kisumisu
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Körde hem över Jönköping. Snabbare väg, men aningen längre(+6km). Blev 59kWh CCS laddat på hemvägen (åter hemma med 1%). Så 19.5kWh mer energi användes på hemvägen (4-8m/s sidvind upp, vindstilla hem.)

1->70% laddat på 25 min. Max 137kW ( höll i sig 2-43%). (Slattade i 5kWh när vi tittade in på ICA i Ulricehamn också)
[bild]


100->1% från Norrtälje till Mjölby:

[bild]
Fin laddning!
Jag får ca 40-7 kw i samma laddare. Allt beroende hur fullt batterierna börjar bli.
 
kisumisu
R Robert-san01 skrev:
Det är inte jämförbart med DC laddning då det är destinationsladdare.

Det är avsevärt mycket dyrare än ett antal vanliga 22kW AC boxar med lastbalansering och väldigt mycket sämre redundans.
Okej så DC är billigare bygga och driva då?!

Förklarar i så fall priserna och varför alla bara pratar om DC laddare och byggs bara DC överallt....
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
kisumisu
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte koll, det är åtminstone inte gratis att parkera där, utan rätt dyrt. Men ev ingick fri laddning i parkeringsavgiften, men jag vet inte.

Det var det underjordiska parkeringsgaraget vid järnvägen, centralgaraget tror jag det heter.

Jag var bara för att kolla på ett jobb där.
Elbilar vid laddstation utanför Ikea Umeå, flera parkeringsplatser synliga på en dimmig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikea Umeå. Gratis.
Dock bara 7kw. Men blev att äta där på Ikea restaurang.

Var dessutom många platser, räknade inte dessa. Men var säkert runt 20st.

Märkte också att Umeå och Skellefteå kommit väldigt långt i elektrifiering. Fanns bussar som gick med el osv...

Jo sådär är det i Luleå. Parkering kostar 12kr/h men elbilsladdning gratis alternativt gratis parkering och elen kostar ca 2kr kwh. Stockholm ca 5-9kr kwh+parkeringsavgifter och sen 4-6 laddplatser. Nästa gång blir det hybriden och köra med bensin i Sthlm när dom tycker om avgaserna 👏
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Okej så DC är billigare bygga och driva då?!

Förklarar i så fall priserna och varför alla bara pratar om DC laddare och byggs bara DC överallt....
Både och. Du får avsevärt fler kWh per år att slå ut kostnaden på. Har sett statistik på att en vanlig HPC-DC laddare vid ex en motorväg ligger på ca 500kWh/d i snitt. Ger den en vinst på 1kr/kWh så är den återbetald på mindre än 3år.

En destinations laddare kanske drar in 50kWh/d i snitt och då blir det längre återbetalning än för DC laddaren, plus att den har mindre attraktionskraft för fler intäkter som mat och shopping.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har inte koll på kraven för laddstationer (om de är annorlunda) .. men för att en "vanlig" elmätare ska vara godkänd för att använda för debitering så ska den vara MID-gokänd.
Ang kvalitén på elmätningen i laddboxar och laddstationer så råkade jag på denna artikel.
https://infometric.se/stall-krav-pa-elmatare-i-publika-laddboxar/
 
R Robert-san01 skrev:
Både och. Du får avsevärt fler kWh per år att slå ut kostnaden på. Har sett statistik på att en vanlig HPC-DC laddare vid ex en motorväg ligger på ca 500kWh/d i snitt. Ger den en vinst på 1kr/kWh så är den återbetald på mindre än 3år.

En destinations laddare kanske drar in 50kWh/d i snitt och då blir det längre återbetalning än för DC laddaren, plus att den har mindre attraktionskraft för fler intäkter som mat och shopping.
Men om man bygger dem med en central styrning så kostar de ju inte ens 10% så mkt per laddpunkt.
 
K karlmb skrev:
Men om man bygger dem med en central styrning så kostar de ju inte ens 10% så mkt per laddpunkt.
De offerter jag sett på system med uttag har kostat i samma storleksordning som vanliga laddboxar, typ 5-7000/uttag.

