30 357 läst · 550 svar
30k läst
550 svar
Elbilar explosion risk
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Ja men då jämför du en äldre bensinbil som du servar själv med en elbil. Klart att elbilen blir dyrare.T TommyC skrev:Jag fick nyss hem servicekit till mina två bensinbilar. Det kostade 1747 kr för totalt 11 liter olja, två oljefilter och packningar till oljepluggarna. Det är alltid kul att jämföra olika alternativ och se vad man får för pengarna.
Batteribil ska jag köpa när de värsta barnsjukdomarna är borta. Lär få vänta länge än.
På samma sätt blir en begagnad elbil billigare än en ny fossilbil. En väldigt stor grupp människor servar inte sin bil själv och lagar den inte själv, utan köper nya eller relativt nya bilar. Det är ju för de elbilen kan vara billigare, ja om den inte exploderar eller om batteriet går sönder direkt, vilket jag förstår är väldigt vanligt.
Du lär få vänta länge på att bli av med de värsta barnsjukdomarna ja. Samma barnsjukdomar ser man i stor utsträckning på nya fossilbilar också. Företagen släpper bilen lite för tidigt och förlitar sig på OTA-uppdateringar. Det lär de inte sluta med, oavsett drivmedel.
Aha, det är en konspiration! Den onda elbilslobbyn som vill förstöra världen genom brinnande elbilar och vi elbilsägare bidrar till detta som de nyttiga idioter vi är.L Lars48 skrev:Tråden handlar om risker som finns för en elbil att explodera och utsätta föraren, passagerarna och folk runtomkring för dödliga faror.
Jag tycker här i Sverige tar man väldigt lätt på saken. Man vill helst lägga på locket så mycket så möjligt. Om det dyker upp nyheter om det då är det inte mer än ett par rader i en kvällstidning. Det mesta sopas tyvärr under mattan.
I de länder som har mer erfarenhet av elbilar, just explosionsrisken är ett allvarligt problem.
Tar ett par exempel:
Korea utreder att införa förbud mot parkering i garage och en mängd andra åtgärder. Korea är ju själva stor producent av elbilar.
De vill förbjuda elbilar med över 90 procent batterinivåer från att köra in i underjordiska parkeringar i bostadshus.
Länk:
[länk]
Kinesiska hotell och fastighetsförvaltare har redan börjat förbjuda alla elfordon att parkera i underjordiska parkeringar.
Länk
[länk]
De här är bara några av de nyheterna som kommit ut under andra halvåret 2024.
Medlem
· Uppland
· 1 752 inlägg
Vilka delar hade du behövt till service på en elbil? Den har varken olja eller oljefilter. (Ja, den har växellådsolja)T TommyC skrev:Jag fick nyss hem servicekit till mina två bensinbilar. Det kostade 1747 kr för totalt 11 liter olja, två oljefilter och packningar till oljepluggarna. Det är alltid kul att jämföra olika alternativ och se vad man får för pengarna.
Batteribil ska jag köpa när de värsta barnsjukdomarna är borta. Lär få vänta länge än.
De dyraste serviceåtgärderna på mina elbilar har varit byte av vindruta och rekond med lackkonservering. Än så länge sju år och 23000 mil med olika modeller.
Det är lurendrejeri att dra upp de här statistik siffrorna på det viset.Fairlane skrev:Hur många det är vet jag inte, men ah, det är rimligt att anlagda bränder räknas bort.
Ah, du menar precis som man gör? Du är alltså överens med den delen av rapporterna fast det låter som motsatsen?
Några exempel:
[länk]
"Risken för brand i ett laddbart fordon är 0,0012 procent, jämfört med 0,1 procent för förbränningsdrivna fordon. Brand i en bensin- eller dieseldriven bil är enligt denna statistik över 80 gånger vanligare."
[länk]
"Det betyder att 0,004 procent av alla elektrifierade bilar i Sverige brann. Jämfört med 0,08 procent av alla fossilt drivna bilar.
”Ser vi till antalet bränder per bil och jämför med drivmedel är det fortsatt fler personbilar som drivs med fossila bränslen som brinner än de som drivs med litiumjonbatterier helt eller delvis.” skriver MSB i ett pressmeddelande.
MSB ser att många har uppfattningen att en brinnande elbil är farligare än en fossilt driven bil. Något myndigheten menar är felaktigt då det inte finns något som tyder på det."
Faktum är att det procentuella bilbränder för elbilar stiger med antal rullande elbilar.
Vi tar ett exempel: i Sydkorea procentuellt elbilbränder var 0,007% år 2019 när 90000 elbilar var på gatorna. År 2023 ökade antal elbilar till 544000 och bränder ökade till 0,013%. Det vill säga den kom ikapp med dieselbilars nivå som låg på 0,015% för samma år.
Källa:
https://news.koreaherald.com/view.php?ud=20240818050110
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Så bäst är att ha en hybrid?L Lars48 skrev:Det är lurendrejeri att dra upp de här statistik siffrorna på det viset.
Faktum är att det procentuella bilbränder för elbilar stiger med antal rullande elbilar.
Vi tar ett exempel: i Sydkorea procentuellt elbilbränder var 0,007% år 2019 när 90000 elbilar var på gatorna. År 2023 ökade antal elbilar till 544000 och bränder ökade till 0,013%. Det vill säga den kom ikapp med dieselbilars nivå som låg på 0,015% för samma år.
Källa:
[länk]
Jag har lite svårt att förstå varför bränderna procentuellt ska öka med fler bilar av en viss sort, såvida inte det varit allt för få vid en första räkning för att ge någon form av vettig statistik.
Nu är vi inne på bilbränder, men trådens ämne rörde explosioner. Är det vanligt?
Jag tillhör inte de som tjatar om att batterierna går sönder, jag anser dock att ett havererat batteri är en större kostnad än t.ex. en totalhavererad motor.Fairlane skrev:
På min första bil rasade motorn (oljepumpen rasade så motorn skar, tydligen standardfel). Vi kunde köpa en ny motor på skroten för några tusenlappar och byta själv. (Den nya motorn hade dessutom den nyare modellen av oljepump som inte gick sönder lika lätt).
Nu var den bilen visserligen närmare 20 år gammal, så gamla elbilar lär vi väl knappast får se eftersom batterierna antagligen säljs som energilager till solcellsinnehavare innan bilarna blir så gamla.
Hur många skurna motorer repareras på garanti? 10 000 mil är ju för genomsnittsbilen lite drygt 8 år. Hur många tillverkare har så lång garanti på sina motorer?H HenrikHuslöse skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 752 inlägg
Vem lägger tid på att byta motor i en 20 år gammal bil? Marsch till skroten med den.N Nerre skrev:Jag tillhör inte de som tjatar om att batterierna går sönder, jag anser dock att ett havererat batteri är en större kostnad än t.ex. en totalhavererad motor.
På min första bil rasade motorn (oljepumpen rasade så motorn skar, tydligen standardfel). Vi kunde köpa en ny motor på skroten för några tusenlappar och byta själv. (Den nya motorn hade dessutom den nyare modellen av oljepump som inte gick sönder lika lätt).
Nu var den bilen visserligen närmare 20 år gammal, så gamla elbilar lär vi väl knappast får se eftersom batterierna antagligen säljs som energilager till solcellsinnehavare innan bilarna blir så gamla.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 653 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 653 inlägg
Det är det kanske, men för många är ett motorbyte tillräckligt för att skicka bilen till skroten.N Nerre skrev:
De flesta byter inte motor själv.N Nerre skrev:
Eftersom jag vet att du har en Skoda Octavia så kollade jag lite snabbt på vad en utbytesmotor till en sådan kostar. 50000-60000 hittade jag lite snabbt. Sen har man dilemmat för de flesta att montera den också. Jag gissar på skroten för de flesta.
Kanske, kanske inte. Som du såg fanns det åtminstone en tillverkare som gav 10 år/100000 mil garanti. 20 år låter möjligt. Dock byter ban såklart inte ut hela batteripaketet på en 20 år gammal elbil, men inte hade jag köpt en motor för 50'-60' till den heller.N Nerre skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 752 inlägg
En vanlig garantitid var förr 3 år och 10000 mil men numera verkar många tillverkare ha kortat till två år. De har väl märkt att bensinmotorer inte håller längre än så. 😆N Nerre skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 880 inlägg
Det finns gott om billiga begagnade motorer till bensin- och dieselbilar. Till Octavia 2005-2013 hittar jag t ex en motor som har gått endast 3500 mil som kostar 15000 kr. För 7000 kr får man en motor som har gått under 15000 mil. Finns det någon som köper en ny motor till en gammal bil? Skulle inte tro det. Byta motor själv är inte svårt och sparar mycket pengar. Det kan vem som helst lära sig. Byta batteri kan dom flesta inte göra själva och tillgången till verkstäder som kan göra det är väldigt begränsad samt batteriet kostar troligen runt 200 kSEK.Fairlane skrev:Det är det kanske, men för många är ett motorbyte tillräckligt för att skicka bilen till skroten.
De flesta byter inte motor själv.
Eftersom jag vet att du har en Skoda Octavia så kollade jag lite snabbt på vad en utbytesmotor till en sådan kostar. 50000-60000 hittade jag lite snabbt. Sen har man dilemmat för de flesta att montera den också. Jag gissar på skroten för de flesta.
Kanske, kanske inte. Som du såg fanns det åtminstone en tillverkare som gav 10 år/100000 mil garanti. 20 år låter möjligt. Dock byter ban såklart inte ut hela batteripaketet på en 20 år gammal elbil, men inte hade jag köpt en motor för 50'-60' till den heller.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Varför kan man köpa en begagnad motor men inte ett begagnat batteri? Eller begagnade moduler eller celler?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Och jag skulle spontant säga att det är enklare att byta ett batteri eller en modul/cell än att byta en hel motor.
Här byter de en modul på en Leaf
Här byter de en modul på en Leaf