Klipp från MSB

  1. Elbilar brinner oftare än andra bilar"
    NEJ, andelen elbilsbränder är det en lägre än andelen bränder i bilar som drivs med fossila bränslen. Läs mer i PM om bränder i elfordon

  2. "Jetlågor från elbilsbränder gör att elden sprider sig snabbare"
    NJA, det stämmer att jetlågor är typiska för batteribränder och att de kan göra att material i närheten fattar eld. Men även bilar med annat bränsle har egenskaper som kan leda till snabb brandspridning, exempelvis genom bensinläckage.
  3. "Batteribränder är i princip omöjliga att släcka"
    NJA, det är visserligen svårt att släcka en brand inne i ett litiumjonbatteri genom att spruta vatten på utsidan eller sänka ner batteriet i vatten. Men det går om man först tar hål på batteriet med verktyg avsedda för det, så att man får in vatten inuti det.
    Samtidigt startar de flesta elbilsbränder inte inne i batteriet, så en snabb släckning av fordonet kan ofta förhindra att själva batteriet fattar eld.
  4. "Du kan få ström i dig när du släcker en elbil med vatten"
    Det är mycket osannolikt och med rätt rutiner kan risken undvikas.
  5. "Vätefluorid från elbilsbränder är mycket giftigt"
    JA, det stämmer, men alla brandgaser är giftiga oavsett vilket fordon som brinner och röken innehåller vätefluorid. Försök hålla dig utanför rökplymen, och var noga med att använda skyddsutrustning.
  6. "Överladdning av ett litiumjonbatteri kan orsaka termisk rusning"
    JA, det stämmer i princip. Men litiumjonbatterier i elbilar har säkerhetssystem som ska förhindra att cellerna överladdas
 
mikethebik mikethebik skrev:
men att konsekvenserna av ett skenande batteri med brand blir så mycket större.
Det upprepas ofta. Men det stämmer ju inte. Bilbränder är inte sällan häftiga oavsett drivsystem. Förbränningsbilar innehåller mer energi. Men totalt sett finns det ingen stor skillnad.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Och jag upplever att de fanatiska elbilsförespråkarna ständigt förminskar riskerna istället för att som jag acceptera att det är större risker med elbilar än konventionella, kanske inte att de procentuellt brinner oftare men att konsekvenserna av ett skenande batteri med brand blir så mycket större.

Exakt samma som jag skrev i tidigare inlägg där min bror gör likadant fast omvänt, ingen skillnad.
Fanatiker går inte att ändra på så lätt, titta hur det ser ut i politiken med fanatismen i miljö- och klimatrörelsen som givit upphov till en instabil elmarknad pga nedläggning av stabil baskraft som ska ersättas av gravt miljöförstörande vindkraft.
Vad är det då du menar med att konsekvenserna med en elbilsbrand blir så mycket större?

Den informationen jag snappat upp från i mina ögon seriösa aktörer är att de inte är just så mycket större, det är inte precis som att en bilbrand är speciellt lugn och sansad i vanliga fall.

Mig veterligen brinner elbilar mer sällan än förbränningsbilar, och om de brinner är det oftast under laddning, dvs bilen är stillastående och oftast utan passagerare. En förbränningsbil brinner oftare än en elbil, och då under färd, dvs med passagerare.
Jag föredrar nog det förra.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Om en bil tar eld under färd hinner man att stanna och evakuera. Branden blir då ofta längs en tämligen öppen väg. En brand under laddning sker ofta nära hus, inte sällan när det sover människor i huset. Så det är inte självklart bättre med bränder i parkerade bilar.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om en bil tar eld under färd hinner man att stanna och evakuera. Branden blir då ofta längs en tämligen öppen väg. En brand under laddning sker ofta nära hus, inte sällan när det sover människor i huset. Så det är inte självklart bättre med bränder i parkerade bilar.
Jag sa vad jag föredrar, att det är enklare att inte vara i bilen alls än att behöva först stanna den, ta sig ur och springa runt bilen för att lossa barnen.
Men visst, då har jag fristående garage och kan sova lugnt om natten.
 
