Jag missförstod inte. Jag försökte påpeka felet med lite humor. Men det gick er tydligen fullständigt över huvudet.

Det finns inget högvolt, långmeter, litenliter mm. Enheter är definierade och kan inte vara större, längre, högre eller kortare än de är.

Man säger liten volym. Lite litenliter, eller hur?
 
Högvolt är ett begrepp som t.o.m. elbranschen använder med t.ex. batterier för energilagring i samband med solceller, man kan kolla valfri grossists webshop hur dom uttrycker sig.
Även lågvolt är ett begrepp som används i samband med belysning 12/24V t.ex.
 
För att folk direktöversätter från engelska och inte begriper att volt och voltage är olika saker. Det gör det inte mer rätt. Det finns ingen högvolt.
 
Det är numera ett vedertaget begrepp så svälj förtreten och gå vidare.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag försökte påpeka felet med lite humor
Då har du nog lite uppförsbacke i att få folk att dela ditt sinne för humor.
 
  • Gilla
  • Haha
deetee och 3 till
  • Laddar…
?
13th Marine 13th Marine skrev:
Så det tar två dagar för ett batteri, och två dagar för en motor på märkesverkstad 🤔

Låter som att det går lika snabbt då 😉
Skillnaden är ju att om du inte har gått en utbildning på högvoltsbatteriet så är bilen helt värdelös om den skulle börja brinna eller något annat =) Det är väl därför det kostar 5-7000 att titta på en vw i verkstaden. Det är ju ingenjörer nu för tiden.
 
?
D Daniel 109 skrev:
Jag missförstod inte. Jag försökte påpeka felet med lite humor. Men det gick er tydligen fullständigt över huvudet.

Det finns inget högvolt, långmeter, litenliter mm. Enheter är definierade och kan inte vara större, längre, högre eller kortare än de är.

Man säger liten volym. Lite litenliter, eller hur?
Det är för att du har fel och är så jävla torr i humorn. Och du har inte lärt dig att citera på 7 år som gör att ingen tycker det är roligt. HÖGVOLT är begreppet som används på det stora batteriet. Annars får du väl ringa och dra ditt skämt för volvo med.

Volvos supportsida om högvoltsbatterier för XC40 Recharge, med säkerhetsvarning om att byte ska utföras av auktoriserad verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
? Rkarlsson skrev:
Just den firman behöver nog säkert 2 veckor på sig att byta motor.
Den troligaste förklaringen är ju att firman kommit på ett smart sätt att ta extra betalt. De har identifierat en köpstark kundgrupp som antagligen bara ler och betalar när räkningen kommer.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Skillnaden är ju att om du inte har gått en utbildning på högvoltsbatteriet så är bilen helt värdelös om den skulle börja brinna eller något annat =) Det är väl därför det kostar 5-7000 att titta på en vw i verkstaden. Det är ju ingenjörer nu för tiden.
Så om jag gått en utbildning behåller bilen sitt värde om batteriet brinner upp?

Jag trodde dessutom vi pratade om tiden det tog att fixa ett batteri jämfört med att byta motor.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Det är för att du har fel och är så jävla torr i humorn. Och du har inte lärt dig att citera på 7 år som gör att ingen tycker det är roligt. HÖGVOLT är begreppet som används på det stora batteriet. Annars får du väl ringa och dra ditt skämt för volvo med.

[bild]
Jag följer den här tråden med spänning.
 
  • Haha
  • Gilla
.......... och 3 till
  • Laddar…
?
13th Marine 13th Marine skrev:
Så om jag gått en utbildning behåller bilen sitt värde om batteriet brinner upp?

Jag trodde dessutom vi pratade om tiden det tog att fixa ett batteri jämfört med att byta motor.
Så länge du gör det fackmannamässigt och har utbildning på högvolten. Det är inte vilken mekaniker som helst som får röra de där bilarna. Utan de utbildas ju.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
? Rkarlsson skrev:
Så länge du gör det fackmannamässigt och har utbildning på högvolten. Det är inte vilken mekaniker som helst som får röra de där bilarna. Utan de utbildas ju.
Jag förstår inte hur detta relaterar till hur lång tid bytet tar.
 
?
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår inte hur detta relaterar till hur lång tid bytet tar.
Det var en liten diskussion om att byta motor vs batteri.
Beklagar att det blev snurrigt när det kom in att en glad amatör kan byta en vanlig motor på en dag men den får inte byta på batteribilen.

=)
Men faktan är att det tar 2 dagar att byta 2 moduler för vw. Gick inte att göra snabbare.
 
? Rkarlsson skrev:
Det var en liten diskussion om att byta motor vs batteri.
Beklagar att det blev snurrigt när det kom in att en glad amatör kan byta en vanlig motor på en dag men den får inte byta på batteribilen.

=)
Men faktan är att det tar 2 dagar att byta 2 moduler för vw. Gick inte att göra snabbare.
Vaddå inte får byta på batteribilen? Har inte hört om att det skulle vara förbjudet.
 
? Rkarlsson skrev:
Det är för att du har fel och är så jävla torr i humorn. Och du har inte lärt dig att citera på 7 år som gör att ingen tycker det är roligt. HÖGVOLT är begreppet som används på det stora batteriet. Annars får du väl ringa och dra ditt skämt för volvo med.

[bild]
Bra att du tar tag i det här. Jag har kontaktat Tesla, Kia, Volkswagen, Ford, Hyundai och Audi och upplyst dom om att det står fel på deras hemsidor.

https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/sv_us/GUID-7FE78D73-0A17-47C4-B21B-54F641FFAEF4.html
http://webmanual.kia.com/STD_GEN5W/AVNT/EU/Swedish/evsettings.html
https://www.volkswagen.se/sv/elbilar/teknik-och-utveckling/id-hogspanningsbatteri.html
https://www.fordservicecontent.com/...G2177677&ProcUid=G2177680&div=f&buildtype=web
http://webmanual.hyundai.com/STD_GEN5W/AVNT/EU/Swedish/evsettings.html
https://www.audi.se/se/web/sv/models/q8-e-tron/sq8-sportback-e-tron.html

Du får gärna kolla om fler tillverkare har samma missuppfattning och upplysa dom om att det heter högvolt.
 
Redigerat:
  • Haha
.......... och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.