Som jag ser det är den stora nackdelen med central styrning av alla uttag den obefintliga redundansen.

Går en vanlig box sönder lägger inte hela anläggningen ner.
 
R Robert-san01 skrev:
De offerter jag sett på system med uttag har kostat i samma storleksordning som vanliga laddboxar, typ 5-7000/uttag.

Som jag ser det är den stora nackdelen med central styrning av alla uttag den obefintliga redundansen.

Går en vanlig box sönder lägger inte hela anläggningen ner.
Då har de lärt sig ta bra betalt. Det är ju typ bara en ikontaktor och lite jfb + kabel.
Och inte lägger allt av bara för att en laddpunkt får problem.
 
K karlmb skrev:
Då har de lärt sig ta bra betalt. Det är ju typ bara en ikontaktor och lite jfb + kabel.
Och inte lägger allt av bara för att en laddpunkt får problem.
Hade det varit bra en kontaktor och jfb hade de väl inte behövt ha ett kabelskåp?

Det är styrning för kommunikation, effekt fördelning, debitering, styrning av resp uttag, isolation mm. Samma funktioner som i en laddbox. Så ut till var uttag är det kraft och styrning, bara att kretskortet i laddboxen sitter gemensamt i ett kabelskåp.
 
R Robert-san01 skrev:
Hade det varit bra en kontaktor och jfb hade de väl inte behövt ha ett kabelskåp?

Det är styrning för kommunikation, effekt fördelning, debitering, styrning av resp uttag, isolation mm. Samma funktioner som i en laddbox. Så ut till var uttag är det kraft och styrning, bara att kretskortet i laddboxen sitter gemensamt i ett kabelskåp.
Alltså, har du öppnat en 22kW laddare nån gång?
Utöver en liten styrkrets i 1-2 DIN moduler så sitter där bara en jfb o en kontaktor i princip
Centralskåpet kan billigare härbärgera dessa på en enda DIN-skena samt central styrning istället.
 
K karlmb skrev:
Alltså, har du öppnat en 22kW laddare nån gång?
Utöver en liten styrkrets i 1-2 DIN moduler så sitter där bara en jfb o en kontaktor i princip
Centralskåpet kan billigare härbärgera dessa på en enda DIN-skena samt central styrning istället.
Jag har full inblick i vad som behövs i en laddbox.
 
R Robert-san01 skrev:
Jag har full inblick i vad som behövs i en laddbox.
Isåfall förstår jag inte hur du menar. Givetvis blir det billigare att sätta 20 kontaktorer och ett gäng jfb ihop, jfrt med att sprida ut dem i 20 lådor. Dessutom kan man dela på jfb mm på flera laddpunkter.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Isåfall förstår jag inte hur du menar. Givetvis blir det billigare att sätta 20 kontaktorer och ett gäng jfb ihop, jfrt med att sprida ut dem i 20 lådor. Dessutom kan man dela på jfb mm på flera laddpunkter.
Nej, du får inte per definerad SS-EN standard ha flera uttag per JFB.

Jag förstår inte hur du räknar. Metervis med aluminiumkanaler är inte gratis och du måste ha både kraft och signalkabel till var uttag för att kunna styra signal LED och låsning av uttaget.
 
Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
och du måste ha både kraft och signalkabel till var uttag för att kunna styra signal LED och låsning av uttaget.
Kraftkabel behövs till varje laddbox ändå.

Signalkabel kanske inte behövs, det kan vara signaler genom kraftkablarna eller trådlöst.
Men annars är signalkablar i sammanhanget riktigt billiga, nästan gratis.
 
Redigerat:
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kraftkabel behövs till varje laddbox ändå.

Signalkabel kanske inte behövs, det kan vara signaler genom kraftkablarna eller trådlöst.
Men annars är signalkablar i sammanhanget riktigt billiga, nästan gratis.
Nej, du kan kaskada laddboxarna om de har egna JFB. Det kan du inte med centralt samlad styrning och övervakning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.