38 870 läst · 682 svar
39k läst
682 svar
Elbilar explosion risk
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 309 inlägg
Jag synar din elbil och höjer insattsen, 100 döda av brand i dieselbil. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/manga-doda-i-nigeria-tankbil-exploderade
Tokigt när Brandstationen brinner ner först :O
https://sverigesradio.se/artikel/storbrand-i-brandstation-saknade-brandlarm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://sverigesradio.se/artikel/storbrand-i-brandstation-saknade-brandlarm
När ett Lithium-Ion batteri utsätts för tillräckligt mycket våld så är det förväntade utfallet en våldsam brand som oftast inte går att släcka utan slocknar av sig själv när det inte finns någon mer energi kvar som kan förbrännas. I ca 10% av fallen (våld mot batteri) sker dessutom en explosion. Är de åkande i bilen inte förmögna att snabbt ta sig ur bilen eller snabbt blir hjälpta ut så är utfallet tyvärr givet.L Lars48 skrev:
Något liknande kan hända om man krockar sin bränslebil så att bränslet rinner ut över en varm motor eller avgassystem. Där har man lite mer tid att ta sig ut om man är förmögen till det.
Sen har vi ju alla diesel-bilar med dåligt konstuerade EGR-system som brinner.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 790 inlägg
Det verkar ha varit underordnat intresse för journalisterna som skrev om det med. Men mellan raderna i VG-artikeln (som väl var en rewrite den med) så låter det som en vansinnesfärd där fler än idioten som körde tyvärr dog.
Tack du13th Marine skrev:
Jag kan ladda upp andra intressanta nyheter i samma kategori.
Av en underlig anledning just nu finns det gott om nyheter!
Allt fler tyskar byter elbil mot bensin- eller dieselbil
Publicerad 17 okt 2024 kl 15.52Uppdaterad kl 17.36https://teknikensvarld.expressen.se...skar-byter-elbil-mot-bensin--eller-dieselbil/
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 309 inlägg
Jag är chockad över att i folk väljer billigare i bilar i en lågkonjunktur, chockad! 🙄
Medlem
· Uppland
· 1 777 inlägg
När subventionerna fasas ut plötsligt får det sådana effekter. Liksom svenska premien. Först 40000 kr, sedan idiothöjning till 70000 kr, sedan idiotstopp.13th Marine skrev:
En stegvis utfasning 40-30-20-10-0 över många år hade gynnat alla, både skattebetalare, tillverkare och miljön.
Många länder har en ryckig politik. Resultatet blir därefter. Idiotrusning följt av tvärstopp.
Att undersöka resterna efter att ett stort Li-Ion batteri har brunnit ut kommer med stor sannolikhet inte att kunna svara på vad dom dog av. Har någon här sett exempel där resultatet av en sådan utredning har fastställt händelseförloppet? Det kanske är möjligt om det finns tillräckligt bra filmmaterial som täcker förloppet. Texten från länken nedan gör att man kan misstänka att batteriet utsattes för tillräckligt stort våld för att starta branden. Går det tillräckligt fort vid kraschen så har branden liten betydelse för utgången. Går det inte fortare än att bilens passiva krockskydd räddar livet på de som färdas i bilen så tar förmodligen batteribranden livet av dom. Man ska inte köra som en idiot om man vill leva är den vanliga slutsatsen.A Argastesnickaren skrev:
"An inquiry has been opened to determine the causes and circumstances of the deadly accident, a probe during which expertise on the vehicle will be requested," a local judge told AFP.
"Everything suggests (the vehicle) came off the road," The Associated Press cited local police spokesman Lt. Eric Hoarau as saying. He noted marks on the ground and a road sign seemingly cut down by the vehicle as it left the road, and confirmed that an investigation was underway.
texten ovan är klippt från https://www.cbsnews.com/news/tesla-crash-france-fire-4-deaths-investigation/