A Avemo skrev:
Tyvärr verkar det också som att de som är intresserade av att gräva ner sig i dessa skillnader inte är så intresserade av statistik.
Jodå. Du får gärna visa mig var jag kan hitta statistik över VAR bilarna brinner och inte bara hur ofta.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Det som efterfrågades förut va ju hur ofta dom brann, när statistiken visade att fossilbilar brann betydligt oftare va det fel på statistiken, kan ni inte bara ta fram den statistiken ni vill ha istället själva?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jodå. Du får gärna visa mig var jag kan hitta statistik över VAR bilarna brinner och inte bara hur ofta.
Det är något av ett kännetecken på det du skriver att du kommer med ett tvärsäkert påstående och sedan begär att andra skall motbevisa det om de kan. En mer värdig angreppspunkt för den som tror på statistik är att om statistiken inte finns kan man inte veta. Och då yttrar man sig inte på det viset.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Inte att förglömma, det kan kosta mer att byta ut bilen än att byta motor, och har man begränsad ekonomi (som jag hade när jag var 19) så tittar man på vad som blir billigast.

Den bilen jag bytte motor på hade jag ägt i kanske 1,5 år och köpte för 3000 spänn. Detta var -89-90 tror jag. Hade fått den billigt av en bekant till farsan som hade köpt ny bil till frugan.
Tror det är viss skillnad på att byta motor på en bil -89 jämfört med idag.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
T TommyC skrev:
Jag skulle inte vara så säker på att det går att bedöma vilket våld ett batteri har varit utsatt för i en bil som är så krockskadad att den skrotas.
Jag talade nog mer om de som är oroliga att batteriet ska vara slut efter några år, trots att statistiken talar emot.

En elbil som är så krockskadad så den måste skrotas byter man nog inte batteri i. I en ICE-bil som är så krockskadad så den måste skrotas byter man nog inte heller motor i.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tror det är viss skillnad på att byta motor på en bil -89 jämfört med idag.
Både jag och nej, idag har allt kontaktsycken som är olika så inget går att sätta fel, förr var det bra mycket färre kontaktstycken i elsystemen
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
Tokslut Tokslut skrev:
Verktygen är inga dyra "special"verktyg, tom. Kinladorna i Sverige kränger motorlyftar

Tom. Bauhaus säljer :O Så nog görs det motorbyten hemma i garagen. (även på uppfarter som du verkar gilla)
Sen att alla med en multimeter kan byta ett batteri låter jag vara osagt


Bara för att en bil inte är "värd" mer än 10.000kr betyder inte att bilen inte är värd ett motorbyte om ägaren gillar bilmodellen och kan byta upp sig till en lågmillad motor och fortsätta köra vidare i sin "ultimata" bil. Har vederbörande hållt efter och bytt ut delar till "livstidsdelar" och karossen är av sådan modell att den inte rostat söder förblir det ju ett billigt bilägande fast det skulle komma ett flertal motorbyten .

[bild]
Visst är det möjligt, men knappast för gemene man. För många räcker det nog inte att köpa en luft och läsa på, de måste köpa mycket mer. Givetvis är det en annan sak för en som är intresserad. Jag har grannar som fixar allt på bilen, aldrig lämnar in den, och jag har grannar som lämnar in bilen på allt, service, hjulbyte etc. Den som idag lämnar in bilen på service och däckbyte kommer nog inte springa till Biltema och köpa en luft för att byta motor själv.

