30 481 läst · 550 svar
30k läst
550 svar
Elbilar explosion risk
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 603 inlägg
Nej, men man använder uttrycket högvoltsbatteri om det 400 eller 800 voltsbatteri som elbilar och hybrider har för att förtydliga att man inte avser 12 V-batteriet.D Daniel 109 skrev:
För att undvika missförstånd, medvetna som omedvetna.
Det finns en sådan risk även om det inte var batteriet initialt.L Lars48 skrev:
Nej, det gör man inte. Det benämns i så fall högspänning. Du säger knappast långmeter om det är många meter.Nötegårdsgubben skrev:
Tyvärr har fordonsindustrin benämnt det som annars benämns lågspänning som högspänning. För att ytterligare röra till det.
Skogsägare
· 18 603 inlägg
Och ändå förstod du uppenbarligen vad som avsågs.
Mja, det har ju varit lite bilbatteribrand idag:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/larm-om-brand-i-mall-of-scandinavia/
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/larm-om-brand-i-mall-of-scandinavia/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite som när minibussarna kom och det var fler personer inblandade i olyckorna.Stefan N skrev:
Tidningarna skrev stora rubriker på löpaedlarna och krav kom om både speciella körkort eller förbud mot biltypen.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Du får ställa dig nedanför kullen och slåss med biltillverkarväderkvarnarna som själva använder termen högvoltsbatteri. Att man hade fått fel på fysikprovet kan vi vara överens om, men ibland blir de-factouttryck innehållande storheter inte så korrekta som man hade önskat.D Daniel 109 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Skogsägare
· 18 603 inlägg
De flesta av oss har nog också en rätt bra förståelse för att allmänspråket och fackspråket skiljer sig åt. Det förra har inte samma behov av precision i uttrycken.
För egen del har jag inte heller läst fysik sen 1900-talet, så mitt fackspråk är i bästa fall rostigt. Men från samma håll som jag kritiserades för ordet högvoltsbatteri hade jag uppenbarligen även kritiserats om jag skrivit högspänningsdito, eftersom högspänning ska vara över 1.500 V likspänning. Viljan till korrekthet överträffar viljan att nå fram.
Kanske vore det fackspråkligt korrekta att skriva lågspänning och sen skilja det från klenspänning, men det hade gjort det mer snarare än mindre svårbegripligt ur ett allmänspråkligt perspektiv. Så det hade aldrig hänt för min del, eftersom jag inte vill bli missförstådd på riktigt.
För egen del har jag inte heller läst fysik sen 1900-talet, så mitt fackspråk är i bästa fall rostigt. Men från samma håll som jag kritiserades för ordet högvoltsbatteri hade jag uppenbarligen även kritiserats om jag skrivit högspänningsdito, eftersom högspänning ska vara över 1.500 V likspänning. Viljan till korrekthet överträffar viljan att nå fram.
Kanske vore det fackspråkligt korrekta att skriva lågspänning och sen skilja det från klenspänning, men det hade gjort det mer snarare än mindre svårbegripligt ur ett allmänspråkligt perspektiv. Så det hade aldrig hänt för min del, eftersom jag inte vill bli missförstådd på riktigt.