Intressant. Jag förutspår dock tyvärr en flopp. Har svårt att tro att publiken tycker att det är lika kul när det inte låter.

Jag vet inte hur många som bryr sig om formel E, men det känns som en rätt marginell företeelse.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Säg inte det.
Mitt biltak skulle ha plats för typ 0,5-0,7 kW panel.
När jag kör på sommaren har jag ca 11 mils räckvidd, och skulle jag kunna ladda t.ex. 7 timmar när jag står hos kunden så fick jag ju ca 2 mil till, dvs en 20% ökning av min räckvidd under dagen, inte helt fel.
Men tyvärr inget extra under mörkaste vintern då, och då behövde jag lite extra ännu mer ...
Och till vilken merkostnad för den funktionen.
 
Unikt namn
Ser man på motorsport framförallt för oljudens skull? De går ju att lägga dit artificiellt i så fall.

Som i filmen The Dilemma från 2011, där huvudkaraktärerna försöker utveckla det perfekta V8-mullret till sin elbil.
 
Jag tror "vi" snabbt kommer över att elbilarna (även F1, STCC osv) inte bullrar. Jag tycker också att visst motorbuller är lite coolt. Men ungefär som att fiskebåtar inte har tändkulemotorer och dagens järnvägslok är elektriska så kommer man nog klara sig utan ljudet även på bilar, även om jag fortfarande gillar ljudet av tänkdkulemotorer och ånglok - fast jag själv är för ung för att upplevt när de användes i dagligt bruk.

Edit: Jag skulle dock vilja ha ett motorljud när jag startar bilen, då vår katt gärna går under bilen, när man kör elektriskt så låter ju inte bilen så katten blir inte skrämd och hoppar ut. Så jag får alltid kolla under bilen innan jag åker, tyvärr vill katten ibland komma och hälsa och springer fram till bilen när man hoppat in, så helst tar jag in katten. Men när grannarna skaffar elbil så kommer jag vara lite orolig, iallafall de grannar som inte verkar ha så stor koll på annat än sig själva. Min tidigare passat GTE ägde jag inte själv, men min Zoe skulle jag faktiskt kunna modda med nån ljudenhet under bilen. Den är även lite högre upplever jag, så enklare kolla under... Och varför är det simulerade motorljudet nåt som skulle passat i en UFO film från 50-talet? Ett illamåendeframkallande molande som inte ens låter så högt så folk hör bilen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
engs
J jocke31 skrev:
Tycker Ionity funkar rätt bra, sällan köer och/eller trasiga laddare. Och snabba laddare. Men som du varit inne på - man skulle ju vilja se beläggningsgraden direkt på bilens skärm. Så ett första steg vore förstås en app som funkar via Carplay/Android Auto.

Trevligt att Tesla öppnat upp sitt nätverk för även andra bilar, men inte helt användbart för oss som har laddporten vänster fram (Mustangen) eller mitt fram (MG:n).
Var har Tesla laddporten?
En sak jag stört mig på alla laddhybrider jag haft/har är att de alla har laddporten framtill. Jag vill normalt alltid (eller ja, under barnvagnsåren fick jag ändra rutin) backa in när jag parkerar. Både säkrare och snabbare iväg om det är mer brådskande då.
 
Om man nu satsar på artificiellt ljud istället så skulle iallafall jag kunna tänka mig att titta på STCC om alla bilar lät så här:


 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
KristinaRT
engs engs skrev:
Var har Tesla laddporten?
En sak jag stört mig på alla laddhybrider jag haft/har är att de alla har laddporten framtill. Jag vill normalt alltid (eller ja, under barnvagnsåren fick jag ändra rutin) backa in när jag parkerar. Både säkrare och snabbare iväg om det är mer brådskande då.
Bak på bilens vänstra sida
 
  • Gilla
engs
  • Laddar…
Pratade med en som provkört en Mach-E och där kunde man tydligen låta stereon spela upp ett artificiellt V8-ljud i kupén. Fantastisk funktion! :rofl:
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D
engs engs skrev:
Var har Tesla laddporten?
En sak jag stört mig på alla laddhybrider jag haft/har är att de alla har laddporten framtill. Jag vill normalt alltid (eller ja, under barnvagnsåren fick jag ändra rutin) backa in när jag parkerar. Både säkrare och snabbare iväg om det är mer brådskande då.
Tesla har sin vänster bak.
 
engs engs skrev:
Var har Tesla laddporten?
En sak jag stört mig på alla laddhybrider jag haft/har är att de alla har laddporten framtill. Jag vill normalt alltid (eller ja, under barnvagnsåren fick jag ändra rutin) backa in när jag parkerar. Både säkrare och snabbare iväg om det är mer brådskande då.
Vänster bak.
 
Tesla har laddporten i ena baklampan.

Ja, kanske skulle man fixa ett alternativt ljud med tändkulemotorsound till bilen, det skulle säkert kunna skänka lite glädje till omgivningen och troligen även höras bättre än rymdljuden. Sen lite tjärat snöre kring antennen så blir upplevelsen total. :D
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Pratade med en som provkört en Mach-E och där kunde man tydligen låta stereon spela upp ett artificiellt V8-ljud i kupén. Fantastisk funktion! :rofl:
Yes. Brukar ha på ljudet ibland på min Mach-E. Ganska kul. Men den låter inte direkt som en Mustang GT i ärlighetens namn…:cool:
 
M Myckling skrev:
Pratade med en som provkört en Mach-E och där kunde man tydligen låta stereon spela upp ett artificiellt V8-ljud i kupén. Fantastisk funktion! :rofl:
Det har ju funnits i många bilar, min GTE hade också nåt artificiellt ljud i GTE läget, som faktiskt lät rätt bra. Tror det varit högtalare eller en "vibrator" i brandväggen på VW/Audi som stått för "oljudet". Men det är väl ämnat främst åt passagerarna, inte omgivningen?
 
Mach-E SciFi V8 sound:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.