Att jag nämnde garageuppfarten och inte garaget beror helt enkelt på att jag inte har en garage. Jag är knappast ensam om det. Det finns till och med de som inte har egen parkering, utan står på gatan. Det går säkert att byta motor där också för den som vill och kan. För den som inte har kunskap och verktyg utan måste köpa verktyg och läsa på lär det bli dyrt och ta lång tid.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Både jag och nej, idag har allt kontaktsycken som är olika så inget går att sätta fel, förr var det bra mycket färre kontaktstycken i elsystemen
Spontant är det den lilla biten, nu mekar du väl bilar med vad jag gissar på har lite mer plats under huven?
Men en modern bil annars är ju fullsmockad med andra delar under huven som går kors och tvärs och troligen behöver demonteras för att få ur och i en motor.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det finns gott om billiga begagnade motorer till bensin- och dieselbilar. Till Octavia 2005-2013 hittar jag t ex en motor som har gått endast 3500 mil som kostar 15000 kr. För 7000 kr får man en motor som har gått under 15000 mil. Finns det någon som köper en ny motor till en gammal bil? Skulle inte tro det. Byta motor själv är inte svårt och sparar mycket pengar. Det kan vem som helst lära sig. Byta batteri kan dom flesta inte göra själva och tillgången till verkstäder som kan göra det är väldigt begränsad samt batteriet kostar troligen runt 200 kSEK.
Ursäkta? Det är väl en faktor fem lättare att byta batteri än motor. Kolla Youtube när man byter på Nissan Leaf och Tesla Model S. Det är ju nästan mindre jobb än att byta koppling på en vanlig bil.

Jag tror du överskattar priset på begagnade elbilsbatterier. Se till exempel:

https://laga.se/visa-produkt?part=S-84099643
 
Redigerat:
13th Marine 13th Marine skrev:
Spontant är det den lilla biten, nu mekar du väl bilar med vad jag gissar på har lite mer plats under huven?
Men en modern bil annars är ju fullsmockad med andra delar under huven som går kors och tvärs och troligen behöver demonteras för att få ur och i en motor.
du menar avgasrör, kylarslangar och insugsluft? Sen ett par-tre motorfästen + skruvar mot växellådan om man inte lyfter ur den i samband med motorn
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Det som efterfrågades förut va ju hur ofta dom brann, när statistiken visade att fossilbilar brann betydligt oftare va det fel på statistiken, kan ni inte bara ta fram den statistiken ni vill ha istället själva?
Är statistiken baserat på bänder/1000 bilar av varje typ?
 
Tokslut Tokslut skrev:
du menar avgasrör, kylarslangar och insugsluft? Sen ett par-tre motorfästen + skruvar mot växellådan om man inte lyfter ur den i samband med motorn
Är inte moderna bilar byggda så att drivpaketet(motor och växellåda) sitter monterat i en separat ram så att om man kopplar loss el och vätskor så kan man lossa ramen och sänka ner paketet?
 
Tokslut Tokslut skrev:
du menar avgasrör, kylarslangar och insugsluft? Sen ett par-tre motorfästen + skruvar mot växellådan om man inte lyfter ur den i samband med motorn
Jag menar allt runt om, styrservo, ac osv.

Det är ju allmänt betydligt mer under huven som är ivägen och behöver kopplas ur idag jämfört med för 35år sedan.
 
M maxmsm skrev:
Är statistiken baserat på bänder/1000 bilar av varje typ?
Ja.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
W witten skrev:
Jag tror du får ut mer av att säkerställa att brandskyddet mellan hus och garage inte har brister än att fokusera på drivlina. Du blåser upp en minimal risk till orimliga proportioner och missar hela tiden poängen att fossilbilar medför en högre brandrisk än elbilar. Varför googlar du inte fram brandkatastrofer som orsakats av ICE-bilar?
Nej, jag blåser inte upp sannolikheten för en batteribrand men däremot hakar jag upp mig på att konsekvenserna vid de osannolika bränderna ofta tycks vara mycket stora. Tycker du att jag blåser upp konsekvenserna eller vad är det du menar? Att sannolikheten för brand i batteribilar är relativt låg har jag inte ifrågasatt men den är långt ifrån obefintlig som vi alla vet liksom att bränder i dieselbilar med dysfunktionella EGR-ventiler och EGR-kylare tycks vara ganska vanliga även om det saknas statistik som klarar ut den saken.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.