Fairlane
R Rkarlsson skrev:
Så jag vet inte , får jag välja så väljer jag hellre en bil som börjar brinna och vi hinner ut än att elbilen står och brinner och tar hela vårt hem med sig och kanske grannens.
Jag har inte elbilen inne i garaget under laddning, satte boxen utomhus pga om något skulle gå fel så ska det inte gå fel i garaget.
Ja får jag väl att ingen skadas i båda scenarier så har jag såklart hellre en liten brand i en bil än en stor som tar med sig hela huset.

Det är ju en annan sak om man inte får välja med de förutsättningarna utan istället tvingas välja mellan en stor brand hemma som tar huset, medan alla människor klarar sig oskadda och en brand i bilen där man inte hinner rädda sitt barn i barnstolen. De som beskrev förloppet i länken jag gav sa att de aldrig hunnit rädda barnen om de suttit i bilen.

Riskerna är oavsett rätt små, särskilt om man jämför med andra risker med bilar. Det är väl mest de som ogillar elbilar som ser dessa enorma risker och gärna avviker från sanningen, som Lars48 ovan med påståendet att rederier (plural) I Norge förbjudit elbilar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Fast det är väl det här som är problemet......hur många husägare vet att de ansvarar för den egna elanläggningen och dess brister och vad som kan hända? En del verkar tro att det är nåt väldigt statiskt och det som sitter där fungerar i evigheter. Sen är det (även i tidningarna) fel på det som pluggas in.........Ett uttag i ett garage/carport kan ju sitta illa till och har varit utsatt för allt möjligt och motorvärmare konstant på vintrarna i många års tid så kanske redan nerbrutet men tar det eld då jäklar är det elbilens fel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja får jag väl att ingen skadas i båda scenarier så har jag såklart hellre en liten brand i en bil än en stor som tar med sig hela huset.

Det är ju en annan sak om man inte får välja med de förutsättningarna utan istället tvingas välja mellan en stor brand hemma som tar huset, medan alla människor klarar sig oskadda och en brand i bilen där man inte hinner rädda sitt barn i barnstolen. De som beskrev förloppet i länken jag gav sa att de aldrig hunnit rädda barnen om de suttit i bilen.

Riskerna är oavsett rätt små, särskilt om man jämför med andra risker med bilar. Det är väl mest de som ogillar elbilar som ser dessa enorma risker och gärna avviker från sanningen, som Lars48 ovan med påståendet att rederier (plural) I Norge förbjudit elbilar.
Hur många har brunnit inne i bilen eller skadat sig permanent pga en bilbrand? Tycker aldrig jag läst om en brand i bränslebil där folk dött faktiskt. Förloppet i en diesel eller bensin är inte så extremt snabbt att man inte skulle hinna knäppa loss ungen och dra ut den.

Bortsett från om en villa skulle börja brinna på natten pga överbelastning som går över på huset kommer till 100% döda dig om inte brandlarmen funkar till 100% (om du sover)

Riskerna är ju nästan på promillenivå vilket som.

Hur många drar helt nya kablar från skåpet när de installerar en box? Jag har helt nytt med jfb och allt som man skulle ha.
Hur många har bytt ut gammal el mot nytt när de renoverar?

Sen hur många har egentligen en brandsläckare i bilen? Alltså en brandsläckare och inte en lite vätare på 1-2 kg?
 
A Alexn72 skrev:
0,5miljoner är laddbara bilar vilket också innefattar hybrider
Ja, precis. Så du kan inte ta bränder i rena elbilar, dela med alla bilar med elmotor och få fram en kvot som du kan jämföra med avgasbilar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, precis. Så du kan inte ta bränder i rena elbilar, dela med alla bilar med elmotor och få fram en kvot som du kan jämföra med avgasbilar.
Du tänker så...
Isåfall ligger rena elbilar på ca 50% av 0,5miljoner.
Och då kan man enkelt säga att
Statistiken säger
300elbilar
Mot 690fossila.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
MEN!!!?
Denna brand som redovisats ovan. Troligen började den i en timer som kopplats före laddkabeln.
Om vi antar att det stämmer. Dvs det blir dålig kontakt och värme i en timer. Det börjar glöda och tillslut lågor i timern. Det betyder att branden börjar vid eluttaget. Där nånstans borde jfb eller säkring lösa ut. Spänningen försvinner från vägguttaget.
Det slocknar kanske inte ändå…. men tycker att det borde ta tid… alltså det brinner i ett eluttag minst 1.5 meter från bilen! Hur kan det då bli sådan kraftig brand i bil och hus att det inte går att släcka?
En brand har ett ganska långsamt förlopp i början.

