Det måste vara en väldigt vilseledande rubrik. Som jag förstått det så var det husets elsystem som fattade eld eftersom de saknade laddbox och laddade från ett Schukouttag. Men trots allt en läxa att lära.
 
  • Gilla
sir_daniel och 4 till
  • Laddar…
Något som elsystemet ska klara.
Nu var det inte heller tre hus utan en del i en radhuslänga. Att spridningsrisken i många radhus är stor har inget med om det finns en elbil där eller inte.

Minst sagt en vinklad artikel.
 
Jag tycker tvärtom att det varit förvånansvärt sansad rapportering om det här. Jag hade väntat mig krigsrubriker och krav på lagstiftning när Sverige väl fick sin första laddrelaterade eldsvåda.
 
Det är väl inte första gången väl? Vill minas nå andra bränder där det också antogs vara nåt liknande.....
 
Mig veterligen är det första gången och de exempel som dragits fram till nu har brukat vara norska.

Men jag kan ha missat något.
 
  • Gilla
Hemsnickarn
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
[länk]
Vadå det där är ju en helt annan brand. Den gamla timerbranden.
 
Ja, det var väl för att visa att det inte är förstagången det händer. Det finns uppenbarligen två händelser i alla fall.
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
[länk]
Se där! Jag mindes den som norsk. 😔
 
W witten skrev:
Vadå det där är ju en helt annan brand. Den gamla timerbranden.
Ja precis, nu finns det minst två dokumenterade bränder p.g.a. varmgång i oövervakade kontaktdon.
 
I det första fallet var det troligen timern, men ingen vet. I det här fallet har ingen information kommit ut vad jag vet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Ja precis, nu finns det minst två dokumenterade bränder p.g.a. varmgång i oövervakade kontaktdon.
Så rubriken borde varit
Elbil börja brinna pga dåligt elsystem i huset
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det var väl inte elbilen som började brinna i så fall. Utan elsystemet som orsakade brand för att det inte klarade den last det var dimensionerat för. Om nu det är fallet.
 
En hybrid tog eld under pågående laddning i Luleå för några år sedan. Även där var det huset som startade branden då motorvärmaruttaget inte klarade belastningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.