41 380 läst · 718 svar
41k läst
718 svar
Elbilar explosion risk
Jag missförstod inte. Jag försökte påpeka felet med lite humor. Men det gick er tydligen fullständigt över huvudet.
Det finns inget högvolt, långmeter, litenliter mm. Enheter är definierade och kan inte vara större, längre, högre eller kortare än de är.
Man säger liten volym. Lite litenliter, eller hur?
Det finns inget högvolt, långmeter, litenliter mm. Enheter är definierade och kan inte vara större, längre, högre eller kortare än de är.
Man säger liten volym. Lite litenliter, eller hur?
Högvolt är ett begrepp som t.o.m. elbranschen använder med t.ex. batterier för energilagring i samband med solceller, man kan kolla valfri grossists webshop hur dom uttrycker sig.
Även lågvolt är ett begrepp som används i samband med belysning 12/24V t.ex.
Även lågvolt är ett begrepp som används i samband med belysning 12/24V t.ex.
För att folk direktöversätter från engelska och inte begriper att volt och voltage är olika saker. Det gör det inte mer rätt. Det finns ingen högvolt.
Det är numera ett vedertaget begrepp så svälj förtreten och gå vidare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 970 inlägg
Skillnaden är ju att om du inte har gått en utbildning på högvoltsbatteriet så är bilen helt värdelös om den skulle börja brinna eller något annat =) Det är väl därför det kostar 5-7000 att titta på en vw i verkstaden. Det är ju ingenjörer nu för tiden.13th Marine skrev:
Det är för att du har fel och är så jävla torr i humorn. Och du har inte lärt dig att citera på 7 år som gör att ingen tycker det är roligt. HÖGVOLT är begreppet som används på det stora batteriet. Annars får du väl ringa och dra ditt skämt för volvo med.D Daniel 109 skrev:Jag missförstod inte. Jag försökte påpeka felet med lite humor. Men det gick er tydligen fullständigt över huvudet.
Det finns inget högvolt, långmeter, litenliter mm. Enheter är definierade och kan inte vara större, längre, högre eller kortare än de är.
Man säger liten volym. Lite litenliter, eller hur?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 420 inlägg
Så om jag gått en utbildning behåller bilen sitt värde om batteriet brinner upp?? Rkarlsson skrev:
Jag trodde dessutom vi pratade om tiden det tog att fixa ett batteri jämfört med att byta motor.
Jag följer den här tråden med spänning.? Rkarlsson skrev:
Så länge du gör det fackmannamässigt och har utbildning på högvolten. Det är inte vilken mekaniker som helst som får röra de där bilarna. Utan de utbildas ju.13th Marine skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 420 inlägg
Det var en liten diskussion om att byta motor vs batteri.13th Marine skrev:
Beklagar att det blev snurrigt när det kom in att en glad amatör kan byta en vanlig motor på en dag men den får inte byta på batteribilen.
=)
Men faktan är att det tar 2 dagar att byta 2 moduler för vw. Gick inte att göra snabbare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 420 inlägg
Vaddå inte får byta på batteribilen? Har inte hört om att det skulle vara förbjudet.? Rkarlsson skrev:
Bra att du tar tag i det här. Jag har kontaktat Tesla, Kia, Volkswagen, Ford, Hyundai och Audi och upplyst dom om att det står fel på deras hemsidor.? Rkarlsson skrev:
https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/sv_us/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html
http://webmanual.kia.com/STD_GEN5W/AVNT/EU/Swedish/evsettings.html
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/teknik-och-utveckling/id-hogspanningsbatteri.html
https://www.fordservicecontent.com/...G2177677&ProcUid=G2177680&div=f&buildtype=web
http://webmanual.hyundai.com/STD_GEN5W/AVNT/EU/Swedish/evsettings.html
https://www.audi.se/se/web/sv/models/q8-e-tron/sq8-sportback-e-tron.html
Du får gärna kolla om fler tillverkare har samma missuppfattning och upplysa dom om att det heter högvolt.
Redigerat: