34 449 läst · 620 svar
34k läst
620 svar
Elbilar explosion risk
Det beror på hur mycket man kör.spikplanka skrev:
För den som klarar sig med en "mindre bil", pendlar med bil till jobbet och har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet så blir det väl break-even nånstans vid 2500-3000 mil om året. Och det är ju om jag inte minns fel nåt i stil med 10% av bilarna som körs så långt. Har för mig det är mindre än 5% som körs mer än 3000 mil om året.
Problemet i såna här diskussioner är att det kommer in folk som kör 3500 mil om året eller mer och tror att deras körvanor är representativa för genomsnittsbilisten.
(Jag vet att mina körvanor inte är representativa för genomsnittsbilisten heller, men 800 mil om året ligger i alla fall närmare genomsnittliga 1200 mil om året än vad 3500 mil om året gör.)
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 858 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 858 inlägg
Ja det är såklart ett potentiellt problem, men du och andra som tjatar om alla dess batterier som går sönder hela tiden, varför visar ni inte upp er statistik?N Nerre skrev:
Det måste ju finnas hur mycket statistik som helst på bilar som är 4-5 år gamla som bytt batteri. Eller kanske det inte alls är det problem som ni tror? Nu finns det rätt många elbilar som rullat i många år, i många mil.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 858 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 858 inlägg
Och på vilka bilar man tittar på. Nya bilar eller äldre bilar.N Nerre skrev:
Jag har sett siffror på 1500.mil.N Nerre skrev:
Och är det 1500 mil så är det betydligt vanligare.N Nerre skrev:
Det största problemet är väl när man jämför en 15 år fossilbil som man servar själv med en splitterny elbil.N Nerre skrev:
1500 är närmare 1200 än 800. 1500 är det väldigt många bilar som rullar varje år.N Nerre skrev:
Jag fick nyss hem servicekit till mina två bensinbilar. Det kostade 1747 kr för totalt 11 liter olja, två oljefilter och packningar till oljepluggarna. Det är alltid kul att jämföra olika alternativ och se vad man får för pengarna.Fairlane skrev:
Batteribil ska jag köpa när de värsta barnsjukdomarna är borta. Lär få vänta länge än.
Medlem
· Uppland
· 1 776 inlägg
YT: Beyond the press: Exploding broken down Tesla model S (2021-12-19)
obs, garantin gäller inte om man själv spränger bilen
obs, garantin gäller inte om man själv spränger bilen
A Avemo skrev:
Tråden handlar om risker som finns för en elbil att explodera och utsätta föraren, passagerarna och folk runtomkring för dödliga faror.S Skandiamannen skrev:Ja, huvudfrågeställningen i tråden verkar det råda ganska delade meningar om. Men visst är det så att du gärna postar allt negativt du kan hitta om elbilar? Kanske tråden borde heta typ ” vi som hatar elbilar” eller ngt sådant. Gissar att du inte kör elbil själv? Varför sådant hat mot elbilen? Du behöver inte köra elbil. Själv kör jag det nuförtiden men hatar inte bilar drivna av fossila bränslen för det, tycker inte att elbilen är överlägsen på alla områden men den har helt klart sina fördelar.
Jag tycker här i Sverige tar man väldigt lätt på saken. Man vill helst lägga på locket så mycket så möjligt. Om det dyker upp nyheter om det då är det inte mer än ett par rader i en kvällstidning. Det mesta sopas tyvärr under mattan.
I de länder som har mer erfarenhet av elbilar, just explosionsrisken är ett allvarligt problem.
Tar ett par exempel:
Korea utreder att införa förbud mot parkering i garage och en mängd andra åtgärder. Korea är ju själva stor producent av elbilar.
De vill förbjuda elbilar med över 90 procent batterinivåer från att köra in i underjordiska parkeringar i bostadshus.
Länk:
https://m.koreaherald.com/view.php?ud=20240809050574&ACE_SEARCH=1
Kinesiska hotell och fastighetsförvaltare har redan börjat förbjuda alla elfordon att parkera i underjordiska parkeringar.
Länk
https://www.news.com.au/technology/...s/news-story/b7c07b8e942cb3076b704029e327d6cf
De här är bara några av de nyheterna som kommit ut under andra halvåret 2024.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 220 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 220 inlägg
Jag har inga synpunkter på att du vill diskutera risker med elbilar och gör det utifrån tillgängliga fakta. Men det var inte vad du gjorde i inlägget jag citerade. Där skrev du att det är en myt att elbilar brinner mer sällan än bränsledrivna bilar. Vidare kom du med lösa spekulationer om vad som möjligen kunde vara problemet med statistiken som visar att elbilarna brinner mer sällan. Vi kanske inte har heltäckande statistik. Men då kan man ju varken hävda att den ena eller den andra innebär en större risk. Och den enda statistik som faktiskt har visats upp i tråden säger att det är större risk att bränsledrivna bilar brinner.L Lars48 skrev:Tråden handlar om risker som finns för en elbil att explodera och utsätta föraren, passagerarna och folk runtomkring för dödliga faror.
Jag tycker här i Sverige tar man väldigt lätt på saken. Man vill helst lägga på locket så mycket så möjligt. Om det dyker upp nyheter om det då är det inte mer än ett par rader i en kvällstidning. Det mesta sopas tyvärr under mattan.
I de länder som har mer erfarenhet av elbilar, just explosionsrisken är ett allvarligt problem.
Tar ett par exempel:
Korea utreder att införa förbud mot parkering i garage och en mängd andra åtgärder. Korea är ju själva stor producent av elbilar.
De vill förbjuda elbilar med över 90 procent batterinivåer från att köra in i underjordiska parkeringar i bostadshus.
Länk:
[länk]
Kinesiska hotell och fastighetsförvaltare har redan börjat förbjuda alla elfordon att parkera i underjordiska parkeringar.
Länk
[länk]
De här är bara några av de nyheterna som kommit ut under andra halvåret 2024.
Vilka länder har mer erfarenhet av elbilar menar du? Norden har flest andel elbilar i hela världen.L Lars48 skrev:Tråden handlar om risker som finns för en elbil att explodera och utsätta föraren, passagerarna och folk runtomkring för dödliga faror.
Jag tycker här i Sverige tar man väldigt lätt på saken. Man vill helst lägga på locket så mycket så möjligt. Om det dyker upp nyheter om det då är det inte mer än ett par rader i en kvällstidning. Det mesta sopas tyvärr under mattan.
I de länder som har mer erfarenhet av elbilar, just explosionsrisken är ett allvarligt problem.
Tar ett par exempel:
Korea utreder att införa förbud mot parkering i garage och en mängd andra åtgärder. Korea är ju själva stor producent av elbilar.
De vill förbjuda elbilar med över 90 procent batterinivåer från att köra in i underjordiska parkeringar i bostadshus.
Länk:
[länk]
Kinesiska hotell och fastighetsförvaltare har redan börjat förbjuda alla elfordon att parkera i underjordiska parkeringar.
Länk
[länk]
De här är bara några av de nyheterna som kommit ut under andra halvåret 2024.
Anledningen till att du upplever det som att man lägger locket på är nog att du frenetiskt sitter och googlar efter elbilsbränder men hittar inte så många. Det betyder inte att det är en konspiration utan att det, helt i enlighet med statistiken, är ovanligt.
Tycker du det är en rimlig åtgärd att förbjuda elbilar i garage men inte bensinbilar, när bensinbilar brinner 80 gånger oftare?