1 511 119 läst · 24 739 svar
1511k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 9 886 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 277 inlägg
Nu har jag efter ett år med en ID4 för första gången gjort en resa som var så lång att jag måste ladda på vägen. Laddningen fungerade utan anmärkning både på Eons laddare i Tönnebro och Teslas laddare i Ånge. Det mer slående är hur olika priset kan vara. Volkswagen har något samarbete med några operatörer så att man skall få ett lite bättre pris. Tittade jag i We connect ID-appen så skulle det kosta 8,30 kr per kWh. Betalade jag med kort direkt på laddaren kostade det 5,50 per kWh. Det känns inte som ett lysande erbjudande från Volkswagen. På Teslas laddare kostade det 6 kr per kWh eller 4 kr om jag betalade en månadsavgift på 130 kr. Även andra laddnätverk kan ju ge ett lägre pris per kWh mot en månadskostnad. Men det är onekligen billigare att ladda hemma.
Det går att komma ner till 2-3kr/kWh med ett ionity-abonnemang, men för dig lär det inte löna sig.A Avemo skrev:Nu har jag efter ett år med en ID4 för första gången gjort en resa som var så lång att jag måste ladda på vägen. Laddningen fungerade utan anmärkning både på Eons laddare i Tönnebro och Teslas laddare i Ånge. Det mer slående är hur olika priset kan vara. Volkswagen har något samarbete med några operatörer så att man skall få ett lite bättre pris. Tittade jag i We connect ID-appen så skulle det kosta 8,30 kr per kWh. Betalade jag med kort direkt på laddaren kostade det 5,50 per kWh. Det känns inte som ett lysande erbjudande från Volkswagen. På Teslas laddare kostade det 6 kr per kWh eller 4 kr om jag betalade en månadsavgift på 130 kr. Även andra laddnätverk kan ju ge ett lägre pris per kWh mot en månadskostnad. Men det är onekligen billigare att ladda hemma.
En av nyheterna med de nya EU-kraven är att det ska bli tydligt för konsumenterna vad det faktiskt kostar att ladda på publika stolpar vilket i sin tur lär öppna upp för en sundare konkurrens. Som det är idag kan det vara lite klurigt, tar man t.ex fel kort i bilen så kan det bli dubbelt så dyrt.
Redigerat:
Vad kostar ett sådant abonnemang? Tesla hade priset med och utan abonnemang direkt i appen. Skiljer det två kr per kWh och en månad kostar 130 kr så vinner man på det om man laddar mer än 65 kWh. Så möjligen skulle det vara värt att betala för en månad för bara en enstaka långresa. Men problemet är ju att det bara gäller för det laddnätverket då. Förhoppningsvis blir det normala framöver att bara betala med kort direkt i laddaren utan att blanda in appar och utan att behöva bry sig om vem som äger laddaren. Det är ju ett beprövat koncept för bensin.sunnis skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 237 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 237 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 729 inlägg
Det finns en tredjeparts-app, Bonnet, med vilken man kan ladda för 35 pence på Ionity. Strax under 4:50 alltså, eller typ halva priset mot listpris.sunnis skrev:
Har inte testat än, men som sällananvändare känns det klart tilltalande, om vi bortser från perspektivet att denna omogna marknad med klumpiga betallösningar och monstruösa rabatter driver en till vansinne.
We Charge plus kostar en hundring. Då AC/DC laddar man i nätverket för fast pris ca 3,5kr (ish). Men det är ett 12-månaders avtal, så lätt kommer man inte undanA Avemo skrev:Vad kostar ett sådant abonnemang? Tesla hade priset med och utan abonnemang direkt i appen. Skiljer det två kr per kWh och en månad kostar 130 kr så vinner man på det om man laddar mer än 65 kWh. Så möjligen skulle det vara värt att betala för en månad för bara en enstaka långresa. Men problemet är ju att det bara gäller för det laddnätverket då. Förhoppningsvis blir det normala framöver att bara betala med kort direkt i laddaren utan att blanda in appar och utan att behöva bry sig om vem som äger laddaren. Det är ju ett beprövat koncept för bensin.
Säg inte det.R Robert-san01 skrev:
Mitt biltak skulle ha plats för typ 0,5-0,7 kW panel.
När jag kör på sommaren har jag ca 11 mils räckvidd, och skulle jag kunna ladda t.ex. 7 timmar när jag står hos kunden så fick jag ju ca 2 mil till, dvs en 20% ökning av min räckvidd under dagen, inte helt fel.
Men tyvärr inget extra under mörkaste vintern då, och då behövde jag lite extra ännu mer ...