kisumisu kisumisu skrev:
Så du menar stora skärmar, sensorer precis överallt, motorer precis överallt är billigt? (Visst en del kanske olika lagar och regler kräver bilar ska ha..?).

Men hade ju ungefär räckt med laddport, laddnivåmätare, batteri, elmotor. Nyckel av/på. "Switch" som ändrar polaritet (bakåt eller framåt).
Hastighetsmätare och trippmätare.
Såklart belysning och annat som då ingår i en bil. Men de räknade jag nu inte med såna självklara saker.
Skärmen måste man ha oavsett för hastighet etc. Sen lägger man till touch och extra storlek istället för massa fysiska knappar, kretskort, kontakter och kablage. Dörrarna har en strömbrytare med solenoid istället för mekaniska länkage.
Nyckellås är nog dyrare än den lilla signalkretsen som man ändå vill ha till fjärrlås, eller NFC/BT.

Sånt som sällan används som fönsterhissar bak skulle jag kunna skippa. Höj och sänkbar stol? Räcker det med fram/bak slide som en Sandero?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Tesla revolutionerande ju dessutom bilindustrin genom att ha färre delar i karossen, vilket kraftigt minskade tillverkningskostnaden OCH utvecklingskostnader!
 
Tesla har väl också ett ganska begränsat urval av tillval, så de håller nere varianterna.

Sen har de väl också en fördel att de inte har ett gammalt bagage att hantera.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Just variantreduktionen är riktigt bra. Enklare att utveckla och mycket föreklat sourcing/produktionsflöde. Dom kan bygga alla sina bilar enbart på prognos

Nu kan man köra samma setup på alla, bygga bara vita bilar, så löser man custom lokalt med en wrap
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Tesla har väl också ett ganska begränsat urval av tillval, så de håller nere varianterna.

Sen har de väl också en fördel att de inte har ett gammalt bagage att hantera.
Ja precis, det är one size fits all där och vi får väl se om den modellen vinner.

Läst flera undersökningar och analyser som alla pekar åt samma håll, kundens bilintresse minskar stadigt, man är mindre märkestrogen och den känslomässiga investeringen faller konstant. Helst vill unga människor inte låsa kapital i bil utan ser till funktionen, transporten.

Vi får väl se hur branschen kommer matcha detta, tiden då en vältvättad ögonsten var högsta drömmen är kanske förbi och nästa generation hellre hyr per tid eller tillfälle.
 
Rabbithole Rabbithole skrev:
Just variantreduktionen är riktigt bra. Enklare att utveckla och mycket föreklat sourcing/produktionsflöde. Dom kan bygga alla sina bilar enbart på prognos

Nu kan man köra samma setup på alla, bygga bara vita bilar, så löser man custom lokalt med en wrap
Jag håller med, det har varit en djungel i många andra tillverkares "bilbyggare".

Wrappen är en intressant aspekt med, helt plötsligt kan man bredda utbudet av färger istället.

Någon dag ska jag nog avplasta vår gula bil med brungrå wrap.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, det är mycket billigare att ha valbara features som stolsvärme mm om de går via en skärm än via fysiska knappar. Med elektronik så kan man ha en delad signaltråd istället för fysiska kablar. Osv osv. Mindre koppar och kabeldragning.
Plus att det blir enkelt att ha olika "utrustningsnivåer" med verklighetsfrämmande prispåslag.
 
D
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag håller med, det har varit en djungel i många andra tillverkares "bilbyggare".

Wrappen är en intressant aspekt med, helt plötsligt kan man bredda utbudet av färger istället.

Någon dag ska jag nog avplasta vår gula bil med brungrå wrap.
Det är bara så himla dyrt, tycker jag.
 
D djac skrev:
Ja precis, det är one size fits all där och vi får väl se om den modellen vinner.

Läst flera undersökningar och analyser som alla pekar åt samma håll, kundens bilintresse minskar stadigt, man är mindre märkestrogen och den känslomässiga investeringen faller konstant. Helst vill unga människor inte låsa kapital i bil utan ser till funktionen, transporten.

