41 656 läst · 719 svar
42k läst
719 svar
Elbilar explosion risk
Jag tänker främst på att högspänningsbatteriet inte är lämpligt att meka med för de flesta hempulare. Särskilt svårt tror jag inte att det är om man har tillräcklig kunskap om el för att arbeta säkert med potentiellt livsfarlig spänning/energi. Det som jag främst saknar i filmen om Nissan Leaf ovan är hur man öppnar förseglingen av batteriet samt hur man gör en ny försegling som blir tät. Troligen går det att hitta bättre filmer som visar de intressanta detaljerna.H HenrikHuslöse skrev:
Jag gissade att de batterier som finns hos Laga kommer från krockade bilar, kan ju vara fel men varför skulle man skrota en Tesla model 3 om den inte var krockskadad. Finns det andra möjliga fel än dyra krockskador på en Tesla där batteriet säljs som felfritt men som sänder bilen till skroten?Fairlane skrev:
https://laga.se/visa-produkter?partcode=7832&sbrcarcode=4252&vehicle=0
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Krockskade bilar och möjligen vandaliserade bilar. Jag kan inte se någon annan anledning.T TommyC skrev:Jag gissade att de batterier som finns hos Laga kommer från krockade bilar, kan ju vara fel men varför skulle man skrota en Tesla model 3 om den inte var krockskadad. Finns det andra möjliga fel än dyra krockskador på en Tesla där batteriet säljs som felfritt men som sänder bilen till skroten?
[länk]
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Men folk meckar med skarvsladdar för både enfas och trefas? Det är 400V i ett trefasuttag med toppspänning på 560V. Det är högre spänning än i de flesta elbilsbatterier. Håller med om förseglingen av batteriet. Den är väldigt viktig.T TommyC skrev:Jag tänker främst på att högspänningsbatteriet inte är lämpligt att meka med för de flesta hempulare. Särskilt svårt tror jag inte att det är om man har tillräcklig kunskap om el för att arbeta säkert med potentiellt livsfarlig spänning/energi. Det som jag främst saknar i filmen om Nissan Leaf ovan är hur man öppnar förseglingen av batteriet samt hur man gör en ny försegling som blir tät. Troligen går det att hitta bättre filmer som visar de intressanta detaljerna.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 194 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 194 inlägg
De är säkert tagna från bilar som är krockade ja.T TommyC skrev:Jag gissade att de batterier som finns hos Laga kommer från krockade bilar, kan ju vara fel men varför skulle man skrota en Tesla model 3 om den inte var krockskadad. Finns det andra möjliga fel än dyra krockskador på en Tesla där batteriet säljs som felfritt men som sänder bilen till skroten?
[länk]
Jag är mer inne på alla som har inställningen att man måste byta batterier för 250' när bilen är 7-10 år gammal eftersom de är i så dåligt skick så man får vara glad om man kommer 10 mil med en bil som i nyskick gjorde 45 mil. Någon bil kan säkert ha ett sämre batteri då, men det innebär inte nödvändigtvis att man måste byta hela batteriet. Normalt är det ju inget problem med batteriet efter normal användning under den tiden. Det visar statistiken tydligt, men de som avskyr elbilar har en tendens till att vara rätt dåliga på statistik har jag märkt.
Där tycker jag att biltillverkarna skjuter sig i båda fötterna genom att ta orimligt mycket betalt för ett nytt batteri de förmodligen väldigt få gångerna som det skiter sig. Jag minns en artikel i ViBilägare om ägaren till en 8 år gammal hybrid-Mercedes som skulle få betala 190 kSEK för ett nytt batteri.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 472 inlägg
Det där är nog mer bara reklam för att inte köpa en Merca, 190k för ett fjuttigt 0.8kWh-batteri borde ju göra att de skäms.T TommyC skrev:Där tycker jag att biltillverkarna skjuter sig i båda fötterna genom att ta orimligt mycket betalt för ett nytt batteri de förmodligen väldigt få gångerna som det skiter sig. Jag minns en artikel i ViBilägare om ägaren till en 8 år gammal hybrid-Mercedes som skulle få betala 190 kSEK för ett nytt batteri.
Eftermarknaden på batteri kommer mogna, men just nu är det nog mycket att biltillverkarna försöker göra lite avans på reservdelar som försäkringsbolaget ändå betalar.
Merca har länge betett sig som om de föraktar sina kunder. Jag vet inte men gissar att det är annorlunda i Tyskland. Minns när jag servade min BMW MC i München. Jag fick en lång föreläsning om vilka klantar det hade varit som servat den i Sverige och fick se dokumentation på några förbättringar som skulle ha varit införda tidigare men inte gjorts. Det var dessutom billigare trots att dom gjorde flera extra åtgärder.
Det var något i media för några år sedan där en ägare av en BMW i3 hade blivit rejält blåst av BMW, när han köpte bilen ny så hade de sagt att det skulle gå att byta batteriet om det blev dåligt och de nämnde även ett pris för detta och när batteriet blev dåligt då visade det sej att det fanns inga kompletta batterier att köpa och installera utan man behövde byta ut cellerna i batteriet styckvis till en kostnad på mer än 250 000:- vilket översteg bilens värde.T TommyC skrev:Där tycker jag att biltillverkarna skjuter sig i båda fötterna genom att ta orimligt mycket betalt för ett nytt batteri de förmodligen väldigt få gångerna som det skiter sig. Jag minns en artikel i ViBilägare om ägaren till en 8 år gammal hybrid-Mercedes som skulle få betala 190 kSEK för ett nytt batteri.
Tror precis tvärtom.M maxmsm skrev:
Vilka köper eller får elbil som firmabil?
Jo dom som kör mycket och långt
Har själv en gammal arbetskollega som ligger och kör 6-8000 mil om året som säljare i en Tesla.
Det konstiga är ju att han har väldigt låga milkostnader och ser inga problem med laddning och räckvid som många som inte kör elbil ser som dom största problemen.
Kollar man på blocket så finns det massor med batteribilar som är ett par tre år gamla som bara har rullat 2-4 000mil.A Argastesnickaren skrev:Tror precis tvärtom.
Vilka köper eller får elbil som firmabil?
Jo dom som kör mycket och långt
Har själv en gammal arbetskollega som ligger och kör 6-8000 mil om året som säljare i en Tesla.
Det konstiga är ju att han har väldigt låga milkostnader och ser inga problem med laddning och räckvid som många som inte kör elbil ser som dom största problemen.
Det är troligen f.d. leasingbilar som leasingfirman säljer när första leasingperioden gått ut.M maxmsm skrev:
Och körsträckan tyder på att det är genomsnittsbilister som kört dem. 1200 mil om året i tre år blir ju 3600 mil.
Så det är antagligen efter folk som slagit till på leasingkampanjer som varit och som nu ska byta bil.
Eller folk som har tröttnat på att köra batteribil med ganska begränsad räckvidd, jag läste en artikel för runt en månad sedan där man angav att var tredje elbilsägare globalt och 46% av amerikanske elbilsägare övervägde att återgå till bil med förbränningsmotor.N Nerre skrev:Det är troligen f.d. leasingbilar som leasingfirman säljer när första leasingperioden gått ut.
Och körsträckan tyder på att det är genomsnittsbilister som kört dem. 1200 mil om året i tre år blir ju 3600 mil.
Så det är antagligen efter folk som slagit till på leasingkampanjer som varit och som nu ska byta bil.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 472 inlägg
I Sverige finns det 3038 elbilar av årsmodell 2021 till salu.M maxmsm skrev:
Av dem har 1653 gått längre än 4500mil, och 813 har gått över 6000mil.
Så det finns massor med elbilar som gått längre än så också.