Jag har inga som helst tvivel om att JAG kan byta hela eller delar av ett batteripack oavsett typ. Läs det jag skrev några gånger till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag är långt ifrån "elbilsförespråkare"......

Visst ställer elbilarnas batterier upp nya faror och kräver fortbildning av räddningstjänsten, men vid en olycka är det inte heller helt riskfritt att frakta runt en tunn plåtlåda fyllde med 70-80liter extremt brandfarlig vätska i bilen heller heller.

Den stora skillnaden i risker mellan elbilar och bilar med förbränningsmotor är vid parkering, där laddning av elbilen påtagligt ökar risken för brand och explosion.

I det aktuella fallet så var det ju konstruktionen av öppningen av dörrar som var boven i dramat, det spelade ingen roll att det saknades riktig motor i bilen.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Klarar du att byta en bilmotor kan du även lära dig att byta en battericell.
Det tar ju 2 dagar för vw att byta 2 celler. Så något svårt verkar det vara. Tror inte försäkringsbolagen blir så imponerade när amatörer pillar med högvoltsbatteriet heller.

En motor gör du på en halv dag med vana. En hel dag om man är halvvan.
 
Vad är högvolt? Används långmeter också i dessa sammanhang?
 
R Rkarlsson skrev:
Det tar ju 2 dagar för vw att byta 2 celler. Så något svårt verkar det vara. Tror inte försäkringsbolagen blir så imponerade när amatörer pillar med högvoltsbatteriet heller.

En motor gör du på en halv dag med vana. En hel dag om man är halvvan.
Är det 2dagars faktiskt arbete, eller bara så länge de behöver ha inne bilen?
Hur lång tid behöver VW på sig för att byta en hel motor?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är det 2dagars faktiskt arbete, eller bara så länge de behöver ha inne bilen?
Hur lång tid behöver VW på sig för att byta en hel motor?
Enl åf så var den uppkopplad hela tiden. De hade bilen inne från ena dagen kl 07 till kl 16 dagen efter. Den var upphissad under hela den tiden så därför fick jag vänta ett par månader på arbetet.

Just den firman behöver nog säkert 2 veckor på sig att byta motor.

En annan firma som bytte på en passat med gasmotorn tog ungefär en halv dag. Kanske lite mer. Men de hade väl rutinen inne då de flesta gasbilarna rasade ju ;)
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är högvolt? Används långmeter också i dessa sammanhang?
Hade du googlat så kommer det fram direkt. Men du kan inte citera så hjälper dig

Högvoltsbatteriet är det stora batteriet som du laddar för att komma nånstans.

Sen har elbilarna ett 12 voltsbatteri med, som startar bilen och driver lite olika mindre ting. Enkelt förklarat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Enl åf så var den uppkopplad hela tiden. De hade bilen inne från ena dagen kl 07 till kl 16 dagen efter. Den var upphissad under hela den tiden så därför fick jag vänta ett par månader på arbetet.

Just den firman behöver nog säkert 2 veckor på sig att byta motor.

En annan firma som bytte på en passat med gasmotorn tog ungefär en halv dag. Kanske lite mer. Men de hade väl rutinen inne då de flesta gasbilarna rasade ju ;)
Jag kan tänka mig att man om man ska byta celler jobbar med ett så urladdat batteri som möjligt, och då kan ju första dagen gå åt för att ladda ur batteriet.

Om en det tar två dagar att fixa ett batteri och 2v för en motor så borde ju en verkstad som byter en motor på en halv dag ta 1h på sig att fixa batteriet 😉

Skämt å sido, jag menar att jämförelsen blir skev när man jämför one off jobb på märkesverkstad med någon som jobbat in en rutin på ett visst jobb.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
De flesta moderna bilar låser dörrarna när man första gången på färden kommer över en viss hastighet, för att undvika bilstölder.
Hur ofta blir en bil stulen under färd?
Du menar nog tvärtom..

