i bilhall.
Tvärtom många demobilar står ju gärna torrt och fint tankade och klara för provkörning.
Att se någon som byter in en bil har lite soppa i tanken ligger väl i sakens natur.
Ingen tankar väl fullt för att sen köra och lämna bort pengar i onödan.
Sen batterierna är ju integrerade i bilarna så inget man bara lyfter på en matta och stoppar in.
Sen hur lösa transporter av lösa batterier?
Många tillverkas ju så att färjetransporter fortfarande behöver göras.
 
Redigerat:
I en av stämningsansökningarna mot Volkswagen Group hävdas det att branden som sänkte bilfraktfartyget Felicity Ace utanför Azorerna 2022 startade i en Porsche Taycan. Jag hittar ingen information om huruvida det finns någon form av bevis som styrker det påståendet. Det kan ju finnas övervakningsfilmer. Troligen vill ingen av de inblandade parterna informera om vad de vet om saken.

Båten var lastad med främst nya bilar från VW koncernen men där fanns även ett mindre antal begagnade bilar som var privatägda. Fördelningen mellan batteribilar och övriga har jag inte hittat någon uppgift om. Totalt var det 3965 bilar som förlorades. Båten liggar på ca 3000 meters djup så finns det inga bevis från innan båten sjönk så lär det inte komma fram några bevis. Min gissning är att parterna kommer att nå en förlikning för att undvika mer publicitet.

https://www.popularmechanics.com/cars/a41598169/felicity-ace-porsche-sinks/
https://www.news.com.au/technology/...p/news-story/4489683c9f0e34d81b01409c9ec9b6a5

Det finns såklart många länkar om saken men de flesta innehåller bara väldigt ytlig information.
Det vore intressant om någon lyckas hitta mer detaljer om vad som är känt om hur olyckan gick till.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Aldrig hört att att man inte ska ha mer än 5 liter bensin eller diesel i en bil som står i bilhall.
Tvärtom många demobilar står ju gärna torrt och fint tankade och klara för provkörning.
Att se någon som byter in en bil har lite soppa i tanken ligger väl i sakens natur.
Ingen tankar väl fullt för att sen köra och lämna bort pengar i onödan.
Sen batterierna är ju integrerade i bilarna så inget man bara lyfter på en matta och stoppar in.
Sen hur lösa transporter av lösa batterier?
Många tillverkas ju så att färjetransporter fortfarande behöver göras.
Det finns regler från MSB hur mycket soppa man får förvara. Säkert även från försäkringsbolag.

De flesta handlare brukar väl ha sina demobilar utomhus?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Det finns regler från MSB hur mycket soppa man får förvara. Säkert även från försäkringsbolag.

De flesta handlare brukar väl ha sina demobilar utomhus?
Kan du ta fram dom reglerna?
Att du inte får ha det i dunkar osv är sin sak men att börja tömma bilar på bensin, diesel när dom kommer in med mer än 5 liter tror du att någon gör det??
 
A Argastesnickaren skrev:
Kan du ta fram dom reglerna?
Att du inte får ha det i dunkar osv är sin sak men att börja tömma bilar på bensin, diesel när dom kommer in med mer än 5 liter tror du att någon gör det??
Jag var helt säker på att det skulle vara lätt att hitta då jag fått det till mig av ett antal bilhandlare/verkstäder. Försökte hitta något på MSB men de har bara för dunk/kärl. Har ställt frågan till dem.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Ju längre det brinner och svårare att släcka är självklart ett problem, alldeles speciellt på en färja.
Det är den risken jag ser som störst, en elbil som fattar eld på ett packat bildäck med ett batteripack som ska brinna ut och inte går att släcka,
Undrar om automatsläckningsutrustningen på en färja klarar det, tveksamt.
Illa nog om vilken bil som helst börjar brinna på en färja men en eld som underhåller sig själv och "ska brinna ut", då har vi en katastrof som kan bli en ny Estonia.

Biltransportbåtarna som brunnit är en varningsklocka som borde beaktas.
Nuvarande batteritekniker behöver definitivt ersättas med något bättre och ofarligare, intill dess får vi hoppas att det inte händer något sådant på en fullpackad bilfärja.
Okej, så RISE har alltså fel?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Okej, så RISE har alltså fel?
Kanske, kanske inte, riskerna med elbilsbatterier kvarstår och finns.
Vi äger som sagt själva en bil med litium-ion-batterier och jag har inga problem att ta till mig riskerna med den, men för vissa är det tabu att ens tänka tanken att det finns en risk med dem, och som är betydligt allvarligare än när en konventionell bil brinner.

Det är då det blir religion.

Jag har en bror som är åt andra hållet och gärna kritiserar vårt fordon då den "oerhört farliga strålningen" som genereras när den används, och kanske också när den inte används är livsfarlig.
Han tycks glömma att deras egen konventionella bil också har en hel del som drivs med el, samt att prata i mobilen i timmar är ok.

Religion som sagt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.