41 689 läst · 719 svar
42k läst
719 svar
Elbilar explosion risk
Tyvärr har fordonsindustrin klassat allt över 50V som högspänning. Det som i andra fall klassas som lågspänning.
Du förstår, vissa tror dom är högintelligenta när dom påpekar såna här banala saker. Att de egentligen framstår som det motsatta, ibland även framstår som lätt autistiska, att de blottar sin intolerans, samt är allmänt hopplösa att ha en konstruktiv diskussion med, det berör dem ej. Himla tråkigt tycker jag.JanneJanne123 skrev:
Det är kanske därför dom inte kallar det högspänning utan högvolt, då vet vi..D Daniel 109 skrev:
Polestar
Högvoltsbatteri
Din Polestar är utrustad med ett högvoltsbatteri som är placerat i bilens underrede.
Man har i branschen valt att kalla det Högvolt, HV, och inte högspänning för att inte det ska förväxlas med just högspänning i kraftledningar.D Daniel 109 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 904 inlägg
Man får fixa självkörningsfunktion så man kan få bilen att rymma från garaget i sådana här situationer ..
Det är säkerligen en engelsk förkortning, inte en svensk.Kuslake skrev:
Tyvärr är det inte sällan kopiöst mycket fel i teknisk information i marknadsföringsmaterial. Philips är rent ut sagt hemska.
Att utveckla språk genom att ta efter folk som har noll koll på ämnet känns som ett rätt dåligt sätt.
Jag försöker inte att utveckla något språk.
Högspänning är enligt den gängse definitionen över 1000 V. Jag tror det är 1000 V AC och 1500 V DC t.o.m.D Daniel 109 skrev:
Så 800 V är inte "högspänning", det är "lågspänning".
0-50 V AC eller 0-120 V DC är klenspänning
50-1000 V AC eller 120-1500 V DC är lågspänning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klenspänning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lågspänning
https://sv.wikipedia.org/wiki/Högspänning
Medlem
· Sverige
· 5 379 inlägg
Vad gäller sakfrågan om senaste batteribranden i ett parkeringsgarage, får väl ändå konstateras att det är rätt jobbiga saker att hantera.