D djac skrev:
Det finns tydligen siffror på detta och privatägarna kör 50% el medan företagsbilarna nästan bara fossilt. Uppenbarligen så lockar de förmånligare villkoren men sen följer inte riktigt beteendet med.

Min personliga åsikt är att förändringen är bra, att subventionera fossilbilar är dåligt och även den mest elkörande gruppen får en i mina ögon felaktig stimulans. Det är bättre att lägga de pengarna på elbilar.
Håller med i grunden, men jag förstår faktiskt inte varför en privatbilist skulle köpa en laddhybrid om den enbart går 50% på bensin, det motiverar inte det högre priset - trots lägre skatt. Det visar bara på att folk är korkade.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ja på tomten utan anslutning till el-nätet.Frågan är väl hur det blir med skatter mm om jag inte säljer något mao använda som en bara laddstation.
Det händer ingenting. Du får ladda bilen med ett bensinelverk, dynamo på trampcykeln eller fristående solpanel hur mycket du vill utan att myndigheter eller elnätsägare kan göra något.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Håller med i grunden, men jag förstår faktiskt inte varför en privatbilist skulle köpa en laddhybrid om den enbart går 50% på bensin, det motiverar inte det högre priset - trots lägre skatt. Det visar bara på att folk är korkade.
Inför köpet kanske de överskattat hur mycket som går att köra på el utan att behöva duttladda på handelsplatsens parkering 3 mil bort. Jag tror att många som haft laddhybrid går över till el vid nästa byte.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Inför köpet kanske de överskattat hur mycket som går att köra på el
Och det beror förmodligen till väldigt stor del på tillverkarnas uppblåsta siffror och önsketänkande. I och med att EU nu skärper kraven och mätmetoderna (baserat på verklig statistik) så blir det enklare för konsumenterna att besluta om/när en laddhybrid är ett bra alternativ.
Att sen skatten eventuellt skjuter i höjden är ju bara en konsekvens av att man börjar räkna mer rätt än tidigare. Även om en del kvällstidningar verkar vilja få det till att EU vill "straffskatta" hybrider av någon anledning.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
V växelventil skrev:
Ja på tomten utan anslutning till el-nätet.Frågan är väl hur det blir med skatter mm om jag inte säljer något mao använda som en bara laddstation.
Det är väl här någonstans du måste stanna och tänka efter om du vill hoppa ner i kaninhålet, innan du vet ordet av så kommer du att börja tänka tankar om att styra andra laster efter din solproduktion, sätta upp en HomeAssistant, börja använda uttryck som V2X.. det är mycket vanebildande!
 
D djac skrev:
Det är väl här någonstans du måste stanna och tänka efter om du vill hoppa ner i kaninhålet, innan du vet ordet av så kommer du att börja tänka tankar om att styra andra laster efter din solproduktion, sätta upp en HomeAssistant, börja använda uttryck som V2X.. det är mycket vanebildande!
Jo det har jag redan tänkt på och håller på att titta på hur man i så fall utnyttja laddstationen så mycket som möjligt. Sedan är jag nog dom som tror att varken el,bensin eller disel kommer ha dom priserna som vi har idag i framtiden.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
W witten skrev:
Inför köpet kanske de överskattat hur mycket som går att köra på el utan att behöva duttladda på handelsplatsens parkering 3 mil bort. Jag tror att många som haft laddhybrid går över till el vid nästa byte.
Att folk inte klarar av att inse hur mycket man kan köra på batteri i praktiken visar ju på att de faktiskt är korkade. Jag provkörde snabbt på motorväg, kollade hur mycket mer drog med värme på genom att maxa värmen och fläkten med AC igång, jag räknade på försämring av batteriet, därefter hade jag en uppskattad körsträcka som (just så pass) räckte till för att jag skulle ta mig till jobbet den genaste vägen. Att sedan batteriet skulle försämras så mycket att jag fick ett nytt på garantin, det hade jag inte räknat med. Jag räknade med att 70% skulle finnas kvar efter 8 år och 16000 mil (som var garantivillkoren). Men nu tar jag mig mycket längre på el igen...
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Att folk inte klarar av att inse hur mycket man kan köra på batteri i praktiken visar ju på att de faktiskt är korkade. Jag provkörde snabbt på motorväg, kollade hur mycket mer drog med värme på genom att maxa värmen och fläkten med AC igång, jag räknade på försämring av batteriet, därefter hade jag en uppskattad körsträcka som (just så pass) räckte till för att jag skulle ta mig till jobbet den genaste vägen. Att sedan batteriet skulle försämras så mycket att jag fick ett nytt på garantin, det hade jag inte räknat med. Jag räknade med att 70% skulle finnas kvar efter 8 år och 16000 mil (som var garantivillkoren). Men nu tar jag mig mycket längre på el igen...
Du skulle haft en elbil låter det som!
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Håller med i grunden, men jag förstår faktiskt inte varför en privatbilist skulle köpa en laddhybrid om den enbart går 50% på bensin, det motiverar inte det högre priset - trots lägre skatt. Det visar bara på att folk är korkade.
Ja eller vet inte bättre.

