32 463 läst · 583 svar
32k läst
583 svar
Elbilar explosion risk
Jag är långt ifrån "elbilsförespråkare"......
Visst ställer elbilarnas batterier upp nya faror och kräver fortbildning av räddningstjänsten, men vid en olycka är det inte heller helt riskfritt att frakta runt en tunn plåtlåda fyllde med 70-80liter extremt brandfarlig vätska i bilen heller heller.
Den stora skillnaden i risker mellan elbilar och bilar med förbränningsmotor är vid parkering, där laddning av elbilen påtagligt ökar risken för brand och explosion.
I det aktuella fallet så var det ju konstruktionen av öppningen av dörrar som var boven i dramat, det spelade ingen roll att det saknades riktig motor i bilen.
Visst ställer elbilarnas batterier upp nya faror och kräver fortbildning av räddningstjänsten, men vid en olycka är det inte heller helt riskfritt att frakta runt en tunn plåtlåda fyllde med 70-80liter extremt brandfarlig vätska i bilen heller heller.
Den stora skillnaden i risker mellan elbilar och bilar med förbränningsmotor är vid parkering, där laddning av elbilen påtagligt ökar risken för brand och explosion.
I det aktuella fallet så var det ju konstruktionen av öppningen av dörrar som var boven i dramat, det spelade ingen roll att det saknades riktig motor i bilen.
Det tar ju 2 dagar för vw att byta 2 celler. Så något svårt verkar det vara. Tror inte försäkringsbolagen blir så imponerade när amatörer pillar med högvoltsbatteriet heller.Unikt namn skrev:
En motor gör du på en halv dag med vana. En hel dag om man är halvvan.
Vad är högvolt? Används långmeter också i dessa sammanhang?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Är det 2dagars faktiskt arbete, eller bara så länge de behöver ha inne bilen?R Rkarlsson skrev:
Hur lång tid behöver VW på sig för att byta en hel motor?
Enl åf så var den uppkopplad hela tiden. De hade bilen inne från ena dagen kl 07 till kl 16 dagen efter. Den var upphissad under hela den tiden så därför fick jag vänta ett par månader på arbetet.13th Marine skrev:
Just den firman behöver nog säkert 2 veckor på sig att byta motor.
En annan firma som bytte på en passat med gasmotorn tog ungefär en halv dag. Kanske lite mer. Men de hade väl rutinen inne då de flesta gasbilarna rasade ju
Hade du googlat så kommer det fram direkt. Men du kan inte citera så hjälper digD Daniel 109 skrev:
Högvoltsbatteriet är det stora batteriet som du laddar för att komma nånstans.
Sen har elbilarna ett 12 voltsbatteri med, som startar bilen och driver lite olika mindre ting. Enkelt förklarat.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Jag kan tänka mig att man om man ska byta celler jobbar med ett så urladdat batteri som möjligt, och då kan ju första dagen gå åt för att ladda ur batteriet.R Rkarlsson skrev:Enl åf så var den uppkopplad hela tiden. De hade bilen inne från ena dagen kl 07 till kl 16 dagen efter. Den var upphissad under hela den tiden så därför fick jag vänta ett par månader på arbetet.
Just den firman behöver nog säkert 2 veckor på sig att byta motor.
En annan firma som bytte på en passat med gasmotorn tog ungefär en halv dag. Kanske lite mer. Men de hade väl rutinen inne då de flesta gasbilarna rasade ju
Om en det tar två dagar att fixa ett batteri och 2v för en motor så borde ju en verkstad som byter en motor på en halv dag ta 1h på sig att fixa batteriet 😉
Skämt å sido, jag menar att jämförelsen blir skev när man jämför one off jobb på märkesverkstad med någon som jobbat in en rutin på ett visst jobb.
Hur ofta blir en bil stulen under färd?13th Marine skrev:
Du menar nog tvärtom..
