1 511 422 läst · 24 739 svar
1511k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Det går att ta med sig mat till platsen för laddare utan att bil, laddare eller mat självantänder.R Rkarlsson skrev:På torsdag (nästa vecka) kommer vi köra 70 mil i ett svep, bara inom skövde för att plocka med mat och pinka typ 20 min max. Har med 2 st mtb cyklar plus väskor och allt utrustning man behöver.
Sen gör vi samma resa hem på lördagen.
Den hade faktiskt blivit lite jobbig med en elbil, då det inte finns en laddplats där vi ska hämta mat (halvvägs) och det finns bara 2 snabbladdare men de ligger på vad jag ser ett industriområde utan mat.
Sen när vi är där uppe (vid övernattningsplatsen) så finns där inga laddare alls.
Därifrån har vi 10 mil till sälen och vi måste köra på fredag morogon kl 06 för att vara i tid där vi ska. Finns ju laddare i malung men det betyder ju att vi måste köra ännu tidigare.
Sen när vi ska tillbaka till laddplatsen efter vi cyklat 9,4 mil, åkt buss så är man jävlar i de nog inte pepp på att stå på en jävla laddare för att ladda upp tillräckligt för att klara sig till skövde för att stå på en bilfirma
Nej jag klarar inte mig med elbilen köpte en skåpbil för att klara allt.
Alltså slösade han bort nästan en timme.......@ @ndreas skrev:
Varningsklockor ?Nötegårdsgubben skrev:
Jag har själv en Ioniq 5 AWD, den förbrukar inte mer än 1,6 kWh/mil i landsvägshastighet sommartid.
Senast jag åkte Arlanda ->Härnösand ville bilen ta en paus på 13 minuter för att ladda.dof skrev:
Vi behövde mer än så.
På väg hem laddade vi medan vi åt. Bilen signalerade att den var klar redan innan maten var på bordet.
Skulle jag åka Ystad-Haparanda skulle jag nog slösa betydligt mer än en timme. Exempelvis brukar jag inte hålla mig över 17 timmar och är inte intresserad av att pinka i flaska för att komma fram tidigare.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 739 inlägg
Ja, jag tänker att man håller motorvägsfart när man kör långt, medan hastigheten mellan Upplands Väsby och Södertälje är nedskyltad från 110 hela(?) vägen.GoC skrev:
Å andra sidan får man ju som sagt inte köra fortare än 80 med husvagn ändå, så jämförelsen är kanske rimlig ändå.
Jag tyckte (och tycker fortfarande) mest att det var en konstig testrunda.
Men precis, tappar onödig tid. Attans dåligt. Sen har man inte lust att titta på audibilar för att få upp 100% på batteriet.R Robert-san01 skrev:
Det jag säger är att en id3 klarar inte uppgiften även om jag hade haft en cykelkrok, det blir för mycket ineffektiv tid. Det är liksom inte semester vi ska på
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 739 inlägg
Du gör naturligtvis som du vill, men jag hade lätt valt ett par laddstopp med en ID3 än åkt skåpbil i 70 mil.R Rkarlsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddare längs en antagen rutt, endast de på 100 kW eller mer medtagna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Publika laddare i Sälen, även AC.
Men det går ju inte då vi ska ha med 2 cyklar =) Har ingen krok på id3an. Och hade jag haft det så hade vi inte valt den ändå. Hade varit annorlunda om jag skulle upp på semester, nu är det för cykelvasans skull och vi ska mata av milen snabbast möjligast utan stopp. Där vi sover hade vi heller inte haft möjlighet att ladda, för långt ifrån laddare.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 739 inlägg
Det är ju onekligen lite av en dealbreaker. Resten tycker jag dock är problem snarare än hinder.R Rkarlsson skrev:
Sen vet jag inte hur många som cyklar cykelvasan, men stora evenemang i obyggd som Dalarna ger förstås extra påfrestningar på laddnätverket i form av stora trafiktoppar på annars glestrafikerade landsvägar med få snabbladdare.
Var uppe i fjällen med Id4:an på Stockholmssportlovet och passade på att besöka vänner i Mora på vägen hem för att slippa eventuellt laddkaos.
Svikare. Vadå flaska?Dowser4711 skrev:
Först kokar man Bullens pilsnerkorv i gasolköket inne i bilen. Sen finns det en finfin pinkeburk att använda.
Livet är inte en fest utan en farttävling. Ju.
Förvisso så körde frugan resan norrut och jag söderut, på den längsta delsträckan av de 50 milen hade jag samma medelhastighet som frugan hade som topp-hastighet, men jag föredrar nog fortfarande att äta utanför bilen.ClasseClas skrev:
Jo det kan finnas problem att komma åt i Malung eller i Sälen. Hade man varit på semester kunde man planerat lite.Nötegårdsgubben skrev:Det är ju onekligen lite av en dealbreaker. Resten tycker jag dock är problem snarare än hinder.
Sen vet jag inte hur många som cyklar cykelvasan, men stora evenemang i obyggd som Dalarna ger förstås extra påfrestningar på laddnätverket i form av stora trafiktoppar på annars glestrafikerade landsvägar med få snabbladdare.
Var uppe i fjällen med Id4:an på Stockholmssportlovet och passade på att besöka vänner i Mora på vägen hem för att slippa eventuellt laddkaos.
Det är max deltagarantal 6000 st på fredagen, plus publik och övriga så det kan nog bli lite trångt. Lördagen är nog trängre med 13000 som maxtak.
Men om nästa bil blir elbil med så skall jag se till att där faktiskt kommer till en krok så jag kan ha med cykeln. Skåpbilen är mest praktiskt, att kunna slänga in all skit utan att bry sig om det är skitigt är alltid trevligt. Det var väl nackdelen med hyundaien, jag hade takräcke på den vilket i sig var bra. Men om man varit ute i lera och dynga och sen ha upp den på taket så fick man ju tvätta.