41 440 läst · 718 svar
41k läst
718 svar
Elbilar explosion risk
Troligen. Jag sitter samtidigt och blir rik på elbilsaktier jag köpte för 4 år sen trots att jag tydligen inte fattat hur värdelöst det är.S Skandiamannen skrev:
Stackars norrmännen sen, nu är snart alla nya bilar elbilar. Tror du att de kommer att explodera koordinerat på ett givet datum, eller kommer de att stå och okynnesbrinna lite som de vill? Jag tänkte på att det är ju mycket mycket ovanligare att en elbil brinner så de kanske samlar ihop sig till en redig brasa istället för att slösa på krutet nu.
Angående hur lättantända bränslen är:
YT: Just Think: Jet fuel vs diesel vs gasoline how they burn and what color are they. (2013-11-13)
03:24 Diesel - fimpar tändsticka i vätskan
10:45 Bensin - fimpar tändsticka i vätskan
Han går igenom Jet-A, Avgas mm också.
YT: Just Think: Jet fuel vs diesel vs gasoline how they burn and what color are they. (2013-11-13)
03:24 Diesel - fimpar tändsticka i vätskan
10:45 Bensin - fimpar tändsticka i vätskan
Han går igenom Jet-A, Avgas mm också.
Ja, diesel ger klart mindre brännbara gaser från en vätskeyta. Men samtidigt kan du inte köra en dieselmotor på bensin, för att den är för svårantändlig.
Vänligen beskriv vilka på hittade aspekter om elbilar har vi skrivit om.S Skandiamannen skrev:
En bränsletank behöver heller inte punkteras för att tömmas på bränsle.
Bränsleslangar är ofta av plast och smälter i en brand.
Värmer man upp tanken så blir det övertryck i den och den tömmer sig själv som en sifon. Tankar är ventilerade men av miljöskäl ofta reglerade med ventil så ett visst tryck ska övervinnas.
Bränsleslangar är ofta av plast och smälter i en brand.
Värmer man upp tanken så blir det övertryck i den och den tömmer sig själv som en sifon. Tankar är ventilerade men av miljöskäl ofta reglerade med ventil så ett visst tryck ska övervinnas.
Det är en myt att elbilar brinner ovanligt mindre jmf med fossilbränsle bilar.W witten skrev:Troligen. Jag sitter samtidigt och blir rik på elbilsaktier jag köpte för 4 år sen trots att jag tydligen inte fattat hur värdelöst det är.
Stackars norrmännen sen, nu är snart alla nya bilar elbilar. Tror du att de kommer att explodera koordinerat på ett givet datum, eller kommer de att stå och okynnesbrinna lite som de vill? Jag tänkte på att det är ju mycket mycket ovanligare att en elbil brinner så de kanske samlar ihop sig till en redig brasa istället för att slösa på krutet nu.
Först ska man ta bort alla anlagda bilbränder från statistiken (vilka är väldigt många). Sen ska statistiken beräknas procentuellt så att den speglar antal bränder per antal elbilar/ fossilbränsle bilat. Då får vi en någorlunda statistik siffror värt namnet.
Jag har inte på fötterna för att vare sig slå fast eller säga emot det påståendet. Har du? Kan du ange källan till det?L Lars48 skrev:
Menar du att du kommer med tvärsäkra påståenden utan att ha någon statistik värd namnet?L Lars48 skrev:
Ja, huvudfrågeställningen i tråden verkar det råda ganska delade meningar om. Men visst är det så att du gärna postar allt negativt du kan hitta om elbilar? Kanske tråden borde heta typ ” vi som hatar elbilar” eller ngt sådant. Gissar att du inte kör elbil själv? Varför sådant hat mot elbilen? Du behöver inte köra elbil. Själv kör jag det nuförtiden men hatar inte bilar drivna av fossila bränslen för det, tycker inte att elbilen är överlägsen på alla områden men den har helt klart sina fördelar.L Lars48 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 166 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 166 inlägg
Hur många det är vet jag inte, men ah, det är rimligt att anlagda bränder räknas bort.L Lars48 skrev:
Ah, du menar precis som man gör? Du är alltså överens med den delen av rapporterna fast det låter som motsatsen?L Lars48 skrev:
Några exempel:
https://www.warpnews.se/transporter/mycket-mindre-risk-for-brand-i-elbil-jamfort-med-fossilbil-2/
"Risken för brand i ett laddbart fordon är 0,0012 procent, jämfört med 0,1 procent för förbränningsdrivna fordon. Brand i en bensin- eller dieseldriven bil är enligt denna statistik över 80 gånger vanligare."
https://teknikensvarld.expressen.se.../msb-brand-i-elbil-ovanligare-an-i-fossilbil/
"Det betyder att 0,004 procent av alla elektrifierade bilar i Sverige brann. Jämfört med 0,08 procent av alla fossilt drivna bilar.
”Ser vi till antalet bränder per bil och jämför med drivmedel är det fortsatt fler personbilar som drivs med fossila bränslen som brinner än de som drivs med litiumjonbatterier helt eller delvis.” skriver MSB i ett pressmeddelande.
MSB ser att många har uppfattningen att en brinnande elbil är farligare än en fossilt driven bil. Något myndigheten menar är felaktigt då det inte finns något som tyder på det."
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 425 inlägg
Men... Kom nu inte här med fakta!
Vem vill ha fakta när man har magkänsla?!
Vem vill ha fakta när man har magkänsla?!