R
Brandteknisk klass för bärande eller avskiljande byggnadsdelar oavsett material anges med beteckningar som R15, R30, R60 och så vidare, eller EI30, EI60 och så vidare där R betyder bärförmåga, E integritet (täthet med avseende på brandgaser och flammor) och I isolering med avseende på temperaturhöjning på den icke brandutsatta sidan. Siffrorna anger den tid i minuter som byggnadsdelen förmår motstå brandpåverkan från en standardbrand, utan att förlora sin bärande eller avskiljande funktion. En bärande avskiljande vägg kan till exempel behöva uppfylla kravet REI60, det vill säga behöva motstå en standardbrand under en timme enligt kriterierna med avseende på alla tre kraven.

Alltså en elbilsbrand inomhus i ett trähus lär knappast klassas som standardbrand som ovanstående klasser är testade för..
Antar att det kommer en uppdatering längre fram när det blir allt vanligare med elbilar i småhusgarage..

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Har du någon källa på det eller är det bara din gissning?
Har ögnat igenom artiklar i ämnet men har inget i huvudet just nu då det var ett tag sedan. Men av det jag minns så saknas vederhäftiga data på brandlast som man t.ex ser för nätverkskablar.
Man behöver veta hur mycket energi som avges för att kunna räkna på hur välutrustad brandväggen måste vara. Dessa data saknas i dagsläget.

spikplanka spikplanka skrev:
Har ögnat igenom artiklar i ämnet men har inget i huvudet just nu då det var ett tag sedan. Men av det jag minns så saknas vederhäftiga data på brandlast som man t.ex ser för nätverkskablar.
Man behöver veta hur mycket energi som avges för att kunna räkna på hur välutrustad brandväggen måste vara. Dessa data saknas i dagsläget.
Dvs du gissar på att det inte räcker?

Aja, vi får väl se helt enkelt.

Såg detta inlägg i tråden Hjälp! Grannen vill riva vårt garage.
M maxmsm skrev:
om han har byggt ett hus närmare garaget än 8m(har jag för mej) så ska den delen har brandklass EI60 fick jag besked på när jag ville bygga nära en tomtgräns.
td;lr verkar vara EI60 för garage i dagsläget.

Dvs du gissar på att det inte räcker?
Nej, jag hittade helt enkelt inte avhandlingar eller publicerade vetenskapsartiklar med data om brandlast för typisk elbilsbrand. Eller något publicerat av folk som kan förväntas veta. Det krävs helt enkelt att någon sätter upp mätutrustning, garage och eldar en elbil med flit. Det kräver lämplig plats, tillstånd och pengapåse.

Nej, jag hittade helt enkelt inte avhandlingar eller publicerade vetenskapsartiklar med data om brandlast för typisk elbilsbrand. Eller något publicerat av folk som kan förväntas veta. Det krävs helt enkelt att någon sätter upp mätutrustning, garage och eldar en elbil med flit. Det kräver lämplig plats, tillstånd och pengapåse.
Och jag hittade denna när jag sökte:
https://www.byggahus.se/forum/threads/brandsaekerhet-med-vidbyggt-garage.446183/#post-4660560

Men det kanske har hunnit ändra sig sedan dess.

Det kunde vara något för MSB att se till att det genomförs men det är nog inte PK att ta fram obekväma fakta.

• Arg
  • Gilla
SuperMarius83 och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det kunde vara något för MSB att se till att det genomförs men det är nog inte PK att ta fram obekväma fakta.
Eller så har MSB gjort bedömningen att det inte är så allvarligt som vissa vill tro 🙄

• Gilla
SuperMarius83
  • Laddar…
T TommyC skrev:
men det är nog inte PK att ta fram obekväma fakta.
Vi får se hur det utvecklar sig när numerären gör att det börjar brinna lite mer ;)

Vi har ju Norge som en liten förvarning om det skulle vara så 🙄

• Haha
witten
  • Laddar…
Eller så har MSB gjort bedömningen att det inte är så allvarligt som vissa vill tro 🙄
I så fall har dom förmodligen dokumenterat sin analys och slutsatser. Vi får leta lite.

I det fallet så krävdes EI60 för byggnader på 2 olika fastigheter som hamnade närmare varandra än 8 meter, inte garage mot bostad.

• Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
Har vart lite tyst ett tag men nu har du lyckats googla lite igen.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
Låt mig gissa, något obskyrt försäkringsbolag som inte ens är svenskt?

Lite som det där norska rederiet som knappt har plats för bilar alls.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.