Enda gången jag upplevt att dörrar låstes automatiskt var hyrbil i USA där dörren låstes när man stannade ( typ rödljus) eftersom i det landet var det vanligt att man blev rånad på bilen just vid rödljusstopp och låstes upp när man uppnått typ 20 kmh eller så.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kan tänka mig att man om man ska byta celler jobbar med ett så urladdat batteri som möjligt, och då kan ju första dagen gå åt för att ladda ur batteriet.

Om en det tar två dagar att fixa ett batteri och 2v för en motor så borde ju en verkstad som byter en motor på en halv dag ta 1h på sig att fixa batteriet 😉

Skämt å sido, jag menar att jämförelsen blir skev när man jämför one off jobb på märkesverkstad med någon som jobbat in en rutin på ett visst jobb.
Nej så funkar det inte. Eller det kan funka så. Men man fick faktiskt en tydlig instruktion från deras servicerådgivare att köra ur batteriet så långt som möjligt. Jag lämnade den med knapp 10% kvar, max fick vara 20% om de skulle kunna påbörja arbetet omgående annars fick de köra upp det (inte tänkbart med leasing)

Det var ju ett skämt med 2 veckor, gillar inte verkstaden riktigt =) De vägrade ju byta en del saker som var slut efter 20 månader =)

Vw verkstad bör byta en motor snabbt och lätt med tanke på att de fick byta en hel del pga motorfelet på tsi.
Det tar alltså max 2 dagar för en motor om man fått hem grejerna =)
 
D Dilato skrev:
Hur ofta blir en bil stulen under färd?
Du menar nog tvärtom..

Enda gången jag upplevt att dörrar låstes automatiskt var hyrbil i USA där dörren låstes när man stannade ( typ rödljus) eftersom i det landet var det vanligt att man blev rånad på bilen just vid rödljusstopp och låstes upp när man uppnått typ 20 kmh eller så.
Det är väl för att dörren ska vara låst när man stannar vid rödljus, jag räknar som att jag är i färd när jag stannar vid ett rödljus, jag är trots allt inte framme än 😉
 
D Dilato skrev:
Hur ofta blir en bil stulen under färd?
Du menar nog tvärtom..

Enda gången jag upplevt att dörrar låstes automatiskt var hyrbil i USA där dörren låstes när man stannade ( typ rödljus) eftersom i det landet var det vanligt att man blev rånad på bilen just vid rödljusstopp och låstes upp när man uppnått typ 20 kmh eller så.
Det är typ standard på moderna jänk. Hade det på min cts, det gick att stänga av dock. Låset gick igång så fort man la i växel och var låst till man la i parkering.
På morsans toyota så låses dörrarna när man rullar och låses inte upp. Antingen får föraren öppna eller så får man trycka på en knapp vid varje dörr, riktigt irriterande om man åker med. I min mening sämre konstruktion än Teslas vanliga handtag i dörren.
 
Unikt namn
R Rkarlsson skrev:
Det tar ju 2 dagar för vw att byta 2 celler. Så något svårt verkar det vara. Tror inte försäkringsbolagen blir så imponerade när amatörer pillar med högvoltsbatteriet heller.

En motor gör du på en halv dag med vana. En hel dag om man är halvvan.
Motorbyte tar en minut, det är sen gammalt. ;)
 
R Rkarlsson skrev:
Nej så funkar det inte. Eller det kan funka så. Men man fick faktiskt en tydlig instruktion från deras servicerådgivare att köra ur batteriet så långt som möjligt. Jag lämnade den med knapp 10% kvar, max fick vara 20% om de skulle kunna påbörja arbetet omgående annars fick de köra upp det (inte tänkbart med leasing)

Det var ju ett skämt med 2 veckor, gillar inte verkstaden riktigt =) De vägrade ju byta en del saker som var slut efter 20 månader =)

Vw verkstad bör byta en motor snabbt och lätt med tanke på att de fick byta en hel del pga motorfelet på tsi.
Det tar alltså max 2 dagar för en motor om man fått hem grejerna =)
Så det tar två dagar för ett batteri, och två dagar för en motor på märkesverkstad 🤔

Låter som att det går lika snabbt då 😉
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.