1 490 096 läst · 24 513 svar
1490k läst
24,5k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jo jag förstår. Men jag vill jättegärna kunna styra pumpen så att den inte hoppar igång på de allra dyraste timmarna på dygnet, blir det då många dyra timmar så blir det ju knappast billigare =) Kan jag då styra pumpen att inte gå då priset är uppe på 5-10 kr och ha den ifall det ligger på under kronan gör väl ändå mer nytta?Attitudeswe skrev:Det kag säger är att du inte behöver anstränga dig för att flytta förbrukning för att vinna på timmdebitering. Du slipper betala grannens spabad, bastu och elbilsladdnkng 17:00. Det räcker för att det skall vara lösnamt. Mina föräldrar sparar 1600kr/år i sin 200kvm villa med bergvärme på att betala timmdebiterat. Helt utan att anstränga sig. 72+77år
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
Samma i Länna. Även om jag bommade att det gick att använda Easypark-appen när jag var där, så orkade aldrig testa.R Robert-san01 skrev:
Känner också att jag slutat bry mig om sånt sen jag bytte från hybrid till elbil, även om jag av princip tycker att gratis är gott.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 866 inlägg
Orkar inte heller plocka fram sladden för en halvtimme eller så på 3,7kW eller ens 11. 5kWh är typ 10-15kr...Nötegårdsgubben skrev:
Orkar inte bläddra igenom alla sidor ifall nån redan skrivit om det.
Men Teknikensvärd har dragit flera husvagnar med elbil, senast en 1600kg vagn (Hobby 490 KMF) med en Loniq 5.
De åkte med vagnen olastad 1300 kg från Upplands Väsby, via redaktionsgaraget i centrala Stockholm och vidare till Södertälje, och tillbaka, 13,2 mil.
Sen åkte de samma resa utan vagn.
Med vagn gick det åt 38,65 kWh till en kostnad av 231:- på OKs nya laddplats i Upplands Väsby, det tog 20 min och 10 sek att ladda fullt igen. 2,92 kWh/mil.
Utan vagn. 20,60 kWh för 124:-, strul med laddningen gjorde att det tog 14 min 30 sek. 1,56 kWh/mil.
Edit: De startade med, och laddade till 90%, inte fullt.
Men Teknikensvärd har dragit flera husvagnar med elbil, senast en 1600kg vagn (Hobby 490 KMF) med en Loniq 5.
De åkte med vagnen olastad 1300 kg från Upplands Väsby, via redaktionsgaraget i centrala Stockholm och vidare till Södertälje, och tillbaka, 13,2 mil.
Sen åkte de samma resa utan vagn.
Med vagn gick det åt 38,65 kWh till en kostnad av 231:- på OKs nya laddplats i Upplands Väsby, det tog 20 min och 10 sek att ladda fullt igen. 2,92 kWh/mil.
Utan vagn. 20,60 kWh för 124:-, strul med laddningen gjorde att det tog 14 min 30 sek. 1,56 kWh/mil.
Edit: De startade med, och laddade till 90%, inte fullt.
M Myckling skrev:
Jag har en ID3 och tycker att det fungerar förträffligt även om den inte har något av de bästa batterierna på marknaden. I och för sig så kör jag mestadels kortare sträckor men visst har det även blivit en del betydligt längre sträckor än så. Det gäller att planera sin körning med laddpauser, men det skadar ju inte att ta sådana även med fossildriven bil. Problemet finns kanske längre upp i landet men har inte sett några problem att hitta laddning under mina bilturer i Dalsland, Västra Götaland, Halland, (begränsad mängd) Småland och Skåne. Bilen jag har, har dels en bra karta/GPS som visar laddställen och vid planering av körrutt visar var det är lämpligt för detta, men det finns även många bra appar för detta. Min favorit är Chargemap men det finns säkert andra som är bättre. Så nej, jag anser inte att man behöver vänta på att köpa elbil till om tre år, dagens batterier räcker till det mesta (även om jag självklart ser fram emot bättre batterier)
De hittade åtminstone ganska dyrt ställe att ladda på, 6:-/kWhIsakare skrev:Orkar inte bläddra igenom alla sidor ifall nån redan skrivit om det.
