1 503 007 läst · 24 705 svar
1503k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Skärmen måste man ha oavsett för hastighet etc. Sen lägger man till touch och extra storlek istället för massa fysiska knappar, kretskort, kontakter och kablage. Dörrarna har en strömbrytare med solenoid istället för mekaniska länkage.kisumisu skrev:Så du menar stora skärmar, sensorer precis överallt, motorer precis överallt är billigt? (Visst en del kanske olika lagar och regler kräver bilar ska ha..?).
Men hade ju ungefär räckt med laddport, laddnivåmätare, batteri, elmotor. Nyckel av/på. "Switch" som ändrar polaritet (bakåt eller framåt).
Hastighetsmätare och trippmätare.
Såklart belysning och annat som då ingår i en bil. Men de räknade jag nu inte med såna självklara saker.
Nyckellås är nog dyrare än den lilla signalkretsen som man ändå vill ha till fjärrlås, eller NFC/BT.
Sånt som sällan används som fönsterhissar bak skulle jag kunna skippa. Höj och sänkbar stol? Räcker det med fram/bak slide som en Sandero?
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Tesla har väl också ett ganska begränsat urval av tillval, så de håller nere varianterna.
Sen har de väl också en fördel att de inte har ett gammalt bagage att hantera.
Sen har de väl också en fördel att de inte har ett gammalt bagage att hantera.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Just variantreduktionen är riktigt bra. Enklare att utveckla och mycket föreklat sourcing/produktionsflöde. Dom kan bygga alla sina bilar enbart på prognos
Nu kan man köra samma setup på alla, bygga bara vita bilar, så löser man custom lokalt med en wrap
Nu kan man köra samma setup på alla, bygga bara vita bilar, så löser man custom lokalt med en wrap
Ja precis, det är one size fits all där och vi får väl se om den modellen vinner.13th Marine skrev:
Läst flera undersökningar och analyser som alla pekar åt samma håll, kundens bilintresse minskar stadigt, man är mindre märkestrogen och den känslomässiga investeringen faller konstant. Helst vill unga människor inte låsa kapital i bil utan ser till funktionen, transporten.
Vi får väl se hur branschen kommer matcha detta, tiden då en vältvättad ögonsten var högsta drömmen är kanske förbi och nästa generation hellre hyr per tid eller tillfälle.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Jag håller med, det har varit en djungel i många andra tillverkares "bilbyggare".Rabbithole skrev:
Wrappen är en intressant aspekt med, helt plötsligt kan man bredda utbudet av färger istället.
Någon dag ska jag nog avplasta vår gula bil med brungrå wrap.
Plus att det blir enkelt att ha olika "utrustningsnivåer" med verklighetsfrämmande prispåslag.pacman42 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 735 inlägg
Materialismens begynnande förfall och övergång in till use/dispose precis som med elsparkcyklarnaD djac skrev:Ja precis, det är one size fits all där och vi får väl se om den modellen vinner.
Läst flera undersökningar och analyser som alla pekar åt samma håll, kundens bilintresse minskar stadigt, man är mindre märkestrogen och den känslomässiga investeringen faller konstant. Helst vill unga människor inte låsa kapital i bil utan ser till funktionen, transporten.
Vi får väl se hur branschen kommer matcha detta, tiden då en vältvättad ögonsten var högsta drömmen är kanske förbi och nästa generation hellre hyr per tid eller tillfälle.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 144 inlägg
Jo, användarens förbannelse. Dessa jävla touchkontroller. En lyxbil, som min Fiat, har minsann riktiga knappar för nästan alla funktioner man behöver för att köra bilen iaf.pacman42 skrev:
Fast om man har en massa funktioner i touchkontroll enbart så är det ju enklelt att paketera dem i olika paket eller tom en o en, och ta extra betalt. Jag kan ju vara intresserad av en bra ljudanläggning men tex helt skita i navigationsprylen eller en backsensor.13th Marine skrev:
Tyvärr!D djac skrev:
Jag vet inte om jag är bara nostalgisk.
Men på just 70-80 -talet. Blomstrande funktioner, kvalitet. När det gäller HIFI.
Nu tänker jag inte på bildkvalite även om VHS var också mer avancerat då. Men en bit på 90-talet försvann saker som ljud nivå kontroll, index sökning, dubbing mm och ja det här var en tid man INTE videoredigerade i datorn än! Inte i alla fall som privatperson!
Sedan fanns heller inte alla funktioner i Sverige. T ex i Japan fanns kasettbandspelare som också hade "index" funktion alltså du vill lyssna en viss låt så knappar du in och det söks upp och spolas automatiskt till den låten. Digitalt med ändå helt analogt!
Kommer ihåg när jag fick köpa en dyr Super VHS och en dyrare variant tom för att ens få ljudnivå kontroll. Den hade man också gömt bakom onscreen menyer....har dock videon kvar och den fungerar ännu även om den ej används till dagligt bruk
Även om tv mm har sätt o vis blivit bättre har dessa även blivit sämre.
Mer och mer är bara molntjänster idag och därmed även planerat åldrande!
De mesta styrs bara efter vad du har för tjänster som du vill betala extra för.
Idag kör folk nån Apple högtalare som knappt ens stereo (fattar inte hur man kan få stereo ur en liten enhet, bortsett från nu hörlurar såklart).
Detsamma verkar hända bilar och verkar förespråkas här bland dem som tycker om elbilar?!
Redigerat:
Ok då kanske det är bra det kommer billiga Kinabilar så kan man unna sig en ny bil för 50 000kr när det är så billigt bygga!pacman42 skrev:
Går den gamla sönder är ju inte 50k så mycket så man kan ju köpa nåt helt nytt!