MSB skrev:
MSB ser att många har uppfattningen att en brinnande elbil är farligare än en fossilt driven bil. Något myndigheten menar är felaktigt då det inte finns något som tyder på det.
Har MSB backat upp det med källor?
 
Fairlane
spikplanka spikplanka skrev:
Har MSB backat upp det med källor?
Ja det finns massor.

Problemet är ju att det finns elbilshatare som TS som hittar en text där det står att det är proportionellt vanligare med bränder i fossilbilar än i elbilar och då säger elbilshataren "men det finns ju fler fossilbilar"...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det finns massor.
Expressen skriver implicit att Ulf Bergholm säger att "MSB ser att många har uppfattningen att en brinnande elbil är farligare än en fossilt driven bil. Något myndigheten menar är felaktigt då det inte finns något som tyder på det." men expressen hänvisar inte till någonstans hos msb.se eller presenterar egna källor.
Således är det bara ett påstående.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Har MSB backat upp det med källor?
Bensinupproret 2.0
 
W witten skrev:
Bensinupproret 2.0
Kan du utveckla det?
 
spikplanka spikplanka skrev:
Kan du utveckla det?
Det är många elbilshatare där. Vilket är djupt ironiskt eftersom de hatar lösningen på deras ursprungliga problem med höga drivmedelspriser.
 
Redigerat:
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hur många det är vet jag inte, men ah, det är rimligt att anlagda bränder räknas bort.

Ah, du menar precis som man gör? Du är alltså överens med den delen av rapporterna fast det låter som motsatsen?

Några exempel:
[länk]
"Risken för brand i ett laddbart fordon är 0,0012 procent, jämfört med 0,1 procent för förbränningsdrivna fordon. Brand i en bensin- eller dieseldriven bil är enligt denna statistik över 80 gånger vanligare."

[länk]
"Det betyder att 0,004 procent av alla elektrifierade bilar i Sverige brann. Jämfört med 0,08 procent av alla fossilt drivna bilar.
”Ser vi till antalet bränder per bil och jämför med drivmedel är det fortsatt fler personbilar som drivs med fossila bränslen som brinner än de som drivs med litiumjonbatterier helt eller delvis.” skriver
MSB i ett pressmeddelande.
MSB ser att många har uppfattningen att en brinnande elbil är farligare än en fossilt driven bil. Något myndigheten menar är felaktigt då det inte finns något som tyder på det."
Vad blir resultatet om du normerar mot årsmodell också?
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
W witten skrev:
Det är många elbilshatare där. Vilket är djupt ironiskt eftersom de hatar lösningen på deras ursprungliga problem med höga drivmedelspriser.
Oj oj oj. Den dag bristen på bensin/dieselbilar påverka skatteintäkterna. Vad tror du staten gör med elbilarna då?🤣
 
  • Älska
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ovanligt? Tror inte det.
Här är det slutliga krocktestet Ford gjorde innan Pinton godkändes.

[media]
Tänkte också på det klippet när jag skummade igenom tråden 🤣

Nu vill jag se vad som händer om en elbil krockar på samma sätt med en Pinto.
Händer det ingenting eller blir det fullständig apokalyps?
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
Fairlane
D Daniel 109 skrev:
Vad blir resultatet om du normerar mot årsmodell också?
Det vet jag inte. Jag har inte räknat på det och har inte heller påstått att jag har gjort det. Jag säger bara att rapporterna säger pratar om andel bilar av olika slag och då anser jag att det är fel att komma med kommentarer som "ja, men det finns ju färre elbilar, det är ju därför värdena är lägre för dessa".
Det tror jag faktiskt att även du håller med om.

Vad blir resultatet om du normerar mot årsmodell?
 
Intet Intet skrev:
Oj oj oj. Den dag bristen på bensin/dieselbilar påverka skatteintäkterna. Vad tror du staten gör med elbilarna då?🤣
Jag tror att de inför kilometerskatt, det är i princip omöjligt att beskatta elen eftersom den används till annat också.

Vad tror du själv?
 
W witten skrev:
Det är många elbilshatare där. Vilket är djupt ironiskt eftersom de hatar lösningen på deras ursprungliga problem med höga drivmedelspriser.
Elbilarna kostar dessvärre en hel del i inköp. Batteriet är väldigt ömtåligt och dyrt att byta. Tankningen tar tid och körsträckan är jämförelsevis begränsad. När basen i elnätets produktion försvinner och elpriserna sticker iväg så känns bränslepriserna för elbilar också osäkra.
Så frågan är om elbilen är billigare totalt sett?

W witten skrev:
Jag tror att de inför kilometerskatt,
Skall de införa detta med satellitnavigationssystem så kommer integritetsaspekten. Får väl hoppas att det blir som på förbränningsbilar med att antal varv på hjulen räknas istället.
 
Verkar va dags att ta fram spelplan igen.

Bingobricka med elbilsskeptiska kommentarer som "Vad kostar det att byta batteri?" och "Elbilar är fula!
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Lynghaug och 10 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Oj oj oj. Den dag bristen på bensin/dieselbilar påverka skatteintäkterna. Vad tror du staten gör med elbilarna då?🤣
Samma sak som staten gjorde när folk slutade röka, började beskatta luften. Eller, nej, de gjorde ju inte.

Olja importeras av Sverige. El exporteras. Om man kan ersätta dyr importerad olja med billig inhemsk el får Sverige bättre handelsbalans. Elektrifieringen gynnar staten mer direkt också. Vattenfall och Svenska kraftnät är statliga. Preem inkl Premraff är privata, liksom ST1, OKQ8 och CircleK.

Så frågan är om politikerna vill ha makt och pengar (el) eller om de vill vara beroende av privata företag och utlandet (olja).
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
spikplanka spikplanka skrev:
Elbilarna kostar dessvärre en hel del i inköp. Batteriet är väldigt ömtåligt och dyrt att byta. Tankningen tar tid och körsträckan är jämförelsevis begränsad. När basen i elnätets produktion försvinner och elpriserna sticker iväg så känns bränslepriserna för elbilar också osäkra.
Så frågan är om elbilen är billigare totalt sett?


Skall de införa detta med satellitnavigationssystem så kommer integritetsaspekten. Får väl hoppas att det blir som på förbränningsbilar med att antal varv på hjulen räknas istället.
Jag känner mig inte lika undrande som du gör, har haft Tesla i fem år och har en mycket bättre upplevelse än med tidigare bilar. Minimal servicekostnad, teknikern kan dessutom ofta komma på hembesök.

Tankar nästan uteslutande under natten och har aldrig känt mig begränsad av körsträcka. Battericellerna må vara ömtåliga men de är inkapslad i plåt, har ärligt talat aldrig oroat mig över det.

Elpriset skulle kunna dubblas och fortfarande vara mycket mindre än bensinkostnaden. En kompis undrade hur jag kunde åka elbil när elen är så dyr. Folk fattar inte och det är för jobbigt att sätta sig in i siffror.
 
  • Gilla
Skandiamannen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.