Vi får väl se hur branschen kommer matcha detta, tiden då en vältvättad ögonsten var högsta drömmen är kanske förbi och nästa generation hellre hyr per tid eller tillfälle.
Materialismens begynnande förfall och övergång in till use/dispose precis som med elsparkcyklarna
 
D djac skrev:
Det är bara så himla dyrt, tycker jag.
Man får väl ställa det i relation till vad biltillverkaren tar för att få färg på bilen från fabrik.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, det är mycket billigare att ha valbara features som stolsvärme mm om de går via en skärm än via fysiska knappar. Med elektronik så kan man ha en delad signaltråd istället för fysiska kablar. Osv osv. Mindre koppar och kabeldragning.
Jo, användarens förbannelse. Dessa jävla touchkontroller. En lyxbil, som min Fiat, har minsann riktiga knappar för nästan alla funktioner man behöver för att köra bilen iaf.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Tesla har väl också ett ganska begränsat urval av tillval, så de håller nere varianterna.

Sen har de väl också en fördel att de inte har ett gammalt bagage att hantera.
Fast om man har en massa funktioner i touchkontroll enbart så är det ju enklelt att paketera dem i olika paket eller tom en o en, och ta extra betalt. Jag kan ju vara intresserad av en bra ljudanläggning men tex helt skita i navigationsprylen eller en backsensor.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D
Rabbithole Rabbithole skrev:
Materialismens begynnande förfall och övergång in till use/dispose precis som med elsparkcyklarna
Kanske, eller så bara sunt och rationellt, känns som det händer hela tiden, detsamma har väl drabbat Hi-Fi, Tv-apparater, surround, och nog mycket annat?
 
  • Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
D djac skrev:
Kanske, eller så bara sunt och rationellt, känns som det händer hela tiden, detsamma har väl drabbat Hi-Fi, Tv-apparater, surround, och nog mycket annat?
Tyvärr!

Jag vet inte om jag är bara nostalgisk.

Men på just 70-80 -talet. Blomstrande funktioner, kvalitet. När det gäller HIFI.
Nu tänker jag inte på bildkvalite även om VHS var också mer avancerat då. Men en bit på 90-talet försvann saker som ljud nivå kontroll, index sökning, dubbing mm och ja det här var en tid man INTE videoredigerade i datorn än! Inte i alla fall som privatperson!

Sedan fanns heller inte alla funktioner i Sverige. T ex i Japan fanns kasettbandspelare som också hade "index" funktion alltså du vill lyssna en viss låt så knappar du in och det söks upp och spolas automatiskt till den låten. Digitalt med ändå helt analogt!

Kommer ihåg när jag fick köpa en dyr Super VHS och en dyrare variant tom för att ens få ljudnivå kontroll. Den hade man också gömt bakom onscreen menyer....har dock videon kvar och den fungerar ännu även om den ej används till dagligt bruk :)

Även om tv mm har sätt o vis blivit bättre har dessa även blivit sämre.
Mer och mer är bara molntjänster idag och därmed även planerat åldrande!
De mesta styrs bara efter vad du har för tjänster som du vill betala extra för.

Idag kör folk nån Apple högtalare som knappt ens stereo (fattar inte hur man kan få stereo ur en liten enhet, bortsett från nu hörlurar såklart).

Detsamma verkar hända bilar och verkar förespråkas här bland dem som tycker om elbilar?!
 
Redigerat:
kisumisu
pacman42 pacman42 skrev:
Precis, det är mycket billigare att ha valbara features som stolsvärme mm om de går via en skärm än via fysiska knappar. Med elektronik så kan man ha en delad signaltråd istället för fysiska kablar. Osv osv. Mindre koppar och kabeldragning.
Ok då kanske det är bra det kommer billiga Kinabilar så kan man unna sig en ny bil för 50 000kr när det är så billigt bygga!

Går den gamla sönder är ju inte 50k så mycket så man kan ju köpa nåt helt nytt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.