1 523 903 läst · 24 843 svar
1524k läst
24,8k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Precis. Men EU's nya körkortsdirektiv som ska klubbas igenom nästa år (och bli nationella lagar några år senare) väntas tillåta en totalvikt på 4250 kg för alla typer av fordon för den som haft sitt B-kort i minst 2 år. Enligt förslaget som ligger gäller det bara fordon som drivs av "alternativa bränslen", men flera av medlemsländerna vill se samma regler även för bensin- och dieselbilar så det är troligt att det blir så.
Så fram emot 2029 eller nåt sånt kan vi kanske få köra lite tyngre bilar i Sverige utan att behöva ta ny körkortsbehörighet...
Så fram emot 2029 eller nåt sånt kan vi kanske få köra lite tyngre bilar i Sverige utan att behöva ta ny körkortsbehörighet...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 006 inlägg
Jag tror att fler är begränsade av tågviktsgränsen än av fordonsgränsen. Kan tycka att rätten att alltid få dra 750 kg på B-kort skulle kunna höjas till 1.000 eller mer.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 947 inlägg
4250 för alla fordon på B låter rent och snyggt. Sen 1750kg på B oavsett totalvikt på ekipaget dvs
4250+1750=6000
4250+1750=6000
Självbyggare
· Stockholm
· 9 898 inlägg
De har säkert fullt i ladorna för att fylla årets kvot. Nu måste de tömma för att det inte ska bli överfullt när nästa års tilldelningar och nya modeller börjar rulla in.D djac skrev:
Audi A6 e-tron ser riktigt fin ut, bra räckvidd också!
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 947 inlägg
2025 blir väl utsläppsstraff också? Kan tänka mig bra deals på elbilar från t.ex. VW
Självbyggare
· Stockholm
· 9 898 inlägg
Intressant det här med skatter.R Robert-san01 skrev:
När jag köpte min hybrid så hade den skatt, sen blev det plötsligt nolltaxerad, bor i Norrland där vi har glesbygdsavdrag.
En grej som jag förut jämt skrattat åt och tom varit arg på när man ägde dieselbil (var helt löjlig när man ändå fick över 5000kr i dieselskatt) men den gjort nu att bilar blivit noll på el och hybrider.
Skatten ligger väl annars nånstans på 300kr/år?
Dock helt rätt att hybrider får skatt! Varför ska hybrider vara där mitt i mellan och slippa saker. Många körs ju ändå med bensin.
Redigerat:
Nästa år gör man om både beräkningsmodellen för hybridernas utsläpp och justeringar i WLTP-cykeln för att bättre spegla verkligheten. Nu har ju alla hybridbilar extremt låga deklarerade utsläpp jämfört med verkligheten eftersom tillverkarna räknar på mycket mer eldrift än verkliga förhållanden.kisumisu skrev:
"
https://teknikensvarld.expressen.se...egler-satter-stopp-for-populara-laddhybrider/
Stämmer.useless skrev:Nästa år gör man om både beräkningsmodellen för hybridernas utsläpp och justeringar i WLTP-cykeln för att bättre spegla verkligheten. Nu har ju alla hybridbilar extremt låga deklarerade utsläpp jämfört med verkligheten eftersom tillverkarna räknar på mycket mer eldrift än verkliga förhållanden.
"
[länk]
Även om jag försöker in i de sista köra hybriden med el. Men de gillar inte frugan göra, vill ha värme i bilen.
Jag vill också ha värme i bilen så det blev en helt eldriven bil 😀
Men tror 99% resonerar som min fru och då kör man dom flesta pluginhybrider med bensin! Åtminstone i vårat klimat som är halva året vinter (om inte mer beroende vilken del av landet man bor).
Jag har haft samma funderingar.V växelventil skrev:
Dock verkar de flesta företag arbeta med grönt bidrag, elbolagen och frågan är om man får ta ens del av det om man har en standalone system?
Allt är ju som gjort för att skattemasen och staten ska kunna hålla koll på förbättringar mm?
Visst panelerna blir ju billigare och billigare och om man själv skulle lyckas importera plus installera.
Den ekonomiska vinsten blir nog också liten sommartid dessa producerar elen. Men de vore även en fin backup om man dessutom utrustade den med några batterier. Batteripacken skulle man kunna ha även så att man kan ladda dessa från elnätet vintertid och därmed slippa dyra timmar och effektavgifter.
Ja tanken är att ladda batterier med och för framtiden bara ladda el-bil mm men verkar som det är dyrare installation på backen om man jämför med att sätta på taken.kisumisu skrev:Jag har haft samma funderingar.
Dock verkar de flesta företag arbeta med grönt bidrag, elbolagen och frågan är om man får ta ens del av det om man har en standalone system?
Allt är ju som gjort för att skattemasen och staten ska kunna hålla koll på förbättringar mm?
Visst panelerna blir ju billigare och billigare och om man själv skulle lyckas importera plus installera.
Den ekonomiska vinsten blir nog också liten sommartid dessa producerar elen. Men de vore även en fin backup om man dessutom utrustade den med några batterier.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 243 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 243 inlägg
Varför vill du inte koppla in solcellerna till elnätet? Vad ska du göra av överskottsenergin när bilen inte är hemma eller batterierna är fulla? Varför inte sälja elen?V växelventil skrev: