K karlmb skrev:
Alltså, har du öppnat en 22kW laddare nån gång?
Utöver en liten styrkrets i 1-2 DIN moduler så sitter där bara en jfb o en kontaktor i princip
Centralskåpet kan billigare härbärgera dessa på en enda DIN-skena samt central styrning istället.
Jag har byggt mina egna laddare. Jag har i dessa:
- en mikroprocessor som kan ge pulsbreddsmodulerad signal
- ett nätaggregat för 12V
- en buck-converter 12V-5V
- ett par transistorer och motstånd
- en kontaktor
- ett reläkort
- ett ladduttag

Sedan har jag placerat jordfelsbrytaren i centralen.

Det dyraste i hela konstruktionen är ladduttaget, det kostar lika mycket som resten av innehållet i laddaren. Sedan fick jag tag i en begagnad JFB typ B för 200kr, så den är kanske inte riktigt rättvisande.

• Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
- en kontaktor
- ett reläkort
- ett ladduttag

Det dyraste i hela konstruktionen är ladduttaget, det kostar lika mycket som resten av innehållet i laddaren. Sedan fick jag tag i en begagnad JFB typ B för 200kr, så den är kanske inte riktigt rättvisande.
Att komponenterna är billiga är ingen tvekan om, men tiden och kostnaderna för att utveckla något måste också betalas av någon. För att inte tala om tester/support/garantier och ta fram mjukvara för debitering.

Om du skulle sälja din laddbox till någon med styrning av effekt mm beroende av inkommande och antal som laddar. Vad tror du den skulle kosta innan du kan lämna över den till installatör?

R Robert-san01 skrev:
Att komponenterna är billiga är ingen tvekan om, men tiden och kostnaderna för att utveckla något måste också betalas av någon. För att inte tala om tester/support/garantier och ta fram mjukvara för debitering.

Om du skulle sälja din laddbox till någon, vad tror du den skulle kosta innan du kan lämna över den till installatör?
Den skulle inte bli så dyr iom att jag kör med standardkomponenter på DIN-skena. Det dyraste är mjukvaran jag utvecklat, den har jag lagt några timmar på. Å andra sidan kan du köpa ett färdigt chip från Kina som gör ungefär samma sak för 14kr (inte integrerat på ett kretskort dock). En EV-charger controller för DIN-skena hittade jag för 187kr, den har skruvanslutningar för alla anslutningar du behöver för att bygga din egen box (inklusive LED-anslutningar).

Nackdelen med dessa jämfört med min mjukvara är att dessa inte går att tidsstyra eller fjärrstyra. Det går dock att lösa det också...
...men de går att komplettera med strömövervakning och RFID-läsare också.

Hade jag byggt laddboxar för försäljning så hade jag sourcat en färdig lösning av denna typ och stoppat in i min egendesignade låda. Jag byggde dock mina för att "det har jag aldrig gjort förut, det är jag säkert jättebra på" (ett citat från Pippi Långstrump).

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Hårdvara för 27st AC laddare är ingenting mot kostnaden för 1st DC laddare 350kW

En AC laddare är ett glorifierat relä.
En DC laddare med samma funktionalitet skulle kräva en DC kabel med 1000V för att kunna ha lika få och billiga komponenter.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Nej, du kan kaskada laddboxarna om de har egna JFB. Det kan du inte med centralt samlad styrning och övervakning.
OK, man sparar inte ngn jfb, men annars blir det en enklare installation. Särskilt om det inte finns ngn vägg att skruva i utan man sätter stolpar. Inget grävande annat än till stople 1.

Gimp Gimp skrev:
Hårdvara för 27st AC laddare är ingenting mot kostnaden för 1st DC laddare 350kW

En AC laddare är ett glorifierat relä.
En DC laddare med samma funktionalitet skulle kräva en DC kabel med 1000V för att kunna ha lika få och billiga komponenter.
Jo. Fast här är det AC-laddare vi jämför.

pacman42 pacman42 skrev:
- en kontaktor
- ett reläkort
- ett ladduttag

Jo, jag slängde också ihop min.

R Robert-san01 skrev:

Om du skulle sälja din laddbox till någon med styrning av effekt mm beroende av inkommande och antal som laddar. Vad tror du den skulle kosta innan du kan lämna över den till installatör?
Utveckla? Det är ju redan gjort en gång av företaget som nämndes.

K karlmb skrev:
Utveckla? Det är ju redan gjort en gång av företaget som nämndes.
Och de fick tillbaka alla utvecklingskostnader på första kunden?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Och de fick tillbaka alla utvecklingskostnader på första kunden?
Vem har sagt det? Är det vanligt?

K karlmb skrev:
Syftade på inlägg 24561
Att 27st 11kW AC laddare är biligare än 1st 350kW
350kW DC/DC är rätt dyra komponenter, 350kW AC/DC är ännu dyrare

• Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
Syftade på inlägg 24561
Att 27st 11kW AC laddare är biligare än 1st 350kW
350kW DC/DC är rätt dyra komponenter, 350kW AC/DC är ännu dyrare
Yes, och därför är destinationlsaddare på mellan 11 o 22 kW en mkt bättre lösning på många platser. Givet att elpriset/parkeringen är i paritet med vad man får.

• Gilla
EdwinG84
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Yes, och därför är destinationlsaddare på mellan 11 o 22 kW en mkt bättre lösning på många platser. Givet att elpriset/parkeringen är i paritet med vad man får.
Ja, och med tanke på volatiliteten i elpris/tillgång skulle V2G med många 11kW där "alla" elbilar är inkopplade så fort dom inte är på vägarna faktiskt kunna göra nytta.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
K karlmb skrev:
Diskussion började väl lite när vi diskuterade här att varför AC och DC laddare har princip samma elpris.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
Har nån tänkt varför det inte finns husbilar som går på EL?
Skulle passa bra ihop dessutom t ex ha V2L funktion för att få ut el och plats för solpaneler som laddar då bilen står still.

Motorcyklar verkar inte heller finnas... visst där ryms inte stora batteripack, men ryms inte stor bensintank heller och borde ju gå betydligt mindre el att driva än en bil, buss, lastbil etc? Finns ju elcyklar och elmopeder och dessa är nästan pionjärer i elektrifieringen i modern tid!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.