1 510 998 läst · 24 737 svar
1511k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Berätta för mig hur jag själv kan sätta in en styrning på en ivt greenline som jag kan stänga på natten/dagen/billigast elpris så kan vi snacka sen. Vi har 16 grader inställt på vintertid. Eldar upp till trivselvärmen =)Attitudeswe skrev:Du får ju betala för den dyra natten med månadsrörligt också. Skillnaden är att du kan brassa på lite extra så får kollektivet ta kostnadsökningen om 1 ppm, eller så kan du frysa den natten och få 200kr billigare elräkning. Eller rulla på som inget har hänt och timmdebiteringen blir snarlik månadsdebiteringen.
Du skall köpa 100 ägg. Antingen betallar du 200kr för alla hundra eller så betalar du 101kr för det första (tar bilen nån anna stanns) och sen en kr styck för resten. Jobbigt att köpa det där första ägget, men på slutraden blir summan den samma
Jag tror iallafall inte på det om snubben från svensk kraftverk har rätt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Kika i installationsmanualen.R Rkarlsson skrev:
Vår IVT Greenline HT-C9 verkar kunna ställas in för att stänga av värmepump och tillskott genom att sluta en utgång.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 464 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 464 inlägg
Det kag säger är att du inte behöver anstränga dig för att flytta förbrukning för att vinna på timmdebitering. Du slipper betala grannens spabad, bastu och elbilsladdnkng 17:00. Det räcker för att det skall vara lösnamt. Mina föräldrar sparar 1600kr/år i sin 200kvm villa med bergvärme på att betala timmdebiterat. Helt utan att anstränga sig. 72+77årR Rkarlsson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 729 inlägg
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 464 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 464 inlägg
För mig (5pers hushåll) med FTX och LLVP och valig VVB så var besparingen kring 5% innan vi blev med elbil. Nu efter elbil så är det över 20% besparing (sen april)Nötegårdsgubben skrev:
O andra sidan kanske de kör disk och tvättmaskin varje dag. Samt duschar mer vilket mycket väl kan ge mer besparing om man kör dem sakerna på natten.Nötegårdsgubben skrev:
Du kan t.ex. använda en ngenic tune, den verkar kompatibel med ditt värmesystem.R Rkarlsson skrev:
https://ngenic.se/tune/kompatibilitet/
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
I riktig Byggahus anda kan jag rapportera att Bauhaus har 1h fri laddning för elbilar, sedan 1kr/min. (Iaf i Upplands-Väsby)
Tror det var 8st platser med teoretisk max 22kW/uttag.
Tror det var 8st platser med teoretisk max 22kW/uttag.