Jag själv kan inte mycket om bilar. Elbilen hade kostat 100k mer, men visst hybriden var en inkörsport till ren eldrift! jag var osäker hur elbil skulle fungera i 30-40 minusgrader.
Jag blev både förvånad och besviken, förvånad över att laddning ändå funkar såpass bra i minusgrader men besviken över att just värmen går med bensinvärmare (som de gör i de flesta hybrider).

Som redan nämts köper vissa företag och kommuner hybrider. Sedan kör anställda med bensin, men företagen och kommunerna får billigare skatt och även mindre bränsleförbrukning. Just här skulle det vara bra om man tvingade dessa till 100% eldrift så ingen har annat val än att ladda!
 
kisumisu
Rabbithole Rabbithole skrev:
Finns ju en del el-motorcyklar. Men ofta lite kort räckvidd. Vi får vänta tills solid state batterier gör det bekvämt om några år.

Elhusbilar kommer, det är nog bara att dom är sist i kedjan. Mercedes har ju eSprinter med 113kWh batteri som säkert kommer bli en husbil. Om man vill betala och pallar kort räckvidd dvs. Range extender vore nog bra där
tveksamt:
Det finns, kanske inte i superstor omfattning ännu dock.

Med den prislappen skulle ju denna kunna vara rätt intressant dessutom…

https://alltomelbil.se/indiska-ola-electric-presenterar-eldriven-motorcykel-for-10-000-kronor/

karlmb:
Finns en svensk MC.


Intressant!

Det här visste jag faktist inte!
 
D djac skrev:
Du skulle haft en elbil låter det som!
Tja, om jag skulle slippa betala för den. Eftersom jag numera har nytt batteri i min SUV-hybrid så lär jag köra några år till på den (om det inte blir en ID.Buzz som camper istället).
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
tveksamt tveksamt skrev:
K karlmb skrev:
N Nerre skrev:
Vikten?

Många husbilar (och husvagnar) idag ligger väl på gränsen till att man får köra dem med vanligt B-kort. Och som vi alla vet så väger batterier en hel del mer än en full soppatank. Så efterfrågan lär nog vara rätt liten.

Om vi jämför batteri med bensin. Säg att bensinmotorn bara har 20% verkningsgrad och elbilen har 100%. 40 kWh batteri motsvaras då av cirka 22 liter bensin om jag inte räknar fel (en jeepdunk ungefär).

Vad väger ett 20 kWh batteri?
Ja det är ju möjligt det beror på vikten.

Hoppas det görs om att B-kort får köra lite tyngre saker i framtiden!

Ps. lite utanför ämnet nu, men finns det en funktion eller html kod man kan lägga in för att kunna citera flera olika inlägg i en inlägg?
 
pacman42 pacman42 skrev:
Håller med i grunden, men jag förstår faktiskt inte varför en privatbilist skulle köpa en laddhybrid om den enbart går 50% på bensin, det motiverar inte det högre priset - trots lägre skatt. Det visar bara på att folk är korkade.
Det visar väl snarare att biltillverkarnas säljare och reklam har lurat kunderna?
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Tja, om jag skulle slippa betala för den. Eftersom jag numera har nytt batteri i min SUV-hybrid så lär jag köra några år till på den (om det inte blir en ID.Buzz som camper istället).
ID Buzz verkar vara väldigt fin i både storlek och design!

Finns dock några saker den saknar det är:
- 230v 16A el-uttag
- Långa Garantier
- Lite för högt pris

Så det blev en Kia för mig :)
 
kisumisu kisumisu skrev:
Ja det är ju möjligt det beror på vikten.
useless useless skrev:
biltillverkarnas säljare och reklam har lurat kunderna
kisumisu kisumisu skrev:
lite utanför ämnet nu, men finns det en funktion eller html kod man kan lägga in
Japp. Markera det du vill och tryck på citera. Hoppas bilderna nedan ihop med detta inlägg gör det begripligt.

Skärmdump från forum där text markeras och citeringsknappen visas. Inlägg från användaren "tveksamt" och "karlmb" visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diskussionsforum med ett citerat meddelande om privatbilister och laddhybrider. En mening är markerad och en "Citera"-knapp är synlig.

Markering av text och funktion för att citera inlägg i ett diskussionsforum, med alternativet att redigera text som kod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Sen kan du även editera rubbet som kod om du vill

Textdiskussion angående citering och redigering i forum med bildbilagor markerade som [ATTACH].
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.