R Rkarlsson skrev:
Det som inte förtydligats med det rederiet är att de utför kryssningar. minsta du kan beställa på deras hemsida är en 2 dagars kryssning.
Så det är inte rutter där man tar med bilen oftast.

Var fick du informationen om 5 bilar? Jag ställde frågan i deras chat :) Kollar man på båtarna så är det designade som rena kryssningsfartyg.
I vintras när frågan var aktuell läste jag på lite mer i norska medier och bakgrunden till förbudet verkade snarare vara en schism mellan rederiet och norska staten än grundad på rent säkerhetstänkande.
Orsaken skulle vara att staten mer eller mindre kräver att rederierna ska kunna ta med bilar för att slippa bygga broar/tunnlar ut till öarna. Som kompensation får rederierna ersättning från staten. Rederiet tyckte dock att ersättningen var för liten och inte täckte kostnaden för att ha bilramper och utrymmen ombord, men fick inte sluta erbjuda biltransporter. För att jävlas lite med myndigheterna förbjöd man elbilar med hänvisning till brandrisken.
 
  • Gilla
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I vintras när frågan var aktuell läste jag på lite mer i norska medier och bakgrunden till förbudet verkade snarare vara en schism mellan rederiet och norska staten än grundad på rent säkerhetstänkande.
Orsaken skulle vara att staten mer eller mindre kräver att rederierna ska kunna ta med bilar för att slippa bygga broar/tunnlar ut till öarna. Som kompensation får rederierna ersättning från staten. Rederiet tyckte dock att ersättningen var för liten och inte täckte kostnaden för att ha bilramper och utrymmen ombord, men fick inte sluta erbjuda biltransporter. För att jävlas lite med myndigheterna förbjöd man elbilar med hänvisning till brandrisken.
Det är klart. Därför är det tramsigt med så enorma rubriker och ramaskri.
Rederiet inriktar sig alltså på kryssningar och inte biltrafik, och staten vill inte stå för kostnaderna så att ett privat företag kan tjäna pengar.
Norge har nog råd att fixa sina båtar för elbilar eller så får man välja de som låter en åka :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fairlane
R Rkarlsson skrev:
Var fick du informationen om 5 bilar? Jag ställde frågan i deras chat :) Kollar man på båtarna så är det designade som rena kryssningsfartyg.
Det gäller väl inte alla deras fartyg utan bara de som trafikerar en viss rutt?

Så här står det i den länkade artikeln:
"Lasse Vangstein förklarar vidare att bakgrunden till rederiets beslut hänger ihop med att fartygen enbart tar fem fordon per resa och inte är byggda som ropaxfärjor." (sida 6-7 i länken, eller 36 i tidningen)
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det gäller väl inte alla deras fartyg utan bara de som trafikerar en viss rutt?

Så här står det i den länkade artikeln:
"Lasse Vangstein förklarar vidare att bakgrunden till rederiets beslut hänger ihop med att fartygen enbart tar fem fordon per resa och inte är byggda som ropaxfärjor." (sida 6-7 i länken, eller 36 i tidningen)
Om man googlar rederi som förbjuder elbilar så får man fram rederiets namn. Söker du på rederiets namn så får du enbart fram kryssningsfartyg.
Då är alltså hela nyheten bara clickbait då båtarna är ju inte för biltrafik. Sen att de kan ta få bilar betyder ju inte att de är för bilar.
Det är ju inte i närheten av Forsea, scandlines, stena line eller bornholmsfärjan som faktiskt transporterar alla fordon från cyklar upp till tåg, kanske större fordon?

Det går tydligen inte ens boka bilar på hemsidan.

Men om du hittar var man kan boka på en bil får du gärna visa :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fremantle Highway är ju inte den första Roro-fäljan som brunnit i nutid direkt. 17%ig ökning av fartygsbränder på ett par år sägs det.
Hänger väl på försäkringsbolagen om detta kommer fortsätta eller om vi får börja bygga bilar på varje kontinent. ~500 elbilar gör det ju inte lättsläckt

Välj själv vilken rapportering ni tycket är bäst/minst vinklad.

https://www.google.com/search?q=Fre...AQD4AQHiAwQYACBBiAYBkAYI&sclient=gws-wiz-serp
 
Stefan N Stefan N skrev:
Så vad det med det. [länk]
De hinner ändra sig där med ;) "Det visar sig att det fanns fler elbilar på de däck som smält samman" Typ ;) :p
 
Gick bra att släcka denna gång också.
 
  • Gilla
  • Haha
returen och 2 till
  • Laddar…
Verkar ju inte så svårsläckt om den upptäcktes halv tolv och saken var klar kl. ett (dömt utifrån artikeluppdateringen). Nu vet vi förvisso inte om högvoltsbatteriet började brinna, men som nyhet betraktat lämnar den rätt mycket att önska.
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
D
Vagt med detaljer. Laddhybrid. Inte ens bekräftat det är en batteribrand.
 
N
D Den ofrivillige klåparen skrev:
Vagt med detaljer. Laddhybrid. Inte ens bekräftat det är en batteribrand.
Det står iofs i artikeln att "batterierna är svårsläckta och det är därför det tar tid" men det gick förhoppningsvis bra ändå.
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Verkar ju inte så svårsläckt om den upptäcktes halv tolv och saken var klar kl. ett (dömt utifrån artikeluppdateringen). Nu vet vi förvisso inte om högvoltsbatteriet började brinna, men som nyhet betraktat lämnar den rätt mycket att önska.
Använder man en annan typ av volt när man mäter bilbatterier?

Oavsett biltyp vill man med alla tillgängliga medel se till att branden inte sprids till fler bilar. Det kan snabbt bli en stor brand.
 
  • Haha
returen
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
En elhybrid brinner i Mall of Scandinavia.
28 brandmän på plats

[länk]
Garage utan sprinklers?

I vår stad var idioterna så smarta att de byggde utan det. Och uteliggare tog sig ner och starta brand i bilar och hela byggnaden riskerade att rasa ihop.

Sen kom sprinklers.....
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
Räddningstjänsten säger att bilen ska ut innan de kan släppa in folk eftersom det finns risk för återtändning. Drar slutsatsen att det var batteriet.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.