Det som jag saknar i den där rapporten är åldern på bilarna.

Jag menar, det vore ju inte direkt konstigt om 10 år gamla bränslebilar brinner oftare än nya elbilar? Gamla bränsleledningar som börjar läcka och spruta bensin på ett hett grenrör är ju en typisk risksituation (som dock främst uppstår vid körning, eftersom det är då grenröret är hett och bränslepumpen går).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det måste vara en väldigt vilseledande rubrik. Som jag förstått det så var det husets elsystem som fattade eld eftersom de saknade laddbox och laddade från ett Schukouttag. Men trots allt en läxa att lära.
Husets elsystem ska klara ett Schukuttag. Om inte huset är från 1919.
 
N Nerre skrev:
Det som jag saknar i den där rapporten är åldern på bilarna.

Jag menar, det vore ju inte direkt konstigt om 10 år gamla bränslebilar brinner oftare än nya elbilar? Gamla bränsleledningar som börjar läcka och spruta bensin på ett hett grenrör är ju en typisk risksituation (som dock främst uppstår vid körning, eftersom det är då grenröret är hett och bränslepumpen går).
Det verkar solklart att diesel/bensinbilar har högre risk att börja brinna med tanke på att de ha fler delar som kan ställa till det.
 
EdwinG84 EdwinG84 skrev:
Angående antal [länk] har summerat alla bränder,(23) samt 20 elcyklar.
Helt vilseledande statistik. De flesta bilbränder är anlagda. Tar man bort dom då ser statistiken annorlunda ut.
 
L Lars48 skrev:
Helt vilseledande statistik. De flesta bilbränder är anlagda. Tar man bort dom då ser statistiken annorlunda ut.
Läste du allt?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Helt vilseledande statistik. De flesta bilbränder är anlagda. Tar man bort dom då ser statistiken annorlunda ut.
Från länken ovan…
Under samma period brann det i 656 fossildrivna personbilar, där batterier, laddare eller elledningar varit inblandade i brandförloppet.

Totalt brinner det dock 3400 personbilar per år i Sverige, vilket också inkluderar anlagda bränder.

– Ser vi till antalet bränder per bil och jämför med drivmedel är det fortsatt fler personbilar som drivs med fossila bränslen som brinner än de som drivs med litiumjonbatterier helt eller delvis, summerar MSB.
656 fosilbilsbränder, 3400 bilbränder om man inkluderar anlagda bilbränder.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Från länken ovan…


656 fosilbilsbränder, 3400 bilbränder om man inkluderar anlagda bilbränder.
Ok, det finns 20gg mer bilar med fossila bränsle än rena elbilar. Justerat för antal bilar är inte skillnaden så stor.
 
L Lars48 skrev:
Ok, det finns 20gg mer bilar med fossila bränsle än rena elbilar. Justerat för antal bilar är inte skillnaden så stor.
Vad hade du förväntat dig ?
 
L Lars48 skrev:
Ok, det finns 20gg mer bilar med fossila bränsle än rena elbilar. Justerat för antal bilar är inte skillnaden så stor.
5 per 100’000 elbilar
10 per 100’000 fosilfordon (tot - elfordon)

Räknar man med elsparkcyklar och elcyklar som fordon (så som i länken) så brinner fosilbilarna mer sällan. 😱
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
Det har börjat brinna i ett antal dieselbilar pga fel med EGR-ventilen under färd (en snabb googling bort för den som inte kände till det). Exempelvis BMW och Volvo har drabbats. Det är relativt nya bilar och jag tror inte de räknas som anlagda bränder .
 
blackarrow blackarrow skrev:
Från länken ovan…


656 fosilbilsbränder, 3400 bilbränder om man inkluderar anlagda bilbränder.
Läste du hela meningen? De 656 bränderna var väl bara de som var elrelaterade? En inte helt ovanlig orsak är läckande bränslesystem.
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det verkar solklart att diesel/bensinbilar har högre risk att börja brinna med tanke på att de ha fler delar som kan ställa till det.
Japp, men som jag påpekade tidigare, bränslebilar börjar troligen oftast brinna under färd, eftersom när de är parkerade så är i princip allting avstängt.

Elbilar riskerar att börja brinna vid laddning, när de står parkerade i garage eller nära hus, vilket exemplen visar att det har betydligt värre konsekvenser än om en bil börjar brinna på vägen. Även om det i de nämnda fallen kanske inte är elbilen i sig som orsakat branden så har den orsakats av laddningen. För en bränslebil är den enda liknande anledningen brand på grund av motorvärmare/kupévärmare.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Japp, men som jag påpekade tidigare, bränslebilar börjar troligen oftast brinna under färd, eftersom när de är parkerade så är i princip allting avstängt.

Elbilar riskerar att börja brinna vid laddning, när de står parkerade i garage eller nära hus, vilket exemplen visar att det har betydligt värre konsekvenser än om en bil börjar brinna på vägen. Även om det i de nämnda fallen kanske inte är elbilen i sig som orsakat branden så har den orsakats av laddningen. För en bränslebil är den enda liknande anledningen brand på grund av motorvärmare/kupévärmare.
Varför är det värre konsekvenser om det börjar brinna vid laddning än under färd?
Om garaget börjar brinna så hinner människor ta sig ut ur huset utan problem.
Om bilen börjar brinna i 100 km/h på motorväg så ska man snabbt stanna bilen och få ut alla ut bilen vilket kan inkludera barn som inte kan komma ut själva. Sen blir man stående utefter vägen vilket i sig är farligt (brandmän som arbetar på en olycksplatsen har exempelvis förlorat livet för att folk inte kan respektera detta.).
Här är ett exempel på hur snabbt det kan gå och hur illa det kan gå: https://www.aftonbladet.se/bil/a/4dBKrq/har-brinner-nya-volvon

Jag föredrar nog brand i en stillastående bil där mitt hus brinner ner än en brand i en rullande bil där jag inte hinner få ut barnen.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Japp, men som jag påpekade tidigare, bränslebilar börjar troligen oftast brinna under färd, eftersom när de är parkerade så är i princip allting avstängt.

Elbilar riskerar att börja brinna vid laddning, när de står parkerade i garage eller nära hus, vilket exemplen visar att det har betydligt värre konsekvenser än om en bil börjar brinna på vägen. Även om det i de nämnda fallen kanske inte är elbilen i sig som orsakat branden så har den orsakats av laddningen. För en bränslebil är den enda liknande anledningen brand på grund av motorvärmare/kupévärmare.
Ja, en elbil brand är i princip omöjligt att släcka. Den är många gg värre jämförelsevis. Om elbilen börjar brinna under ett köpcentrum eller i ett fartyg då är konsekvenserna katastrofala. Som jag skrev tidigare det är förbjudet för parkering av elbilar i köpcentrum i några tyska städer.
Norska rederier har förbjudit oxå elbilar.
 
L Lars48 skrev:
Ja, en elbil brand är i princip omöjligt att släcka. Den är många gg värre jämförelsevis. Om elbilen börjar brinna under ett köpcentrum eller i ett fartyg då är konsekvenserna katastrofala. Som jag skrev tidigare det är förbjudet för parkering av elbilar i köpcentrum i några tyska städer.
Norska rederier har förbjudit oxå elbilar.
Nästan rätt, ett rederi på en färja i Norge har det, och den fraktar i första hand inte bilar….
https://www.vibilagare.se/nyheter/norskt-rederi-forbjuder-elbilar
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.