30 382 läst · 550 svar
30k läst
550 svar
Elbilar explosion risk
Så illa är det inte.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
På lokala rederiet TT-line kan man till och med ladda elbilen ombord 😉
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Då var Gotlandsfärjan jag åkte igår rena atombomben, känslan var att det var fler el- och hybridbilar än fosilare på turen.L Lars48 skrev:Ja, en elbil brand är i princip omöjligt att släcka. Den är många gg värre jämförelsevis. Om elbilen börjar brinna under ett köpcentrum eller i ett fartyg då är konsekvenserna katastrofala. Som jag skrev tidigare det är förbjudet för parkering av elbilar i köpcentrum i några tyska städer.
Norska rederier har förbjudit oxå elbilar.
Det ser rättvist ut. Men det behövs en till justering. Justering efter bilarnas ålder. Fossilbilar som brunnit är av äldre modell jmf med elbilar.blackarrow skrev:
Av de 9st rena elbilar som brunnit under 2022 så är en ett hemmabygge...L Lars48 skrev:
En blev påkörd av tåget och börja brinna
3st har inte batteriet påverkats av branden
Och det verkar rulla ca 0,5miljoner helt eller delvis eldrivna fordon i Sverige idag.
Totalt verkar det finnas ca 8miljoner bilar,bussar,lastbilar.
Det betyder att om man justerar siffran för antalet så skulle 144st elbilar brinna av 8miljoner elbilar
Medans 690st skulle brinna om de var fossilbil.
Så nästan 5 gånger så stor risk att en fossilbil brinner kontra en elbil....
Hoppas justeringen blev rättvis nu
Skämt o sido åldern kan absolut spela en roll men med dessa siffror att utgå ifrån så är elbilen inte i närheten av att vara sämre än motsvarande även om man skulle justering för ålder.
Redigerat:
Det var det folk försökte säga och inte fick nåt vettigt svar.JanneJanne123 skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/interpellation/elbilar-pa-farja_H810749/
Medlem
· Västernorrland
· 10 843 inlägg
Allt nytt är alltid farligt..............när automobilen kom så lät det likadant. Inte för att de brann ofta men mer för att man var ovan och ansåg att det gamla var bättre.
Jag kan bara uttala mig om en bil som börjat brinna i ca 100.Fairlane skrev:Varför är det värre konsekvenser om det börjar brinna vid laddning än under färd?
Om garaget börjar brinna så hinner människor ta sig ut ur huset utan problem.
Om bilen börjar brinna i 100 km/h på motorväg så ska man snabbt stanna bilen och få ut alla ut bilen vilket kan inkludera barn som inte kan komma ut själva. Sen blir man stående utefter vägen vilket i sig är farligt (brandmän som arbetar på en olycksplatsen har exempelvis förlorat livet för att folk inte kan respektera detta.).
Här är ett exempel på hur snabbt det kan gå och hur illa det kan gå: [länk]
Jag föredrar nog brand i en stillastående bil där mitt hus brinner ner än en brand i en rullande bil där jag inte hinner få ut barnen.
Men med uppmärksam förare som såg att det kom någon rök från motorhuven stannade snabbt öppnade huven och slängde en tröja över för att kväva elden, det stod flammor upp från motorn.
Det var brand i tändkablar och kunde blivit värre.
Alla hann ut direkt när bilen stannade och det gick bra.
Har erfarat bränsle som startat med men i stillastående bil.
Så jag vet inte , får jag välja så väljer jag hellre en bil som börjar brinna och vi hinner ut än att elbilen står och brinner och tar hela vårt hem med sig och kanske grannens.
Jag har inte elbilen inne i garaget under laddning, satte boxen utomhus pga om något skulle gå fel så ska det inte gå fel i garaget.
Medlem
· Västernorrland
· 10 843 inlägg
Jo självklart. Men risken är fortfarande inte noll. Även helt nya hus kan brinna ner med eller utan elbilar, cyklar hooverboards och annat skit som alstrar värmeA Alexn72 skrev:
Jag väljer fortfarande hellre en bensinbil som får brand i motor än brand i hus.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 579 inlägg
Så kan du inte räkna. Även laddhybrider kan ju börja brinna, så att ta olyckor med rena elbilar och sen jämföra med alla laddbara bilar blir fel.A Alexn72 skrev:Av de 9st rena elbilar som brunnit under 2022 så är en ett hemmabygge...
En blev påkörd av tåget och börja brinna
3st har inte batteriet påverkats av branden
Och det verkar rulla ca 0,5miljoner helt eller delvis eldrivna fordon i Sverige idag.
Totalt verkar det finnas ca 8miljoner bilar,bussar,lastbilar.
Det betyder att om man justerar siffran för antalet så skulle 144st elbilar brinna av 8miljoner elbilar
Medans 690st skulle brinna om de var fossilbil.
Så nästan 5 gånger så stor risk att en fossilbil brinner kontra en elbil....
Hoppas justeringen blev rättvis nu
Skämt o sido åldern kan absolut spela en roll men med dessa siffror att utgå ifrån så är elbilen inte i närheten av att vara sämre än motsvarande även om man skulle justering för ålder.
Jag tycker att det intressanta här är sannolikheten att en bil börjar brinna under laddning, och vilka förutsättningar som då förelegat. Där känns det som att informationen fortfarande är klart bristfällig.
0,5miljoner är laddbara bilar vilket också innefattar hybriderNötegårdsgubben skrev:Så kan du inte räkna. Även laddhybrider kan ju börja brinna, så att ta olyckor med rena elbilar och sen jämföra med alla laddbara bilar blir fel.
Jag tycker att det intressanta här är sannolikheten att en bil börjar brinna under laddning, och vilka förutsättningar som då förelegat. Där känns det som att informationen fortfarande är klart bristfällig.