1 506 707 läst · 24 707 svar
1507k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fin laddning!Attitudeswe skrev:Körde hem över Jönköping. Snabbare väg, men aningen längre(+6km). Blev 59kWh CCS laddat på hemvägen (åter hemma med 1%). Så 19.5kWh mer energi användes på hemvägen (4-8m/s sidvind upp, vindstilla hem.)
1->70% laddat på 25 min. Max 137kW ( höll i sig 2-43%). (Slattade i 5kWh när vi tittade in på ICA i Ulricehamn också)
[bild]
100->1% från Norrtälje till Mjölby:
[bild]
Jag får ca 40-7 kw i samma laddare. Allt beroende hur fullt batterierna börjar bli.
Okej så DC är billigare bygga och driva då?!R Robert-san01 skrev:
Förklarar i så fall priserna och varför alla bara pratar om DC laddare och byggs bara DC överallt....
Mikael_L skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ikea Umeå. Gratis.
Dock bara 7kw. Men blev att äta där på Ikea restaurang.
Var dessutom många platser, räknade inte dessa. Men var säkert runt 20st.
Märkte också att Umeå och Skellefteå kommit väldigt långt i elektrifiering. Fanns bussar som gick med el osv...
Jo sådär är det i Luleå. Parkering kostar 12kr/h men elbilsladdning gratis alternativt gratis parkering och elen kostar ca 2kr kwh. Stockholm ca 5-9kr kwh+parkeringsavgifter och sen 4-6 laddplatser. Nästa gång blir det hybriden och köra med bensin i Sthlm när dom tycker om avgaserna 👏
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Både och. Du får avsevärt fler kWh per år att slå ut kostnaden på. Har sett statistik på att en vanlig HPC-DC laddare vid ex en motorväg ligger på ca 500kWh/d i snitt. Ger den en vinst på 1kr/kWh så är den återbetald på mindre än 3år.kisumisu skrev:
En destinations laddare kanske drar in 50kWh/d i snitt och då blir det längre återbetalning än för DC laddaren, plus att den har mindre attraktionskraft för fler intäkter som mat och shopping.
Ang kvalitén på elmätningen i laddboxar och laddstationer så råkade jag på denna artikel.Mikael_L skrev:
https://infometric.se/stall-krav-pa-elmatare-i-publika-laddboxar/
Men om man bygger dem med en central styrning så kostar de ju inte ens 10% så mkt per laddpunkt.R Robert-san01 skrev:Både och. Du får avsevärt fler kWh per år att slå ut kostnaden på. Har sett statistik på att en vanlig HPC-DC laddare vid ex en motorväg ligger på ca 500kWh/d i snitt. Ger den en vinst på 1kr/kWh så är den återbetald på mindre än 3år.
En destinations laddare kanske drar in 50kWh/d i snitt och då blir det längre återbetalning än för DC laddaren, plus att den har mindre attraktionskraft för fler intäkter som mat och shopping.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
De offerter jag sett på system med uttag har kostat i samma storleksordning som vanliga laddboxar, typ 5-7000/uttag.K karlmb skrev:
Som jag ser det är den stora nackdelen med central styrning av alla uttag den obefintliga redundansen.
Går en vanlig box sönder lägger inte hela anläggningen ner.
Då har de lärt sig ta bra betalt. Det är ju typ bara en ikontaktor och lite jfb + kabel.R Robert-san01 skrev:
Och inte lägger allt av bara för att en laddpunkt får problem.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Hade det varit bra en kontaktor och jfb hade de väl inte behövt ha ett kabelskåp?K karlmb skrev:
Det är styrning för kommunikation, effekt fördelning, debitering, styrning av resp uttag, isolation mm. Samma funktioner som i en laddbox. Så ut till var uttag är det kraft och styrning, bara att kretskortet i laddboxen sitter gemensamt i ett kabelskåp.
Alltså, har du öppnat en 22kW laddare nån gång?R Robert-san01 skrev:Hade det varit bra en kontaktor och jfb hade de väl inte behövt ha ett kabelskåp?
Det är styrning för kommunikation, effekt fördelning, debitering, styrning av resp uttag, isolation mm. Samma funktioner som i en laddbox. Så ut till var uttag är det kraft och styrning, bara att kretskortet i laddboxen sitter gemensamt i ett kabelskåp.
Utöver en liten styrkrets i 1-2 DIN moduler så sitter där bara en jfb o en kontaktor i princip
Centralskåpet kan billigare härbärgera dessa på en enda DIN-skena samt central styrning istället.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Jag har full inblick i vad som behövs i en laddbox.K karlmb skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Nej, du får inte per definerad SS-EN standard ha flera uttag per JFB.K karlmb skrev:
Jag förstår inte hur du räknar. Metervis med aluminiumkanaler är inte gratis och du måste ha både kraft och signalkabel till var uttag för att kunna styra signal LED och låsning av uttaget.
Kraftkabel behövs till varje laddbox ändå.R Robert-san01 skrev:
Signalkabel kanske inte behövs, det kan vara signaler genom kraftkablarna eller trådlöst.
Men annars är signalkablar i sammanhanget riktigt billiga, nästan gratis.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 885 inlägg
Nej, du kan kaskada laddboxarna om de har egna JFB. Det kan du inte med centralt samlad styrning och övervakning.Mikael_L skrev: