13th Marine 13th Marine skrev:
Varför kan man köpa en begagnad motor men inte ett begagnat batteri? Eller begagnade moduler eller celler?
Det kan man men det kanske inte är så lämpligt eftersom det är omöjligt att veta vad ett batteri har varit med om. Mekaniskt våld är en orsak till att Li-Ion batterier brinner så ett begagnat batteri kan vara en riktig nitlott. Prislappen är inte så förmånlig dessutom.

https://laga.se/visa-produkter?partcode=7832&sbrcarcode=4252&vehicle=0
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T TommyC skrev:
Det finns gott om billiga begagnade motorer till bensin- och dieselbilar. Till Octavia 2005-2013 hittar jag t ex en motor som har gått endast 3500 mil som kostar 15000 kr. För 7000 kr får man en motor som har gått under 15000 mil. Finns det någon som köper en ny motor till en gammal bil? Skulle inte tro det. Byta motor själv är inte svårt och sparar mycket pengar. Det kan vem som helst lära sig. Byta batteri kan dom flesta inte göra själva och tillgången till verkstäder som kan göra det är väldigt begränsad samt batteriet kostar troligen runt 200 kSEK.
Som inlägget ovan nämnt, varför ska man byta hela batteriet?

Du är medveten om att väldigt många inte servar sin bil själv? Tror du att de kommer byta motor själv?
Personligen är jag fullständigt ointresserad av att meka bil, tycker det är skittrist och alltid är det något som strular, saker som rostat fast etc. Jag kan göra endel, typ byta fjädrar/stötdämpare och liknande jobb, men ett motorbyte har jag aldrig gett mig på och kommer heller aldrig göra. Att stå på garageuppfarten och byta motor låter inte lockande och jag kan har ingen aning om hur lång tid det skulle ta för mig. Bara en sådan sak som att lyfta ur motorn är ju ett problem om man inte har rätt utrustning.
Jag har en bil som närmar sig de 20 år vi talade om, den är 17 år nu, en Saab 9-5. Inte fasen köper jag en begagnad motor och monterar i den bilen om motorn ger upp. Säg att jag hittar en motor för 7000 kr (om man nu gör det) så tillkommer en massa utrustning och verktyg och en väldig massa jobb. Allt för att få en bil som i bästa fall är värd 10'.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det kan man men det kanske inte är så lämpligt eftersom det är omöjligt att veta vad ett batteri har varit med om. Mekaniskt våld är en orsak till att Li-Ion batterier brinner så ett begagnat batteri kan vara en riktig nitlott. Prislappen är inte så förmånlig dessutom.

[länk]
Rätt säker på att du kan se på utsidan om de varit utsatt för mekaniskt våld.

Drömpriser på batterierna...

https://evshop.eu/en/batteries/292-tesla-model-3-full-battery-pack-75kwh-long-range.html

Och som sagt, du behöver inte byta hela batteriet utan kan byta enskilda moduler eller celler till en lägre kostnad.

https://evshop.eu/en/batteries/147-64kwh-tesla-module-6s86p.html
 
Jag skulle inte vara så säker på att det går att bedöma vilket våld ett batteri har varit utsatt för i en bil som är så krockskadad att den skrotas. Det kan ju hända saker även vid demontering och transport. De flesta verkar ju dock ignorera risken för batteribrand för den är ju så försvinnande liten 😂 Bara att köpa högspänningshandskar och en pallyftare om/när batteriet lägger av.

Filmen om batteribyte i Nissan Leaf utelämnade alla svårare moment så den filmen är riktigt dålig.

Motorn i Saab 9-5 signallerar tydligt när kamkedjan börjar bli så sliten att det är risk för haveri. Bara att byta kedjan om det skulle hända. Det är dock väldigt ovanligt om man har bytt olja och filter enligt serviceprogrammet. Kör man för länge med oljan och inte har koll på att vevhusventilationen fungerar så kan kolvringarna fastna (märks på att den drar olja som en VW) vilket kräver en halvjobbig reparation. I övrigt så är det främst rosten som tar död på gamla Saabar.
 
Vissa verkar blåsa upp risken för batteribrand till enorma proportioner trots att risken visat sig vara försvinnande liten. 🙄

Oavsett så är ett byte av en modul inte så komplicerat som du får det att låta.
Skulle man byta hela batteriet går det ännu snabbare.

Jag tror definitivt vi kommer se verkstäder klara av detta relativt enkelt.
Och att vi kommer se en marknad för reparerade batterier.
 
T TommyC skrev:
De flesta verkar ju dock ignorera risken för batteribrand för den är ju så försvinnande liten 😂
Så vad tycker du konkret att jag som elbilsägare ska göra för att ta hänsyn till risken? Svara gärna med ett resonemang med liknelser till motsvarande risker hos förbränningsmotorer.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
W witten skrev:
Så vad tycker du konkret att jag som elbilsägare ska göra för att ta hänsyn till risken? Svara gärna med ett resonemang med liknelser till motsvarande risker hos förbränningsmotorer.
Den frågan skulle jag också gärna ha svar på. Konkret så vill jag veta om och i så fall hur jag kan säkra att, om den osannolika batteribranden inträffar, jag kan säkra att huset inte brinner ner och att inte branden kan sprida sig till all växtlighet som finns på och runt omkring våra relativt små villatomter.

I serviceprogrammen till mina bensinbilar så ingår att byta bränslefilter, gör man inte det så kommer filtret efter många år att rosta sönder och bensin läcka ut. Man ska också inspektera bränsleledningar och kopplingar. Sköter man detta så är risken att en parkerad bensinbil börjar brinna obefintlig om ingen ligist hjälper till. Några sådana problem har hittills inte förekommit där vi bor och dessutom står bilarna i låst garage.

Många modeller av batteribilar har felmoden spontan brand när bilen har varit parkerad länge och inte ens är under laddning. Mercedes EQE totalförstörde en villa i Florida samt orsakade en svår brand i ett bostadskomplex i Sydkorea som resulterade i 20 personer på sjukhus, 170 bilar delvis eller totalt förstörda, vatten och el utslaget i nära en vecka. Myndigheterna i Sydkorea verkar inte nöja sig med Mercedes bortförklaringar så det blir intressant att se hur det fallet utvecklas.

Batteribränder må vara ganska ovanliga men konsekvenserna är ofta stora. Jag kan inte tänka mig att ta en sådan risk som enkelt går att undvika. Med tiden kommer det säkert att komma batterier som inte har felmoden spontan brand, då kommer jag att vara intresserad av en batteribil. LG Chem presenterade nyligen en som de tror lösning på problemet med batterier som brinner. Förhoppningsvis håller lösningen och blir produktifierad. Det bör väl kunna ske som normal produktutveckling och gissningsvis vara tillgänglig och 2-3 år hoppas jag.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jag tror du får ut mer av att säkerställa att brandskyddet mellan hus och garage inte har brister än att fokusera på drivlina. Du blåser upp en minimal risk till orimliga proportioner och missar hela tiden poängen att fossilbilar medför en högre brandrisk än elbilar. Varför googlar du inte fram brandkatastrofer som orsakats av ICE-bilar?
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Och jag skulle spontant säga att det är enklare att byta ett batteri eller en modul/cell än att byta en hel motor.
Och du tror att alla elbilar har lika lättservade batterier som den där Leafen? Det där batterier var ju inte ens vätskekylt?

Du missade nog också den lilla detaljen att de inte visade allting. De nämnde att ersättningsmodulen låg inne på kontoret för urladdning då den hade transportladdning i sig. Man behöver alltså lite specialgrejer för att ladda och ladda ur modulen.
 
  • Gilla
spikplanka
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Och du tror att alla elbilar har lika lättservade batterier som den där Leafen? Det där batterier var ju inte ens vätskekylt?

Du missade nog också den lilla detaljen att de inte visade allting. De nämnde att ersättningsmodulen låg inne på kontoret för urladdning då den hade transportladdning i sig. Man behöver alltså lite specialgrejer för att ladda och ladda ur modulen.
Vår ID4 har en snarlik konstruktion, och är vätskekyld.

Visst, var tydligen inte det bästa klippet, vill man verkligen veta mer så lär ett mer komplett klipp inte vara så svårt att hitta.

Sen är det ju inte rocket surgery att ladda ur ett batteri.
 
W witten skrev:
och missar hela tiden poängen att fossilbilar medför en högre brandrisk än elbilar.
Nej, de brinner möjligen oftare. Det innebär inte att det är en högre risk.

Som det har påpekats flera gånger i tråden så är skillnaden VAR de brinner.

Min bild är att bränslebilar sällan självanvänder när de står parkerade, men att elbilar å sin sida främst verkar självantända vid laddning.

En bil som börjar brinna på motorvägen kan man låta stå och brinna ut, en bil som börjar brinna i ett garage är betydligt värre.

Tyvärr så verkar de som tar fram statistiken inte så intresserade av att gräva ner sig i dessa skillnader så det är svårt att hitta siffror på det.
 
  • Gilla
TommyC och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Som inlägget ovan nämnt, varför ska man byta hela batteriet?

Du är medveten om att väldigt många inte servar sin bil själv? Tror du att de kommer byta motor själv?
Personligen är jag fullständigt ointresserad av att meka bil, tycker det är skittrist och alltid är det något som strular, saker som rostat fast etc. Jag kan göra endel, typ byta fjädrar/stötdämpare och liknande jobb, men ett motorbyte har jag aldrig gett mig på och kommer heller aldrig göra. Att stå på garageuppfarten och byta motor låter inte lockande och jag kan har ingen aning om hur lång tid det skulle ta för mig. Bara en sådan sak som att lyfta ur motorn är ju ett problem om man inte har rätt utrustning.
Jag har en bil som närmar sig de 20 år vi talade om, den är 17 år nu, en Saab 9-5. Inte fasen köper jag en begagnad motor och monterar i den bilen om motorn ger upp. Säg att jag hittar en motor för 7000 kr (om man nu gör det) så tillkommer en massa utrustning och verktyg och en väldig massa jobb. Allt för att få en bil som i bästa fall är värd 10'.
Verktygen är inga dyra "special"verktyg, tom. Kinladorna i Sverige kränger motorlyftar

Tom. Bauhaus säljer :O Så nog görs det motorbyten hemma i garagen. (även på uppfarter som du verkar gilla)
Sen att alla med en multimeter kan byta ett batteri låter jag vara osagt


Bara för att en bil inte är "värd" mer än 10.000kr betyder inte att bilen inte är värd ett motorbyte om ägaren gillar bilmodellen och kan byta upp sig till en lågmillad motor och fortsätta köra vidare i sin "ultimata" bil. Har vederbörande hållt efter och bytt ut delar till "livstidsdelar" och karossen är av sådan modell att den inte rostat söder förblir det ju ett billigt bilägande fast det skulle komma ett flertal motorbyten .

Blå motorlyft med hjul, en användbar utrustning för motorbyten hemma i garaget eller på uppfarten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Tyvärr så verkar de som tar fram statistiken inte så intresserade av att gräva ner sig i dessa skillnader så det är svårt att hitta siffror på det.
Tyvärr verkar det också som att de som är intresserade av att gräva ner sig i dessa skillnader inte är så intresserade av statistik.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Inte att förglömma, det kan kosta mer att byta ut bilen än att byta motor, och har man begränsad ekonomi (som jag hade när jag var 19) så tittar man på vad som blir billigast.

Den bilen jag bytte motor på hade jag ägt i kanske 1,5 år och köpte för 3000 spänn. Detta var -89-90 tror jag. Hade fått den billigt av en bekant till farsan som hade köpt ny bil till frugan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.