Men Teknikensvärd har dragit flera husvagnar med elbil, senast en 1600kg vagn (Hobby 490 KMF) med en Loniq 5.
De åkte med vagnen olastad 1300 kg från Upplands Väsby, via redaktionsgaraget i centrala Stockholm och vidare till Södertälje, och tillbaka, 13,2 mil.
Sen åkte de samma resa utan vagn.
Med vagn gick det åt 38,65 kWh till en kostnad av 231:- på OKs nya laddplats i Upplands Väsby, det tog 20 min och 10 sek att ladda fullt igen. 2,92 kWh/mil.
Utan vagn. 20,60 kWh för 124:-, strul med laddningen gjorde att det tog 14 min 30 sek. 1,56 kWh/mil.
Edit: De startade med, och laddade till 90%, inte fullt.
ca 40 mil på 100% räcker gott och väl ett par dagar om man pendlar till jobb =) Har själv 8 mil tor till jobbet. Har laddat upp 100% med bilens schemaläggning så den är klar när jag kör, sen på torsdagmorgonen laddar jag upp den till 80% så har jag hela veckan säker.F Fagelbla skrev:Jag har en ID3 och tycker att det fungerar förträffligt även om den inte har något av de bästa batterierna på marknaden. I och för sig så kör jag mestadels kortare sträckor men visst har det även blivit en del betydligt längre sträckor än så. Det gäller att planera sin körning med laddpauser, men det skadar ju inte att ta sådana även med fossildriven bil. Problemet finns kanske längre upp i landet men har inte sett några problem att hitta laddning under mina bilturer i Dalsland, Västra Götaland, Halland, (begränsad mängd) Småland och Skåne. Bilen jag har, har dels en bra karta/GPS som visar laddställen och vid planering av körrutt visar var det är lämpligt för detta, men det finns även många bra appar för detta. Min favorit är Chargemap men det finns säkert andra som är bättre. Så nej, jag anser inte att man behöver vänta på att köpa elbil till om tre år, dagens batterier räcker till det mesta (även om jag självklart ser fram emot bättre batterier)
Rymlig kupe, bagaget är lite litet men det funkar.
Attitudeswe
Husägare
· Partille
· 1 391 inlägg
Attitudeswe
Husägare
- Partille
- 1 391 inlägg
Det var ju en riktig snabbladdare lch då är inte 6kr särskillt dyrt. Dom 20 min man sparar jfr att ladda på en 50kW laddare kan vara värt 300kr extra de få gånger man skall åka långt.Mikael_L skrev:
Sällan man behöver mer än 40 extra kWh på en snabbladdere - längre än 60mil (80+40kWh) kör man ju sällan på en dag..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 536 inlägg
Tror inte att det skrivits så mycket om husvagnar här – och inte riktigt min grej, men det var väl ok siffror?Isakare skrev:Orkar inte bläddra igenom alla sidor ifall nån redan skrivit om det.
Men Teknikensvärd har dragit flera husvagnar med elbil, senast en 1600kg vagn (Hobby 490 KMF) med en Loniq 5.
De åkte med vagnen olastad 1300 kg från Upplands Väsby, via redaktionsgaraget i centrala Stockholm och vidare till Södertälje, och tillbaka, 13,2 mil.
Sen åkte de samma resa utan vagn.
Med vagn gick det åt 38,65 kWh till en kostnad av 231:- på OKs nya laddplats i Upplands Väsby, det tog 20 min och 10 sek att ladda fullt igen. 2,92 kWh/mil.
Utan vagn. 20,60 kWh för 124:-, strul med laddningen gjorde att det tog 14 min 30 sek. 1,56 kWh/mil.
Edit: De startade med, och laddade till 90%, inte fullt.
