1 440 941 läst · 23 747 svar
1441k läst
23,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, man tappar ungefär 5 mil med AWD:n. Jag har en SR RWD. Får ut ca 40 mil på sommaren och 30 på vintern.Johannes Carlsson skrev:
Ja faktan är ju att om jag skulle ha en elbil med rätt behov och ha den i år så hade jag inte fått en bil.A Alexn72 skrev:
Om jag vill ha en bil med drag och tillräckligt med kräm så får man hosta upp några tusen till i månaden.
Faktum är att det ändå måste finnas en balans mellan det tisdmässiga, ekonomiska och miljön.
Ekonomiskt ligger jag vettigt på elbilen, den kostar 4579 kr inkl försäkring, exkl bränsle så en bit över 5000 kr.
Ekonomiskt är det där jag får ligga om det ens ska vara försvarbart för att ha en elbil tycker jag.
Med sådana uttalande som du gjorde utan att ta hänsyn till allt runtomkring så kommer du aldrig aldrig vinna över folk på att köra elbil. För majoriteten skiter fullkomligt i miljön när de måste ha en bil för sitt levebröd.
Jag rekommenderar de som har en bit att köra att köpa elbil. Men de som inte har så långt att pendla absolut inte. Finns ingen lönsamhet varken ekonomiskt, tidsmässigt eller miljömässigt att plocka ut en elbil då.
Nu har jag ju en kompromiss som är ett tvång helt enkelt, därför jag köpte skåpbilen för att täcka de behov elbilen aldrig kan.
I veckan var första gången som jag valde bort att åka med min bil beroende på räckvidden. Jag och en arbetskamrat åkte 38 mil enkel resa i jobbet. Det hade gått att lösa med min ID4 också. Men det hade som minst krävt två laddningar. Min kollega har en laddhybrid så vi tog den i stället. Min främsta lärdom av detta har ingenting med elbilar att göra. Den är att man aldrig skall åka 76 mil på en dag och dessutom få något arbete utfört. Det blir en så förbannat lång arbetsdag även med bensindrift.
Nu har en hel bunt av medlemmarna i Bränsleupproret festat lös:
https://www.svd.se/a/9KybVE/polisen-biltraff-blir-ren-misar-nattetid
https://www.svd.se/a/9KybVE/polisen-biltraff-blir-ren-misar-nattetid
hur ser kWh priserna ut på publika snabbladdadre. Går priset upp och ner med "vanliga" elpriset. Eller ligger det "fast".
Kommer fordonsladdning att prioriteras om det blir frågan om el-frånkoppling vid brist?
Jag förstår att sjukvård, polis, brand och datakommunikation mm prioriteras. Men hur planeras det för vanliga människors laddning?
Kommer fordonsladdning att prioriteras om det blir frågan om el-frånkoppling vid brist?
Jag förstår att sjukvård, polis, brand och datakommunikation mm prioriteras. Men hur planeras det för vanliga människors laddning?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 819 inlägg
Just nu är priserna fasta tills de aviserar justeringar.H HSP skrev:hur ser kWh priserna ut på publika snabbladdadre. Går priset upp och ner med "vanliga" elpriset. Eller ligger det "fast".
Kommer fordonsladdning att prioriteras om det blir frågan om el-frånkoppling vid brist?
Jag förstår att sjukvård, polis, brand och datakommunikation mm prioriteras. Men hur planeras det för vanliga människors laddning?
Tror inte någon snabbladdare har avtal med bortkoppling vid effektbrist. Laddarna är vad jag vet helt vanlig nätkunder som du och jag.
Ah du har koll på att de var medlemmar? Jag tror mest de var riktiga svin.Jonatan79 skrev:
Frågan är väl som polisen ifrågasätter vad barn ska göra där på natten. Jävla föräldrar som borde få lära sig en läxa. Det är generation 80-90 tal som inte bryr sig om sina barn
Enligt skv så prioriteras endas sjukvård, brand och samhällsbärande typ. Elstolparna är inte vad jag förstår inräknade. Hur det rent praktiskt skulle gå till är ju helt omöjligt med tanke på att de har sagt att områden ska stänga. Så när de stänger hela min by så finns de inte en chans att de 2 stolparna i byn kommer vara igång.H HSP skrev:hur ser kWh priserna ut på publika snabbladdadre. Går priset upp och ner med "vanliga" elpriset. Eller ligger det "fast".
Kommer fordonsladdning att prioriteras om det blir frågan om el-frånkoppling vid brist?
Jag förstår att sjukvård, polis, brand och datakommunikation mm prioriteras. Men hur planeras det för vanliga människors laddning?
Så för de med enbart elbilar gäller det att inte köra nära nollan vid deras planerade stängningar =)
Hur blir det med hemtjänst då? Här nere kör stora delar av htj elbilar, blir problematiskt om de inte kommer till vårdtagarna….R Rkarlsson skrev:Enligt skv så prioriteras endas sjukvård, brand och samhällsbärande typ. Elstolparna är inte vad jag förstår inräknade. Hur det rent praktiskt skulle gå till är ju helt omöjligt med tanke på att de har sagt att områden ska stänga. Så när de stänger hela min by så finns de inte en chans att de 2 stolparna i byn kommer vara igång.
Så för de med enbart elbilar gäller det att inte köra nära nollan vid deras planerade stängningar =)
Självklart, jag är tankeläsare och har en spåkula.R Rkarlsson skrev:
Men det är ju planerade avbrott vi kommer få om det sker. Hemtjänsten kan planera och sätta in bilarna på natten och ladda. Annars får ju kommunen plocka in övrig bilflotta eller betala personalen bra med flis för att köra med sina privata bilar.KristinaRT skrev:
I Hässleholms kommun så har de rätt blandad flotta så de klarar sig utan elbilar.
I Lund kör de bara el, eller cyklar där det går (vad jag har sett här utanför centralort). Tror det är likadant i kommunerna runt om.R Rkarlsson skrev:Men det är ju planerade avbrott vi kommer få om det sker. Hemtjänsten kan planera och sätta in bilarna på natten och ladda. Annars får ju kommunen plocka in övrig bilflotta eller betala personalen bra med flis för att köra med sina privata bilar.
I Hässleholms kommun så har de rätt blandad flotta så de klarar sig utan elbilar.
Men det är klart, om det är planerat kan man ju sätta bilarna på laddning i någon del där det inte är strömlöst - de lär ju inte stänga av hela Lunds kommun….
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Det blir väl som vanligt vid svajiga elnät, de som behöver och kan skaffar dieselgeneratorer för reservström. Så hemtjänstens elbilar lär nog laddas på diesel om det krisar.