?
13th Marine 13th Marine skrev:
Låt mig gissa, något obskyrt försäkringsbolag som inte ens är svenskt?

Lite som det där norska rederiet som knappt har plats för bilar alls.
Amerikanskt bolag som tittade på en olycka i korea och artikeln är skriven av en biltidning. Varav carup som hatar allt modernt har hakat på och skrivit ännu en hatartikel....

Inget relevant för Sverige.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Låt mig gissa, något obskyrt försäkringsbolag som inte ens är svenskt?

Lite som det där norska rederiet som knappt har plats för bilar alls.
Det är det amerikanska bolaget State Farm som förbjuder personalen att ladda i parkeringshuset utanför huvudkontoret.
Dom plockar bort laddstationerna.

Following an Enterprise Risk Assessment and evaluations conducted by local fire departments and workplace protection in each hub and corporate headquarters, fire risks were identified in the parking garages that cannot be mitigated at this time.”
https://www.wglt.org/local-news/202...g-ev-charging-stations-from-its-parking-decks

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
2023-09-15 Brand i elbil, troligen orsakat av en grill med kol i lastutrymmet. Grillen hade glömts kvar enligt ägaren.
Synd att de inte körde en förbränningsbil, då hade den nog inte brunnit... Eller?

• Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Med MSB:s incidentlista vid handen låter det nästan som om det är själva elsystemet som är brandbenäget och inte huvudbatteriet?

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Här är förresten alla bränder under 2023, läs gärna kommentarerna. Glöm inte kommentera statistiken Lars, eller passar den inte dina syften?
[länk]
Intressant länk, tydligen så är det i de flesta fallen inte pga batterierna som det brinner, problemet är om jag har förstått det rätt att när det väl tar eld i batteriet så kan temperaturen uppgå till över 2000°.

Fairlane
Wow, en negativ artikel om elbilar på Carup...
Det var en trovärdig källa, eller inte.

Jag har helt slutat trycka på länkar till Carup och Marcus Oscarsson. Click baits och meningslösa artiklar.

• Gilla
Rabbithole och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Man får läsa på innan man sätter sig i bilen. Det går att öppna dörrarna, men de har verkligen gömt reglagen.
[länk]
Det ska man kunna figurera ut när bilen börjar brinna!
Går det inte öppna utifrån?

• Gilla
mjacobsson
  • Laddar…
Nej, det ska man ha koll på innan.
Många är nog livrädda för att ha en bil som kan öppnas utifrån när du sitter i den.

De flesta moderna bilar låser dörrarna när man första gången på färden kommer över en viss hastighet, för att undvika bilstölder.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det ska man kunna figurera ut när bilen börjar brinna!
Går det inte öppna utifrån?
Är det sen en höghastighetskollision så är det inte säkert att det hade hjälpt dom som brann inne.
Var dom vid liv efter kraschen?
Var dom vid medvetande överhuvudtaget?

Elbilar är på väg bort nu för ett mycket naturvänligare alternativ, även äldre bilar verkar enkla att konvertera för det nya och helt naturliga bränslet!

Gul gammal bil med gröna växter på fronten och text om hybrid-, el- och veganska bilar på svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

😅

• Haha
  • Gilla
PFO och 5 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Elbilar är på väg bort nu för ett mycket naturvänligare alternativ, även äldre bilar verkar enkla att konvertera för det nya och helt naturliga bränslet!

[bild]

😅
Det här var det roligaste jag läst på länge. Tack.😃

Unikt namn
T TommyC skrev:
Byta motor själv är inte svårt och sparar mycket pengar. Det kan vem som helst lära sig. Byta batteri kan dom flesta inte göra själva
Klarar du att byta en bilmotor kan du även lära dig att byta en battericell.

• Gilla
possum77 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.