spikplanka spikplanka skrev:
Så frågan är om elbilen är billigare totalt sett?
Det beror på hur mycket man kör.

För den som klarar sig med en "mindre bil", pendlar med bil till jobbet och har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet så blir det väl break-even nånstans vid 2500-3000 mil om året. Och det är ju om jag inte minns fel nåt i stil med 10% av bilarna som körs så långt. Har för mig det är mindre än 5% som körs mer än 3000 mil om året.

Problemet i såna här diskussioner är att det kommer in folk som kör 3500 mil om året eller mer och tror att deras körvanor är representativa för genomsnittsbilisten.

(Jag vet att mina körvanor inte är representativa för genomsnittsbilisten heller, men 800 mil om året ligger i alla fall närmare genomsnittliga 1200 mil om året än vad 3500 mil om året gör.)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Samma sak som staten gjorde när folk slutade röka, började beskatta luften. Eller, nej, de gjorde ju inte.
Du menar att staten tappar 50 miljarder om året i skatteintäkter på grund av att folk slutar röka?
 
Fairlane Fairlane skrev:
En ny elbil från KGM har en en batterigaranti på 10 år / 100000 mil. Är det verkligen någon som ser stora risker med kostnad för ett nytt batteri om man köper den?
Vem står för garantin om tillverkaren går i konkurs? (Kanske på grund av batterierna börjar rasa.)
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Du menar att staten tappar 50 miljarder om året i skatteintäkter på grund av att folk slutar röka?
Och hur mycket sjunker kostnaden för vård av de sjukdomar rökning ger upphov till?
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Vem står för garantin om tillverkaren går i konkurs? (Kanske på grund av batterierna börjar rasa.)
Ja det är såklart ett potentiellt problem, men du och andra som tjatar om alla dess batterier som går sönder hela tiden, varför visar ni inte upp er statistik?

Det måste ju finnas hur mycket statistik som helst på bilar som är 4-5 år gamla som bytt batteri. Eller kanske det inte alls är det problem som ni tror? Nu finns det rätt många elbilar som rullat i många år, i många mil.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Det beror på hur mycket man kör.
Och på vilka bilar man tittar på. Nya bilar eller äldre bilar.
N Nerre skrev:
För den som klarar sig med en "mindre bil", pendlar med bil till jobbet och har möjlighet att ladda hemma eller på jobbet så blir det väl break-even nånstans vid 2500-3000 mil om året.
Jag har sett siffror på 1500.mil.
N Nerre skrev:
Och det är ju om jag inte minns fel nåt i stil med 10% av bilarna som körs så långt. Har för mig det är mindre än 5% som körs mer än 3000 mil om året.
Och är det 1500 mil så är det betydligt vanligare.
N Nerre skrev:
Problemet i såna här diskussioner är att det kommer in folk som kör 3500 mil om året eller mer och tror att deras körvanor är representativa för genomsnittsbilisten.
Det största problemet är väl när man jämför en 15 år fossilbil som man servar själv med en splitterny elbil.
N Nerre skrev:
(Jag vet att mina körvanor inte är representativa för genomsnittsbilisten heller, men 800 mil om året ligger i alla fall närmare genomsnittliga 1200 mil om året än vad 3500 mil om året gör.)
1500 är närmare 1200 än 800. 1500 är det väldigt många bilar som rullar varje år.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det största problemet är väl när man jämför en 15 år fossilbil som man servar själv med en splitterny elbil.
Jag fick nyss hem servicekit till mina två bensinbilar. Det kostade 1747 kr för totalt 11 liter olja, två oljefilter och packningar till oljepluggarna. Det är alltid kul att jämföra olika alternativ och se vad man får för pengarna.

Batteribil ska jag köpa när de värsta barnsjukdomarna är borta. Lär få vänta länge än.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Vem står för garantin om tillverkaren går i konkurs? (Kanske på grund av batterierna börjar rasa.)
Vem står för garantin om vanliga biltillverkare går i konkurs p.g.a. många skurna motorer? Jag hört att hälften av BMWs prestandamotorer har totalras innan 10000 mil.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag har inte på fötterna för att vare sig slå fast eller säga emot det påståendet. Har du? Kan du ange källan till det?

Menar du att du kommer med tvärsäkra påståenden utan att ha någon statistik värd namnet?
S Skandiamannen skrev:
Ja, huvudfrågeställningen i tråden verkar det råda ganska delade meningar om. Men visst är det så att du gärna postar allt negativt du kan hitta om elbilar? Kanske tråden borde heta typ ” vi som hatar elbilar” eller ngt sådant. Gissar att du inte kör elbil själv? Varför sådant hat mot elbilen? Du behöver inte köra elbil. Själv kör jag det nuförtiden men hatar inte bilar drivna av fossila bränslen för det, tycker inte att elbilen är överlägsen på alla områden men den har helt klart sina fördelar.
Tråden handlar om risker som finns för en elbil att explodera och utsätta föraren, passagerarna och folk runtomkring för dödliga faror.
Jag tycker här i Sverige tar man väldigt lätt på saken. Man vill helst lägga på locket så mycket så möjligt. Om det dyker upp nyheter om det då är det inte mer än ett par rader i en kvällstidning. Det mesta sopas tyvärr under mattan.
I de länder som har mer erfarenhet av elbilar, just explosionsrisken är ett allvarligt problem.
Tar ett par exempel:
Korea utreder att införa förbud mot parkering i garage och en mängd andra åtgärder. Korea är ju själva stor producent av elbilar.
De vill förbjuda elbilar med över 90 procent batterinivåer från att köra in i underjordiska parkeringar i bostadshus.
Länk:
https://m.koreaherald.com/view.php?ud=20240809050574&ACE_SEARCH=1