Bara en undran…..
Ja. jag är ändå positivt till elbil. Men tänker ladda utomhus!
 
  • Gilla
Lars48 och 1 till
  • Laddar…
Håller med. Hur bilen antänds i de där fallen känns oklart och lär väl ofta föregås av en större garage-/carport-brand.
 
A A bygg skrev:
MEN!!!?
Denna brand som redovisats ovan. Troligen började den i en timer som kopplats före laddkabeln.
Om vi antar att det stämmer. Dvs det blir dålig kontakt och värme i en timer. Det börjar glöda och tillslut lågor i timern. Det betyder att branden börjar vid eluttaget. Där nånstans borde jfb eller säkring lösa ut. Spänningen försvinner från vägguttaget.
Det slocknar kanske inte ändå…. men tycker att det borde ta tid… alltså det brinner i ett eluttag minst 1.5 meter från bilen! Hur kan det då bli sådan kraftig brand i bil och hus att det inte går att släcka?
En brand har ett ganska långsamt förlopp i början.

Bara en undran…..
Ja. jag är ändå positivt till elbil. Men tänker ladda utomhus!
nej det är ju det som är hela grejen. Nånting med dålig kontakt kan ligga och glöda och antända saker hur länge som helst utan att säkringen eller jfb löser. De sköter bara om rena kortslutningar och överledningar mellan polerna. De vet ingenting om huruvida nån komponent agerar tändelement någonstans.
 
En billig timer som inte är gjord i självslocknande plast kan säkert flamma upp så den får en intilliggande trävägg att antändas. Alternativt droppar brinnande plast ner på saker under som antänds.
 
  • Gilla
JockeHX och 2 till
  • Laddar…
Fast att det startat i timern är ju antagligen bara en gissning.......man kan ju antagligen se att det finns en där och det är ju såklart enklare att skylla på den än nåt annat. I slutändan är det ju ganska bra konstaterat vad långvarigt hög förbrukning gör med vanliga uttag på tid och längd. Personligen tror jag ju mer på nå sånt......Det är ju bara titta på en del spisuttag hur de kan se ut efter många år utan att man egentligen har märkt nåt. En del har ju rivit fram spis och uttaget har varit helt förkolnat runt nåt stift.....Sen är det ju slumpen som ser till att nåt antänds...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det stora problemet är att märkningen inte stämmer på elprylar
En 16a timer betyder inte att den klarar 16a hela tiden utan mer att den klarar att bryta 16a några gånger 😆
 
Vaknade och såg detta.

https://omni.se/a/rly6Lm

En person är död och flera har skadats efter att ett fraktfartyg med över 3 000 bilar fattat eld utanför Nederländerna under tisdagskvällen. Det rapporterar tidningen Gelderlander.
Enligt kustbevakningen ska branden troligtvis ha startat efter att en
elbil fattat eld. 23 personer ska ha befunnit sig ombord när branden bröt ut och några ur besättningen ska ha tvingats hoppa över bord.
Samtliga ska ha lämnat fartyget som under onsdagsmorgonen fortfarande brinner. Minst sju personer har förts till sjukhus med skador.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Vaknade och såg detta.

[länk]

En person är död och flera har skadats efter att ett fraktfartyg med över 3 000 bilar fattat eld utanför Nederländerna under tisdagskvällen. Det rapporterar tidningen Gelderlander.
Enligt kustbevakningen ska branden troligtvis ha startat efter att en
elbil fattat eld. 23 personer ska ha befunnit sig ombord när branden bröt ut och några ur besättningen ska ha tvingats hoppa över bord.
Samtliga ska ha lämnat fartyget som under onsdagsmorgonen fortfarande brinner. Minst sju personer har förts till sjukhus med skador.
https://electrek.co/2023/07/26/surp...9K6qxvMMFN-_Q8EcdlzztWL2pas6NnxTI#more-313220
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Länken ovan säger alltså att media (som i princip mest kopierar varandra) har missuppfattat orsaken till branden. Ingen orsak har angivits för man vet inte än, men en reporter uppfattade det som att branden startade i en elbil och sen hakar alla på utan att verifiera påståendet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Länken ovan säger alltså att media (som i princip mest kopierar varandra) har missuppfattat orsaken till branden. Ingen orsak har angivits för man vet inte än, men en reporter uppfattade det som att branden startade i en elbil och sen hakar alla på utan att verifiera påståendet.
Och nu har vi ännu en elbilsbrand som kanske egentligen inte finns...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.