41 437 läst · 718 svar
41k läst
718 svar
Elbilar explosion risk
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 166 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 166 inlägg
Expressen skriver implicit att Ulf Bergholm säger att "MSB ser att många har uppfattningen att en brinnande elbil är farligare än en fossilt driven bil. Något myndigheten menar är felaktigt då det inte finns något som tyder på det." men expressen hänvisar inte till någonstans hos msb.se eller presenterar egna källor.Fairlane skrev:
Således är det bara ett påstående.
Vad blir resultatet om du normerar mot årsmodell också?Fairlane skrev:Hur många det är vet jag inte, men ah, det är rimligt att anlagda bränder räknas bort.
Ah, du menar precis som man gör? Du är alltså överens med den delen av rapporterna fast det låter som motsatsen?
Några exempel:
[länk]
"Risken för brand i ett laddbart fordon är 0,0012 procent, jämfört med 0,1 procent för förbränningsdrivna fordon. Brand i en bensin- eller dieseldriven bil är enligt denna statistik över 80 gånger vanligare."
[länk]
"Det betyder att 0,004 procent av alla elektrifierade bilar i Sverige brann. Jämfört med 0,08 procent av alla fossilt drivna bilar.
”Ser vi till antalet bränder per bil och jämför med drivmedel är det fortsatt fler personbilar som drivs med fossila bränslen som brinner än de som drivs med litiumjonbatterier helt eller delvis.” skriver MSB i ett pressmeddelande.
MSB ser att många har uppfattningen att en brinnande elbil är farligare än en fossilt driven bil. Något myndigheten menar är felaktigt då det inte finns något som tyder på det."
Tänkte också på det klippet när jag skummade igenom tråden 🤣Intet skrev:
Nu vill jag se vad som händer om en elbil krockar på samma sätt med en Pinto.
Händer det ingenting eller blir det fullständig apokalyps?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 166 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 166 inlägg
Det vet jag inte. Jag har inte räknat på det och har inte heller påstått att jag har gjort det. Jag säger bara att rapporterna säger pratar om andel bilar av olika slag och då anser jag att det är fel att komma med kommentarer som "ja, men det finns ju färre elbilar, det är ju därför värdena är lägre för dessa".D Daniel 109 skrev:
Det tror jag faktiskt att även du håller med om.
Vad blir resultatet om du normerar mot årsmodell?
Elbilarna kostar dessvärre en hel del i inköp. Batteriet är väldigt ömtåligt och dyrt att byta. Tankningen tar tid och körsträckan är jämförelsevis begränsad. När basen i elnätets produktion försvinner och elpriserna sticker iväg så känns bränslepriserna för elbilar också osäkra.W witten skrev:
Så frågan är om elbilen är billigare totalt sett?
Skall de införa detta med satellitnavigationssystem så kommer integritetsaspekten. Får väl hoppas att det blir som på förbränningsbilar med att antal varv på hjulen räknas istället.W witten skrev:
Medlem
· Uppland
· 1 781 inlägg
Samma sak som staten gjorde när folk slutade röka, började beskatta luften. Eller, nej, de gjorde ju inte.Intet skrev:
Olja importeras av Sverige. El exporteras. Om man kan ersätta dyr importerad olja med billig inhemsk el får Sverige bättre handelsbalans. Elektrifieringen gynnar staten mer direkt också. Vattenfall och Svenska kraftnät är statliga. Preem inkl Premraff är privata, liksom ST1, OKQ8 och CircleK.
Så frågan är om politikerna vill ha makt och pengar (el) eller om de vill vara beroende av privata företag och utlandet (olja).
Jag känner mig inte lika undrande som du gör, har haft Tesla i fem år och har en mycket bättre upplevelse än med tidigare bilar. Minimal servicekostnad, teknikern kan dessutom ofta komma på hembesök.spikplanka skrev:Elbilarna kostar dessvärre en hel del i inköp. Batteriet är väldigt ömtåligt och dyrt att byta. Tankningen tar tid och körsträckan är jämförelsevis begränsad. När basen i elnätets produktion försvinner och elpriserna sticker iväg så känns bränslepriserna för elbilar också osäkra.
Så frågan är om elbilen är billigare totalt sett?
Skall de införa detta med satellitnavigationssystem så kommer integritetsaspekten. Får väl hoppas att det blir som på förbränningsbilar med att antal varv på hjulen räknas istället.
Tankar nästan uteslutande under natten och har aldrig känt mig begränsad av körsträcka. Battericellerna må vara ömtåliga men de är inkapslad i plåt, har ärligt talat aldrig oroat mig över det.
Elpriset skulle kunna dubblas och fortfarande vara mycket mindre än bensinkostnaden. En kompis undrade hur jag kunde åka elbil när elen är så dyr. Folk fattar inte och det är för jobbigt att sätta sig in i siffror.