Solceller på taket och i Sverige känns bara fördyrande och kommer inte att spara in kostnaden.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Har inte Toyota (eller var det nån annan Asiat) kört med solceller på taket som driver ventilation som håller bilen drägligt sval när den parkeras i solen?
 
A AndersS skrev:
Solceller på taket och i Sverige känns bara fördyrande och kommer inte att spara in kostnaden.
En vindsnurra på taket hade varit bättre.
 
  • Haha
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har inte Toyota (eller var det nån annan Asiat) kört med solceller på taket som driver ventilation som håller bilen drägligt sval när den parkeras i solen?
Saab EV-1.
 
  • Gilla
pjgb
  • Laddar…
useless useless skrev:
En vindsnurra på taket hade varit bättre.
Solcellsventilator är ju en klassiker på båtar. Borde funka på bilar också. :cool:
 
useless useless skrev:
En vindsnurra på taket hade varit bättre.

Såhär?
 
  • Haha
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Har inte Toyota (eller var det nån annan Asiat) kört med solceller på taket som driver ventilation som håller bilen drägligt sval när den parkeras i solen?
Ingen aning om asiatiska märken, med Audi hade det redan på 90-talet om jag inte minns helt fel.
 
Nu har jag efter ett år med en ID4 för första gången gjort en resa som var så lång att jag måste ladda på vägen. Laddningen fungerade utan anmärkning både på Eons laddare i Tönnebro och Teslas laddare i Ånge. Det mer slående är hur olika priset kan vara. Volkswagen har något samarbete med några operatörer så att man skall få ett lite bättre pris. Tittade jag i We connect ID-appen så skulle det kosta 8,30 kr per kWh. Betalade jag med kort direkt på laddaren kostade det 5,50 per kWh. Det känns inte som ett lysande erbjudande från Volkswagen. På Teslas laddare kostade det 6 kr per kWh eller 4 kr om jag betalade en månadsavgift på 130 kr. Även andra laddnätverk kan ju ge ett lägre pris per kWh mot en månadskostnad. Men det är onekligen billigare att ladda hemma.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
sunnis
A Avemo skrev:
Nu har jag efter ett år med en ID4 för första gången gjort en resa som var så lång att jag måste ladda på vägen. Laddningen fungerade utan anmärkning både på Eons laddare i Tönnebro och Teslas laddare i Ånge. Det mer slående är hur olika priset kan vara. Volkswagen har något samarbete med några operatörer så att man skall få ett lite bättre pris. Tittade jag i We connect ID-appen så skulle det kosta 8,30 kr per kWh. Betalade jag med kort direkt på laddaren kostade det 5,50 per kWh. Det känns inte som ett lysande erbjudande från Volkswagen. På Teslas laddare kostade det 6 kr per kWh eller 4 kr om jag betalade en månadsavgift på 130 kr. Även andra laddnätverk kan ju ge ett lägre pris per kWh mot en månadskostnad. Men det är onekligen billigare att ladda hemma.
Det går att komma ner till 2-3kr/kWh med ett ionity-abonnemang, men för dig lär det inte löna sig.

En av nyheterna med de nya EU-kraven är att det ska bli tydligt för konsumenterna vad det faktiskt kostar att ladda på publika stolpar vilket i sin tur lär öppna upp för en sundare konkurrens. Som det är idag kan det vara lite klurigt, tar man t.ex fel kort i bilen så kan det bli dubbelt så dyrt.
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Har inte Toyota (eller var det nån annan Asiat) kört med solceller på taket som driver ventilation som håller bilen drägligt sval när den parkeras i solen?
Jo, de hade någon modell av det på prius.
 
sunnis sunnis skrev:
Det går att komma ner till 2-3kr/kWh med ett ionity-abonnemang, men för dig lär det inte löna sig.
Vad kostar ett sådant abonnemang? Tesla hade priset med och utan abonnemang direkt i appen. Skiljer det två kr per kWh och en månad kostar 130 kr så vinner man på det om man laddar mer än 65 kWh. Så möjligen skulle det vara värt att betala för en månad för bara en enstaka långresa. Men problemet är ju att det bara gäller för det laddnätverket då. Förhoppningsvis blir det normala framöver att bara betala med kort direkt i laddaren utan att blanda in appar och utan att behöva bry sig om vem som äger laddaren. Det är ju ett beprövat koncept för bensin.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En grej som SUV modellerna typ VW Tiguan/Rav4/Vitara etc. har som Kombi ofta saknar är skjutbart baksäte. Stort bagage eller stort benutrymme beroende på behov. Riktigt nice!
Tyvärr verkar det borta på Enyaq och ID4
Ioniq 5 har det.
Och 1600 kg dragvikt.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Det går att komma ner till 2-3kr/kWh med ett ionity-abonnemang
Det finns en tredjeparts-app, Bonnet, med vilken man kan ladda för 35 pence på Ionity. Strax under 4:50 alltså, eller typ halva priset mot listpris.

Har inte testat än, men som sällananvändare känns det klart tilltalande, om vi bortser från perspektivet att denna omogna marknad med klumpiga betallösningar och monstruösa rabatter driver en till vansinne.
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
sunnis
A Avemo skrev:
Vad kostar ett sådant abonnemang? Tesla hade priset med och utan abonnemang direkt i appen. Skiljer det två kr per kWh och en månad kostar 130 kr så vinner man på det om man laddar mer än 65 kWh. Så möjligen skulle det vara värt att betala för en månad för bara en enstaka långresa. Men problemet är ju att det bara gäller för det laddnätverket då. Förhoppningsvis blir det normala framöver att bara betala med kort direkt i laddaren utan att blanda in appar och utan att behöva bry sig om vem som äger laddaren. Det är ju ett beprövat koncept för bensin.
We Charge plus kostar en hundring. Då AC/DC laddar man i nätverket för fast pris ca 3,5kr (ish). Men det är ett 12-månaders avtal, så lätt kommer man inte undan :crysmile:
 
Mikael_L
R Robert-san01 skrev:
Även Fisker har det. Ger typ inget...
Säg inte det.
Mitt biltak skulle ha plats för typ 0,5-0,7 kW panel.
När jag kör på sommaren har jag ca 11 mils räckvidd, och skulle jag kunna ladda t.ex. 7 timmar när jag står hos kunden så fick jag ju ca 2 mil till, dvs en 20% ökning av min räckvidd under dagen, inte helt fel.
Men tyvärr inget extra under mörkaste vintern då, och då behövde jag lite extra ännu mer ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.