Kinesiska hotell och fastighetsförvaltare har redan börjat förbjuda alla elfordon att parkera i underjordiska parkeringar.
Länk
https://www.news.com.au/technology/...s/news-story/b7c07b8e942cb3076b704029e327d6cf

De här är bara några av de nyheterna som kommit ut under andra halvåret 2024.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Kan du inte bemöta statistiken från Norge om brännbarheten i olika bilar?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
S
På en gata när mig tidigare idag. Bilen som bogserar den andra bilen fick lite haveri. Ingen av bilarna verkar vara elbil.
 
  • Bilbrand på gata, bilen som bogseras brinner kraftigt med orange lågor, inga elbilar enligt inlägg, omgiven av höstlöv och träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bilbrand på gata, bogserande bil brinner under motorhuven medan den andra bilen står framför; båda bilarna är icke-elbilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lars48 skrev:
Tråden handlar om risker som finns för en elbil att explodera och utsätta föraren, passagerarna och folk runtomkring för dödliga faror.
Jag tycker här i Sverige tar man väldigt lätt på saken. Man vill helst lägga på locket så mycket så möjligt. Om det dyker upp nyheter om det då är det inte mer än ett par rader i en kvällstidning. Det mesta sopas tyvärr under mattan.
I de länder som har mer erfarenhet av elbilar, just explosionsrisken är ett allvarligt problem.
Tar ett par exempel:
Korea utreder att införa förbud mot parkering i garage och en mängd andra åtgärder. Korea är ju själva stor producent av elbilar.
De vill förbjuda elbilar med över 90 procent batterinivåer från att köra in i underjordiska parkeringar i bostadshus.
Länk:
[länk]

Kinesiska hotell och fastighetsförvaltare har redan börjat förbjuda alla elfordon att parkera i underjordiska parkeringar.
Länk
[länk]

De här är bara några av de nyheterna som kommit ut under andra halvåret 2024.
Jag har inga synpunkter på att du vill diskutera risker med elbilar och gör det utifrån tillgängliga fakta. Men det var inte vad du gjorde i inlägget jag citerade. Där skrev du att det är en myt att elbilar brinner mer sällan än bränsledrivna bilar. Vidare kom du med lösa spekulationer om vad som möjligen kunde vara problemet med statistiken som visar att elbilarna brinner mer sällan. Vi kanske inte har heltäckande statistik. Men då kan man ju varken hävda att den ena eller den andra innebär en större risk. Och den enda statistik som faktiskt har visats upp i tråden säger att det är större risk att bränsledrivna bilar brinner.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 1 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Tråden handlar om risker som finns för en elbil att explodera och utsätta föraren, passagerarna och folk runtomkring för dödliga faror.
Jag tycker här i Sverige tar man väldigt lätt på saken. Man vill helst lägga på locket så mycket så möjligt. Om det dyker upp nyheter om det då är det inte mer än ett par rader i en kvällstidning. Det mesta sopas tyvärr under mattan.
I de länder som har mer erfarenhet av elbilar, just explosionsrisken är ett allvarligt problem.
Tar ett par exempel:
Korea utreder att införa förbud mot parkering i garage och en mängd andra åtgärder. Korea är ju själva stor producent av elbilar.
De vill förbjuda elbilar med över 90 procent batterinivåer från att köra in i underjordiska parkeringar i bostadshus.
Länk:
[länk]

Kinesiska hotell och fastighetsförvaltare har redan börjat förbjuda alla elfordon att parkera i underjordiska parkeringar.
Länk
[länk]

De här är bara några av de nyheterna som kommit ut under andra halvåret 2024.
Vilka länder har mer erfarenhet av elbilar menar du? Norden har flest andel elbilar i hela världen.

Anledningen till att du upplever det som att man lägger locket på är nog att du frenetiskt sitter och googlar efter elbilsbränder men hittar inte så många. Det betyder inte att det är en konspiration utan att det, helt i enlighet med statistiken, är ovanligt.

Tycker du det är en rimlig åtgärd att förbjuda elbilar i garage men inte bensinbilar, när bensinbilar brinner 80 gånger oftare?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Tycker du det är en rimlig åtgärd att förbjuda elbilar i garage men inte bensinbilar, när bensinbilar brinner 80 gånger oftare?
Men fattar de eld efter det att de parkerats? Bensinbilar, alltså.🙃
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.