Jag har också fristående carport hopbyggt med garage och uthus, om vår bil skulle få för sig att fatta eld under laddning försvinner hela skiten och kåken ligger också i farozonen innan någon brandkår kommer hit.
Samma gäller naturligtvis om åskan slår ned i garaget med samma resultat, och jag är medveten om riskerna med bägge.

Men antagligen har ni fanatiska elbilsförespråkare rätt, det finns inga som helst risker med elbilar och litium-ion batterier, det är bara konventionella bilar som är förknippade med risker😇

(och kärnkraft förstås)...
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Men antagligen har ni fanatiska elbilsförespråkare rätt, det finns inga som helst risker med elbilar och litium-ion batterier, det är bara konventionella bilar som är förknippade med risker😇
Har jag påstått detta? 🤔
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har jag påstått detta? 🤔
Jag adresserade ingen specifik, bara att oviljan att se risker med litium-ionbatterier tycks vara genomgående hos många elbilsägare.
Fattar inte varför, bara att acceptera att det finns baksidor med dem.

Själv är jag övertygad att just batterierna är en återvändsgränd, jag gillar elbilar men först när det kommer en annan och bättre/säkrare batteriteknik blir det riktigt bra, kanske i kombination med att fusionskraft blir verklighet med ren och säker energi i överflöd.
Och då kan riva vi dessa förfulande och miljöförstörande vindkraftverk som aldrig blivit verklighet om det gjorts en vettig prövning av dem som varit genomlysande gällande alla aspekter av deras negativa inverkan på närmiljön för djur-insektsliv, människor i närområdena och allmän förfulning.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Jag adresserade ingen specifik, bara att oviljan att se risker med litium-ionbatterier tycks vara genomgående hos många elbilsägare.
Fattar inte varför, bara att acceptera att det finns baksidor med dem.

Själv är jag övertygad att just batterierna är en återvändsgränd, jag gillar elbilar men först när det kommer en annan och bättre/säkrare batteriteknik blir det riktigt bra, kanske i kombination med att fusionskraft blir verklighet med ren och säker energi i överflöd.
Och då kan riva vi dessa förfulande och miljöförstörande vindkraftverk som aldrig blivit verklighet om det gjorts en vettig prövning av dem som varit genomlysande gällande alla aspekter av deras negativa inverkan på närmiljön för djur-insektsliv, människor i närområdena och allmän förfulning.
Håller med dig! Ska bli intressant att se om Solid State batterierna är lösningen. De påstås ska vara säkrare, lättare, gå ladda snabbare osv. Stämmer allt så kan det bli bra.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Jag adresserade ingen specifik, bara att oviljan att se risker med litium-ionbatterier tycks vara genomgående hos många elbilsägare.
Fattar inte varför, bara att acceptera att det finns baksidor med dem.

Själv är jag övertygad att just batterierna är en återvändsgränd, jag gillar elbilar men först när det kommer en annan och bättre/säkrare batteriteknik blir det riktigt bra, kanske i kombination med att fusionskraft blir verklighet med ren och säker energi i överflöd.
Och då kan riva vi dessa förfulande och miljöförstörande vindkraftverk som aldrig blivit verklighet om det gjorts en vettig prövning av dem som varit genomlysande gällande alla aspekter av deras negativa inverkan på närmiljön för djur-insektsliv, människor i närområdena och allmän förfulning.
Men är jag en del av "ni elbilsförepråkare"?
Eller är ditt inlägg riktat till någon helt annan? För jag tolkade nämligen som ett svar till mig.

Jag tycker som sagt att riskerna med elbilarna överdrivs kraftigt, speciellt i denna tråd, därmed inte sagt att det inte finns risker...
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Men är jag en del av "ni elbilsförepråkare"?
Eller är ditt inlägg riktat till någon helt annan? För jag tolkade nämligen som ett svar till mig.

Jag tycker som sagt att riskerna med elbilarna överdrivs kraftigt, speciellt i denna tråd, därmed inte sagt att det inte finns risker...
Det var nog ett generellt svar till flera i tråden som inte accepterar risker med litium-ion men eftersom du nu skriver att det finns risker tillhör du inte fanatikerna då.
Finns väldigt många elbilsfanatiker, finns väldigt många anti-elbilsfanatiker också, ingen är bättre än den andra...

Fanatism och vägran att acceptera att det finns bu och bä är större än de specifika riskerna kopplade till det man diskuterar, i ett större samhällsperspektiv.
 
A Argastesnickaren skrev:
Aldrig hört att att man inte ska ha mer än 5 liter bensin eller diesel i en bil som står i bilhall.
Tvärtom många demobilar står ju gärna torrt och fint tankade och klara för provkörning.
Att se någon som byter in en bil har lite soppa i tanken ligger väl i sakens natur.
Ingen tankar väl fullt för att sen köra och lämna bort pengar i onödan.
Sen batterierna är ju integrerade i bilarna så inget man bara lyfter på en matta och stoppar in.
Sen hur lösa transporter av lösa batterier?
Många tillverkas ju så att färjetransporter fortfarande behöver göras.
Fick detta svar från MSB.

"
Hej,

Nej, i alla fall inte utifrån LBE (Lagen om brandfarlig och explosiv vara).

Det som finns i bilens tank och bränslesystem är nämligen undantaget från LBE och omfattas enbart av transportstyrelsens föreskrifter. Mig veterligen har de inga föreskrifter som påverkar tanknivå för bilar i bilhall.

Av egen självbevarelsedrift kan det såklart ändå vara av värde att fundera över om det är bra och nödvändigt att ha höga nivåer som standard."

Så det är troligen at självbevarelsedrift som de handlare jag talat med resonerat utifrån.

Men helt korrekt, inget i lagen som säger att man inte får ha fulltankade bilar och inte heller hur många!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det var nog ett generellt svar till flera i tråden som inte accepterar risker med litium-ion men eftersom du nu skriver att det finns risker tillhör du inte fanatikerna då.
Finns väldigt många elbilsfanatiker, finns väldigt många anti-elbilsfanatiker också, ingen är bättre än den andra...

Fanatism och vägran att acceptera att det finns bu och bä är större än de specifika riskerna kopplade till det man diskuterar, i ett större samhällsperspektiv.
Intressant, jag upplever det inte som att de flesta som skriver "för" elbilar i denna tråd anser att elbilar är utan risk, utan snarare att de ifrågasätter påståendet om att elbilar skulle vara så mycket farligare än andra bilar.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant, jag upplever det inte som att de flesta som skriver "för" elbilar i denna tråd anser att elbilar är utan risk, utan snarare att de ifrågasätter påståendet om att elbilar skulle vara så mycket farligare än andra bilar.
Elbilar är farligare än andra bilar pga många olika faktorer inte bara brandrisk för batteriet.
Elbilar väger ca 40% mer än motsvarig fossilbränsle bil. Det gör att säkerhetsfunktioner bla krockkuddarna utsätts för flertals starkare krafter vid motsvarig krock. Om de ens kan uppfylla sina funktioner vid en sån kraftigt smäll. Den höga vikten gör att föraren får svårare att manövrera fordonet när olikan av olyckan av olika karaktär är framme. Har man tur och batteriet inte exploderar vid en ordentlig krock då finns det alltid risk att karossen blir elektrisk ledande.
Det ska tilläggas att det är inte bara farligare att köra en elbil utan det är större risk att bli påkörd av dom oxå.
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Det var inte mycket som stämde där. Krockkudden fångar upp föraren, inte bilen. Så bilens vikt är inte av intresse.

Batterier exploderar inte. Bränsle kan få et expolsionsliknande brandförlopp.

Karossen är elektrisk ledande på alla bilar. Men jag gissar att du är rädd för att råka ut för strömgenomgång hur det skulle gå till begriper jag inte. Säkerligen inte du heller.

Du tycks vara uppskrämd men inte särskilt kunnig.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Krille4 och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.