Enda gången jag upplevt att dörrar låstes automatiskt var hyrbil i USA där dörren låstes när man stannade ( typ rödljus) eftersom i det landet var det vanligt att man blev rånad på bilen just vid rödljusstopp och låstes upp när man uppnått typ 20 kmh eller så.
Nej så funkar det inte. Eller det kan funka så. Men man fick faktiskt en tydlig instruktion från deras servicerådgivare att köra ur batteriet så långt som möjligt. Jag lämnade den med knapp 10% kvar, max fick vara 20% om de skulle kunna påbörja arbetet omgående annars fick de köra upp det (inte tänkbart med leasing)13th Marine skrev:Jag kan tänka mig att man om man ska byta celler jobbar med ett så urladdat batteri som möjligt, och då kan ju första dagen gå åt för att ladda ur batteriet.
Om en det tar två dagar att fixa ett batteri och 2v för en motor så borde ju en verkstad som byter en motor på en halv dag ta 1h på sig att fixa batteriet 😉
Skämt å sido, jag menar att jämförelsen blir skev när man jämför one off jobb på märkesverkstad med någon som jobbat in en rutin på ett visst jobb.
Det var ju ett skämt med 2 veckor, gillar inte verkstaden riktigt =) De vägrade ju byta en del saker som var slut efter 20 månader =)
Vw verkstad bör byta en motor snabbt och lätt med tanke på att de fick byta en hel del pga motorfelet på tsi.
Det tar alltså max 2 dagar för en motor om man fått hem grejerna =)
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Det är väl för att dörren ska vara låst när man stannar vid rödljus, jag räknar som att jag är i färd när jag stannar vid ett rödljus, jag är trots allt inte framme än 😉D Dilato skrev:Hur ofta blir en bil stulen under färd?
Du menar nog tvärtom..
Enda gången jag upplevt att dörrar låstes automatiskt var hyrbil i USA där dörren låstes när man stannade ( typ rödljus) eftersom i det landet var det vanligt att man blev rånad på bilen just vid rödljusstopp och låstes upp när man uppnått typ 20 kmh eller så.
Det är typ standard på moderna jänk. Hade det på min cts, det gick att stänga av dock. Låset gick igång så fort man la i växel och var låst till man la i parkering.D Dilato skrev:Hur ofta blir en bil stulen under färd?
Du menar nog tvärtom..
Enda gången jag upplevt att dörrar låstes automatiskt var hyrbil i USA där dörren låstes när man stannade ( typ rödljus) eftersom i det landet var det vanligt att man blev rånad på bilen just vid rödljusstopp och låstes upp när man uppnått typ 20 kmh eller så.
På morsans toyota så låses dörrarna när man rullar och låses inte upp. Antingen får föraren öppna eller så får man trycka på en knapp vid varje dörr, riktigt irriterande om man åker med. I min mening sämre konstruktion än Teslas vanliga handtag i dörren.
Motorbyte tar en minut, det är sen gammalt.R Rkarlsson skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Så det tar två dagar för ett batteri, och två dagar för en motor på märkesverkstad 🤔R Rkarlsson skrev:Nej så funkar det inte. Eller det kan funka så. Men man fick faktiskt en tydlig instruktion från deras servicerådgivare att köra ur batteriet så långt som möjligt. Jag lämnade den med knapp 10% kvar, max fick vara 20% om de skulle kunna påbörja arbetet omgående annars fick de köra upp det (inte tänkbart med leasing)
Det var ju ett skämt med 2 veckor, gillar inte verkstaden riktigt =) De vägrade ju byta en del saker som var slut efter 20 månader =)
Vw verkstad bör byta en motor snabbt och lätt med tanke på att de fick byta en hel del pga motorfelet på tsi.
Det tar alltså max 2 dagar för en motor om man fått hem grejerna =)
Låter som att det går lika snabbt då 😉
Produkter som diskuteras i tråden