H HenrikHuslöse skrev:
Ursäkta? Det är väl en faktor fem lättare att byta batteri än motor. Kolla Youtube när man byter på Nissan Leaf och Tesla Model S. Det är ju nästan mindre jobb än att byta koppling på en vanlig bil.

Jag tror du överskattar priset på begagnade elbilsbatterier. Se till exempel:

[länk]
Jag tänker främst på att högspänningsbatteriet inte är lämpligt att meka med för de flesta hempulare. Särskilt svårt tror jag inte att det är om man har tillräcklig kunskap om el för att arbeta säkert med potentiellt livsfarlig spänning/energi. Det som jag främst saknar i filmen om Nissan Leaf ovan är hur man öppnar förseglingen av batteriet samt hur man gör en ny försegling som blir tät. Troligen går det att hitta bättre filmer som visar de intressanta detaljerna.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag talade nog mer om de som är oroliga att batteriet ska vara slut efter några år, trots att statistiken talar emot.

En elbil som är så krockskadad så den måste skrotas byter man nog inte batteri i. I en ICE-bil som är så krockskadad så den måste skrotas byter man nog inte heller motor i.
Jag gissade att de batterier som finns hos Laga kommer från krockade bilar, kan ju vara fel men varför skulle man skrota en Tesla model 3 om den inte var krockskadad. Finns det andra möjliga fel än dyra krockskador på en Tesla där batteriet säljs som felfritt men som sänder bilen till skroten?

https://laga.se/visa-produkter?partcode=7832&sbrcarcode=4252&vehicle=0
 
T TommyC skrev:
Jag gissade att de batterier som finns hos Laga kommer från krockade bilar, kan ju vara fel men varför skulle man skrota en Tesla model 3 om den inte var krockskadad. Finns det andra möjliga fel än dyra krockskador på en Tesla där batteriet säljs som felfritt men som sänder bilen till skroten?

[länk]
Krockskade bilar och möjligen vandaliserade bilar. Jag kan inte se någon annan anledning.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Jag tänker främst på att högspänningsbatteriet inte är lämpligt att meka med för de flesta hempulare. Särskilt svårt tror jag inte att det är om man har tillräcklig kunskap om el för att arbeta säkert med potentiellt livsfarlig spänning/energi. Det som jag främst saknar i filmen om Nissan Leaf ovan är hur man öppnar förseglingen av batteriet samt hur man gör en ny försegling som blir tät. Troligen går det att hitta bättre filmer som visar de intressanta detaljerna.
Men folk meckar med skarvsladdar för både enfas och trefas? Det är 400V i ett trefasuttag med toppspänning på 560V. Det är högre spänning än i de flesta elbilsbatterier. Håller med om förseglingen av batteriet. Den är väldigt viktig.
 
Fairlane
T TommyC skrev:
Jag gissade att de batterier som finns hos Laga kommer från krockade bilar, kan ju vara fel men varför skulle man skrota en Tesla model 3 om den inte var krockskadad. Finns det andra möjliga fel än dyra krockskador på en Tesla där batteriet säljs som felfritt men som sänder bilen till skroten?

[länk]
De är säkert tagna från bilar som är krockade ja.

Jag är mer inne på alla som har inställningen att man måste byta batterier för 250' när bilen är 7-10 år gammal eftersom de är i så dåligt skick så man får vara glad om man kommer 10 mil med en bil som i nyskick gjorde 45 mil. Någon bil kan säkert ha ett sämre batteri då, men det innebär inte nödvändigtvis att man måste byta hela batteriet. Normalt är det ju inget problem med batteriet efter normal användning under den tiden. Det visar statistiken tydligt, men de som avskyr elbilar har en tendens till att vara rätt dåliga på statistik har jag märkt.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Där tycker jag att biltillverkarna skjuter sig i båda fötterna genom att ta orimligt mycket betalt för ett nytt batteri de förmodligen väldigt få gångerna som det skiter sig. Jag minns en artikel i ViBilägare om ägaren till en 8 år gammal hybrid-Mercedes som skulle få betala 190 kSEK för ett nytt batteri.
 
  • Gilla
spikplanka och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Där tycker jag att biltillverkarna skjuter sig i båda fötterna genom att ta orimligt mycket betalt för ett nytt batteri de förmodligen väldigt få gångerna som det skiter sig. Jag minns en artikel i ViBilägare om ägaren till en 8 år gammal hybrid-Mercedes som skulle få betala 190 kSEK för ett nytt batteri.
Det där är nog mer bara reklam för att inte köpa en Merca, 190k för ett fjuttigt 0.8kWh-batteri borde ju göra att de skäms.

Eftermarknaden på batteri kommer mogna, men just nu är det nog mycket att biltillverkarna försöker göra lite avans på reservdelar som försäkringsbolaget ändå betalar.
 
Merca har länge betett sig som om de föraktar sina kunder. Jag vet inte men gissar att det är annorlunda i Tyskland. Minns när jag servade min BMW MC i München. Jag fick en lång föreläsning om vilka klantar det hade varit som servat den i Sverige och fick se dokumentation på några förbättringar som skulle ha varit införda tidigare men inte gjorts. Det var dessutom billigare trots att dom gjorde flera extra åtgärder.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ja.
Jag gissar på att om man hade blandat in körda mil på respektive drivmedelstyp så hade batteribilarna skenat i brandstatistiken.
 
  • Haha
  • Wow
TommyC och 1 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Där tycker jag att biltillverkarna skjuter sig i båda fötterna genom att ta orimligt mycket betalt för ett nytt batteri de förmodligen väldigt få gångerna som det skiter sig. Jag minns en artikel i ViBilägare om ägaren till en 8 år gammal hybrid-Mercedes som skulle få betala 190 kSEK för ett nytt batteri.
Det var något i media för några år sedan där en ägare av en BMW i3 hade blivit rejält blåst av BMW, när han köpte bilen ny så hade de sagt att det skulle gå att byta batteriet om det blev dåligt och de nämnde även ett pris för detta och när batteriet blev dåligt då visade det sej att det fanns inga kompletta batterier att köpa och installera utan man behövde byta ut cellerna i batteriet styckvis till en kostnad på mer än 250 000:- vilket översteg bilens värde.
 
M maxmsm skrev:
Jag gissar på att om man hade blandat in körda mil på respektive drivmedelstyp så hade batteribilarna skenat i brandstatistiken.
Tror precis tvärtom.
Vilka köper eller får elbil som firmabil?
Jo dom som kör mycket och långt
Har själv en gammal arbetskollega som ligger och kör 6-8000 mil om året som säljare i en Tesla.
Det konstiga är ju att han har väldigt låga milkostnader och ser inga problem med laddning och räckvid som många som inte kör elbil ser som dom största problemen.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Tror precis tvärtom.
Vilka köper eller får elbil som firmabil?
Jo dom som kör mycket och långt
Har själv en gammal arbetskollega som ligger och kör 6-8000 mil om året som säljare i en Tesla.
Det konstiga är ju att han har väldigt låga milkostnader och ser inga problem med laddning och räckvid som många som inte kör elbil ser som dom största problemen.
Kollar man på blocket så finns det massor med batteribilar som är ett par tre år gamla som bara har rullat 2-4 000mil.
 
M maxmsm skrev:
Kollar man på blocket så finns det massor med batteribilar som är ett par tre år gamla som bara har rullat 2-4 000mil.
Det är troligen f.d. leasingbilar som leasingfirman säljer när första leasingperioden gått ut.

Och körsträckan tyder på att det är genomsnittsbilister som kört dem. 1200 mil om året i tre år blir ju 3600 mil.

Så det är antagligen efter folk som slagit till på leasingkampanjer som varit och som nu ska byta bil.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är troligen f.d. leasingbilar som leasingfirman säljer när första leasingperioden gått ut.

Och körsträckan tyder på att det är genomsnittsbilister som kört dem. 1200 mil om året i tre år blir ju 3600 mil.

Så det är antagligen efter folk som slagit till på leasingkampanjer som varit och som nu ska byta bil.
Eller folk som har tröttnat på att köra batteribil med ganska begränsad räckvidd, jag läste en artikel för runt en månad sedan där man angav att var tredje elbilsägare globalt och 46% av amerikanske elbilsägare övervägde att återgå till bil med förbränningsmotor.
 
M maxmsm skrev:
Kollar man på blocket så finns det massor med batteribilar som är ett par tre år gamla som bara har rullat 2-4 000mil.
I Sverige finns det 3038 elbilar av årsmodell 2021 till salu.
Av dem har 1653 gått längre än 4500mil, och 813 har gått över 6000mil.

Så det finns massor med elbilar som gått längre än så också.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.