Här blockerar en "halv" (20fot) container flera hamnar i ~2dygn. Kostnaden lär vara astronomisk! Och batterianvändadet har knappt börjat, det lär inte bli färre olyckor av detta slaget.

 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
L Lars48 skrev:

Tesla fattade eld i Frankrike – fyra döda​

[länk]
Välkommen tillbaka Lars, du vars enda engagemang på byggahus för stunden är att ladda upp nyheter om brinnande elbilar 🙄
 
  • Gilla
  • Haha
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Jag synar din elbil och höjer insattsen, 100 döda av brand i dieselbil. [länk]
Hur fick de hundra plats? Nog för att de antagligen inte var av överviktig modell men iaf. :O
 
L Lars48 skrev:

Tesla fattade eld i Frankrike – fyra döda​

[länk]
När ett Lithium-Ion batteri utsätts för tillräckligt mycket våld så är det förväntade utfallet en våldsam brand som oftast inte går att släcka utan slocknar av sig själv när det inte finns någon mer energi kvar som kan förbrännas. I ca 10% av fallen (våld mot batteri) sker dessutom en explosion. Är de åkande i bilen inte förmögna att snabbt ta sig ur bilen eller snabbt blir hjälpta ut så är utfallet tyvärr givet.

Något liknande kan hända om man krockar sin bränslebil så att bränslet rinner ut över en varm motor eller avgassystem. Där har man lite mer tid att ta sig ut om man är förmögen till det.

Sen har vi ju alla diesel-bilar med dåligt konstuerade EGR-system som brinner.
 
L Lars48 skrev:

Tesla fattade eld i Frankrike – fyra döda​

[länk]
Vad dog dom av?
Kraschen eller branden?
Om kraschen var tillräckligt svår hade det spelat någon roll om det var en bensin eller dieselbil istället för elbil?
 
Spelar ingen roll för TS, hans enda uppgift här på Byggahus är att posta tillbud med elbilar.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Det verkar ha varit underordnat intresse för journalisterna som skrev om det med. Men mellan raderna i VG-artikeln (som väl var en rewrite den med) så låter det som en vansinnesfärd där fler än idioten som körde tyvärr dog.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Välkommen tillbaka Lars, du vars enda engagemang på byggahus för stunden är att ladda upp nyheter om brinnande elbilar 🙄
Tack du
Jag kan ladda upp andra intressanta nyheter i samma kategori.
Av en underlig anledning just nu finns det gott om nyheter!

Allt fler tyskar byter elbil mot bensin- eller dieselbil​

Publicerad 17 okt 2024 kl 15.52Uppdaterad kl 17.36

https://teknikensvarld.expressen.se...skar-byter-elbil-mot-bensin--eller-dieselbil/
 
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Jag är chockad över att i folk väljer billigare i bilar i en lågkonjunktur, chockad! 🙄
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är chockad över att i folk väljer billigare i bilar i en lågkonjunktur, chockad! 🙄
När subventionerna fasas ut plötsligt får det sådana effekter. Liksom svenska premien. Först 40000 kr, sedan idiothöjning till 70000 kr, sedan idiotstopp.

En stegvis utfasning 40-30-20-10-0 över många år hade gynnat alla, både skattebetalare, tillverkare och miljön.

Många länder har en ryckig politik. Resultatet blir därefter. Idiotrusning följt av tvärstopp.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag är chockad över att i folk väljer billigare i bilar i en lågkonjunktur, chockad! 🙄
Kan vara i en kombination med att elbilar av några anledningar var en besvikelse, mycket väsen för lite ull.
 
A Argastesnickaren skrev:
Vad dog dom av?
Kraschen eller branden?
Om kraschen var tillräckligt svår hade det spelat någon roll om det var en bensin eller dieselbil istället för elbil?
Att undersöka resterna efter att ett stort Li-Ion batteri har brunnit ut kommer med stor sannolikhet inte att kunna svara på vad dom dog av. Har någon här sett exempel där resultatet av en sådan utredning har fastställt händelseförloppet? Det kanske är möjligt om det finns tillräckligt bra filmmaterial som täcker förloppet. Texten från länken nedan gör att man kan misstänka att batteriet utsattes för tillräckligt stort våld för att starta branden. Går det tillräckligt fort vid kraschen så har branden liten betydelse för utgången. Går det inte fortare än att bilens passiva krockskydd räddar livet på de som färdas i bilen så tar förmodligen batteribranden livet av dom. Man ska inte köra som en idiot om man vill leva är den vanliga slutsatsen.

"An inquiry has been opened to determine the causes and circumstances of the deadly accident, a probe during which expertise on the vehicle will be requested," a local judge told AFP.

"Everything suggests (the vehicle) came off the road," The Associated Press cited local police spokesman Lt. Eric Hoarau as saying. He noted marks on the ground and a road sign seemingly cut down by the vehicle as it left the road, and confirmed that an investigation was underway.

texten ovan är klippt från https://www.cbsnews.com/news/tesla-crash-france-fire-4-deaths-investigation/
 
  • Gilla
Lars48
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.