Att bara bilen inte drog mer än 1,6 gör dock att det ringer lite varningsklockor, då kan inte snittfarten varit särskilt hög. Men vad får man köra med husvagn, 80?
Siffrorna antyder i alla fall att man kommer sådär 20 mil även med husvagn, vilket väl får sägas vara ok. Sen får man väl lägga på tio minuter på varje laddstopp för loss- och påkoppling av vagnen.
Lite faktiska körmönster med husvagn vore ju intressant. Det är ju en småstads-/landsbygdsföreteelse, så de flesta lär väl inte köra Stockholm–Öland även om man kan tro det om man förvillar sig till E22:an på sommaren.
Isakare skrev:Orkar inte bläddra igenom alla sidor ifall nån redan skrivit om det.
Men Teknikensvärd har dragit flera husvagnar med elbil, senast en 1600kg vagn (Hobby 490 KMF) med en Loniq 5.
De åkte med vagnen olastad 1300 kg från Upplands Väsby, via redaktionsgaraget i centrala Stockholm och vidare till Södertälje, och tillbaka, 13,2 mil.
Sen åkte de samma resa utan vagn.
Med vagn gick det åt 38,65 kWh till en kostnad av 231:- på OKs nya laddplats i Upplands Väsby, det tog 20 min och 10 sek att ladda fullt igen. 2,92 kWh/mil.
Utan vagn. 20,60 kWh för 124:-, strul med laddningen gjorde att det tog 14 min 30 sek. 1,56 kWh/mil.
Edit: De startade med, och laddade till 90%, inte fullt.
Mest rimliga borde vara att långsamladda hemma till en kostnad av 1-2kr kwh och egentligen långsamladda på plats( förutsatt en camping eller likannde) kör de då enbart vad batteriet klarar så landar slutkostnaden på runt 100kr
Fast det är klart , ska man bara ut och lufta husvagnen så..
Självbyggare
· Stockholm
· 9 866 inlägg
På torsdag (nästa vecka) kommer vi köra 70 mil i ett svep, bara inom skövde för att plocka med mat och pinka typ 20 min max. Har med 2 st mtb cyklar plus väskor och allt utrustning man behöver.Dowser4711 skrev:
Sen gör vi samma resa hem på lördagen.
Den hade faktiskt blivit lite jobbig med en elbil, då det inte finns en laddplats där vi ska hämta mat (halvvägs) och det finns bara 2 snabbladdare men de ligger på vad jag ser ett industriområde utan mat.
Sen när vi är där uppe (vid övernattningsplatsen) så finns där inga laddare alls.
Därifrån har vi 10 mil till sälen och vi måste köra på fredag morogon kl 06 för att vara i tid där vi ska. Finns ju laddare i malung men det betyder ju att vi måste köra ännu tidigare.
Sen när vi ska tillbaka till laddplatsen efter vi cyklat 9,4 mil, åkt buss så är man jävlar i de nog inte pepp på att stå på en jävla laddare för att ladda upp tillräckligt för att klara sig till skövde för att stå på en bilfirma
Nej jag klarar inte mig med elbilen köpte en skåpbil för att klara allt.
Ystad–Haparanda med elbil: ”Lika snabbt som med avgasbil”
Vinnaren Joacim Eriksson körde en Tesla Model 3 Long Range från 2021. Han körde sträckan på 18 timmar och 22 minuter. Sträckan non-stop enligt Google Maps tar 17 timmar och 30 minuter.
163 mil....!
https://alltomelbil.se/ystad-haparanda-med-elbil-lika-snabbt-som-med-avgasbil/
Vinnaren Joacim Eriksson körde en Tesla Model 3 Long Range från 2021. Han körde sträckan på 18 timmar och 22 minuter. Sträckan non-stop enligt Google Maps tar 17 timmar och 30 minuter.
163 mil....!
https://alltomelbil.se/ystad-haparanda-med-elbil-lika-snabbt-som-med-avgasbil/