41 480 läst · 718 svar
41k läst
718 svar
Elbilar explosion risk
Medveten om att det finns en anledning till att man har 3,5ton som max vikt för fordon? Även en hastighetsbegränsning för dessa fordon över denna vikt?L Lars48 skrev:Elbilar är farligare än andra bilar pga många olika faktorer inte bara brandrisk för batteriet.
Elbilar väger ca 40% mer än motsvarig fossilbränsle bil. Det gör att säkerhetsfunktioner bla krockkuddarna utsätts för flertals starkare krafter vid motsvarig krock. Om de ens kan uppfylla sina funktioner vid en sån kraftigt smäll. Den höga vikten gör att föraren får svårare att manövrera fordonet när olikan av olyckan av olika karaktär är framme. Har man tur och batteriet inte exploderar vid en ordentlig krock då finns det alltid risk att karossen blir elektrisk ledande.
Det ska tilläggas att det är inte bara farligare att köra en elbil utan det är större risk att bli påkörd av dom oxå.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 186 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 186 inlägg
Dumheter. Här lyser ju tydligt hur illa du tycker om elbilar. Med sitt resonemang är det tveksamt om krockkudden gör sitt jobb i en stor tung fossilbil också. Givetvis kan man ta hänsyn till vikt när man dimensionerar olika system.L Lars48 skrev:Elbilar är farligare än andra bilar pga många olika faktorer inte bara brandrisk för batteriet.
Elbilar väger ca 40% mer än motsvarig fossilbränsle bil. Det gör att säkerhetsfunktioner bla krockkuddarna utsätts för flertals starkare krafter vid motsvarig krock. Om de ens kan uppfylla sina funktioner vid en sån kraftigt smäll.
40% mer i vikt? Jag gjorde en koll på en Peugeot 308 SW. Som diesel ligger totalvikten på 1950 kg.
Elvarianten borde då ha en totalvikt nästan 800 kg mer om din uppgift stämmer. Totalvikten var 2175 kg...
Inte nödvändigtvis. Då är det svårare att hantera en tyngre fossilbil också, men det finns så många andra faktorer.L Lars48 skrev:
Har man tur och batteriet inte exploderar? Brukar det hända menar du? Har man tur så exploderar inte bensinbilen eller dieselbilen... Det gör de normalt inte, men du verkar ju inte vara intresserad av fakta... Jag har sett massor med bensindrivna bilar explodera när de krockar. Det kryllar av actionfilmer där det händer...L Lars48 skrev:
Liksom av en annan tyngre bil?L Lars48 skrev:
Du får gärna ogilla elbilar om du vill, men du kan väl hålla dig till fakta? Eller tror du att det är säkrare att köra en VW Golf modell 1 än en modern? Den väger mycket mindre, skillnaden är större än 40% så mycket lättare att hantera...
En aspekt som inte har tagits upp är alla dessa farliga olyckor som har hänt på batterifabriken Northvolt..
Enligt Rapport ikväll så har 47 allvarliga kemikalieolyckor inträffat bara i Skellefteå, undrar hur många som sker i dom andra fabrikerna världen över?
Enligt Rapport ikväll så har 47 allvarliga kemikalieolyckor inträffat bara i Skellefteå, undrar hur många som sker i dom andra fabrikerna världen över?
Nej, det har det inte. Det har hänt 47 olyckor med kemikalier som klassas som särskilt farliga. Det kan vara små olyckor med ringa konsekvens.
Vilka intervjuades?
Karin staaf bla. Många kemikalier är oerhört farliga och cancerogena enligt henne..
47 olyckor med särskilt farliga kemikalier enligt SVT..
Rekomenderar dig att titta på avsnittet..
Enligt Karin Broberg är det brister i kemikaliehanteringen..
47 olyckor med särskilt farliga kemikalier enligt SVT..
Rekomenderar dig att titta på avsnittet..
Enligt Karin Broberg är det brister i kemikaliehanteringen..
Precis. 47 olyckor med särskilt allvarliga kemikalier. Det är inte samma sak som 47 allvarliga kemikalieolyckor.
Som har påpekats tidigare så handlar det mer om var branden uppstår.D Daniel 109 skrev:
Bränslebilar börjar sällan brinna av sig själva när de är parkerade, utan när de körs. När bilen körs finns det en förare i bilen som kan försöka se till att bilen inte står nära en byggnad och kan larma.
Elbilar börjar oftare brinna när de står parkerade. När bilen är parkerad sitter ingen förare i bilen. Bilen kommer att brinna där den står, även om den står nära eller rentav i en byggnad. Det dröjer troligen länge innan någon larmar, särskilt om en elbil börjar brinna i ett garaget mitt i natten.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 899 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 186 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 186 inlägg
Det finns fördelar och nackdelar med båda. En brand är aldrig rolig.N Nerre skrev:Som har påpekats tidigare så handlar det mer om var branden uppstår.
Bränslebilar börjar sällan brinna av sig själva när de är parkerade, utan när de körs. När bilen körs finns det en förare i bilen som kan försöka se till att bilen inte står nära en byggnad och kan larma.
Elbilar börjar oftare brinna när de står parkerade. När bilen är parkerad sitter ingen förare i bilen. Bilen kommer att brinna där den står, även om den står nära eller rentav i en byggnad. Det dröjer troligen länge innan någon larmar, särskilt om en elbil börjar brinna i ett garaget mitt i natten.
En brand i en elbil som står och laddar nära huset är illa, men förhoppningsvis så har folk brandvarnare (plural) som kan avslöja branden i tid för att man inte ska behöva riskera liv
En brand i bil under färd går också bra förhoppningsvis, men jag har har läst om en mamma som precis hann stanna och springa runt bilen för att få ut ett fastspänt barn. Hon var skärrad (såklart) och var tveksam till att hon hade hunnit få ut två barn. Normalt går det nog utmärkt, men det är inte helt lugnt med en bil som börjar brinna under färd.